Suvituuli kirjoitti:On selvästi auttanut, että päivässä on tunnin valokatko!? Todella erikoista sanoisin, mutta mitä väliä, pääasia että auttaa
Nuo valot on minulla varmastikin huonot ja uudet pitäisi hankkia. Mutta minä en ymmärrä valoista yhtään mitään. Ja toisaalta olen saanut sen käsityksen, että jos menen akvaariokauppaan ja ostan sieltä valot, niin ei ne ole välttämättä yhtään sen paremman. Onko oikeasti näin.

Millaisilla tiedoilla varustettuna pitäisi lähteä lamppuostoksilla jos ei haluaisi olla vietävissä kuin pässi narussa?
Yleisvalaistukseen tarkoitettujen loisteputkien värimerkinnät menevät seuraavasti:
esim 830: 8 = värintoistoindeksi 80 -89, 30 = värilämpötila 3000 K ("lämmin valkea").
Mitä suurempi värilämpötila on sitä sinertävämpää valo on. 3000 K on aivan matalimpia värilämpötiloja, eli valossa on runsaasti punaista ja keltaista (joista levät tykkää).
Loisteputket, joilla värintoistoindeksi on 80-89 (8xx -putket) ovat käytännössä kaikki ns. kolmihuippulamppuja, eli ne säteilevät yksittäisillä allonpituuksilla sinistä, vihreää ja punaista valoa. Ihmissilmään tämä näyttää valkoiselta.
Putket joiden värintoistoindeksi on 90-100 (9xx-putket) ovat taas ns. jatkuvaspekrisiä, eli ne säteilevät kaikilla sateenkaaren väreillä. Tämäkin valo näyttää valkoiselta, mutta valaistavien kohteiden värit näyttävät luonnollisemmilta.
Varta vasten akvaariokäyttöön myydään mitä ihmeellisimmillä nimillä varustettuja putkia, joista ei pelkän nimen perusteella voi päätellä mitään.
Jos pitäisi suositella jotain tiettyä, olisi 950 tai 965 varmaan aika hyvän näköisiä. Nämä muistuttavat päivänvaloa, joten ne olisivat biologisestikin "luonnonmukaisia".
Samu Saurama on tehnyt erinomaisen vertailun loisteputkista akvaarion valaistukseen. Se löytyy osoitteesta:
http://saurama.aqua-web.org/valo1.htm