Moi! Kuvat ois poikaa kyllä

Mullahan kävi sillä tavalla, että ostin kolme helmirihmaa ja kaikki olivat koiraita! Myyjälle sanoin, että ostan kaksi naarasta ja yhden koiraan. No jokatapauksessa yksi rupesi heti uudessa kodissa tekemään kuplapesää ja vatsa oli komean punainen -> koiras. Viikot vierähti ja yhtäkkiä kotiin tullessani toinen helmirihma oli tehnyt pesän -> koiras

viimeinenkin rupesi tekemään pesiä vähän väliä. Kun kaikki halusivat tehdä pesän samaan paikkaan, rupesi esiintymään liehuvien evien nyppimistä ja yhden kalan kiusaamista. Ne olivat olleet minulla parisen kuukautta. Välillä ne jahtasivat toisiaan akvaarion päästä päähän ja olivat ''huulet kiinni toisissaan''

Ihmettelin, miksei 1. uros saanut houkuteltua naarasta luokseen, olisi pitänyt tajuta homman nimi. Lopulta kaksi helmiherraa pääsi takaisin akvaariokauppaan ja tilalle tuli kaksi leidiä noin viikko takaperin.
Nyt on asiat toisin. Aluksi uros jahtasi naaraita kovalla kyydillä. Sitten se kyllästyi

Nykyään se pikemminkin hiillostaa niitä kulkemalla niiden perässä ihan rauhassa. Aivan erilainen käyttäytyminen verrattuna kolmeen urokseen samassa tankissa. Nyt näen myös selvästi uroksen ja naaraan selkäevien erot. Ainakin nyt naarailla on vielä lyhyt ja pyöreä evä, kun taas uroksella on pitkä ja hapsukas. Naaraat ovat myös huomattavasti pulleampia, koiraani ei liho ollenkaan syötyään (''tasapaksu''

). Naaraat ovat sulassa sovussa keskenään ja yleensä myös liikkuvat kahdestaan.
Minusta vaikuttaisi, että sinun kalasi ovat tosiaan molemmat naaraita. Onko sulla yhtään pintavettä, joka ei liiku? Sitä vain, että olisiko koiraalla mahdollisuus tehdä pesä. Vaikka mun koiraalla ei ole pesääkään nyt naaraiden ollessa ollut, on sen kurkku punainen. Tosin pesän rakenteluun liittyy lämpötila (mulla n.28C ja pesiä syntyi) ja allaskaverit (isommat allaskaverit, jotka valtaa parhaat pesäntekopaikat). Uskon, että kaksi naarasta pärjää kahdestaankin hyvin

Tiedän ihmisiä, joilla helmirihmaherra on jahdannut naaraat hengiltä. Pahitteeksi uros tuskin olisi noin isossa akvaariossa, jossa on tilaa piilotella. Itsellä alle 200l. Laittakaahan muutkin kokemuksia ja arveluita! Tosi sieviä kaloja minun mielestä

Ovat mun lempikaloja, minkä takia stoori