Toinen allas harkinnassa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
timo1976
Member
Member
Viestit: 398
Liittynyt: 22:31, 05.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja timo1976 »

Olen tässä jonkin aikaa haaveillut toisesta altaasta tuon nykyisen 240l lisäksi.
Tammikuussa aloitin harrastuksen ja tuntuu että toinen olisi kiva olla olemassa.

Mutta osaako joku sanoa miten paljon tuo toinen allas tuottaa lisää vaivaa tai muita kommentteja jotka olisi hyvä ottaa huomioon ennen kuin hankkii tuon?

Suodattimet tuohon toiseen altaaseen olisikin jo valmiina minulla...
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
valde
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 10:41, 10.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Järvenpää

Re: toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja valde »

Olet siis saanut jo akvaristien perustaudin ensioireen eli uusien altaiden hankkimisen. 8-)

Itselläni on kolme allasta, joiden yhteislitramäärä litisee siinä 900-1000 litran tietämillä. Käytän pelkkään akvaarioiden puhdistukseen (vedenvaihto + lappoaminen, mahdollisen levänpoisto, kasvien karsinta jne.) viikossa 1-3 tuntia. Kun ostin 300-litrasen, ajankäyttöni akvaarioiden puhdistuksessa lisääntyi n. 1 tunnin viikossa.

Ajankäyttö riippuu siitä, mitä kaloja ja kuinka paljon niitä akvaariossa ui. Myös kasvillisuus sekä valaisimen teho vaikuttavat perushoidon kestoon. Lisäksi vesipisteen ja viemärin läheisyys sekä veden poisto- ja syöttöletkun paksuus sekä vesijohtoon liitettävyys vaikuttavat ajankäyttöön. Itselläni molempiin tarkoituksiin toimii puutarhaletku hanaliittimellä.
Liiallista suodatustehoa ei ole olemassakaan...
sinna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 20:30, 22.10.2006
Paikkakunta: HML

Re: toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja sinna »

Meillä oli eka 60 litrainen pikkuakvaario. Laitettiin se joksikin aikaa hyllylle kun haluttiin isompi akvaario. Nyt toiminnassa on 150 litrainen ja sen kaveriksi on tullut se sama vanha 60 l. Koska molemmat akvaariot on suht pieniä, ei lisäakvaariosta ole aiheutunut ainakaan mun mielestä lisävaivaa. Aikaa menee noin tunti tai puolitoista viikottain akvaarioiden putsaamiseen (meillä on ämpärit käytössä vedenvaihdossa [;)] ) Molemmat akvaariot on samassa huoneessa aikas lähellä toisiaan ja se tietysti helpottaa putsausoperaatiota.
timo1976
Member
Member
Viestit: 398
Liittynyt: 22:31, 05.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja timo1976 »

Listaisitteko sitten vielä niitä hyviä puolia mitä toisesta altaasta on?
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
valde
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 10:41, 10.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Järvenpää

Re: toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja valde »

Mahdollisuus hankkia uusia, mielenkiintoisia ja ehkä hieman harvinaisempiakin lajeja. Lisäksi jos akvaario on hyvin hoidettu ja se on siistin jalustan päällä, toimii se mielestäni hyvänä sisustuselementtinä. Itse tuijotan akvaarioita huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi televisiota.

Olen huomannut, että akvaariokalojen seuraaminen on jokseenkin rauhoittavaa ja siten terapeuttista toimintaa. :mrgreen:
Liiallista suodatustehoa ei ole olemassakaan...
Hermen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 909
Liittynyt: 16:26, 21.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Hermen »

timo1976 kirjoitti:Listaisitteko sitten vielä niitä hyviä puolia mitä toisesta altaasta on?
Parempi mieli :mrgreen:

