Pikkulasimonni
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Pikkulasimonni
Onko 110 litran akvaario liian pieni pikkulasimonneille? Niillä pitää olla parvi kuinka iso? Mitkä muut kalat käyvät niiden kanssa samaan akvaarioon? 

Re: Pikkulasimonni
Pikkulasimonni ei ole tarkka veden kovuudesta eikä lämmöstä, joten kavereita löytyy.
110 litraiseen sopii 5 - 7 yksilöä, jos altaassa on ulkosuodatin eikä muutenkaa liian täynnä tavaraa.
Kavereiksi esim. tetroja.
110 litraiseen sopii 5 - 7 yksilöä, jos altaassa on ulkosuodatin eikä muutenkaa liian täynnä tavaraa.
Kavereiksi esim. tetroja.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
En välttämättä suosittelisi satalitraiseen lasimonneja. Viiden kappaleen "parvi" ei lasimonnien ollessa kyseessä ole parvi ollenkaan, ovat kuin orpoja piruja pienissä ryhmissä. Mikäli lasimonnien haluaa oikeasti viihtyvän, niitä pitäisi olla mielellään yli parikymmenpäinen porukka.
-
- Starting Member
Mä oon jostai kirjasta lukenu että 6-7yksilön parvi riittäää. Mutta täytyy kai olla ostamatta niitä kunnes ostan isomman akvaarionFisuliina kirjoitti:En välttämättä suosittelisi satalitraiseen lasimonneja. Viiden kappaleen "parvi" ei lasimonnien ollessa kyseessä ole parvi ollenkaan, ovat kuin orpoja piruja pienissä ryhmissä. Mikäli lasimonnien haluaa oikeasti viihtyvän, niitä pitäisi olla mielellään yli parikymmenpäinen porukka.

-
- Junior Member
Kirjastossa luin tässä about kuukausi sitten akvaariomaailma -lehtiä. Yhdessä oli juttu pikkulasimonneista. Siinä sanottiin akvaarion minimikooksi 250 litraa. Mä olin hämmästynyt kun olin jostain ymmärtänyt, että vähempikin riittäisi. Asian jäädessä painamaan mieltä, tutkin hiukan nettiä. Helsingin akvaariokeskuksen nettisivuilta ei tuolle lajille löytynyt akvaarion kokoa, joten etsin tieteellisellä nimellä englanninkielisistä lähteistä. Ensimmäinen antoi minimiksi 10 gallonaa (wikipediasta: 1 gallona on ~4 litraa), toinen antoi 20 gallonaa. Kumpaakaan en oikein uskonut kun kala on kuitenkin 8-9 senttiä aikuisena. Kolmas sivu antoi sitten minimiksi 30 gallonaa. Se kuullosti jo sen verran uskottavalta, etten jaksanut etsiä enempää. Tämä jäi kuitenkin sen verran auki, että kun tarkoitukseni oli ottaa elokuussa vapautuvaan 165-litraiseen noita pikkulasimonneja, niin nyt aionkin ottaa ne siihen uuteen 270-litraiseen.
Kylpyhuoneessa 165-litraa, makuuhuoneessa 84-litraa by Lidl ja eteiseen tilattu JuTa 270-litraa (toimitus elokuussa). Ja tietenkin kaksi kissaa joka paikassa.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2biht+n ... rioni.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2biht+n ... rioni.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Senior Member
Mulla oli joskus viisi lasimonnia, jotka alkoivat tapella ja tappoivat toinen toisensa. Kuolivat tulehduksiin, jotka olivat seurausta viiksien katkeamisesta. Jonkin aikaa ne kyllä ehtivät elää ihan sovussa, mutta sitten alkoi tappelu. Kalat olivat 200-litraisessa, joka tuntui kyllä kokonsa puolesta ihan hyvältä niille, mutta viisi yksilöä oli selvästi liian vähän. Täältä luin, että tappelukin johtuu liian pienestä parvesta. Ja uskon kyllä, että kalat näyttävät hienoilta, jos niitä on vaikka 15-20. Iso parvi siis lasimonneille, ja siksi 100-litrainen kuulostaakin niille vähän pieneltä.