Mattosuodattimen materiaali

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Feliza
Member
Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Mattosuodattimen materiaali

Viesti Kirjoittaja Feliza »

Heips,
onko kukaan kokeillut rakentaa mattosuodatinta jostain muusta, kuin Eheimin suodatinmatosta? Tekisi mieleni kokeilla moista viritystä, mutta tuntuu että suodatusmatoksi kelpaavaa levyä voisi löytyä halvemmallakin, kuin akvaarioliikkeistä.
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Mattosuodattimen materiaali

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

En olekkaan Eheimin omasta suodatinmatosta kuullut. Aquaristikshopista saa ainakin melko edukasta mattoa vaikka minkäkokoisina paloina. Itse tilasin tuota 3cm vahvuista hienoa tavaraa neliömetrin verran. Huokeaa se minusta on, jos parillakymmenellä eurolla saa rakennettua useampia suodattimia ;)
Feliza
Member
Member

Kappas, nykäisin ilmeisesti tuon Eheim -merkin omasta päästäni. [:I]. Mut niin, keskikarkea (PPI20) suodatinmatto 3*50*50 kustantaa 8,95e + postitus 7,50e (= 16,45e) http://www.akvaarioon.fi:ss" onclick="window.open(this.href);return false;ä. Antamassasi linkissä vastaava tuote maksaa 5,59e + postitus 9,90e (=14,49)e. Maton tarve olisi kuitenkin vain 35*35cm, pienimuotoista kokeilua varten. Hinta tosin alittaa reippaasti pienen sisäsuodattimenkin hinnan, ja postituskulujakin saisi suhteessa alemmaksi, jos tilaa jotain muutakin samalla. Hmm...

Ajoin kuitenkin sitä takaa, että jos joku osaisi sanoa, soveltuuko esimerkiksi teollisuudessa käytetyt materiaalit akvaarioon. Pitäisi tietysti tietää, ettei niistä liukene mitään kökköä. Bakteerien kannalta sillä nyt ei liene kovin väliä, onko alusta ostettu akvaarioliikkeestä, vai onko se vanhaa vaahtomuovipatjaa :D
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Feliza kirjoitti:Kappas, nykäisin ilmeisesti tuon Eheim -merkin omasta päästäni. [:I]. Mut niin, keskikarkea (PPI20) suodatinmatto 3*50*50 kustantaa 8,95e + postitus 7,50e (= 16,45e) http://www.akvaarioon.fi:ss" onclick="window.open(this.href);return false;ä. Antamassasi linkissä vastaava tuote maksaa 5,59e + postitus 9,90e (=14,49)e. Maton tarve olisi kuitenkin vain 35*35cm, pienimuotoista kokeilua varten. Hinta tosin alittaa reippaasti pienen sisäsuodattimenkin hinnan, ja postituskulujakin saisi suhteessa alemmaksi, jos tilaa jotain muutakin samalla. Hmm...

Ajoin kuitenkin sitä takaa, että jos joku osaisi sanoa, soveltuuko esimerkiksi teollisuudessa käytetyt materiaalit akvaarioon. Pitäisi tietysti tietää, ettei niistä liukene mitään kökköä. Bakteerien kannalta sillä nyt ei liene kovin väliä, onko alusta ostettu akvaarioliikkeestä, vai onko se vanhaa vaahtomuovipatjaa :D

älävaahtomuoviparjaa laita... jäi yks bofferi ulos ja sato, niin haisi aikas paljon...
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Feliza kirjoitti:Bakteerien kannalta sillä nyt ei liene kovin väliä, onko alusta ostettu akvaarioliikkeestä, vai onko se vanhaa vaahtomuovipatjaa :D
On siinä sen verran eroa, että vaahtomuovipatjoissa saattaa olla mm. homeenesto- ja bakteerintappoaineita, jotka eivät tee vesieliöille kamalan hyvää. Vaahtomuovipatja on muutenkin liian tiivistä tavara, tukkeutuisi hetkessä. Ominaisuuksiltaan maton tulisi olla tämän sinisen suodatinmaton kaltaista, enkä suoraan sanottuna oikein keksi missä sitä voitaisiin käyttää esim. teollisuudessa. Siis ilman että sinä olisi mitään "lisäaineita" mukana ;).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

tyhmäkysymys.. miten noita suodatinmattoja pystyis pesemään..? :)
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
KimmoT
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KimmoT »