Lisäksi saa lisää touhuttavaa ja tilaa kokeilla kaikkea uutta, jota ei ekassa altaassa ole (kasvisto ja sisustus, kalasto, tekniikka). Mut kaipa se sitä on, että kun on useampi allas, ni saa harrastella enemmän, kuin yhdellä altaalla. Itse harkitsen kolmannen altaan hankintaa. :roll:
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Re: toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

timo1976 kirjoitti:Listaisitteko sitten vielä niitä hyviä puolia mitä toisesta altaasta on?
- Kalastoa voi laajentaa jos ja vaikka kuinka, se toinen allas kun voi olla vaikka merivesi, murtovesi tai malawi.
- Sama juttu kasvien ja selkärangattomien kanssa, tilaa ja mahdollisuuksia tulee kivasti lisää
- Jos toisessa altaassa tulee ongelmia ja rähinöitä, on toinen akvaario tarpeen. Riitapukarit voivat erikseen olla mitä helpoimpia ja kilteipiä kaloja. Esimerkiksi taistelukalojen pitäminen ja kasvattaminen yhdessä altaassa on aika mälsää, kun koiraita voi pitää vain yhden kerrallaan.
- Toinen allas menee ensimmäisen siivellä. Kun ruokit, samassa ajassa ruokit kaksi. Vedenvaihto (etenkin letkulla) menee ihan hetkessä, siirrät vaan letkun altaasta A altaaseen B ja that's it.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Olen huomannut, että akvaariokalojen seuraaminen on jokseenkin rauhoittavaa
Ite olen huomaan uihan saman asian, yleensä kun rupean tuijottelemaan akvaariota oikeen kunnolla, niin vähän ajan päästä meinaa ihan väkisin silmät mennä kiinni. :mrgreen:
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 21:35, 08.04.2009
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Akvaariot on tosiaan rauhoittavia ja on mukavaa että niitä on useampia.
Olen tullut siihen lopputulokseen että tällä hetkellä itselleni sopiva määrä on 4 allasta. Enempää ei mahdu kun muitakin eläimiä löytyy (kröhm...) runsaan puoleisesti. Aloitin itse tämän harrastuksen 12-vuotiaana, sain joululahjaksi 7l, kymmenkulmaisen maljan ja sinne taistelukalapojan. Nolottaa myöntää että harrastus lähti tällä lailla käyntiin! [:I] Luulin pienenä ja tyhmänä että jos kerran jokin liike vielä myy noita maljoja niin kai ne on ihan ok ja sallittuja. :roll: Sen jälkeen altaita on ollut vaihtelevasti ja vaihtelevan kokoisia mutta koko ajan niitä on ollut. Parhaimmillaan mulla oli kahdeksan neliön huoneessa 4 allasta muiden eläinten lisäksi. Jotenkin mahtui itse vielä joukkoon mukaan. Tosin kilpikonnia oli silloin vain yksi. Nyt keskityn etsimään ajantasalla olevaa tietoa, sillä huomasin tietojeni olevan ihan kivikautisia. Ja tietojen karttuessa tuli hankittua tuo isoin allas kun sain selville että osa kaloistani tarvitsi isomman altaan. Eniten harmittaa että on hoitanut lemmikkejään tietämättään huonosti. :( No, mutta nyt voi vaan parantaa!
On todella kätevää kun on useampi allas. Voi todellakin hankkia erilaisia kaloja enempi ja jos joku kasvi ei vaikka sovi yhteen niin sitä voi kokeilla toiseen jne. Ja täytyyhän niitä altaita olla että saa erilaiset kalat ja ravut ja vielä sammakot/tularitkin mahtumaan. Itselläni on nyt vaan kaloja ja kirsikkasukarapuja.
Mulla menee isoimman altaan viikottaiseen vedenvaihtoon noin tunti sillä letku jolla vedet vaihdan on aika pitkä ja näin ollen vesi lirisee aika hitaasti altaasta pois. Tämä ei kuitenkaan minua haittaa sillä siinä samalla voi karsia kasveja jne. Mieluummin lorotan vettä hitaasti kuin kannan niitä sankoja! :P
Tämä on siitäkin kiva harrastus (ja elämäntapa) että tässä oppii kaikenmaailman juttuja kemiasta, tekniikkaa, biologiaa etc. Eikä tämä harrastus todellakaan ole yksipuolinen. Ehkä mullekin vielä joskus eksyy se 500-litrainen. Ei tähän kämppään, mutta jos joskus on ihan oma kämppä niin sinne sitten! :mrgreen:
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
lauraxc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 222
Liittynyt: 13:39, 16.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Haukipudas

Re: toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja lauraxc »

Antaahan se ilman muuta enemmän pelivaraa kun on useampi allas. Itse aloitin tämän harrastuksen tammikuussa 160 litraisella ja nyt on jo toisena altaana 92 litran pönttö.
Jos ja kun tulee kolmas allas,niin siihen otan kovemman veden kaloja. Nyt kun on molemmat pehmeän veden asukkeille. Sitten pitäs saada iso allas ja kiekkoja jne.. :mrgreen: Eli jos aikoo toteuttaa useampia kalastohaaveita,niin tälleen siinä käy.

