Taistelukaloja
Valvoja: Moderaattorit
Taistelukaloja
Olen ostamassa taistelukalojen haaremin eli suunnilleen 1 uroksen ja 2-3 naarasta. Minulla on 112-litrainen akvaario eli pitäisi riittää hyvin? Altaaseen tulee myös 1 monni/nuoliainen sekä parvi tetroja. Elikkä altaassa pitäisi olla kaikki hyvin. Suodattimet ja pumput sun muut on.
Edit: Lisätty isot alkukirjaimet ja välimerkit. Korjattu rivitys.
-Ylläpito
Edit: Lisätty isot alkukirjaimet ja välimerkit. Korjattu rivitys.
-Ylläpito
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Taistelukaloja
Tota, kun se taistoukko tulee kutupuuhiin, niin naaraat saa kyytiä sitten siinä vaiheessa! Eli piiloja/kasveja pitaisi olla paljon! Muuten kalasto on hyvä. 

Kiellettyä on vain kiinnijääminen
Huomioithan taiston kavereita valitessasi, ettei ne nypi hienoja taiston eviä?
Hmm. En usko että neontetrat tai tiikerimonnit (näitä haluaisin) tai jokin pieni monni laji kiinnostuisi taistiksista, mutta akvaariossa on kasveja jonne voi mennä piiloon, sekä sukelluskypärän näköinen piilo myös.
Edit: Korjattu rivitys.
-Ylläpito
Edit: Korjattu rivitys.
-Ylläpito
Ota neontetrojen tilalle mielummin kardinaalitetroja tai sinineontetroja, osuu lämpötila vaatimukset paremmin yksiin taistelukalan kanssa. Neonit viihtyy hieman taistoja viileämmissä vesissä.
Mitä nämä "tiikerimonnit" ovat oikealta nimeltään?
Mitä nämä "tiikerimonnit" ovat oikealta nimeltään?
Vedän takaisin. Ei ne olekkaan tiikerimonneja en ole varma oikeasta nimestä, mutta kuvioiltaan ne ovat mustavalkoisia, mutta luultavasti ne ovat harvinaisuuksia ja maksavat maltaita. Mikä monnilaji sopisi näitten tetrojen ja taistiksien kanssa?
Edit: Korjattu rivitys, lisätty isot alkukirjaimet ja välimerkkejä.
-Ylläpito
Edit: Korjattu rivitys, lisätty isot alkukirjaimet ja välimerkkejä.
-Ylläpito
^olisko ollut joitain raidallisia plekoja?
Hyvin mahdollista , mikä monni/nuoliainen sopisi näiden joukkoon mitä olen ostamassa?
1taistelukala uros
2-3 taistelukalan naarasta
ja parvi kardinaali/sinineontetroja
mikä monni/nuoliainen kannattaisi ottaa se ei saisi olla älyttömän agressiivinen
1taistelukala uros
mikä monni/nuoliainen kannattaisi ottaa se ei saisi olla älyttömän agressiivinen
helmimonnisia parvi ja partamonni tai joku muu lämpöisen veden levärapsutin...rasse kirjoitti:Hyvin mahdollista , mikä monni/nuoliainen sopisi näiden joukkoon mitä olen ostamassa?
1taistelukala uros
-
- Elite Member
Myös parvi nuolimonneja eli ottoja menisi oikeen kivasti tonne. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
no... minusta ne viihtyy paremmin hiukka viileämmässä kuin muut mainitut lajit...miljoonakala84 kirjoitti:Myös parvi nuolimonneja eli ottoja menisi oikeen kivasti tonne.
-
- Elite Member
Kyllä nuo nuolimonnit viihtyy oikeen mainiosti lämpimässä vedessä, noitahan suositellaan nykyään pidettäväksi yli 24 asteisessa vedessä ja
esim. täplänuolimonnin lämpötila haarukka on 24-28 astetta.

-
- Advanced Member
- Viesti:
Mua ihmetyttää että aina vaan tunnutaan miettivän miten se taisto pärjää muiden kalojen seassa, mutta enemmänhän se on mielestäni niin että taisto saattaa antaa kyytiä muille kaloille. Omat taistoukot ei ole tulleet toimeen kenenkään kanssa, ne asuu siis yksin. Ja miksi ihmeessä pitää hankkia haaremi? Ei ne luonnossakaan elä "perheinä".
Akvarismia 1992-2014
Koska haluan ottaa taistelukala haaremin. Okei, eli kiitoksia näistä vinkeistä. Lähettelen kuvia kun saan asukit akvaariion. Nyt vaan ootellaan että arvot tasaantuu.
Edit: Lisätty isot alkukirjaimet ja välimerkkejä. Korjattu rivitys.
-Ylläpito
Edit: Lisätty isot alkukirjaimet ja välimerkkejä. Korjattu rivitys.
-Ylläpito
niin no 24-28 ei tarkoita että kala viihty päivästä toiseen 28 asteessa, vaan että pärjää siinäkin kausittain esim hellekautena...miljoonakala84 kirjoitti:Kyllä nuo nuolimonnit viihtyy oikeen mainiosti lämpimässä vedessä, noitahan suositellaan nykyään pidettäväksi yli 24 asteisessa vedessä ja
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Kannattaa miettiä tuota nuoliaisasiaa. Yleensä nuoliaiset vaativat parven ja isomman altaan. Ihan vain näin sivuhuomautuksena.
Monneista löytyy enemmänkin näitä yksineläjiä.

Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-
- Elite Member
No ehkä tuo 28 asteta on otoille liijan lämmin mutta kyllä ne hyvin pärjää 26-27 asteisessa vedessä, esim. ite aattelin siirtää tuolta 40L akvaariosta kaksi nuolimonnia 84L akvaan jonka veden lämpötila on 27 astetta.niin no 24-28 ei tarkoita että kala viihty päivästä toiseen 28 asteessa, vaan että pärjää siinäkin kausittain esim hellekautena...
Niin, kyl kerritetratkin elää pari vuotta 26 asteessa, mutta ne nauttii elostaan 22-23 asteessa silminnähden... Että... Meillä on 230l 27 astetta ja 2 ilmastusta tunkevaa laitetta. Ilman diffuusoria ja hapetinta, kalat haukkoo henkeään vaikkaon vauhdikas suodatin ja vähön kaloja. Lämpimässä vedessä on vähemmän happea liuenneena kuin kylmemmässä.miljoonakala84 kirjoitti:No ehkä tuo 28 asteta on otoille liijan lämmin mutta kyllä ne hyvin pärjää 26-27 asteisessa vedessä, esim. ite aattelin siirtää tuolta 40L akvaariosta kaksi nuolimonnia 84L akvaan jonka veden lämpötila on 27 astetta.niin no 24-28 ei tarkoita että kala viihty päivästä toiseen 28 asteessa, vaan että pärjää siinäkin kausittain esim hellekautena...
-
- Elite Member
No joo mutta jos noiden nuolimonnijen veden lämpötilaksi on sanottu 24-28 astetta niin kyllä sillon tommonen 25.27 asteinen vesi on semmonen jossa niitä täytyy pitää koska ääri arvoja pitää välttää 

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Onkos semmosia lähellä?
Lainaan viestiketjua. Mahtuisiko taistelukala haaremi 60-litraseen? Uros minulla nyt uiskentelee 160-litrasessa ja on hyvin rauhallinen(tosin hyvin nuori vielä).Sopisiko taistelukalan seuraan kuparitetra, jos ei niin mikä parvikala kävisi?
530-litran seura, 20-lirtan rapula ja kaksi kissaa.
Tyhjillään 60-litranen ja 160-litra.
Tyhjillään 60-litranen ja 160-litra.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
60 litraseen ei mene kuin yksi taistelukala! En laittaisi kuparitetraa taitelukalan kanssa noin pieneen. Laita ennemmin vaikka sinineontetroja jos välttämättä sen seuraan jotain haluat, menee lämpötila vaatimukset yhteen.-mintam- kirjoitti:Lainaan viestiketjua. Mahtuisiko taistelukala haaremi 60-litraseen? Uros minulla nyt uiskentelee 160-litrasessa ja on hyvin rauhallinen(tosin hyvin nuori vielä).Sopisiko taistelukalan seuraan kuparitetra, jos ei niin mikä parvikala kävisi?
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Suosittelen lukaisemaan mitä olen kirjoittanut nettisivuille taistelukaloista ja niille sopivasta seurasta yms.
Samoista asioista löytyy myös AW:sta arviolta 50 aiempaa keskustelua. Kysyä voi tietysti aina taiston seuralaisista ja kaikkea, mutta ei kannata olla ihmeissään jos ei tule hirvittävää vastaustulvaa.
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... lukala.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitten lisää tekstiä taistoista löytyy Apoista, numerot 3/2007, 1/2008 ja 2/2008
http://www.aqua-web.fi/aponogeton" onclick="window.open(this.href);return false;
Samoista asioista löytyy myös AW:sta arviolta 50 aiempaa keskustelua. Kysyä voi tietysti aina taiston seuralaisista ja kaikkea, mutta ei kannata olla ihmeissään jos ei tule hirvittävää vastaustulvaa.

http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... lukala.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitten lisää tekstiä taistoista löytyy Apoista, numerot 3/2007, 1/2008 ja 2/2008
http://www.aqua-web.fi/aponogeton" onclick="window.open(this.href);return false;
Vielä vähän asiaa, mikä monnikala viihtyy näiden kalojen kanssa mitä olen ottamassa ja voiko niitä ottaa enemmän kuin yhden?
Sama juttu,ainakin meillä,minä pidän taisto ukot 50L yksinään mutta sitten kutuakvaario on jo 75L,minusta ne syövät paremmin ym.kun ovat yksin.Tindra kirjoitti:Mua ihmetyttää että aina vaan tunnutaan miettivän miten se taisto pärjää muiden kalojen seassa, mutta enemmänhän se on mielestäni niin että taisto saattaa antaa kyytiä muille kaloille. Omat taistoukot ei ole tulleet toimeen kenenkään kanssa, ne asuu siis yksin. Ja miksi ihmeessä pitää hankkia haaremi? Ei ne luonnossakaan elä "perheinä".

650L seura ja taistoakvaario
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Mä olen kanssa yhtä lukuunottamatta pitänyt poikataistot yksin. Sen yhden kerran kun kokeilin pitää haaremia n. 100-litraisessa, jäi äijä valitettavan vaisuksi ja lyhytikäiseksi. Aivan toisin kuin taistot joita olen pitänyt yksin. En sitten tiedä mistä on johtunut, mutta tämähän on vain minun kokemukseni. ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).