Harlekiininuoliaiset ovat alkaneet käyttäytyä oudosti

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
lutrailija
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Harlekiininuoliaiset ovat alkaneet käyttäytyä oudosti

Viesti Kirjoittaja lutrailija »

Minulla on 200 litran akvaario, jossa kalastona 10 rusoseeprakalaa, 20 kirsikkabarbia, kaksi sateenkaarikalanpoikasta, 5 harlekiininuoliaista ja partamonni.
Vesiarvot: pH 6.8, lämpötila +25 C, nitraatti 0, nitriitti 0 ja kovuus noin 4. Sisäsuodatin Hydor Crystal, ei lämmitintä kesällä.
Vedenvaihdot viikoittain 30-50%, viimeisin toissapäivänä n.30%. Mitään rutiineista poikkeavaa ei ole sattunut tai tapahtunut.
Ruokana koko köörille hiutaleita, pakastesurvareita, partikselle kurkkua ja kesäkurpitsaa.

Tänään huomasin antaessani partamonnille kurpitsalusikan, että kolme harlekiineista uivat oudosti eli uivat pätkän matkaa eteenpäin, ikäänkuin kallistuvat kyljelleen,
sätkähtävät pohjaa vasten ja jatkavat taas pätkän matkaa. Kaloissa ei ole mitään ulkoista vikaa, ei mitään outoa. Muut kalat voivat hyvin.
Vanhin ja suurin noista harlekiineista oireilee kaikkein pahiten. Melkein niinkuin yks pyrstöheilautus normaaliuintia, kyljelleen sätkäys ja taas uintia.
Ei kyllä muuten pyöri ympyrää tms. Meni nyt kannon alle piiloon.
Jos makailevat pohjalla, alkavat kallistumaan kyljelleen.
Mitä mun pitäis tehdä ja mikä noita voisi vaivata?

Sain sätkyn, kun seurasin niiden touhua ja rakas mieheni tuumasi, että:" noin ne on tehnyt jo pari päivää, mä luulin, että ne leikkii.." :roll:
Itsellä vähän tiukempia työpäiviä takana, en ole ehtinyt vahdata. :cry:

-------------------------

Plääh...lisäyksenä vielä edellisineen viestiini: kaikki harlekiinit käyttäytyvät saman lailla!
Apua, mun lempikalaseni.. 8O
Olisin niin kiitollinen vastauksista!
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Harlekiininuoliaiset ovat alkaneet käyttäytyä oudosti

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Kuinka vanha akvaario on? Miksei siellä ole nitraattia?
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
lutrailija
Junior Member
Junior Member

Allas on perustettu helmikuussa ja nitraatti on 10. Ei 0. Näppäilyvirhe. Anteeksi.
Tähän asti akvan toiminta ollut ok. Ei ole ollut yhtään kalakuolemaa ja erilaisten leväinvaasioiden jälkeen löytänyt tasapainon.

Muoks.. Ai perskule. Mä laitoin toissapäivänä kolme JBL savipallerolannoitetta sorapohjan alle (raekoko 2-4 mm). Hautasin ne niin syvälle kun sai.
Oon mä niitä kyllä aikaisemminkin käyttänyt, joten luulisi, ettei niissä se vika olisi.
sardiini_85
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

Ainakin tiikerinuoliaisilla on tapana nukkua kyljellään. Olisiko mahdollista, että harlekiininuoliaisetkin harrastaisivat samaa? En tiedä, mutta tuli vain mieleen.
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
lutrailija
Junior Member
Junior Member

Juu..ne nukkuu kyljellään, selällään ja jopa pystyasennossa pyrstö mangrovekannon koloon työnnettynä :mrgreen: Sillä ne ovatkin niin lystikkäitä seurata.
Yksi ottaa nokosia lämmittimen kiinnitysrenkulan päällä (lämmitin siis on poistettu kesän ajaksi).

Ongelmana on nimenomaan tuo pohjalla tapahtuva sätkähtelevä uinti. Jos ne ui esim keskivedessä, on uinti normaalin näköistä.
Tuli vaan mieleen, kun etsiskelin foorumilta tietoa, että vaihdoin vedet puutarhaletkulla ihan niinkuin aina ennenkin. Samalla paineella kun aikaisemminkin.
Mutta oliskos kuitenkin voinut käydä niin, että kalat ovat ottaneet itseensä vedenvaihdon? Luin sukeltajataudista ja kuplataudista, jotka käsittääkseni johtuu
veteen ylenpalttisesti liunneista kaasuista ja liian kovasta vedenpaineesta allasta täytettäessä. Voiskos oireilu johtua siitä?
Otin jokatapauksessa ilmastuksen pois (hmm..miksi, en osaa selittää [:I] ), mutta jätin vedenkierron päälle.
Voikos tuollaisesta sukeltajantaudista/kuplataudista parantua?
sardiini_85
Member
Member

