Kysymyksiä hiilidioksidista ja PMDD:stä
Valvoja: Moderaattorit
Kysymyksiä hiilidioksidista ja PMDD:stä
Olen miettinyt kuumeisesti tehokasta ja riittoisaa (sekä tietysti halpaa...) lannoitetta uuteen altaaseeni korvaamaan tehdasvalmisteiset "peruslannoitteet", jotka yleensä maksavat hunajaa.
Yleisesti ottaen tämän korvaavan tekijän pitäisi siis olla PMDD, tämä ainakin tuntuu olevan laajimmin käytössä budjettitietoisten akvaristien keskuudessa.
Siispä nyt pieni kyselytunti tästä aineesta.
Olen jo jonkin verran ottanut itsekkin selvää tästä lannoitteesta ja sen koostumuksesta sekä muusta yleisestä.
Mutta silti olisi mukavaa jos joku voisi vääntää rautalangasta PMDD:n koostumuksen, valmistuksessa käytettävien aineiden hinnat/koot sekä paikat joista näitä kannattaisi kysellä ja annostelun akvaarioon.
A.) Kuuluuko PMDD:hen muutakin kuin nämä kyseiset ainekset tai voidaanko ne korvata joillain muilla aineilla tms.?:
1.) Rauta-kelaatti
2.) Hivenaineseos
3.) Mangaani- kelaatti
4.) Magnesium- sulfaatti
5.) Kalium- sulfaatti
B.) Miten esim. annostelisit 187,5-litraan vettä tällaista PMDD:tä (10l satsi) ?:
1.) Rauta-kelaatti 90ml
2.) Hivenaineseos 100ml
3.) Mangaani- kelaatti 40ml
4.) Magnesium- sulfaatti 320ml
5.) Kalium- sulfaatti 210ml
6.) Vesi 9330ml
(187,5l on siis suunniteltu viikottainen vedenvaihto 375-litraisessa akvaariossa, eli siis puolet)
C.) Miten aineet sitten sekoitetaan keskenään ja tarvitaanko vaa-an ja mittalasien lisäksi muita leipomislaitteita ?
D.) Miten vaarallisia nämä aineet ovat ihmisille ja kuinka niitä kuuluisi käsitellä, siis kumihanskat kääteen vai se mikä ei tapa niin vahvistaa vai kuinkas ?
E.) Onko tämä lannoite oikein annosteltuna kuinka hellävarainen kaloille ja kasveille verrattuna teollisiin tuotteisiin ?
F.) Seran Florena-nestemäinen peruslannoitelitku (http://www.Aquaristikshop.com -> 5000ml/47,90e) riittäisi omassa käytössäni 5000ml : 5ml x 20l : 750l/kk = n. 2v 2kk.
Kuinka paljon saisin samalla rahalla PMDD:tä ja kuinka kauan tämä kestäisi 750l (187,5l per vko) kuukausittaisella vedenvaihtomäärällä ?
Kaikkea yleistä aiheesta kertovaa tai muuten vain tietämisen arvoista kaivataan.
Sitten olisi muutama pikainen kysymys hiilidioksidista...
Tässä päivänä parina mietin, että olisiko painepulloille ja kemikaaleille sekä DIY-viritelmille muitakin ratkaisuja ja satuin törmäämään tablettimaisiin hiilidioksidilisiin.
Ainakin Seralta on Sera CO²-Start -pakkaus, jossa on yksinkertaisen levittimen lisäksi 20tabl. mukana lannoitukseen 2 1/2kk pienille akvaarioille.
Laskujeni mukaan jos tuo on tarkoitettu riittämään 100-litraan niin 375-litraisessa tankissa sama annos hupenisi noin 18-20:ssä päivässä.
Aquaristikshopissa verme lähtee hintaan 18,90e ja 20tabl. lisälannoiteputki 5,10e.
G.) Ovatko nämä tablettimuotoiset hiilidioksidilannoitteet tehokkaita sitten ?
