Jatkuva hiekan vihertyminen

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Suvituuli
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Jatkuva hiekan vihertyminen

Viesti Kirjoittaja Suvituuli »

Argh! Nyt alkaa ottaa päähän. Hiekka vihertyy aivan jatkuvasti tuolla altaan pohjalla. Sinilevää oletan. Hetkellisesti siihen auttaa, kun lappoaa pohjan, peittää pariksi päiväksi, lappoaa taas moskat pois ja peittää vielä. Ja sitten menee pariviikkoa ja aloitetaan alusta. [}:)]
Mikä ihme tuolla mättää ja miten tuon levän saa pois? Tietysti sitä on kivissäkin, ja niitä on pesty muttei sitä levää varmastikaan mekaanisesti saa pois muutakuin tyhjentämällä aivan koko altaan ja hinkkaamalla jokaisen kiven ja hiekanmurun erikseen. Mitään levämyrkkyjä en ole halunnut kokeilla, mutta alan olla hiljalleen niille valmis. Valokaan nyt ei ole varmastikaan optimaalisin, mutta voiko se olla ainoa syyllinen?

Akvassa on valona Philips master TLD 30W/830 *2
ja vesi:
lämpötila 26
gh n. hieman alle 150ppm (hard)
kh 7
ph 7,5
no2 ja no3 ok
350l malawaario, 200l Etelä-Amerikka, 100l lähirannan paludaario, 20l triops-/sukarapu-nano
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Re: Jatkuva hiekan vihertyminen

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Vähemmän ruokaa ja valoaikaa.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Suvituuli
Junior Member
Junior Member

Ruokaa saavat nykyisin enää kerran päivässä, kun toivoin sen auttavan. Eivät saa edes ihan joka päivä.. Vähempään tuskin voi sitä pistää. Miten lyhyeksi valoajan voisi laittaa? 8h?
350l malawaario, 200l Etelä-Amerikka, 100l lähirannan paludaario, 20l triops-/sukarapu-nano
satuk
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja satuk »

Jos sulla ei ole kasveja, niin eihän niitä valoja tarvitse kuin katselemiseen :) Korjatkoon joku, jos olen väärässä, mutta kasviton allas voi olla vaikka ilman valoja.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Voihan se. Omilla malaweilla valoa kuitenkin 12h/vrk vaikken niitä ihan samaa aikaa katselekaan.

Mites onko mahdollista vähentää käytössä olevien putkien määrää?
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Suvituuli
Junior Member
Junior Member

Mulla itseasiassa on kasveja, jotka eivät edes noita kaloja kiinnosta vaikka olen ymmärtänyt ettei malawi-altaassa kasvit säily kovinkaan kauaa. Mutta mulla on sellainen kätevä valokansi, jossa molemmille lampuille on oma katkaisija. Ehkä pistän toisen lampun pimeäksi "toistaiseksi" ja katson onko apua.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mulla on auttanut tunnin valotauko keskellä päivää.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Suvituuli
Junior Member
Junior Member

iomeron kirjoitti:Mulla on auttanut tunnin valotauko keskellä päivää.
Jännä, että noin "pienellä" katkolla olisi vaikutusta... Hmm kannattanee kyllä varmasti kokeilla tuotakin.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Suvituuli kirjoitti:
iomeron kirjoitti:Mulla on auttanut tunnin valotauko keskellä päivää.
Jännä, että noin "pienellä" katkolla olisi vaikutusta... Hmm kannattanee kyllä varmasti kokeilla tuotakin.
Joo, se on mystistä. Mulla oli kauhea tupsuleväongelma ja sitä oli myös hiekassa ja toi autto. En uskalla mitään aineita käyttää, niin kokeilin kun suositeltiin ja toimi.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tällä reseptillä onnistut varmasti:

-Veden vaihto vähintään 75% ja samalla moskan poisto.
-Akvaariosta valot pois ja peitto päälle. Tarkoitan siis peitto. Sen verran paksu, että sinne ei valoa pääse.
-Viikon päästä peitto pois, vedenvaihto 75% ja moskan poisto.
-Uudestaan peitto päälle ja valot pois, 3 vrk.
-Vedenvaihto 75% ja moskat pois.
-Tänä aikana EI RUOKAA KALOILLE
-Sitte voi valaistusta pikkuhiljaa lisätä.

Siitä se lähtee.

