Rapuja Oulunseudulta? Ja muita rapukysymyksiä

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rapula
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Rapuja Oulunseudulta? Ja muita rapukysymyksiä

Viesti Kirjoittaja rapula »

Hei!

Uutena ilmottaudun joukkoon ja kyselisin muutamaa asiaa.
Akvaarioita minulla on ollut useammankokoisia vuosia sitten ja nyt olisin kiinnostunut rapusista.
Erityisesti kiinnostaa tulisukaravut tai muut värikkäämmät.

Altaan minimikoko on siis 20L ja mietin että olisiko parempi muovinen vai lasinen?
Ajattelin 30-40 litraista, mistä ja minkähintaisia ovat, entä millainen suodatin olisi passeli ravuille ja tuonkokoiseen altaaseen, entä mitä maksavat?

Niin ja saako kyseisiä rapuja Oulusta jostain liikkeestä, vai olisiko jollakin harrastelijalla?
Itse olen Oulun lähikunnasta ja siksi en ole tietoinen ostopaikoista.

Mitä ravut maksavat?

Kesäksi lähden reissuun mutta heinäkuulla olisi sitten aikaa alkaa muhittamaan akvaariota.
Myös tämä käynnistäminen tuonkokoiselle altaalle jne olisi kiva kuulla lyhykäisyydessään ja muutakin rapujen hoidosta ja siitä mitä kaikkea ne tarvitsevat itselleen ja altaaseensa, onko jotain erityisvaatimuksia kasvien suhteen ja millainen ruokinta jne.

Kesäterveisin rapuihin hurahtanut rapula :D
mickey2004
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Rapuja Oulunseudulta? Ja muita rapukysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Heippa, en nyt ole mikään asiantuntija vastaamaan, mutta puhun omista kokemuksista.
Siispä meillä on kaksi rapulaa, 30 litranen ja 54 litrainen. Tuon 30 litrasen kanssa on ollut onkelmia, outoja rapukuolemia. Pieni allas, suuret onkelmat, vesiarvojen kanssa on saanut olla kokoajan ihan kieli keskellä suuta. Siellä on mm. tulisukarapuja, omppuja, tiikerisukia, ja kirsikkasukarapuja.

54 litrainen toimii taas kuin unelma, siellä on tulisukarapuja 40-50 ja niistä 12 rapua kantaa munia nytkin. Lämmöt 23-25 asteessa, kasveina mm. jaavansammalta jonne rapuset mielellään piiloutuvat ja näemmä poikasensakin laskevat. Lisäksi on jotain perushelppoja kasveja joitten nimiä en nyt muista. Kanto löytyy ja hienoa soraa pohjalla (1-2mm kokoista), sekä kiviä ja meren simpukoita koristeena.

Allas maksoi 90 euroa, sisälsi lämmittimen, suodattimen, lampun, lämpömittarin ja haavin. Lisää kuluihin hiekka ja kasvit ja rapuset, hintahaarukka on melkoinen, jos liikkeestä ostat. Ravusta riippuen 3 eurosta jopa 20 euron harvinaisuuksiin!!! Itse ostin tulisukani ystäväni altaasta, 30 rapua 15 eurolla. Ne eivät olleet mitään valioyksilöitä, mutta enhän minä niitä halunnutkaan. Sitten ostin oikein kasvattajalta vähän lisää noita tulisukia, muistaakseni 25 rapua 20 eurolla. Nuokin olivat oikeasti edullisia!
Suodattimesta muuten vielä, vaihdoin tuohon 54 litraiseen sen heti kättelyssä, nyt siinä on eheim aquaball 2210. On mielestäni parempi nyt, virtausta ja hapetusta on hyvin ja pitää altaan puhtaana vaikka eiväthän nuo ravut juurikaan roskaa... Laitoin vanua tuon aquaballin sisälle, jotta rapuvauvat eivät joutuisi sen syövereihin.

Kauhea selostus näköjään tuli... mutta toivottavasti saat tästä jotain irti :roll: .
Terveisin toinenkin rapuihin hurahtanut
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Re: Rapuja Oulunseudulta? Ja muita rapukysymyksiä

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Kyllä niitä rapuja on ollut täällä Oulun seudullakin myytävänä aina aikaajoin tämän AW.n kautta. Pistät ajankohdan tullen ostetaan palstalle ilmoituksen, niin varmaan löytyy.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”