H.) Miten turvallisia moiset ovat ja miten veden muu kemia reagoi niihin ?
I.) Onko joku moisia kokeillut ja millä tuloksilla sekä millaisissa altaissa ?
J.) Onko muita samanlaisia tablettihiilidioksideja kaupan ja jos on niin missä ja mihin hintaan ?
Kaikki tieto otetaan mieluusti vastaan.
Peruslähteenä näihin tietoihini olen käyttänyt Jukka Järven sivustoja sekä Sannan & Tomin vedenalaista maailmaa:
http://www.uta.fi/~sk63895/akvaario/
http://www.aquahoito.info/
Yleisesti ottaen tämän korvaavan tekijän pitäisi siis olla PMDD, tämä ainakin tuntuu olevan laajimmin käytössä budjettitietoisten akvaristien keskuudessa.
Siispä nyt pieni kyselytunti tästä aineesta.
Olen jo jonkin verran ottanut itsekkin selvää tästä lannoitteesta ja sen koostumuksesta sekä muusta yleisestä.
Mutta silti olisi mukavaa jos joku voisi vääntää rautalangasta PMDD:n koostumuksen, valmistuksessa käytettävien aineiden hinnat/koot sekä paikat joista näitä kannattaisi kysellä ja annostelun akvaarioon.
A.) Kuuluuko PMDD:hen muutakin kuin nämä kyseiset ainekset tai voidaanko ne korvata joillain muilla aineilla tms.?:
1.) Rauta-kelaatti
2.) Hivenaineseos
3.) Mangaani- kelaatti
4.) Magnesium- sulfaatti
5.) Kalium- sulfaatti
B.) Miten esim. annostelisit 187,5-litraan vettä tällaista PMDD:tä (10l satsi) ?:
1.) Rauta-kelaatti 90ml
2.) Hivenaineseos 100ml
3.) Mangaani- kelaatti 40ml
4.) Magnesium- sulfaatti 320ml
5.) Kalium- sulfaatti 210ml
6.) Vesi 9330ml
(187,5l on siis suunniteltu viikottainen vedenvaihto 375-litraisessa akvaariossa, eli siis puolet)
C.) Miten aineet sitten sekoitetaan keskenään ja tarvitaanko vaa-an ja mittalasien lisäksi muita leipomislaitteita ?
D.) Miten vaarallisia nämä aineet ovat ihmisille ja kuinka niitä kuuluisi käsitellä, siis kumihanskat kääteen vai se mikä ei tapa niin vahvistaa vai kuinkas ?
E.) Onko tämä lannoite oikein annosteltuna kuinka hellävarainen kaloille ja kasveille verrattuna teollisiin tuotteisiin ?
F.) Seran Florena-nestemäinen peruslannoitelitku (http://www.Aquaristikshop.com -> 5000ml/47,90e) riittäisi omassa käytössäni 5000ml : 5ml x 20l : 750l/kk = n. 2v 2kk.
Kuinka paljon saisin samalla rahalla PMDD:tä ja kuinka kauan tämä kestäisi 750l (187,5l per vko) kuukausittaisella vedenvaihtomäärällä ?
Kaikkea yleistä aiheesta kertovaa tai muuten vain tietämisen arvoista kaivataan.
Sitten olisi muutama pikainen kysymys hiilidioksidista...
Tässä päivänä parina mietin, että olisiko painepulloille ja kemikaaleille sekä DIY-viritelmille muitakin ratkaisuja ja satuin törmäämään tablettimaisiin hiilidioksidilisiin.
Ainakin Seralta on Sera CO²-Start -pakkaus, jossa on yksinkertaisen levittimen lisäksi 20tabl. mukana lannoitukseen 2 1/2kk pienille akvaarioille.
Laskujeni mukaan jos tuo on tarkoitettu riittämään 100-litraan niin 375-litraisessa tankissa sama annos hupenisi noin 18-20:ssä päivässä.
