hiekka, kotilot ja kotilonsyöjät

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
cyanique
Junior Member
Junior Member

hiekka, kotilot ja kotilonsyöjät

Viesti Kirjoittaja cyanique »

Ostin 250l altaaseeni 50kg (onko se muuten liikaa?) bilteman hiekkaa, raekooltaan 0,2 - 1,0.

Kierteissarvikotilot olisivat varmaan hyviä hiekassa, mutta kyseisessä altaassa jo porhaltelee neljä verkkonuoliaista. Ja jos oikein muistan, niin verkkikset syö kotiloita. Joten siis, miten menettelen nyt?

Ja sitäkin mietin, miten pohjan lannoituksen kanssa on? Tarvitseeko sinne laittaa jotain, vai onko se pahasta?

---

Tulipa muuten eilen pestyä ensinmäiset 25kg. Kummallista on se, ettei kädet tai selkä ole kipeät, vaan jalat! 8O
Sammy
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Mulla on sama määrä kyseistä hiekkaa samankokoisessa altaassa, ei ole ainakaan mun mielestäni yhtään liikaa.
Mulla pienehköt verkkonuoliaiset eivät rajoita liikaa kierteissarvikotilokantaa. Kylläkin ovat syöneet postitorvikotilot, joita joskus oli altaassa.

Sami
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

En pitäisi liian isona määränä hiekkaa.

Minulla on satalitraisessa parvi kääpiöpallokaloja jotka syövät kaikki kotilot jotka näkevät. Kierteissarvikotiloita löytyy kyllä pohjasta siltikin, ovat varmaan oppineet pysymään piilossa pahoilta palloilta :)

Luulisin että kun pohja on tarpeeksi suojainen ts. paljon kasveja, niin kotiloita ei niin hyvin saa bongattua ja jos vielä lisäät ympin silloin, toisen tällöin vaikka suoraan pohjahiekkaan upottaen, niin saat itselläsi pysymään jonkinmoisen kotilokannan. Tai sitten et :) Minulla ei ole noista nuoliaisista minkäänlaista kokemusta. Ja jos eivät selviä hengissä, niin sitten vain sekoittelemaan hiekkaa manuaalisesti aina joskus.

Miten ajattelin pohjalannoituksen olevan pahasta?
IV
Junior Member
Junior Member

Re: hiekka, kotilot ja kotilonsyöjät

Viesti Kirjoittaja IV »

cyanique kirjoitti: Kierteissarvikotilot olisivat varmaan hyviä hiekassa, mutta kyseisessä altaassa jo porhaltelee neljä verkkonuoliaista. Ja jos oikein muistan, niin verkkikset syö kotiloita. Joten siis, miten menettelen nyt?
Millaisia nuo verkkonuoliaiset ovat? Onko kärttyisiä muita kaloja kohtaan?
Sammy
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Minun verkkkonuoliaiset eivät pahemmin muita kaloja kiusaa. Keskenään kisailevat, niitä on viiden parvi. Olen kuullut joidenkin yksilöiden kiusaavan isoja rauhallisia kaloja varsinkin yksin pidettyinä. Pienessä parvessa ne purkavat energiaansa lajitovereihinsa.

Sami
cyanique
Junior Member
Junior Member

rain- kirjoitti: Luulisin että kun pohja on tarpeeksi suojainen ts. paljon kasveja, niin kotiloita ei niin hyvin saa bongattua ja jos vielä lisäät ympin silloin, toisen tällöin vaikka suoraan pohjahiekkaan upottaen, niin saat itselläsi pysymään jonkinmoisen kotilokannan. Tai sitten et :) Minulla ei ole noista nuoliaisista minkäänlaista kokemusta. Ja jos eivät selviä hengissä, niin sitten vain sekoittelemaan hiekkaa manuaalisesti aina joskus.

Miten ajattelin pohjalannoituksen olevan pahasta?
Miten käytännössä se hiekan sekoittelu käy? Tuskin kannattaa samaan aikaan lapota?

Pohjalannoituksesta mietin vähän siinä mielessä, kun on puhuttu pohjan tukkeutumisesta... niin että tukkiiko lannoitus pohjan. Huoli mitä ilmeisimmin on turha? ;)

IV kirjoitti:Millaisia nuo verkkonuoliaiset ovat? Onko kärttyisiä muita kaloja kohtaan?
Mitään erityistä kärttyisyyttä en ole huomannut, eikä muuta kiusaamista muita akvaarion asukkeja kohtaan. Aikalailla itsekseen touhuilevat. Ainoastaan joskus ruokinta-aikoina pyörivät tulisuun lähellä, kun tulisuu on syönyt n. puolet annetuista pohjatableteista ja sitten pölläyttelee ylijäämiä kidusten ja suun kautta. Njamii. :?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Tuonkokoista hiekkaa ei tarvitse lapota, mutta jos tarkoitit hiekan pinnasta lappoamista, niin juu, se kannattaa tehdä joko ennen tai jälkeen sekoittelun. Ennen, koska silloin ei tule sekoittaneeksi niitä mömmöjäkin hiekkaan, jälkeen, koska silloin saa mahdolliset hiekasta nousseet mömmöt pois. Varmaan tuo ensimmäinen vaihtoehto on parempi.

Ja sekoittaminen käy hyvin vaikka jollain pitkällä tikulla. Ja juu, kyllä voi lannoittaa pohjaa ihan rauhassa.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

Minulla yksinäinen verkkonuoliainen ahdisteli monnisia aika tavalla. Eli jos päädyt hankkimaan niitä, hanki kerralla parvi. Yksinään ne saattavat tulla aggressiivisiksi.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Verkot ja muut kalat

Viesti Kirjoittaja Jani »

Verkkonuoliaisen tiedetään myös syyllistyneen isompien kalojen (helmiäistonkija) kiduskansien ahdisteluun. JJVi:llä on kokemusta tästä piirteestä kun hänen altaassaan verkkonuoliaset syyllistyivät moiseen häiriökäyttäytymiseen.

Pienemmissä altaissa raitanuoliainen on parempi kotilojen tuhoaja kuin verkkonuoliainen. Se jää pienemmäksi ja ainakin mulla on jättänyt kierteissarvet ja monnisten silmät täysin rauhaan :mrgreen:
cyanique
Junior Member
Junior Member

hmmm... tuli mieleen, että voiko kierteissarvikotiloita kasvattaa erikseen jossain pienessä purkissa? Ajattelin ottaa pois käytöstä 84l altaan ja onhan nurkissa pyörinyt alle 40l poikasallas.

Millaisia oloja kyseiset kotilot vaativat, jos alkaisin moisia otuksia kasvattamaan? Vois aina lisäillä kotiloita "pääaltaaseen" tarpeentullen :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”