Oikea suodatin 128l?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ahven
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:43, 08.01.2009
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvola

Oikea suodatin 128l?

Viesti Kirjoittaja ahven »

Hei!

Vanha suodatin sanoi itsensä irti, joten ajattelin ostaa uuden suodattimen. Miten suosittelisitte tätä tai tätä?
Jos nämä eivät käy, niin mitä suosittelisitte tuon kokoiseen akvaarioon? Kyseessähän on makean veden akvaario.

Kiitoksia etukäteen :D
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Oikea suodatin 128l?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tuo ensimmäinen vaihtoehtosi on pelkkä vesipumppu joten se ei oikein suodattimeksi sovellu jollet sitten itse modaa siitä suodatinta. Ohjeita siitä löytyy paljon esim. tässä.

Mikäli tehdasvalmisteinen kuitenkin mielestäni kuulostaa paremmalta vaihtoehdolta suosittelisin mielummin vaikka aquabee 300 tai aquael:a.

Yhtenä vaihtoehtona tietysti ulkosuodatin joka on hieman kalliimpi kuin sisäpuoliset mutta toisaalta hoito ja ylläpito on helpompaa. Suurin etu on huollossa. Suodatinta ei tarvitse putsata kuin yksi-kolme kertaa vuodessa, jos sillonkaan. Suosittelisin unimax 150.

Lisää tietoa aquabee suodattimista löydät maahantuojan sivuilta sekä aqua-el:n tuotteista valmistajan sivuilta täältä ja täältä.
Turkoosi
Member
Member
Viestit: 327
Liittynyt: 18:42, 09.10.2004
Paikkakunta: Oulu

Re: Oikea suodatin 128l?

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

Eheimien hinta-laatusuhdetta usein parjataan, mutta itse olen ollut omiini tyytyväinen. Sinun altaaseesi voisi olla sopiva esim Eheim Aquaballin malli http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708222997, itse olen noista pitänyt kovasti mutta roskankerääjinä ne eivät ole kaikkein tehokkaimpia. Tehokkaammin roskie kerää PowerLine-malli, vaikkapa http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708200261, mutta se taas ei mielestäni ollut yhtä näppärä huollettava kuin Aquaballit. Se voisi olla parempi sotkevien, virtauksesta pitävien kalojen altaaseen, Aquaball taas esim kalanpoikasten ja sukarapujen kanssa (niille melko turvallinen malli) ja jos kalasto pitää hillitymmästä virtauksesta. Oman kokemukseni mukaan Aquaball oli noista hiljaisempi. PickUp-malleista minulla ei ole kokemusta, ihan näppäriltä kyllä vaikuttavat.

Melko pitkälle nuo ovat makuasioita. Tämänhetkisestä 112 litran akvaariostani löytyy Aquabee, se on muutaman viikon nyt ollut käytössä ja ihan käyttökelpoiselta sekin vaikuttaa ja on hyvin hiljainen, mutta koko suodattimen joutuu irrottamaan johtoineen puhdistusta varten (jos oikein olen ymmärtänyt), ja siitä ominaisuudesta en oikein pidä.
Hopotus
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 11:10, 16.06.2008

Re: Oikea suodatin 128l?

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Mä taas olen tykästynyt Fluvaleihin ja suosittelisin altaaseesi fluval3+. Virtauksen saa säädettyä sopivaksi tarvitseppa hitaasti tai voimakkaasti virtaavaa ja on loistava roskan kerääjä. Toinen vaihtoehto mitä suosittelen on EHEIM pickup 2012. Samat ominaisuudet kuin edellisessäkin.
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Oikea suodatin 128l?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Aquabee 500 suositukseksi multa. Suodatin on hiljainen, helppokäyttöinen, muokattava ja tehokas. Pelkkää hyvää sanottavana itselläni ja asiakaspalautekin on ollut erittäin positiivista.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
ahven
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:43, 08.01.2009
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvola

Re: Oikea suodatin 128l?

Viesti Kirjoittaja ahven »

Tähän vanhaan ketjuun päivitystä, että lopulta tuli hommattua Eheim 2213- merkkinen ulkosuodatin akvaarioon.fi:stä ja tyytyväinen olen ollut :)
tpraut
Senior Member
Senior Member
Viestit: 812
Liittynyt: 00:00, 05.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Oikea suodatin 128l?

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Ilmeisesti teit hyvän ostoksen kun kyseistä suodatinta on moni kehunut. En kyllä ole itse löytänyt kovinkaan monesta suodattimesta pahaa sanottavaa, mutta tuo 2213 taitaa olla todella käyttövarma.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”