Aquaristikshopissa verme lähtee hintaan 18,90e ja 20tabl. lisälannoiteputki 5,10e.
G.) Ovatko nämä tablettimuotoiset hiilidioksidilannoitteet tehokkaita sitten ?
H.) Miten turvallisia moiset ovat ja miten veden muu kemia reagoi niihin ?
I.) Onko joku moisia kokeillut ja millä tuloksilla sekä millaisissa altaissa ?
J.) Onko muita samanlaisia tablettihiilidioksideja kaupan ja jos on niin missä ja mihin hintaan ?
Kaikki tieto otetaan mieluusti vastaan.
Peruslähteenä näihin tietoihini olen käyttänyt Jukka Järven sivustoja sekä Sannan & Tomin vedenalaista maailmaa:
http://www.uta.fi/~sk63895/akvaario/
http://www.aquahoito.info/
Re: Kysymyksiä hiilidioksidista ja PMDD:stä
Sur, olipas siinä kysymyksiä. Yritän johonkin vastailla.
Helpommalla pääset tekemällä litkun jo hyväksi havaitun reseptin ja annosteluohjeen mukaan (huomioonottaen vesijohtovetesi kalium ja magnesium pitoisuudet).
Toiset (kuten minä itse) sekoittavat kaikki samaan liuokseen.
Täältä minä aikoinani lueskelin kummastuksesta nimeltä PMDD.
).
__
Sannan ja Tomin vedenalainen maailma
TAS tulee järjestämään PMDD tilauksen syksyn mittaan. Hintaluokka noin 10 eur / 2 komponentin tiivistepaketti, josta saa reilut 4 litraa PMDD:tä. Kyseinen tiiviste on tehty Tropican MasterGrow:ta mukaillen.Mannaz kirjoitti:Mutta silti olisi mukavaa jos joku voisi vääntää rautalangasta PMDD:n koostumuksen, valmistuksessa käytettävien aineiden hinnat/koot sekä paikat joista näitä kannattaisi kysellä ja annostelun akvaarioon.
Nestemäinen hivenaineseos on nimeltään HortiGrow Mikro. Jauhemaisesta aineesta (juuri Hivenaineseos nimeltään?) olisin itsekin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia.A.) Kuuluuko PMDD:hen muutakin kuin nämä kyseiset ainekset tai voidaanko ne korvata joillain muilla aineilla tms.?:
1.) Rauta-kelaatti
2.) Hivenaineseos
3.) Mangaani- kelaatti
4.) Magnesium- sulfaatti
5.) Kalium- sulfaatti
Guruluokan annosteluohjeita kannattaa lähteä metsästämään esim. Walstad:n kirjasta. En tosin tiedä mitä kaikkea pitoisuuksia vedestä kannattaa kotikonstein lähteä mittaamaan.B.) Miten esim. annostelisit 187,5-litraan vettä tällaista PMDD:tä (10l satsi) ? (187,5l on siis suunniteltu viikottainen vedenvaihto 375-litraisessa akvaariossa, eli siis puolet)
Helpommalla pääset tekemällä litkun jo hyväksi havaitun reseptin ja annosteluohjeen mukaan (huomioonottaen vesijohtovetesi kalium ja magnesium pitoisuudet).
Jotkut käyttävät kahta liuosta (Fe,HG, Mn) ja (K, Mg) sekoitettuna puhdistettuun veteen (aqua purificata). Köyhemmille kelpaa keitetty vesi

Litkut eivät ole syövyttäviä eivätkä vahingoita ihoa (muuten kuin värjäämällä). Juomaan en menisiD.) Miten vaarallisia nämä aineet ovat ihmisille ja kuinka niitä kuuluisi käsitellä, siis kumihanskat kääteen vai se mikä ei tapa niin vahvistaa vai kuinkas ?

