![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Apua tarvitseva aloittelija
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Apua tarvitseva aloittelija
Olen perustamassa riuttaakvaariota ja mietin mistä kannattaisi ostaa valkuaisaine vaahdotin ja 150w monimetalli valaisin edullisesti ?... Kun tilasin itselleni uuden 300L laatikon ja ostin yhden monimetallivalaisimen mutta lukemani mukaan tarvitsen vielä toisen. Ja onko vinkkejä mistä kannattaa ostaa korallihiekat sekä itse korallit ( itse mietin akvaariolinnaa ). Otan vastaa muitakin vinkkejä jos vain jollain on antaa sellaisia. Kiitos jo etukäteen ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Junior Member
Re: Apua tarvitseva aloittelija
Vaahdottimia saa esim. coral reef finladista ja 150W monimetallivalaisimia useastakin akvaariokaupasta (mm. akvaariokeskus ja -linna) ja harrastajilta käytettyinä. Sitäpaitsi koko altaan ei ole tarpeen valaistu monimetallilla. Sen ainokaisen voi laittaa huoletta toiseen laitaan missä kasvaa kivikoralleja. Toiseen päähän voi sommitella sinivalojen alle luolamaisen tilan jonne kasvaa sieniä ja muita matalan valon eliöitä jotka ovat monet kiinnostavampia kuin varsinaiset kivikorallit.
Korallien ostaminen kannattaa jättää hieman aloitusta myöhemmäksi, kuten varmasti tiedät. Aluksi kannattaa hankkia muutama fragi harrastajilta. Harrastajalta harrastajalle kiertäneet halvat ja varmasti kestävät korallit tukevat hyvin aloittelijaa, koska tämän harrastuksen opettelussa usein menee aikaa ja varsinkin tuoreet saataville tulevat kivikorallit ovat kalliita ja usein herkkiä. Kun saa ensimmäiset omat korallit pienestä tikusta pikkupuskaksi on valmis hankkimaan vaikka sen kuuluisan pikkuauton hinnalla koralleja täysimittaiseen riuttaan (se seuraava pytty
).
Korallien ostaminen kannattaa jättää hieman aloitusta myöhemmäksi, kuten varmasti tiedät. Aluksi kannattaa hankkia muutama fragi harrastajilta. Harrastajalta harrastajalle kiertäneet halvat ja varmasti kestävät korallit tukevat hyvin aloittelijaa, koska tämän harrastuksen opettelussa usein menee aikaa ja varsinkin tuoreet saataville tulevat kivikorallit ovat kalliita ja usein herkkiä. Kun saa ensimmäiset omat korallit pienestä tikusta pikkupuskaksi on valmis hankkimaan vaikka sen kuuluisan pikkuauton hinnalla koralleja täysimittaiseen riuttaan (se seuraava pytty

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: FOMA #10, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Moikka
tervetuloa hyvän harrastuksen pariin!
Merivesiakvan pystyy toteuttamaan monella eri tavalla. Itselläni on ollut monta eri viritystä vuosien aikana, nyt SPS:t ja muut korallit kasvavat 4x24W T5 alla
. Edukkaimmin saat tavarat ostettua Myydään-palstalta. Käytännössä Helsingissä on kaksi liikettä (Akvakeskus ja Akvalinna) joilla on hieman enemmän hyllyllä tarjota, sekä jokunen josta löytää jotain (Leppävaario + joku toinen Leppävaarassa Sellon tuntumassa huhupuheiden mukaan). Myös akvaario Kurjessa Tikkurilassa on jotain vielä hyllyllä, vaikka eivät elävää ole vuosiin myyneet. Ealex lähettää Tampereelta (Coral reef Finland) ja Pauli Lahdesta (akvaarioon.fi).
Kannattaa kysyä akvojen esittelyjä jo harrastavilta. Useimmat meistä kertovat mielellään akvoistamme. Jos olet Kirkkonummella jossain vaiheessa niin käy kahveilla.
terv,
tervetuloa hyvän harrastuksen pariin!
Merivesiakvan pystyy toteuttamaan monella eri tavalla. Itselläni on ollut monta eri viritystä vuosien aikana, nyt SPS:t ja muut korallit kasvavat 4x24W T5 alla

Kannattaa kysyä akvojen esittelyjä jo harrastavilta. Useimmat meistä kertovat mielellään akvoistamme. Jos olet Kirkkonummella jossain vaiheessa niin käy kahveilla.
terv,
-
- Starting Member
Kyllähän sitä kirkkonummellakin tulee silloin tällöin pyörittyä. Eniten minua kiinostaisi tietää miten kannattaa lähteä tuota ylivuotoa tekemään. Ajattelin itse ostaa lappona toimivan ylivuodon ja akvaarioon pinta sensori vesivahingon estämiseksi. Paljonko tuollaisesta ylivuodosta tulee vettä alas ja kuinka vahvan pumpun tarvitsen ? sekä miten vahvoilla virtauspumpuilla kannattaa tuo altaan veden virtaus tehdä ( mahdolliset suunnat mihin virtauttaa vesi ). Hoitoon liittyviä kysymyksiä olisi lähinnä se että miten veden vaihto suoritetaan ? ( kraana vettä vai onko käänteis osmoosi pakollinen hankinta ? )
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Mitä tulee RO-veteen niin koulukuntia on useita. Toiset pyörittävät altaita kokonaan hanavedellä, toiset käyttävät kaiken veden RO-DI suotimien läpi. Itse teen vaihtovedet RO-vedestä ja korvausveden hanavedestä (sekoitan siihen kalsiumhydroksidia joka sitoo epäpuhtaudet pohjasakkaan). Henkilökohtaisesti suosittelen RO-laitteen käyttämistä kaiken varman välttämiseksi.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Starting Member
Sellaista kysyttävää vielä että minkä vahvuinen nostopumpun kannattaa olla ? Riittääkö 3500 L/H ja nosto 4m ??
En suosittelisi lapposysteemejä, vaan ihan reikää pohjaan/seinään ja kaatokulmaa. Huomattavasti varmatoimisempi. Reiän poraaminen vaikka itse ei ole kovin vaikea toimenpide.
-
- Starting Member
KatjaN kirjoitti:En suosittelisi lapposysteemejä, vaan ihan reikää pohjaan/seinään ja kaatokulmaa. Huomattavasti varmatoimisempi. Reiän poraaminen vaikka itse ei ole kovin vaikea toimenpide.
En vain viitsisi itse lähteä kokeilemaan ja ottamaan sitä riskiä että allas halkeaa tai jotain muuta vastaavaa... Onko kellää tiedossa mitään paikkaa missä voisi reijän käydä porauttamassa ?
Myös ylivuotolaatikkoa voi käyttää jos ei uskalla lähteä/ei halua lähteä teettämään läpivientejä. Sellaisen voi askarrella itse tai ostaa esim =1074/2]tuzelta.KatjaN kirjoitti:En suosittelisi lapposysteemejä, vaan ihan reikää pohjaan/seinään ja kaatokulmaa. Huomattavasti varmatoimisempi. Reiän poraaminen vaikka itse ei ole kovin vaikea toimenpide.
Meritavaraa varsinkin pk-seudulla on hyvin tarjolla. Peruskamaa saa jokaisesta palvelualttiista liikkeestä.
Coralreeffissä on hyvät valikoimat, mutta tuntuu että valikoimissa on turhan paljon "haamutuotteita" itse olen odotellut viimeistä tilausta nyt kolmisen kuukautta. Lopuksi päädyin hankkimaan tavarat leppävaariosta vaikka hiukan enemmän hintaa tulikin.