Niin, ja vaihda se putki/putket akvaariokäyttöön tarkoitetuksi. Oliko sulla yks vai enemmän putkia? Tietäis siis suositella oikea yhdistelmä. Kerro myös akvaarion koko, suodatus jne. Niin ja nitriitti ja nitraatti olis kiva saada numeroida sekä vesijohtovedestä että akvaariovedestä.
Kalavili
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kalavili »

Vanhat putket yleensä aiheuttaa tuon leväongelman ja toinen on tuo nitraatti. Eli jos putket on vanhat, voi niiden sävy olla muuttunut liikaa leville suotuisaksi. T8 putket suositellaan vaihdettavaksi vuosittain ja uudet T5 putket pitäisi säilyä alkuperäisen värisenä jopa 1,5 - 2 vuotta.

Ja se putken sävy uutenakin vaikuttaa paljon. Mulla tällä hetkellä 2x54W T5 ja putkissa 6400 K. On hieman liian keltainen sävy ja lasit levättyy 2 viikossa lähes umpeen.

Ps. Nyt sais halvalla toisen noista putkista. Kuukauden vanha ja hintaa oli 38 €. Nyt sen saa 25 €, jos joku tarvitsee.
Suvituuli
Junior Member
Junior Member

On selvästi auttanut, että päivässä on tunnin valokatko!? Todella erikoista sanoisin, mutta mitä väliä, pääasia että auttaa :D

Nuo valot on minulla varmastikin huonot ja uudet pitäisi hankkia. Mutta minä en ymmärrä valoista yhtään mitään. Ja toisaalta olen saanut sen käsityksen, että jos menen akvaariokauppaan ja ostan sieltä valot, niin ei ne ole välttämättä yhtään sen paremman. Onko oikeasti näin. :? Millaisilla tiedoilla varustettuna pitäisi lähteä lamppuostoksilla jos ei haluaisi olla vietävissä kuin pässi narussa?
JaakkoL
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja JaakkoL »

Suvituuli kirjoitti:On selvästi auttanut, että päivässä on tunnin valokatko!? Todella erikoista sanoisin, mutta mitä väliä, pääasia että auttaa :D

Nuo valot on minulla varmastikin huonot ja uudet pitäisi hankkia. Mutta minä en ymmärrä valoista yhtään mitään. Ja toisaalta olen saanut sen käsityksen, että jos menen akvaariokauppaan ja ostan sieltä valot, niin ei ne ole välttämättä yhtään sen paremman. Onko oikeasti näin. :? Millaisilla tiedoilla varustettuna pitäisi lähteä lamppuostoksilla jos ei haluaisi olla vietävissä kuin pässi narussa?
Yleisvalaistukseen tarkoitettujen loisteputkien värimerkinnät menevät seuraavasti:

esim 830: 8 = värintoistoindeksi 80 -89, 30 = värilämpötila 3000 K ("lämmin valkea").

Mitä suurempi värilämpötila on sitä sinertävämpää valo on. 3000 K on aivan matalimpia värilämpötiloja, eli valossa on runsaasti punaista ja keltaista (joista levät tykkää).

Loisteputket, joilla värintoistoindeksi on 80-89 (8xx -putket) ovat käytännössä kaikki ns. kolmihuippulamppuja, eli ne säteilevät yksittäisillä allonpituuksilla sinistä, vihreää ja punaista valoa. Ihmissilmään tämä näyttää valkoiselta.

Putket joiden värintoistoindeksi on 90-100 (9xx-putket) ovat taas ns. jatkuvaspekrisiä, eli ne säteilevät kaikilla sateenkaaren väreillä. Tämäkin valo näyttää valkoiselta, mutta valaistavien kohteiden värit näyttävät luonnollisemmilta.

Varta vasten akvaariokäyttöön myydään mitä ihmeellisimmillä nimillä varustettuja putkia, joista ei pelkän nimen perusteella voi päätellä mitään.

Jos pitäisi suositella jotain tiettyä, olisi 950 tai 965 varmaan aika hyvän näköisiä. Nämä muistuttavat päivänvaloa, joten ne olisivat biologisestikin "luonnonmukaisia".

Samu Saurama on tehnyt erinomaisen vertailun loisteputkista akvaarion valaistukseen. Se löytyy osoitteesta:
http://saurama.aqua-web.org/valo1.htm
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”