Taistelukaloja

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rasse
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Taistelukaloja

Viesti Kirjoittaja rasse »

Olen ostamassa taistelukalojen haaremin eli suunnilleen 1 uroksen ja 2-3 naarasta. Minulla on 112-litrainen akvaario eli pitäisi riittää hyvin? Altaaseen tulee myös 1 monni/nuoliainen sekä parvi tetroja. Elikkä altaassa pitäisi olla kaikki hyvin. Suodattimet ja pumput sun muut on.

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet ja välimerkit. Korjattu rivitys.
-Ylläpito
Mustamolly
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukaloja

Viesti Kirjoittaja Mustamolly »

Tota, kun se taistoukko tulee kutupuuhiin, niin naaraat saa kyytiä sitten siinä vaiheessa! Eli piiloja/kasveja pitaisi olla paljon! Muuten kalasto on hyvä. :)
Kiellettyä on vain kiinnijääminen
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Huomioithan taiston kavereita valitessasi, ettei ne nypi hienoja taiston eviä?
rasse
Starting Member
Starting Member

Hmm. En usko että neontetrat tai tiikerimonnit (näitä haluaisin) tai jokin pieni monni laji kiinnostuisi taistiksista, mutta akvaariossa on kasveja jonne voi mennä piiloon, sekä sukelluskypärän näköinen piilo myös.

Edit: Korjattu rivitys.
-Ylläpito
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Ota neontetrojen tilalle mielummin kardinaalitetroja tai sinineontetroja, osuu lämpötila vaatimukset paremmin yksiin taistelukalan kanssa. Neonit viihtyy hieman taistoja viileämmissä vesissä.
Mitä nämä "tiikerimonnit" ovat oikealta nimeltään?
rasse
Starting Member
Starting Member

Vedän takaisin. Ei ne olekkaan tiikerimonneja en ole varma oikeasta nimestä, mutta kuvioiltaan ne ovat mustavalkoisia, mutta luultavasti ne ovat harvinaisuuksia ja maksavat maltaita. Mikä monnilaji sopisi näitten tetrojen ja taistiksien kanssa?

Edit: Korjattu rivitys, lisätty isot alkukirjaimet ja välimerkkejä.
-Ylläpito
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

^olisko ollut joitain raidallisia plekoja?
rasse
Starting Member
Starting Member

Hyvin mahdollista , mikä monni/nuoliainen sopisi näiden joukkoon mitä olen ostamassa?

1taistelukala uros
2-3 taistelukalan naarasta
ja parvi kardinaali/sinineontetroja
mikä monni/nuoliainen kannattaisi ottaa se ei saisi olla älyttömän agressiivinen
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

rasse kirjoitti:Hyvin mahdollista , mikä monni/nuoliainen sopisi näiden joukkoon mitä olen ostamassa?

1taistelukala uros
2-3 taistelukalan naarasta
ja parvi kardinaali/sinineontetroja
mikä monni/nuoliainen kannattaisi ottaa se ei saisi olla älyttömän agressiivinen
helmimonnisia parvi ja partamonni tai joku muu lämpöisen veden levärapsutin...
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Myös parvi nuolimonneja eli ottoja menisi oikeen kivasti tonne. [;)]
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

miljoonakala84 kirjoitti:Myös parvi nuolimonneja eli ottoja menisi oikeen kivasti tonne. [;)]
no... minusta ne viihtyy paremmin hiukka viileämmässä kuin muut mainitut lajit...
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Kyllä nuo nuolimonnit viihtyy oikeen mainiosti lämpimässä vedessä, noitahan suositellaan nykyään pidettäväksi yli 24 asteisessa vedessä ja
esim. täplänuolimonnin lämpötila haarukka on 24-28 astetta. :)
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mua ihmetyttää että aina vaan tunnutaan miettivän miten se taisto pärjää muiden kalojen seassa, mutta enemmänhän se on mielestäni niin että taisto saattaa antaa kyytiä muille kaloille. Omat taistoukot ei ole tulleet toimeen kenenkään kanssa, ne asuu siis yksin. Ja miksi ihmeessä pitää hankkia haaremi? Ei ne luonnossakaan elä "perheinä".
Akvarismia 1992-2014
rasse
Starting Member
Starting Member

Koska haluan ottaa taistelukala haaremin. Okei, eli kiitoksia näistä vinkeistä. Lähettelen kuvia kun saan asukit akvaariion. Nyt vaan ootellaan että arvot tasaantuu.

