Toisen 50 cm korkean akvani alla on 73cm korkea taso. Ihan kiva katselukorkeus (istaaltaan), mutta jos akva olisi yhtään korkeampi, niin en ylettyisi enää kunnolla sormineni pohjaan esim. kasveja istuttamaan (ja oma pituuteni on 180cm, että mikään tappi en ole).
Toisen akvan alla on vain 58 cm taso ja akvan huolto helpompaa.
Se mikä on paras katselukorkeus riippuu ihan siitä, mistä aiot akvaa katsella. Jos esim katselet sitä yleensä istuma asennosta, niin ei sen tarvi kovin korkealla olla.
210l monneja, kuusraitoja, kardinaalitetroja ja 3 keltarihmakalatyttöä
200l hehkubarbeja, keltabarbeja, "Super red" partis ja nuoliaisia
53l kypsymässä
Mulla on molemmissa isommissa altaissa ihan perus alumiiniputkijalustat. 160-litraisessa se on 62-63 cm korkea ja vähän on mun makuun matala kun altaalla on korkeutta vaan 40 cm. Sinne kyllä yltää helposti (vaikka alle 160 cm pätkä olenkin) pohjallekin. Toinen allas, 317-litrainen on n. 60 cm korkealla jalustalla (siis jalustan jalkojen alla on vielä vanerineliöt, kuten 160-litraisessakin) ja tämä on mielestäni parempi, siis paremman näköinen, ei tartte mennä niin alas kun haluaa katsella kaloja, mutta tämä onkin 53 cm korkea tämä 317-litrainen allas. Paremman näköinen mutta vaikeampi hoitaa. Tarvitsee nimittäin nousta polvilleen tai seisomaan tuolille jos haluaa ylttää takareunan pohjaan (esim. kun laittaa ravinnetabletteja kasvien juurille jne.). Toisaalta ei mua tuo "tuolileikkikään" haittaa.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Itsellä on aina uusi kaappi ollut korkeampi kuin edellinen. 60 sentistä lähdettiin, nyt ollaan 80 sentissä, enkä yhtään matalampaa huolisi. Mielestäni normijalustat on aivan liian matalia, joutuu aina kumartumaan, kun altaaseen katsoo. Huoltoa ei tarvi kuitenkaan tehdä kovin usein ja pihtejä tai muita apuvälineitä löytyy kyllä.
Jos tekee alustan itse, kannattaa huomata yksi juttu. Mitä korkeammalle painopiste nousee, sitä enemmän tarvitaan tukirakenteita, materiaalien pitää olla vahvempia ym. Muuten voi tulla melko hutera ja heiluva alusta.
Mulla on säätöjalkoineen vanereineen n. 80 cm korkealla alumiiniputkijalustalla 45 cm korkea allas ja katselu korkeus tuolilla on juuri sopiva. Allasta paremmin putsatessa joudun kapuamaan tuolille seisomaan koska olen niin lyhyt, mutta ei se tälläisen metrisen altaan kanssa vielä liiaksi tahtia jarruta...
En kyllä matalampaan vaihtaisi, on se vaan niin paljon hianompi kun vanhat kyykkä-altaat.
Minulla ei vielä ole allas paikoillaan, mutta jalustasta tulee tarkalleen 44cm korkea ja allas on 30cm korkea. Siksi noin matala, koska allasta katsotaan joko istualtaan kirjoituspöydän äärestä tai sitten lattialla istuen lattiatyynyllä. Eihän sinne altaaseen näe kunnolla lattialta jos jalusta on kovin korkea. Edellisen, puisen jalustan kanssa kävi näin. Se taisi olla 60cm korkea.
Minulla onkin sitten normijalustaa huomattavasti korkemmalla 500 litrainen, eli harkkojalusta on 120 cm korkea. Minusta oikein hyvä korkeus. Näkee altaan pohjaelämänkin kumartelematta.
Mä tykkään myös korkeista jalustoista. Omaa silmää miellyttää (hiukan altaan korkeudesta riippuen) sellainen n. 90 cm korkea jalusta. Metriä korkeammat tuppaavat käymään ilman lisävahvistuksia turhan huteran tuntuisiksi ja alle 70 cm jalustoilla taas joutuu ryömiskelemään lattian tasossa jos haluaa altaaseen nähdä.
90 cm on itseni pituiselle (170 cm) ihmiselle hyvä korkeus, sillä silloin altaaseen näkee hyvin seisaaltaan kumartumatta, mutta istuessakaan allas ei ole liian korkealla ihailtavaksi. Huollossa olen käyttänyt apuna ihan sellaista matalaa (25 cm korkea) jakkaraa, jota on helppo potkiskella jaloissaan sopivaan kohtaan lattialla.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Päädyin silti suunnittelemaan 100cm korkean tason. Ja tottahan tuo on että enemän aikaa viettää akvaariota katsellessa, kuin huoltaessa eli jos tarvii niin sitten kaivetaan huollon ajaksi tukevaa jakkaraa tai jotain muuta avuksi.
Tukirakenteet ei huoleta sinäänsä, ainut mikä tuossa itserakentelussa huolettaa on se että tuleeko tasosta suora eli ettei viertäis mihinkään suuntaan, mutta tuostahan voi sitten vain syyttää itseään.
muok. akvaarion taktiset mitat 100x40x45 eli yhteensä 145mc + 5cm (valo) rakennelma tulossa.