Itse tehdyssä PMDD:ssä tiedät mitä liemesi sisältää. Kaupallisissa tuotteissa ei kovinkaan usein ilmoiteta sisältöä (TMG poikkeuksena). Haittavaikutuksia ei tietääkseni ole raportoitu.E.) Onko tämä lannoite oikein annosteltuna kuinka hellävarainen kaloille ja kasveille verrattuna teollisiin tuotteisiin ?
Samalla rahalla saisi aineksia reiluun 20 litraan PMDD:tä (annostelu 10 ml / 100 l, vedenvaihdoilla 25%/vko) eli noin 40 vuodeksi (100 l). Tuon Seran tuotteen annosteluohje on 25 ml / 100l / vko eli noin 4 vuodeksi 100 litraan.
AW:n haku on hyvä.Kaikkea yleistä aiheesta kertovaa tai muuten vain tietämisen arvoista kaivataan.
Täältä minä aikoinani lueskelin kummastuksesta nimeltä PMDD.
Hiilidioksidi painaa noin 2 g / litra ( 1 litra / 22,4 l/mol * (12+2*16) g/mol) eli yhdestä tabletista (100 ml kaasua) irtoaa kokonaista 0,2 grammaa. 1 kg hiilidioksidia maksaisi siis noin 1270 EUR. Vertailun vuoksi 1 kg hiilidioksidia AGA:lla maksaa 10 EUR. (Voit kysyä Sannalta (skare) josko se malttaa luopua meidän ylimääräisestä paineenalentimesta sopuhintaanAinakin Seralta on Sera CO²-Start -pakkaus, jossa on yksinkertaisen levittimen lisäksi 20tabl. mukana lannoitukseen 2 1/2kk pienille akvaarioille.

Tehottomuutensa vuoksi varmasti turvallisempia kuin muut menetelmät (kemiallinen koostumus lienee hiottu terveelliseksi kaloille). Painepullolla saa vahinkojakin aikaan ellei käytä tarkkaa neulaventtiiliä.H.) Miten turvallisia moiset ovat ja miten veden muu kemia reagoi niihin ?
__
Sannan ja Tomin vedenalainen maailma
TASin sivuilla mainostettiin heidän myyvän PMDD:tä ainoastaan toimitiloistaan käsin ja se on vähän huonompi juttu, koska itse asustelen täällä Lpr:ssa.
Jotenka pitäisi varmaan itse lähteä metsästämään näitä aineita joita käytetään kyseisen lannoitteen valmistamiseen.
Mistäpä niitä sitten oikein osaisi kysellä ?
Ensimmäisenä mieleeni tulivat Agrimarketit, kemikaaliot ja rautakaupat sekä apteekit, mutta osaako joku kertoa varman paikan josta mieluiten saisi kaikki mahdolliset ainesosat kerralla ?
Se tuli jo selväksi, että aineet eivät varmasti itsessään tule paljoa maksamaan, mutta minkälaisilla nimikkeillä moisia myydään ?
Olisi helppoa jos joku osaisi kertoa vaikka, että "kävele Reiskan Rautaan ja pyydä mössömuhennosmaximusta 150ml hintaan 2,98e".
Vähempikin tosin jo riittää.
Mitäpä testejä kannattaisi hankkia lannoitteen käyttöä ajatellen ?
Päättelin itse että tärkeimmät olisivat varmaan Fe, PO4, Cu ja nitraatit, mutta onko muita seuraamisen arvoisia ?
Entäpä käyttämäni raakaveden magnesium- ja kalium-arvot, mistä saisin tietää nämä ?
Testeri vaiko soitto vedenpuhdistamolle ?
Tuon hiilidioksidilannoituksen taidan jättää halpojen kiljulitkujen varaan tällä haavaa, saanpahan ainakin leikkiä hullua kemistiä jälleen kerran.
Mutta mutta...mitenpähän pullosta tuleva hiilidioksidi kannattaisi levittää akvaarioon ?
Mikä olisi turvallisin ja tehokkain tapa ?