AFCMagic1 kirjoitti:tyhmäkysymys.. miten noita suodatinmattoja pystyis pesemään..? :)
Tarkoitat varmaan mattosuodattimena käytettynä.. mattosuodatinta ei tarvitse pestä tai muutenkaan puhdistella. Ainoastaan silloin tällöin voi vedenvaihdon yhteydessä lapolla imasta maton pinnasta enempiä kökköjä jos haluaa
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Itse pesin muuton yhteydessä tukkeentunutta kulmamattoa irroittamalla itse maton, heittämällä sen kylppärin lattialle ja suihkuttamalla sen päälle runsaasti vettä. Vähän pienempää mattoa taas huuhtaisee vaikka lavuaarissa. Mutta kuten Kimmo totesikin, normaalioloissa mattoa ei pestä, omanikin alkoi osoittaa tukkeentumisen merkkejä vasta muutaman vuoden käytön jälkeen. Koko käyttöaikana en kajonnut mattoon millään tavalla, edes imuroinut pintaa.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Joku saisi kyllä munkin mattosuodattimelle kertoa että se on tukkeutumaton. Isosta altaasta se on hävitetty jo aikoja sitten ja ainoastaan 100L altaassa on enää päätymatto. Vissin neljännen kerran täysin tukossa, vaikka kalasto on niinkin mittava kuin 6 kääpiöahventa ja neljä 30mm pitkää vähäripsimonnia. Eli mattosuodatin voi olla montaa asiaa, mutta tukkeutumaton se ei ole.
/jari
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Kysynpä tässä samassa: Onkohan olemassa joku nyrkkisääntö sille, että kuinka voimakas virtaus pumpussa saisi olla, ettei tukkeutuisi heti? Mulla nyt eka matto käytössä, on päädyssä ja aika iso. Se tuli mulle akvakauppojen mukana ja siinä oli mun mielestä aika pieni pumppu yhdessä kulmassa, laitoin toisen vastakkaiseen nurkkaan, kun mulla nyt sattui semmoinen olemaan ylimääräisenä. Tämä pumppu kierrättää 600l tunnissa, toisesta en tiedä, mutta pienemmäksi luulen. Matto on n reilu nelikytsenttinen kanttiinsa ja 5 cm paksua.

-------------------------

Äh, pitänee lisätä, että tulipa mieleen taas jälkeen käyttää hakua ja löysinpä vastauksia kysymyksiini ja laskurit J. Järven sivuilta.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Feliza
Member
Member

bj kirjoitti:Kysynpä tässä samassa: Onkohan olemassa joku nyrkkisääntö sille, että kuinka voimakas virtaus pumpussa saisi olla, ettei tukkeutuisi heti? Mulla nyt eka matto käytössä, on päädyssä ja aika iso. Se tuli mulle akvakauppojen mukana ja siinä oli mun mielestä aika pieni pumppu yhdessä kulmassa, laitoin toisen vastakkaiseen nurkkaan, kun mulla nyt sattui semmoinen olemaan ylimääräisenä. Tämä pumppu kierrättää 600l tunnissa, toisesta en tiedä, mutta pienemmäksi luulen. Matto on n reilu nelikytsenttinen kanttiinsa ja 5 cm paksua.
Moi, olen ymmärtänyt että virtauksen lisääminen mattosuodattimessa ei tee sitä tehokkaammaksi - päin vastoin - sillä bakteerit eivät ehdi käsitellä kaikkea läpikulkevaa nitriittiä, jos virtaus on liian voimakas. Näin olen ymmärtänyt. Lähde: http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... php#nopeus
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

No juu, noin se taitaa olla. Silleen koitan hahmottaa, mikä olis vielä hyvä, että kierrättää vettä kumminkin tarpeeksi. Hiukan pudotin jo tuon isomman pumpun tehoa.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”