Minulla joku vuosi sitten ilmeisesti sukeltajantautiin kuoli suurin osa kaloista eikä nekään jotka pelastettiin toiseen altaaseen oireiden ilmaannuttua selviytyneet vaan kuolivat saman päivän aikana eli vauriot eivät parane. Käsittääkseni sukeltajantauti voi tulla jos vaihtaa liian nopeasti yli puolet vesimäärästä. Katastrofini jälkeen minua opastettiinkin akvaarioliikkeessä, että kannattaa täyttää allas vain osittain ja odottaa vartin verran ennen kuin täyttää altaan kokonaan jos vaihtaa yli puolet vesimäärästä.

Silloin oikeastaan heti vedenvaihdon jälkeen ihmettelin kun imumonnit oli niin kovasti liikkeellä ja uivat nopsaan altaan päästä päähän. Hetken katseltuani huomasin myös, että tetrat alkoivat lennellä virran mukana miten päin sattuu ja kuolivat nopeasti. Ensin luulin, että uudessa vedessä oli jotain vikaa ja soitin veljelleni joka oli vartijana, että tietääkö hän onko vesitornilla jotain hämminkiä. Siinä välissä kerkesin jo passittaa mieheni hakemaan kaupasta lähdevettä kymmeniä litroja ja aloin vaihtaa vesiä uudestaan... Veljeni soitteli sitten takaisin ja sanoi, että vesitornin vesi oli päässyt laskemaan poikkeuksellisen alas, mutta siinä ei ole muuta erilaista kuin, että siinä on enemmän ilmaa joukossa. Eli ihmisille oli vaaratonta, mutta minun kaloilleni kohtalokasta. :|

Tässä tietoa kaasukuplataudista http://web.abo.fi/instut/fisk/Fin/Miljo/gasbubble.htm Tuolla sanotaan "Lievemmät oireet poistuvat kun kaasunpaine normalisoituu." Eli jos olisi kyse kuplataudista niin ei kai enää pitäisi olla oireita vaikka jotain lieviä olisi vedenvaihdon johdosta tullutkin.
Safiry
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Safiry »

En kyllä tietäisi yhtään tautia,mihin tuo liittyisi,mutta sukeltajantaudista olen kuullut,lieneekö sitä?Eikä voi olla mitään kutua ym.?Anteeksi typerä kysymykseni. :?
650L seura ja taistoakvaario
lutrailija
Junior Member
Junior Member

Oi voi sardiini85, olen todella pahoillani kalojesi kohtalosta :(
Minä en kyllä käsitä, mikä noihin on mennyt! Kaikki muut fisut uivat iloisina ja terveen näköisinä, joten voisi kuvitella, että kuplatauti iskisi
kaikkiin lajeihin yhtälailla.
Ruokin ne äsken ja harlekiinitkin tulivat innokkaana syömään. En vaan kertakaikkia ymmärrä, mikä niitä voisi vaivata.
Tuo kyljelleen kääntyminen on tosi outoa. Uimarakkotulehdus? Normaalisti uidessaan ei mitään ongelmaa.
Kidusloiset? Mutta miten nekin olisi voineet iskeä,koska mitään uutta tartuttavaa ei ole lisätty akvaan ainakaan kuukauteen.
Jos ne joutuu pyydystämään pois tuosta pytystä, se tulee olemaan varsinainen show. Eivät ihan helposti itseänsä kiinni anna. 8O
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Mulla on kanssa nuoliaisia (raita- ja touhu-) eikä ne ole koskaan tehneet mitään vastaavaa. Toivottavasti nuoliaisesi paranevat! Tiedän myös kokemuksesta millainen show nuoliaisten kiinniottaminen tosiaan voi olla. Itse olen tehnyt niin julmasti että olen poistanut about puolet vedestä ja sitten poistanut kasvit ja sitten aloittanut metsästyksen. Toivon todella etten joudu koskaan haavimaan kaloja pois tuosta 317-litraisesta altaasta! Tiedän että joudun, mutta toivon että se päivä ei tule ihan pian. :twisted:
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
sardiini_85
Member
Member

Onneksi tuosta minun tapauksesta on jo aikaa eikä se harmita enää siinä määrin kuin silloin.

