Mikä kiilakyljelle tuli?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
jeko
Starting Member
Starting Member

Mikä kiilakyljelle tuli?

Viesti Kirjoittaja jeko »

Laitoin valot aamulla akvaani ja kiilakylkeni oli niinku ratkennu kiduksien alta. Sieltä siis pullotti valkoinen patti. =(
Mitä tämä meinaa. Altaassa muut kalat pieniä paitsi taiso joka ei mielestäni oo agresiivistä sorttia. Onks siis joku tauti nyt mulla vai mitä?
Ostin viikonloppuna kalajutusta tuurista kaks kasvia altaaseeni ja löysin kuolleen kääpiömonnisen juurista...yöks... sielä oli muissakin altaissa kuolleita kaloja ja sen näköinen paikka et ei siä hoideta kovin hyvin kaloja.

Auttakaa mua selvittämään mikä kiilakyljellä oli? päästin sen päiviltä vaikka se ui viä normaalisti.
Elämä on...
lendu
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä Kiilakyljelle tuli?

Viesti Kirjoittaja lendu »

Mitkä ne vesiarvot tossa akvaariossa on?

Oliskohan se ollu kalatubipatti? Kuulostaa siltä.
jeko
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jeko »

lämpö 26 ph 7 kh kh 5 gh alle 6 no2 0 ja no3 alle10
Tarttuuko tää?
onko kalasto mennyttä?
voisko olla et se kala ois saanu tän niistä kasveista muutamassa päivässä?
Mitä nyt pitäis tehdä?

------------------------

vaihdoin nyt 60l vettä iman et ruoppasin pohjaa tai siivosin suodatinta, oisko pitäny?
Ikäväkseni huomasin että punatetralla oli pullottava silmä ja poistin sen altaasta vehreimmille vesille...
Vois tää siis olla tubia...ARGH....mitä mä teen?!? tarttuuks tää ihmisillekin ku jostain luin...?
Mulla toinenki akva tarttuuko sinne esim. haavin välityksellä vai?
Elämä on...
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Tubia se voi olla, tai olla olematta. Sen verran yleisen oloinen, etten ihmettelisi. Pähkinänkuoressa Eviran tubiartikkelista, jos siis tauti on varmistunut: vähempiarvoiset parvet, joista diagnoosi on tehty, tulisi lopettaa.
Itse seuraisin tilannetta ja pitäisin huolta sekä akvaarion että omasta hygieniasta. Kalatubi voi tarttua ihmiseenkin, mutta se on erittäin harvinaista (ja harmillista, jos niin käy). Yleensä siihen tarvitaan haava tai muute vaurioitunut iho, jotta pöpö pääsee iskemään. Ihmisellä kalatubi rajoittuu yleensä raajoihin, sillä niissä on viileämpi ruumiinlämpä kuin muualla kehossa. Pitkät kumihanskat, jos on haavoja ja pitää läträtä, muuten normaali hyvä käsienpesu läträyksen jälkeen.

Sinänäs voi kyllä haavin välityksellä tarttua toiseenkin akvaan, joten jos on haavittavaa, niin ehkä voisit toisen haavin ostaa. Jos ei ole muuten ulkoisia eroja haaveilla, niin teippä varren yläpäähän, vaikka.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”