Ja en ainakaan ole hoksannut,että kahden altaan hoitoon menis hirveesti enemmän aikaa jos vertaa siihen mitä läträsin sen yhden kanssa. 1-3 tuntia menee varmaan yhteensä koko vesimaailman hoitoon viikossa.
Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Vuonna 1994 sain ekan akvan, 64-litraisen, joka on edelleen aktiivikäytössä. 2002 tuli 90-litrainen (bestiksen sisko lopetti harrastuksen). Omassa oikeassa kodissa (opiskeluajan solua en sellaiseksi lue) tuli viime vuoden keväänä 112-litrainen, ja syksyllä 120-litrainen (rapuvaarioksi mitoitettu). 90-litrainen muuttaa nyt kesällä ainakin evakkoon meille, ehkä jäädäkseenkin...

Tällä hetkellä aikaa altaisiin menee yhteensä noin kolme tuntia viikossa riippuen hoitotoimenpiteistä. Isoimman ja pienimmän altaan hoitoa kieltämättä hidastaa sorapohja, mutta ainakin rapuvaariossa se on 100% suunniteltu ratkaisu.

Hyviä puolia:
- ei tartte telkkaria (opiskelijan halvin töllötin oli akva, ostohinta muinoin 600 markkaa), "ohjelma" riippuu asutuksesta
- mukavaa puuhastelua
- voi valita erilaisia suunnitelmia (biotooppi, laji-, kova-, seura- yms.)
- ei tarvitse pelätä saksirapujen tempausten takia kasvien ja kalojen puolesta
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Tällä hetkellä 3 allasta, hoitoon menee puolesta tunnista tuntiin viikossa per akva. Ja yksi allas tyhjillään kun ei mihkään mahdu, mies jo ehdotti että kylpyhuoneeseen... Jotenkin vaan aina haluis uusia kalalajeja eikä noista entisistäkään voi luopua.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
timo1976
Member
Member
Viestit: 398
Liittynyt: 22:31, 05.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja timo1976 »

Mites tuon toisen altaan koko sitten, nyt meillä on tuo 240 litrainen, mutta jos toiseksi hankkii esim. 96 litraisen niin mahtaakohan se tuntua auttamattoman pieneltä? Minkäköhän kokoinen olisi hyvä pari tuolle nykyiselle, isompi se ei oikein voi olla, kun ei ole tilaa...
No makuasioitahan nämä on mutta olisi hauska kuulla mielipiteitänne aiheesta.

Kovasti kyllä kiinnostaisi hankkia toinen...
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mulla noi on tullu just pienimmästä suurimpaan, nyt vaan tulee saman katon alle 90-litrainen. Mitään en osaa kaverilitroiksi sanoa, mutta luulen, että hyvällä sijoittamisella, sisustuksella ja tarpeeksi pienillä kalavalinnoilla voi kippo näyttää yllättävän suurelta ja hyvältä. Näin varsinkin, jos akvat eivät "kilpaile" samassa huoneessa.
Esimerkiksi: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=122879" onclick="window.open(this.href);return false; ja sitten olikohan suht uutena aquariston reilu 60-litraisen projekti... ;)
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Malys »

Mulla on ollut 250 litraisen altaan kaverina 98 litrainen, hyvin menivät yhdessä.