Olen lueskellut ihmisten kirjoituksia täällä sekä muilla sivustoilla ja olen saanut sen käsityksen, että ehdottomasti suosituimmat tavat ovat kytkeä pullosta tuleva letku joko ilmastinkiveen, sisäsuodattimen diffuusoriin taikka erilliseen levittimeen esim. tähän.
Kiitoksia vastauksista.
Jotenka pitäisi varmaan itse lähteä metsästämään näitä aineita joita käytetään kyseisen lannoitteen valmistamiseen.
Mistäpä niitä sitten oikein osaisi kysellä ?
Ensimmäisenä mieleeni tulivat Agrimarketit, kemikaaliot ja rautakaupat sekä apteekit, mutta osaako joku kertoa varman paikan josta mieluiten saisi kaikki mahdolliset ainesosat kerralla ?
Se tuli jo selväksi, että aineet eivät varmasti itsessään tule paljoa maksamaan, mutta minkälaisilla nimikkeillä moisia myydään ?
Olisi helppoa jos joku osaisi kertoa vaikka, että "kävele Reiskan Rautaan ja pyydä mössömuhennosmaximusta 150ml hintaan 2,98e".
Vähempikin tosin jo riittää.
Mitäpä testejä kannattaisi hankkia lannoitteen käyttöä ajatellen ?
Päättelin itse että tärkeimmät olisivat varmaan Fe, PO4, Cu ja nitraatit, mutta onko muita seuraamisen arvoisia ?
Entäpä käyttämäni raakaveden magnesium- ja kalium-arvot, mistä saisin tietää nämä ?
Tuon hiilidioksidilannoituksen taidan jättää halpojen kiljulitkujen varaan tällä haavaa, saanpahan ainakin leikkiä hullua kemistiä jälleen kerran.
Mutta mutta...mitenpähän pullosta tuleva hiilidioksidi kannattaisi levittää akvaarioon ?
Olen lueskellut ihmisten kirjoituksia täällä sekä muilla sivustoilla ja olen saanut sen käsityksen, että ehdottomasti suosituimmat tavat ovat kytkeä pullosta tuleva letku joko ilmastinkiveen, sisäsuodattimen diffuusoriin taikka erilliseen levittimeen esim. tähän.
Kiitoksia vastauksista.
Jos maltat odottaa, sanotaan pari viikkoa, niin tuollainen AquaMedicin reaktori saattaisi jäädä ylimääräiseksi ja siis myyntiin. Koitin ensin sitä ja nyt on testissä Tetran levitin ja luultavasti paremmaksi osoittautuu Tetra. Tuo spiraalikin toimii tosin ihan ok. Lisäksi tuo AquaMedicin spiraali vaatii vedenkierrätystä, joten haaroitus jostain olemassaolevasta pumpusta tai oma pumppu pitää olla (pieni pumppukin löytyy, jos tarvetta).Mannaz kirjoitti: Tuon hiilidioksidilannoituksen taidan jättää halpojen kiljulitkujen varaan tällä haavaa, saanpahan ainakin leikkiä hullua kemistiä jälleen kerran.
Kiitoksia vastauksista.
... mitään allekirjotuksia harrasta
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
Juurihan täällä AW:ssä mainostettiin TAS:n uutta kemikaalitilausta, jonka kautta voi tilata kaikkia PMDD:seen tulevia aineita. Tilaukseen osallistuvien tavarat lähetetään toki postitse.Mannaz kirjoitti:TASin sivuilla mainostettiin heidän myyvän PMDD:tä ainoastaan toimitiloistaan käsin ja se on vähän huonompi juttu, koska itse asustelen täällä Lpr:ssa.
Tilausaika meni umpeen toissapäivänä, mutta laita ihmeessä meiliä pj Ville Kivisalmelle stone@vip.fi, jos olet kiinnostunut tilaamaan PMDD aineita TAS:n kautta.