En kyllä keksi mikä noita nuoliaisiasi vaivaa. Ehkä tosiaan jotkin loiset voisivat aiheuttaa ainakin syöksähtelyä?
lutrailija
Junior Member
Junior Member

-matokani- kirjoitti:Mulla on kanssa nuoliaisia (raita- ja touhu-) eikä ne ole koskaan tehneet mitään vastaavaa. Toivottavasti nuoliaisesi paranevat! Tiedän myös kokemuksesta millainen show nuoliaisten kiinniottaminen tosiaan voi olla. Itse olen tehnyt niin julmasti että olen poistanut about puolet vedestä ja sitten poistanut kasvit ja sitten aloittanut metsästyksen. Toivon todella etten joudu koskaan haavimaan kaloja pois tuosta 317-litraisesta altaasta! Tiedän että joudun, mutta toivon että se päivä ei tule ihan pian. :twisted:
*Iso huokaisu*..Toivon totisesti samaa!
Ottaa ihan hirveästi päähän, kun ei tiedä, mistä on kysymys. Kaikkein eniten tietysti toivoisi, että kaloilla olisi kaikki hyvin. Olen kuitenkin parhaani mukaan yrittänyt hoitaa tuota pyttyä taiteen sääntöjen mukaan.
Nuo harlekiinit ovat jotenkin vielä kaikkein eniten sydäntä lähellä koko pöhelöllä olemukseltaan. En vaan kestä ajatusta, jos ne kuolla kupsahtaa.
lutrailija
Junior Member
Junior Member

Kerpele...Tänäaamuna löysin vaan kaksi pyrstöä. Kalat olivat tunkeneet keraamisen koristekannon alle. 3 fisua hukassa.
Pyrstöissä on erotettavissa valkoisia pilkkuja, samoin sattarinpoikanen on täynnä valkoisia pilkkuja. Eilen noita pilkkuja ei ollut erotettavissa.
Eli tällaista. Täytyy rynnistää akvakauppaan kyselemään apuja.
Ihan kiva, että joudumme vielä itse lähtemään reisuun tänään ja tulemme myöhään su-iltana.
Kammottava skenaario , että meillä on pytyllinen kuolleita kaloja, kun tulemme kotiin. 8O
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Kalat raapivat itseään samasta syystä kuin ihmisetkin, jokin kutittaa. Kaloilla vain ei ole käsiä, niin joutuvat tekemään tuollaisia temppuja.

Syynä voi olla loiset, bakteerien aiheuttamat iho-ongelmat tai väärät vesiarvot.

Pilkuista päätellen tällä kertaa kyseessä voisi olla pilkkutauti.
http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/pilktau.php
Oletko tuonut akvaarioon jotain (kaloja, kasveja...) viimeisen kuukauden aikana?
lutrailija kirjoitti:Sain sätkyn, kun seurasin niiden touhua ja rakas mieheni tuumasi, että:" noin ne on tehnyt jo pari päivää, mä luulin, että ne leikkii.." :roll:
Itsellä vähän tiukempia työpäiviä takana, en ole ehtinyt vahdata. :cry:
Niin, meitä miehiä täytyy välillä vähän vahdata, vai tarkoititko kaloja?
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
lutrailija
Junior Member
Junior Member

MHS kirjoitti:Niin, meitä miehiä täytyy välillä vähän vahdata, vai tarkoititko kaloja?
:mrgreen: Mä taidan kyllä vahdata molempia...Nyt pääsi vähän valvonta höllentymään ..*tiukentaa narua* :twisted:

Juu. Nyt kun pengon muistia, hain 3 viikkoa sitten pari rasvalehteä yhdestä kaupasta. Kalat on hankittu kaikki helmikuussa lähes yhtäaikaa, sattarinpoikaset tulivat yllärikudusta. Eli onks tuo tauti sitten tullut kasvien mukana? Vai voiko se lymyillä akvassa piilevänä noin pitkän aikaa?
Kaloilla ei muuta stressiä ole ollut, kun viikoittainen vedenvaihto ja mun käsittääkseni veden laatu on ollut koko ajan hyvä.
No nyt alan oikein tosissani lukea tuota aquahoito.infoa. Isäntä lupasi hakea kalakaupasta lääkkeitä, mikäli taudinkuva vaan selkiää.
Surettaa pirusti nuo nuoliaiset. Ne on niin kivoja.
Siiderihai
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Siiderihai »

Jos kyseessä on pilkkutauti, niin muista lukea lääkkeen ohjeet huolella. Nuoliaisille laitetaan yleensä pienempi annostus, kun niillä ei ole suomuja vaan pelkkä iho (ja siksi saavatkin pilkkutaudin helposti). Tossa linkissä on mun tikrujen pilkkutarina. Ne syöksähteli hiekkaan aluksi ja ui hassusti. Kaikki kuitenkin paranivat hienosti!