Mutta mutta. Itsellä on tässä kämpässä neljä akvaariota, viikossa aikaa hoitotoimenpiteisiin menee alle tunnista n. 1,5 tuntiin, riippuu ihan siitä mitä teen. Kun ulkosuodattimen putsaan, niin se on isompi operaatio, kasvit ovat enimmäkseen hidaskasvuisia, niin niitäkään ei tarvitse kovin usein raivata. Hitain vaihe on vedenvaihto letkulla, kun ei tuolla letkulla ole kovin paljon paksuutta, niin valuu vesi pois hitaasti. Mutta sinä aikana ehtii hyvin karsia kasvit/pestä sisäsuodattimet/tehdä jotain muita hoitotoimenpiteitä tai jos ei muuta tarvitse tehdä kuin vaihtaa vedet, niin aikaa on istua koneella. :P

Akvaariot ovat lisääntyneet ihan vain siksi, että en ole voinut samaan altaaseen kovin montaa eri lajia pistää ja koot ovat aina menneet pienemmäksi.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Tetra83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 22:39, 03.04.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Tetra83 »

Minäkin tunkeudun tähän ketjuun, sillä oireet ovat samat kuin ketjun aloittajallakin, hirveä toisen akvaarion hankkimiskuume päällänsä... Ja nolottaa vähän myöntää, mutta mulla on ollu eka allas vasta pari kuukautta. [:I] Kaikki hankkimani kalat elävät ja voivat hyvin, joten kokemattomuudestani huolimatta jo haaveilen uudesta akvaariosta. Täällä fooralla tulee vierailtua lueskelemassa päivittäin, joka kirjastoreissulla etsin josko löytäisin uusia akvaariokirjoja ja onhan noita tullut ihan omaksikin ostettua. Eikä sen toisen akvaarion ostamatta jättämiselle ole mitään perusteita - kuin raha, ja kyllä niitä huonompiakin harrastuksiakin voisi olla. :mrgreen: Sen sijaan uskon kaikkiin noihin edellä mainittuihin perusteisiin hankkia uusi. Ja mun kohdalla tuo akvaarioharrastus on osoittautunut todella rentouttavaksi ja edistää mielenterveyttäni. Tuun hulluksi, jos en saa sitä toista akvaariota. :mrgreen:
Aloitteleva akvaristi 110 litraisen seuralan kimpussa
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tetra83 varo ootahan vaan kun saat hankkittua sen toisen akvaarion niin ei mene kauaakaan kun aattelet jo kolmannen ostamista sitten neljännen. :mrgreen:
Tetra83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 22:39, 03.04.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Tetra83 »

^ ettet vain puhuis kokemuksesta? Kiitos varoituksesta miljoonakala84, siitä on varmasti apua! [;)]
Aloitteleva akvaristi 110 litraisen seuralan kimpussa
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Juu nimimerkillä neljän akvan onnellinen omistaja. :mrgreen:
Substral
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1394
Liittynyt: 17:24, 21.12.2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Toinen allas harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Substral »

Täällä kävi niin päin, että ostin ensin noin 100 litraisen.. pari kuukautta myöhemmin 270 litraisen.. sitten 35 litraisen "puoli vahingossa".. sitten 60 litraisen "muka poikasaltaaksi", tosin siellä on ollut noin kolmen kuukauden aikana pelkkiä evakkokaloja, jotka ovat odottaneet myyntiä.. nyt suunnittelen myyväni tuon 60 litraisen pois ja ottavani 35 litraisen poikasaltaaksi. Tulevaisuudennäkyminä on muuttaa 100 -> 120-150 litraiseksi (että saa ison parven hohtokiilakylkiä) ja 270 -> 500-720 litraiseksi, vähintään 2m pitkäksi altaaksi. Lisää altaita minulle tuskin tulee, päätin rajoittaa harrastuksen yhteen isoon ja yhteen pieneen altaaseen. Mikäli jossain välissä tulee tarve alkaa kasvattamaan omia poikasia, niin sitten ehkä pari faunaboksia tms muovilaatikkoa väliaikaiseen käyttöön.

Kummasti käytän harrastukseen koko ajan saman verran aikaa, eli mitä enemmän altaita, sitä vähemmän aikaa jokaiselle jää. Näin ollen kaksi on käytännön maksimi, sillä kolmannen tullessa altaat alkaisivat jo jäädä mielestäni liian vähäiselle huomiolle. Yhtä allasta jaksaa hinkata vaikka tunnin joka ilta, pyydystellä roskakotiloita, tarkistella levänkasvua, tuijotella kaloja, testailla eri virtaussuuntia suodattimille.. Kahdella altaalla jäi huomattavasti vähemmälle tuo kokeilu ja kalojen tuijottelu.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”