Soita vesilaitokselle, sieltä saat varmasti tarvitsemasi tiedot.Mannaz kirjoitti: Entäpä käyttämäni raakaveden magnesium- ja kalium-arvot, mistä saisin tietää nämä ?
terv. Sanna
Kiitoksia tarjouksesta, mutta taidan kuitenkin pitäytyä sellaisissa levittimissä joihin ei tarvitse liittää muuta kuin letku kiljupullosta.Hemuli kirjoitti:Jos maltat odottaa, sanotaan pari viikkoa, niin tuollainen AquaMedicin reaktori saattaisi jäädä ylimääräiseksi ja siis myyntiin. Koitin ensin sitä ja nyt on testissä Tetran levitin ja luultavasti paremmaksi osoittautuu Tetra. Tuo spiraalikin toimii tosin ihan ok. Lisäksi tuo AquaMedicin spiraali vaatii vedenkierrätystä, joten haaroitus jostain olemassaolevasta pumpusta tai oma pumppu pitää olla (pieni pumppukin löytyy, jos tarvetta).
Pumpun hankkiminen pelkästään hiilidioksidia varten ei mahdu juuri tällä hetkellä budjettiin.
Mitenkäs tuo Tetran levitin sitten, tarvitseekos se pumppua ?
Olen ainakin käsittänyt, että laite on itsessään jo toimiva aparaatti ja ainoastaan hiilidioksidipullosta tulevan letkun tarvitsee yhdistää tähän.
Mutta mihinpä tuon levittimen suosio oikein perustuu ?
Onko siinä todella ominaisuus jonka avulla levitin "sylkäisee" ylimääräisen hiilidioksidin pois sisältään ?
Levittääkö se muutenkin hiilidioksidia tehokkaammin ja turvallisemmin kuin sisäsuodattimen diffuusori tai hohkakivi vai saako tälläkin vehkeellä kalat hengiltä ?
Ei tarvitse. Liuottaa hiilidioksidia putkilon (ylä)päässä olevan kalvon läpi niin paljon kuin periaatteessa veteen liukenee. Loput pulpahtavat putkilon toisesta päästä pinnalle, joten mitään liikapitoisuuksia ei pääse syntymään.Mannaz kirjoitti: Mitenkäs tuo Tetran levitin sitten, tarvitseekos se pumppua ?
Tetran levitin taitaa olla myös tehokkaampi kuin hohkakivi, koska kivestä yleensä aina pääsee pintaan kuplia jotka ei ehdi liueta matkalla, kunnon levittimessä tätä ongelmaa ei ole.
Ja sitten pieni offtopic: Onko hiilari jotenkin 'myrkyllisempää' hohkakivelle kuin pelkkä ilma? Omassa ammeessa oli jonkin aikaa hohkakivi (siis kivi nimenomaan) levittämässä hiilaria ja parissa kuukaudessa se mureni pieniksi palasiksi. Tätä ei ole kyllä tapahtunut pelkän ilman kanssa.
... mitään allekirjotuksia harrasta
Näin näyttäisi käyvän ainakin Tetran hohkakiville. Olen siirtynyt käyttämään sellaisia "muovisemman" näköisiä vihreitä hohkakiviä (en osaa sanoa merkkiä). Ne ovat kestäneet hyvin jo ainakin puoli vuotta.Hemuli kirjoitti:
Ja sitten pieni offtopic: Onko hiilari jotenkin 'myrkyllisempää' hohkakivelle kuin pelkkä ilma? Omassa ammeessa oli jonkin aikaa hohkakivi (siis kivi nimenomaan) levittämässä hiilaria ja parissa kuukaudessa se mureni pieniksi palasiksi. Tätä ei ole kyllä tapahtunut pelkän ilman kanssa.
Mikä kemiallinen reaktio kiven haurastumiseen johtaa, siitä en tiedä mitään.
"If the desired tank seems too expensive, settle for a cheaper one" - Takashi Amano