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 2&t=137810
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member

Todennäköisesti kasvien mukana tullut.

Pilkkutauti siitä "hyvä", että sen kun kerran saa nujerrettua, niin ei jää piilevänä väijymään. Pitää vain jatkaa lääkitystä tarpeeksi pitkään.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
lutrailija
Junior Member
Junior Member

Siiderihai kirjoitti:Jos kyseessä on pilkkutauti, niin muista lukea lääkkeen ohjeet huolella. Nuoliaisille laitetaan yleensä pienempi annostus, kun niillä ei ole suomuja vaan pelkkä iho (ja siksi saavatkin pilkkutaudin helposti). Tossa linkissä on mun tikrujen pilkkutarina. Ne syöksähteli hiekkaan aluksi ja ui hassusti. Kaikki kuitenkin paranivat hienosti!

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 2&t=137810
Olipa mukava, että tarinasi päättyi hyvin! Voi kun meidänkin stoori päättyisi yhtä onnekkasti.
Eli linkistä viisastuneena lämmitin on asennettu paikoilleen ja lämpötilan nosto +28C. Ilmastus on laitettu jälleen päälle.
Akvakauppa aukeaa klo 10 eli sen jälkeen saa lääkettä.

Tuo lääkityksen annostelu voi olla vähän hankalaa noiden nuoliaisten takia. Eli aloitetaanko homma pienellä annostuksella? Tehoaako se sitten tohon sattarinpoikaseen? Mulla on 20 litranen pikkupytty, jossa tällä hetkellä sukarapuja eli en voi oikein sitäkään käyttää karanteenialtaana. Piru vie, kun joutuu pakosta lähtemään reissuunkin eli täytyy valjastaa joku hoitamaan lääkityksen viikonlopuksi. Se se vasta pelottakin! Arggh! Hermo menee! :frown:
Siiderihai
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Siiderihai »

Niin, siinä mun lääkkeen ohjeessa oli:

"Suomuttomat kalat (nuoliaiset) sekä heikentyneet yksilöt voivat olla herkkiä lääkkeelle. Aloita tällöin puolikkaalla annostuksella ja lisää annostusta varovasti."

Näin itse toimin ja toimisin varmasti sinunkin tapauksessa. Tuo on kyllä hermoja raastavaa, muistan että itse olin aivan kohtauksen partaalla. Etenkin kun jouduttiin lääkitsemään vielä 3. ja 5. ja olikohan vielä 7.kin päivä. Odottelu oli pahinta. Tsemppiä kovasti sinne!
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member

Ainakin muutama vuosi sitten Seran(?) pilkkutauti-lääkkeen annostus oli joka toinen päivä, ja suomuttomille kaloille puolikas annos.

Eikä siirtelyä eri akvaan, vaan koko akvaarion lääkitys, lääke tehoaa vain vapaana uiviin parveilijoihin.

Taudin hitaan kierron vuoksi (katso aiempaa aquahoito-linkkiä) pidän viikon lääkityksellä selviämistä ihan miniminä, viimeksi taistelin lähes kuukauden ennenkuin tauti kukistui, yhtään kalaa ei kuollut, ilmeisesti ei päässyt missään vaiheessa kehittymään tosi pahaksi, eikä ole tullut takaisin.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
lutrailija
Junior Member
Junior Member

No niin.. Nyt on pytyssä lääkkeet ja ristitään kädet ja odotellaan. Kiitoksia kovasti vastanneille!
Harlekiineja ei ole tänään näkynyt kuin kaksi eli kolme on mystisesti hävinnyt yön aikana.
Jotenkin tuntuu epäuskottavalta, että tuo jäljellä oleva kalaparvi olisi saanut syötyä noin isot fisut, jos ne on yön aikana kuolleet. Voiks ne olla vaikka pohjasoraan kaivautuneita? Ei ne kyllä koskaan ole sillälailla tehnyt.
Kaksi pomppi kyljellään pitkin pohjaa, luultavasti puolihulluina kutinan takia. Sydän tässä särkyy. :cry:

---------------------------

Kirjoittaja lutrailija » 15:23, 07.08.2009

Helpotuksen huokaus.. Kaikki toistaiseksi hengissä. Olivat vaan kaivautuneet juurakoiden alle.
Kun sitkeästi tiirailiin pyttyä töistä tulon jälkeen ilmestu ensi kaksi tuijottamaan takaisin ja kohta toiset kaksi.
Makoilivat pohjalla kylki kyljessä ja tuijottivat syyttävästi silmiin. Viimeisen kadonnen pyrstö näkyi kannon alla
ja se heilahteli välillä. En viitsinyt alkaa stressaamaan kaloja enempää kaivelemalla niitä väkisin esiin.
Toivottavasti tässä käy vielä hyvin.
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Täällä ainakin on peukut pystyssä että kaikki päättyy hyvin! Paljon tsemppiä sinne päin! :D
lutrailija
Junior Member
Junior Member

Päivitystä tilanteeseen.. Sattarinpoikasen pilkut selkeästi vähentyneet! Jee!!! Nuoliaisia kutisee yhä edelleen sietämättömästi ja viettävät suurimman osan aikaansa keraamisen juurakkohässäkän alla. Tulevat kuitenkin syömään survareita innokkaasti. Viimeinen lääkesatsi laitettiin tänään pyttyyn ja todella toivon, että ei tarvitsisi enempää laittaa. Eli ei toistaiseksi kalakuolemia, mutta yksi elämäni stressaavimmista viikoista.. :roll:
ruusu93
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ruusu93 »

Mullaki on noita harlekiinejä ja harrastavat samaa. Eka yksi ja sitten muut perässä ja menevät pitkin allasta. Veikkaisin että se on joku niitten kosiskelu juttu tai joku kiva leikki. Kun mun omat eivät oikein hinkkaa itteänsä mihinkään vaan sätkivät eteenpäin ja sitten taas kauheeta kyyttiä allasta ympäri, ja ei aikaakaan kun taas etulasille sätkimään kuin kala kuivalla maalla.. Ja välillä tekevät sitä hiekankin lähellä mutta eivät osu siihen kuin kylkievien kärjistä. Että tuskin syytä huoleen. (:
- 450l kiekkola, 128l sekala sekä leijonanharjaskanien pienimuotoista kasvatusta -
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Kalat eivät oikein varsinaisesti hinkkaa itseään, vaan se on nimenomaan kyljen nopea kiertäminen kohti pohjaa ja vauhdilla eteenpäin. Todennäköistä on, että pohjassa on nuoliaisten mielesstä jotakin ei toivottavaa. Jos huomaan omani hinkaamaavan on lappotyötä tiedossa. Sen jälkeen hinkaamiset tapaavat loppua.

Kosiskelu on kyllä eri näköistä. Enemmän tanssia.
lutrailija
Junior Member
Junior Member

ruusu93 kirjoitti:Mullaki on noita harlekiinejä ja harrastavat samaa. Eka yksi ja sitten muut perässä ja menevät pitkin allasta. Veikkaisin että se on joku niitten kosiskelu juttu tai joku kiva leikki. Kun mun omat eivät oikein hinkkaa itteänsä mihinkään vaan sätkivät eteenpäin ja sitten taas kauheeta kyyttiä allasta ympäri, ja ei aikaakaan kun taas etulasille sätkimään kuin kala kuivalla maalla.. Ja välillä tekevät sitä hiekankin lähellä mutta eivät osu siihen kuin kylkievien kärjistä. Että tuskin syytä huoleen. (:
Juu..Mun kalaset käyttäytyivät juuri noin silloin kun olivat terveitä. Nyt on näkyvissä selkeitä ylimääräisiä pilkkuja evissä ja muualla kropassa kahdella vanhimmalla. Kolmella nuorimmalla on jo, luojan kiitos, pilkut hävinneet. [;)]
aco kirjoitti:Kalat eivät oikein varsinaisesti hinkkaa itseään, vaan se on nimenomaan kyljen nopea kiertäminen kohti pohjaa ja vauhdilla eteenpäin. Todennäköistä on, että pohjassa on nuoliaisten mielesstä jotakin ei toivottavaa. Jos huomaan omani hinkaamaavan on lappotyötä tiedossa. Sen jälkeen hinkaamiset tapaavat loppua.
Kosiskelu on kyllä eri näköistä. Enemmän tanssia.
Kosiskelut ja muut leikkimiset on aivan eri näköistä puuhaa, kun tämä kylkimyyry pohjaa vasten. Olen laponnut välillä pohjaa kunnolla, mutta jatkavat hinkkaamista siitä huolimatta. Johtuu kyllä tuosta pilkkutaudista eli loistartunnasta, joka alkaa pikkuhiljaa olla voiton puolella.
Pikkusattarin pilkut on täysin hävinnyt, mutta kahdella vanhimmalla harlekiinilla näkyy vielä evissä pilkkuja. Jatkan lääkitystä niin kauan aikaa, että viimeisetkin on poissa. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”