Sopiiks kaikki yhteen (kalat)?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Banjomonninen
Starting Member
Starting Member

Sopiiks kaikki yhteen (kalat)?

Viesti Kirjoittaja Banjomonninen »

Olen siis hankkimassa 98l akvaariota ja sinne tulee musta-aavetetroja ja kirsikkatetroja + molleja(6)(kaikki mollit ovat kasvaneet pehmeässä vedessä pienestäpitäen) sopiiko kaikki yhteen
Applemiina
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Sopiiks kaikki yhteen (kalat)?

Viesti Kirjoittaja Applemiina »

Itse en laittaisi molleja pehmeään veteen vaikka ovatkin siihen "tottuneet". Kasvavilla molleilla saattaa ilmetä vääristymiä selkärangassa pehmeän veden takia. Tai ainakin näin olen ymmärtänyt. Pysyisivät muutenkin terveempinä niille oikeanlaisessa vedessä.
>||||> http://kuvablogi.com/blog/13596/1/
140l, 54l, cockerspanieli ja kingcharlesinspanieli
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Kirsikkatetrat kasvavat liian isoiksi (7,5 cm) minimi allas vaatimus on väh. 160 litraa. Musta-aaveet pitävät happamasta vedestä ja tosiaan mustamollit tarvitsisivat emäksistä ja väh. keskikovaa vettä.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Banjomonninen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Banjomonninen »

No tota ajattelin eilen että iso parvi kirsikkabarbeja ois aika hieno.Mulla on nyt mun 60l:sessa 4 punapääbarbia ja ne 6 mollii ja partis ja 4-6 täplämonnista ois hankissa. mitä mieltä sitten ootte?? [;)] mitä muita pikku barbeja suosittelette
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Punapääbarbit ovat kyllä 60-litraisessa tosi ahtaalla ja parvikin on liian pieni. Myös täplämonnisille, molleille ja partamonnille 60-litraa on liian pieni. Eli kaikki mainitsemasi lajit tarvitsevat enemmän lääniä.
Jos vaikka olisit hankkimassa n. 200-litraista akvaa, niin voisit muuttaa kalaston 60-litraisesta sinne ja täydentää punapäiden parven. Sitten se akva olis aika hyvin täynnä (monnisia vähintään 6 kpl) tai jos haluat niin ehkä sinne sopisi parvi jotain barbia mitkä ei niin isoa parvea vaadi, esim. 8 kpl niitä kirsikkabarbeja tai vaikka verkkobarbeja.
Kirsikkabarbit eivät muuten pysy parvessa vaan hajaantuvat ympäri akvaa. Niistä ei saa sellaista tiukkaa ja näyttävää parvea muuten kuin pyydystämällä koko porukan haaviin.

98-litraisesta tulisi hyvä asunto molleille. Niiden seuraksi kovaan ja emäksiseen veteen sopisi esim. sukaravut ja omenakotilot.

Mutta joo, jos et saa sitä isompaa akvaa ja ainoa uusi mitä on tulossa on tuo 98-litrainen, niin mä kyllä sun sijassasi laittaisin sen 60-litraisen kalaston myyntiin ja hankkisin siihen kippoon jotain sopivampaa.
98-litraiseen sitten kalastoksi esim.
8 musta-aavetetraa
8 kirsikkabarbia
6 pandamonnista (tms. vastaavaa kokoluokkaa monnisia)
6 nuolimonnia
3 noitamonnia

Huom! kalastosta ei unohtunut mollit, vaan ne eivät vaan sovi pehmeään ja happamaan veteen. Ne eivät voi sellaisessa vedessä hyvin vaikka pysyisivät hengissä ja aina välillä lisääntyisivätkin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”