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet ja välimerkkejä. Korjattu rivitys.
-Ylläpito
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

miljoonakala84 kirjoitti:Kyllä nuo nuolimonnit viihtyy oikeen mainiosti lämpimässä vedessä, noitahan suositellaan nykyään pidettäväksi yli 24 asteisessa vedessä ja
esim. täplänuolimonnin lämpötila haarukka on 24-28 astetta. :)
niin no 24-28 ei tarkoita että kala viihty päivästä toiseen 28 asteessa, vaan että pärjää siinäkin kausittain esim hellekautena...
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Kannattaa miettiä tuota nuoliaisasiaa. Yleensä nuoliaiset vaativat parven ja isomman altaan. Ihan vain näin sivuhuomautuksena. :) Monneista löytyy enemmänkin näitä yksineläjiä.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

niin no 24-28 ei tarkoita että kala viihty päivästä toiseen 28 asteessa, vaan että pärjää siinäkin kausittain esim hellekautena...
No ehkä tuo 28 asteta on otoille liijan lämmin mutta kyllä ne hyvin pärjää 26-27 asteisessa vedessä, esim. ite aattelin siirtää tuolta 40L akvaariosta kaksi nuolimonnia 84L akvaan jonka veden lämpötila on 27 astetta.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

miljoonakala84 kirjoitti:
No ehkä tuo 28 asteta on otoille liijan lämmin mutta kyllä ne hyvin pärjää 26-27 asteisessa vedessä, esim. ite aattelin siirtää tuolta 40L akvaariosta kaksi nuolimonnia 84L akvaan jonka veden lämpötila on 27 astetta.
Niin, kyl kerritetratkin elää pari vuotta 26 asteessa, mutta ne nauttii elostaan 22-23 asteessa silminnähden... Että... Meillä on 230l 27 astetta ja 2 ilmastusta tunkevaa laitetta. Ilman diffuusoria ja hapetinta, kalat haukkoo henkeään vaikkaon vauhdikas suodatin ja vähön kaloja. Lämpimässä vedessä on vähemmän happea liuenneena kuin kylmemmässä.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

No joo mutta jos noiden nuolimonnijen veden lämpötilaksi on sanottu 24-28 astetta niin kyllä sillon tommonen 25.27 asteinen vesi on semmonen jossa niitä täytyy pitää koska ääri arvoja pitää välttää :|
-mintam-
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Onkos semmosia lähellä?

Viesti Kirjoittaja -mintam- »

Lainaan viestiketjua. Mahtuisiko taistelukala haaremi 60-litraseen? Uros minulla nyt uiskentelee 160-litrasessa ja on hyvin rauhallinen(tosin hyvin nuori vielä).Sopisiko taistelukalan seuraan kuparitetra, jos ei niin mikä parvikala kävisi?
530-litran seura, 20-lirtan rapula ja kaksi kissaa.
Tyhjillään 60-litranen ja 160-litra.
kimsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kimsl »

-mintam- kirjoitti:Lainaan viestiketjua. Mahtuisiko taistelukala haaremi 60-litraseen? Uros minulla nyt uiskentelee 160-litrasessa ja on hyvin rauhallinen(tosin hyvin nuori vielä).Sopisiko taistelukalan seuraan kuparitetra, jos ei niin mikä parvikala kävisi?
60 litraseen ei mene kuin yksi taistelukala! En laittaisi kuparitetraa taitelukalan kanssa noin pieneen. Laita ennemmin vaikka sinineontetroja jos välttämättä sen seuraan jotain haluat, menee lämpötila vaatimukset yhteen.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Suosittelen lukaisemaan mitä olen kirjoittanut nettisivuille taistelukaloista ja niille sopivasta seurasta yms.
Samoista asioista löytyy myös AW:sta arviolta 50 aiempaa keskustelua. Kysyä voi tietysti aina taiston seuralaisista ja kaikkea, mutta ei kannata olla ihmeissään jos ei tule hirvittävää vastaustulvaa. :roll:

http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... lukala.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitten lisää tekstiä taistoista löytyy Apoista, numerot 3/2007, 1/2008 ja 2/2008
http://www.aqua-web.fi/aponogeton" onclick="window.open(this.href);return false;
rasse
Starting Member
Starting Member

Vielä vähän asiaa, mikä monnikala viihtyy näiden kalojen kanssa mitä olen ottamassa ja voiko niitä ottaa enemmän kuin yhden?
Safiry
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Safiry »

Tindra kirjoitti:Mua ihmetyttää että aina vaan tunnutaan miettivän miten se taisto pärjää muiden kalojen seassa, mutta enemmänhän se on mielestäni niin että taisto saattaa antaa kyytiä muille kaloille. Omat taistoukot ei ole tulleet toimeen kenenkään kanssa, ne asuu siis yksin. Ja miksi ihmeessä pitää hankkia haaremi? Ei ne luonnossakaan elä "perheinä".
Sama juttu,ainakin meillä,minä pidän taisto ukot 50L yksinään mutta sitten kutuakvaario on jo 75L,minusta ne syövät paremmin ym.kun ovat yksin. :)
650L seura ja taistoakvaario
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Mä olen kanssa yhtä lukuunottamatta pitänyt poikataistot yksin. Sen yhden kerran kun kokeilin pitää haaremia n. 100-litraisessa, jäi äijä valitettavan vaisuksi ja lyhytikäiseksi. Aivan toisin kuin taistot joita olen pitänyt yksin. En sitten tiedä mistä on johtunut, mutta tämähän on vain minun kokemukseni. [:I]
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”