Malawi sikisi pyhästä hengestä??

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
zarar
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Malawi sikisi pyhästä hengestä??

Viesti Kirjoittaja zarar »

Heti alkuun pahoittelen cross-postausta, mutta koska hölmönä alunperin jatkoin vanhaa juttuani ajalta, jolloin en tiennyt mikä kala purkissani on, niin tuolla kirjoahventen puolella ei kukaan osaa minulle oikein vastata. Kun tiedä vaikka malawien piireissä tämä olisi yleistäkin, että kalat sikiää yksikseen. Minä en malaweista tiedä mitään...

Asiaan.

Lokakuussa -08 kävin ostamassa kalakaupasta lippukirjoahvenen, mutta kotona odotti yllätys, kyydissä olikin Malawi (jota ei muuten osannut edes kauppias odottaa, koska hänkin oli vaan lippuja ostanut). Well, kala piti palauttaa, mutta laiskuus vei kuukausien saatossa voiton ja ajattelin, että tämä (Aqua-Webissä) Metriaclima estherae-koiraaksi arvottu ahven saa jäädä meille ja sai nimekseen Keijo...

Vappuna sitten yllätyin, Keijolla oli kolme lasta. Akvaario on seuraario, kalastona Keijon lisäksi on intiaaninsulkia, ottoja ja kaksi plekoa. Kukaan ei oikein sovi olemaan se toinen osapuoli, ellei sitten ahven ja pleko päättäneet yhdistää voimansa ja minulla ole nyt plahvenia.

Kaikki kolme lasta ovat kuin ilmetty Keijo (tätä nykyä paremmalla tietämyksellä Keijo kuitenkin on Kaija), mutta viikkoa myöhemmin löytyi vielä neljäskin lapsi, joka onkin tummansininen.

Voisko joku selittää mulle mitä meillä tapahtuu? Miten yksinäinen ahven teki lapsia? Akvaarioon ei ole Kaijan jälkeen tullut ensimmäistäkään uutta kalaa eikä kasvia... Ja miten malawi edes innostuu porsimaan vedessä, joka ei ole sille sopiva?

Kuvat äidistä ja pojasta. Tummasta lapsukaisesta en oo vielä saanut kuvaa, koska se tykkää hengailla kasvien suojissa...

Kuva

Kuva
tetra-76
Member
Member

Re: Malawi sikisi pyhästä hengestä??

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Enpä osaa tähän kyllä muuta sanoa kuin, että metkalta kaverilta kuulostaa tuo sun Keijo :mrgreen:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Ilmeisesti Keijo-Kaija on suuhautoja, jolla on saattanut olla nk. munat suussa jo tullessaan altaaseesi. Sittemmin se on pyöräyttänyt kuoriutuneet poikaset pihalle. Se ei siis ole yksikseen lisääntyjä, vaan ovelaakin ovelampi salakuljettaja [;)] . Kannattaapi laittaa lahjoitusilmoitusta, että K-K & poikaset pääsevät sopivampiin vesiin porskuttelemaan.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
zarar
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Mulla murheena on, että selviääkö nuo kalat enää hengissä oikeissa vesissä, kun lapsetkin syntyivät väärään veteen?

Jengistä toki on tarkoitus luopua.
zarar
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Ja eiks toi puolisen vuotta oo aika pitkä aika..?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

zarar kirjoitti:Mulla murheena on, että selviääkö nuo kalat enää hengissä oikeissa vesissä, kun lapsetkin syntyivät väärään veteen?
Selviää ne. Keskiverto malawilainen on kyllä siinä määrin sitkeä sissi että jos vesi on vielä kosteaa niin siellä porskutetaan.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

Hei, malawiahvenet ovat hyvin kestäviä kaloja, olen itse esim nähny kun kalalta on syöty kaikki eväät ja on silti selvinny siitä. Ulkomailla malaweja näkyy hyvin useasti seura-akvaarioissa, varsinkin ne värilliset esim. sinihuulet. Malawit ovat tosiaan suuhautojia, munat pidetään sussa muistaakseni n.2vk ja sitten vielä toinen 2vk pidetään poikasia suussa suojassa muilta kaloilta. Ne poikaset osaa piiloutua todella hyvin ihan missä vaan, kivien koloissa, suodattimien takana. Ainot järkevä selitys tähän on se, että kala on kantanu ne munat silloin osto hetkellä. Mä suosittelen että laitat malawialtaan pystyyn, ne ovat mielenkiintoisia kaloja, mulla oli niitä 8-vuotta ennen kuin vaihdoin kiekkoihin [;)]
zarar
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Malawiallas kiinnostais, mutta yksiössä ei tila anna periks :(
Orkku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Orkku »

Moi, olen kyllä täysin samaa mieltä ku malawi! Poikanen on sen näkönen et on jo jonkun aikaa ollu pois suusta! Varmasti täl Keijo Kaija KKlla on ollu näit poikasii enemmänki mut loput on syöty tai hukkunu matkal.
brahma
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja brahma »

zarar kirjoitti:Malawiallas kiinnostais, mutta yksiössä ei tila anna periks :(
Hyvin mahtuu, täällä yksiössä(30neliötä) 1000l+240l :D
zarar
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Koirien häkit vie sen ainoan tilan tässä taloudessa mihin malawien kokoinen allas mahtuisi... ellen sit luovu sohvasta :mrgreen:

Tämä koko viiden jengi siis etsii uutta kotia...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”