Leväsukaravut?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Leväsukaravut?
Eli, lueskelin netistä, etteivät kasveihin koske, eikä kaloja tapa. No, mutta kysymys onkin seuraavanlainen, mahtuuko akvaarioon joka on kalallisesti melko täynää.. on 136 litranen ja kaloja siellä on yhteensä n. 118cm. eli mahtuisiko tuonne about. 5 leväsukarapua ja onko turvallista pitää esim. neontetrojen kanssa?
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: leväsukaravut?
Minulla on neontetrojen kanssa ollut jonkin aikaa leväsukarapuja. rauhassa on yhteiselo onnistunut. Onko akvaariossasi muita kaloja, jotka saattaisivat leväsukarapuja härnätä / syödä?AFCMagic1 kirjoitti:Eli, lueskelin netistä, etteivät kasveihin koske, eikä kaloja tapa. No, mutta kysymys onkin seuraavanlainen, mahtuuko akvaarioon joka on kalallisesti melko täynää.. on 136 litranen ja kaloja siellä on yhteensä n. 118cm. eli mahtuisiko tuonne about. 5 leväsukarapua ja onko turvallista pitää esim. neontetrojen kanssa?
En noista senttimetreistä niin osaa sanoa, en sillä tavalla itse laske akvaarion käyttöastetta.. Jos siellä on leväsukaravulle sopivat vesiarvot, eikä ole niitä syöviä petokaloja, niin kyllä tuonne se 5-6kpl leväsukarapuja mielestäni mahtumisen puoleen mahtuu.
Markku Varjon kirjan mukaan leväsukaravun poikaset vaativat kehittyäkseen murtovettä, joten tuskinpa siellä kovin räjähtävää lisääntymistäkään tapahtuu.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Re: leväsukaravut?
hmm.. miekkapyrstö taitaa olla vähän häikäilemätön.. :/Kisu74 kirjoitti:Minulla on neontetrojen kanssa ollut jonkin aikaa leväsukarapuja. rauhassa on yhteiselo onnistunut. Onko akvaariossasi muita kaloja, jotka saattaisivat leväsukarapuja härnätä / syödä?AFCMagic1 kirjoitti:Eli, lueskelin netistä, etteivät kasveihin koske, eikä kaloja tapa. No, mutta kysymys onkin seuraavanlainen, mahtuuko akvaarioon joka on kalallisesti melko täynää.. on 136 litranen ja kaloja siellä on yhteensä n. 118cm. eli mahtuisiko tuonne about. 5 leväsukarapua ja onko turvallista pitää esim. neontetrojen kanssa?
En noista senttimetreistä niin osaa sanoa, en sillä tavalla itse laske akvaarion käyttöastetta.. Jos siellä on leväsukaravulle sopivat vesiarvot, eikä ole niitä syöviä petokaloja, niin kyllä tuonne se 5-6kpl leväsukarapuja mielestäni mahtumisen puoleen mahtuu.
Markku Varjon kirjan mukaan leväsukaravun poikaset vaativat kehittyäkseen murtovettä, joten tuskinpa siellä kovin räjähtävää lisääntymistäkään tapahtuu.
------------------------------------------------
hmm.. olen nyt päätymässä siiihen, että otan 5kpl tuollasia. nyt vaan metsästämään missä myydään.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Re: Leväsukaravut?
muuten tuossa suunnitelmassa ei tunnu olevan mitään vikaa, mutta toivottavasti altaassasi on myös päälilasi, sillä ilman sitä sinulla ei luultavasti ole yhtään rapua altaan sisäpuolella
-
- Senior Member
Heippa, otan tuohon edelliseen kantaa sen verran että minulla on erilaisia sukarapuja nyt neljässä altaassa, toisissa kiinteä kansi, toisissa ei. En kuitenkaan yhtään "kamikaze-rapua" ole lattialta löytänyt. Eivät siis ainakaan minun rapuni hypi yli reunojen.
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Ok, kiitos! Hmm.. pitäiskö ensin kokeilla parillaravulla, miten nuo kalat suhtautuu jne? vai ostanko kaikki kerralla? (riippuu tietysti mistä ostan
)

meillä häviää jatkuvasti ravut altaasta, en sitten tiedä mistä johtunee
-
- Katalysaattori
- Viesti:
siis katooa kokonaan? muo vieläkin vähän mietityttää nuo miekkapyrstöt & leväsukaravut...Stu__ kirjoitti:meillä häviää jatkuvasti ravut altaasta, en sitten tiedä mistä johtunee
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mulla on omasta avonaisesta altaasta muutama sukarapu hypännyt pois. Allas on ollut yli vuoden pystyssä ja tänä aikana on löytynyt n. 5 kappaletta sukia lattialta kuivuneena.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
- Junior Member
Meillä hävisivät siniravun poikaiset akvasta, missä seuraana intianisulkia ja pieni taisto. Neljästä poikaisestä selvisi vain yksi, joka nyt n.4-5cm.
Kansilasit päällä ja lattialta en ole niitä löytänyt...
Mysteeristä!
Kansilasit päällä ja lattialta en ole niitä löytänyt...
Mysteeristä!
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Hmm.. alkaa jo pelottamaan, että haluunko niitä rapuja, jos ne noin katoaa :/
-
- Starting Member
Miulla on ollut nimenomaan noita leväsukarapuja (+muita pienempiä sukarapuja) hyvällä menestyksellä jo pidemmän aikaa.
Yksikään leväsukaravuista ei ole kadonnut!
6 kpl on asunut altaassani jo toista vuotta. Pitää olla melko suuri kala, jotta saa aikuisen leväsukaravun syötyä. Suurimmat yksilöt omissani on 5-6cm pitkiä, pienimmät 4cm:n paikkeilla.
Altaani on oikea kasviviidakko, joten ravuilla on piilopaikkoja. Pitävät hyvin puoliaan ruoka-aikaan - vievät pienemmät pohjatabletit kalojen nenän edestä ja viipottavat kasvipöheikköön syömään.
Yksikään leväsukaravuista ei ole kadonnut!
6 kpl on asunut altaassani jo toista vuotta. Pitää olla melko suuri kala, jotta saa aikuisen leväsukaravun syötyä. Suurimmat yksilöt omissani on 5-6cm pitkiä, pienimmät 4cm:n paikkeilla.
Altaani on oikea kasviviidakko, joten ravuilla on piilopaikkoja. Pitävät hyvin puoliaan ruoka-aikaan - vievät pienemmät pohjatabletit kalojen nenän edestä ja viipottavat kasvipöheikköön syömään.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Aikamoinen fisu saa olla, jotta hotkasee leväsukaravun ( 5-6cm) joten ei vaaraa.
Pienet tavissukarapujen lapset toki häviävät helposti kalojen suuhun, ruokaa kun ovat niille.
Parin vuoden aikana olen löytänyt 2 sukarapua lattialta, kyllähän ne on hyviä kiipeemään, jos kaipuu suureen maailmaan iskee.
Pienet tavissukarapujen lapset toki häviävät helposti kalojen suuhun, ruokaa kun ovat niille.
Parin vuoden aikana olen löytänyt 2 sukarapua lattialta, kyllähän ne on hyviä kiipeemään, jos kaipuu suureen maailmaan iskee.