Isopurjepleko ja sen tavat

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Isopurjepleko ja sen tavat

Viesti Kirjoittaja weemano »

Katselin tuossa juuri kuinka vesi taas pikkuhiljaa selviää 540l akvaariossani.
Isopurjeeni (Tarmo) pöläytti koko purnukan sameaksi eilisen kotiutumisensa jälkeen.
Pelastin pari-vuotiaan kaverin n. 100l akvaariosta, johon se oli myyty partamonnina. Alkuun tuo ei osannut edes uida suuressa akvaariossa, hilutteli itseään kummallisesti edestakaisin altaan kasvittomassa keskiosassa, uskaltamatta liikkua tältä paljaalta pohjalta.
Riittääkö 150x60x60cm (540l) allas kaverin kodiksi lopuksi ikää?
Voinko muuttaa altaan kiekkolaksi jos pleko siellä asuu?
Olen rescue ystävääni jo kovin ihastuksissani, vaikken ihan olekaan rakastunut tuohon pöllyyttelyyn. Luulen sen kyllä olevan vaan viimeinkin mahdollistetun irrottelutilan syytä, nyt on taas kovin rauhallista altaassa. :)
Muita kaloja Tarmo ei noteeraa, kasveja ei ole ainakaan vielä tuhottu ja kasvipohjaiset pohjaruuat maistuvat.
Väriään jätkä vaihtoi jonkun verran tultuaan tänne. Stressiä vai reaktio vaaleampaan pohjaan?
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
Henkkaz
Member
Member

Re: Isopurjepleko ja sen tavat.

Viesti Kirjoittaja Henkkaz »

Hyvä suodatus kyllä kannatta olla, koska oon lukenu ja kuullut, että tuottaa jätettä aikas paljon. :D Aika ammattitaitoista porukkaa noissa akvakaupoissaki näyttäs oleva ku myyvät isopurjeen parttiksena. :?
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Ainakin ripsimonnit vaihtavat väriä veden mukaan. Korkeammassa pH-arvossa ja kovassa vedessä ovat olleet minulla erittäin vaaleita.

Tulkitsen kaverin liikkeet irrotteluksi, kun tilaa kerran on. Eiköhän tuo asetu päivien tai viikkojen jälkeen. Jos tyyppi on asunut jo pitkään pienessä, eiköhän tuo riitä loppuiän asumukseksi.

Kiekkola saattaa onnistua. Voipi kokeilla. Suodatus pitää olla kohillaan.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Minulla on samankokoinen allas. Kalastona on mm. isopurjepleko ja 8 kiekkoa. Yhteiselo onnistunut ainakin tähän asti.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

8 kiekkoa? Luulin että maksimi olisi 5 tuollaiseen tankkiin.
Mutta juu, jätkä oli pöläyttänyt taas koko tankin sumeaksi yön aikaan -> eikun viritteleen yövaloja että ei pääse allas kokonaan pimeäksi koskaan..
Irrottelun piikkiin vielä toistaiseksi, ja ehkä vähän stressin myös. Kaveri kun ei osaa mennä edes juurakon alle makoilemaan, kyyhöttekee vaan kasvien alla.
Alku kai sekin kun tuli kasvittomasta altaasta.
armelini
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja armelini »

Minun taas oli pakko vaihtaa hiekka soraan, kuin iso täpläplekoni pöllytteli samalla tavalla akvan aivan sameaksi ja sisäsuodattin rootorin väliin meni sitä hiekkaa. Akvaarion kauneudesta oli koko juttu kaukana. Nyt sorapohjalla kaikki kunnossa.
pasihe
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja pasihe »

Eiköhän kaveri siitä asetu kun asettuu "taloksi". Omani, n. 50 senttinen purje asustaa 9 sataisessa altaassa jossa on hieno hiekka eikä pöläyttele hiekkaa yhtään. Jätökset on kyllä melkoista kaapelia...
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
Nipsuliini
Starting Member
Starting Member

Re: Isopurjepleko ja sen tavat

Viesti Kirjoittaja Nipsuliini »

Käytänpä tilaisuutta hyväkseni ja kyselen isopurjeplekon ruokinnasta, kun laji on itselleni uusi tuttavuus.

Minulle tuli reilu viikko sitten 5-vuotias isopurjepleko, jolla on kokoa noin 25 cm. Edellisessä paikassa niin lajin elinolojen tuntemus, kuin muukin hoito olivat hieman hakusessa, joten aloitellaan aika puhtaalta pöydältä. Tietoa on toki pyritty kartuttamaan kaikista mahdollisista lähteistä, mutta en ole mistään löytänyt millaisia määriä tuon kokoiselle kalalle on asiallista tarjota - ruoka kun näyttää maittavan varsin hyvin. Kalaa on ruokittu Novo Pleco -tableteilla ja Spirulina Discs -hippusilla sekä nyt olen antanut sille myös kurkkua/kesäkurpitsaa paloina.

Toinen asia mitä pohdin, on miten järjestän hoidon järkevimmin parin viikon lomareissun ajaksi? Lomaruokaa, ruokinta-automaatti, joku tuttu ruokkimaan? Täysin yksin akvaario ei jää missään nimessä, mutta voiko tuon jättää turvallisesti pariksi viikoksi epäsäännölliselle ruokinnalle (muutaman päivän välein)?
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Re: Isopurjepleko ja sen tavat

Täällä pleko kaivoi itselleen ns. kuopan altaan nurkkaan ja pöllyytys loppui siihen. Nyt vain hankintaan jotain mikä nuo kaapelikakat hajoittaisi, mutta mikä tämän tekisi?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”