Haalean veden levänsyöjä (ja kalasto n. 200 l)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Haalean veden levänsyöjä (ja kalasto n. 200 l)

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Heippa!

Olen täällä A-W:ssä jo jonkin aikaa surffaillut ja nyt päätin viimein rekisteröityä, että pääsee kysymään kysymyksiä =) Olen kiitollinen, jos joku jaksaa minuakin auttaa, kun täysin aloittelijana olen liikeellä.

Tarkoituksena on hankkia parin kuukauden kuluttua noin 200 litrainen, luultavimmin 240, akvaario. Tietoa eri kaloista olen lähinnä kerännyt Varjon Akvaariokalat-kirjasta, jota on tullut selattua etuperin ja takaperin ja täältä eri ihmisten kokemuksista.

Omasta porakaivosta tulevasta vedestä tiedän tässä vaiheessa sen, että kokonaiskovuus on 3 dH, muuta en vielä tiedä, tippatestit on hankintalistalla kun aika koittaa

Kalaston olen suunnitellut rakentavani paratiisikalan ympärille, kiitos tälle foorumille, että kalasta innostuin! Lämpötilaksi olen suunnitellut 23. Haluan ”pikkukaloja” vaikka allas ei ihan pieni ole..

Paratiisikaloja ajattelin1u ja 3 naarasta.
Muiksi kaloiksi täplämonnisia n. 10 tai enemmän
parvi tai kaksi viileähkössä vedessä viihtyviä tetroja tai barbeja/särkikaloja ,Nämä ovat vielä mietintämyssyssä, kun haaleaankin tuntuu olevan vaihtoehtoja vaikka kuinka paljon
lisäksi hiekkapohjalle kierteisiä ja mahdollisesti myös kirsikkasukarapuja.

Se mikä minua askarruttaa on sopiva levänsyöjäkala. Onko jotain joka sopisi viileään ja vähävirtauksiseen?

Katinkultamonnista olen kiinnostunut, ja sitä mietinkin, kunnes lueskelin täällä keskusteluista, että Akvaariokalat-kirjassa on painovirhe. Keskusteluista olen ymmärtänyt. että sille suositettaisiin 24-28 lämpötiloja. Hämmennystä asiaan kuitenkin tuo se, että PlanetCatfish sanoo tuon painovirhelämpötilan eli 20-26.

Imunuoliaiset sopisivat muuten vesiolosuhteisiin, mutta osaako tällainen aloittelija rakentaa sisustuksen siten, että niille on riittävä virtaus ja hapekasta vettä. ja paratiisikalalle rauha köllötellä tyynessä vedessä. Vai millainen on imunuoliaisten vaatimustaso. Tällä on vaan tullut katseltua kaikenlaisia koskiprojekteja (jotka ovat kyllä tosi hienoja)…

Vai onko sekin vaihtoehto, että ei ole varsinaista levänsyöjää? Että yrittää optimoida kasvien ja asukkaiden määrän, ja estää näin levän syntyä. Tuntuu vain, että joka se partamonni on miltei pakollinen asukas :D Akvaarioni tulee kyllä vähän ehkä liian valoisaan paikkaa, mutta aurinko ei siihen suoraan paista. Olohuoneessa on ikkunoita sekä etelään että länteen, akvaario tulee pohjoisseinälle, mutta valoa piisaa.

Tulikin pitkä pohdiskelu, vaikka ei ole akvaariota vielä ollenkaan. On vain hirveä akvaariokuume iskenyt ja johonkin se pitää purkaa, kun tuos mieskään ei oikein jaksa innostua koko ajan fisujutuista=)

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii tuota leväsyöjäasiaa kommentoida!
nannukka9
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 18:23, 22.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Haalean veden levänsyöjä (ja kalasto n. 200 l)

Viesti Kirjoittaja nannukka9 »

Tervetuola joukkoon!

Ei akvaario välttämättä mitään levänsyöjää kaipaa, paitsi jos aiot levää kasvattaa. Itsellänikään ei ole yhdessäkään altaassa levänjyöjiä, tai no on partamonni, mutta se ei kyllä pahemmin levää syö (johtuiskohan paljoista herkuista joita saa).
Levät pysyvät kurissa oikeilla hoito toimenpiteillä. Akvaarioosi on ilmeisesti tulossa kasveja, joten lyhyesti, kun kasvit viihtyvät ja kasvavat hyvin levää ei ole tai sitä on vain vähän. Kun kasvit käyttävät kaikki ravinteet vedestä ei niitä leville jää. Valo-ravinteet-CO2 suhteisiin voi perehtyä enemmänkin, mutta jos ei välttämättä halua kaikkein vaativampia kasveja tai ei muuten vaan halua perehtyä kovin syvällisesti aiheeseen ei se ole välttämätöntä.
Hanki sellaisia kasveja jotka tulevat toimeen tulevalla valomäärällä (kannattaa heti aluksi hankkia kaksiputkinen valaisin, sillä tulee toimeen jo melko moni kasvi), älä lannoita liikaa, jos kaveja on paljon ja kaloja suhteessa vähän, voi hiilidioksidin lisäys olla suotavaa.
Alkuun monissa akvaarioissa on levävaiheita, mutta ne yleensä korjaantuvat kun akvaario pääsee tasapainoon.
Toivottavasti oli jotain apua.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Haalean veden levänsyöjä (ja kalasto n. 200 l)

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Kiitos vastauksestasi! Se lisäsi uskoa siihen, että levänsyöjä jää pois. Eli pyrin kasvattamaan kasveja ja kaloja :D .

Valaistusta olen sen verran miettinyt, että mahdollisimman tehokkaat loistevalot. Vaikka hifistelijän vikaa löytyy, niin en taida hankkia monimetalleja ensimmäiseen akvaan.. Hiilen lisäystä olen suunnitellut ensin Easycarbolla ja sitten myöhemmässä vaiheessa kiljuviritelmää. Kasveja en ole vielä kovinkaan paljoa suunnitellut, mutta alkuun näitä helppoja, nopeasti kasvavia ”peruskasveja”.
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Haalean veden levänsyöjä (ja kalasto n. 200 l)

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Kyllä sitä levää tuppaa tulemaan vaikka mitä tekisi :mrgreen: , täplänuolimonnit on pieniä ja kivoja ja itellä ainakin pärjänny lämmittämättömässä akvassa missä hiljainen virtaus eli ulkosuodatin ainoastaan, ja leväbarbeja on myös samassa altaassa, ne kyllä kasvaa ajan myötä aika isoiksi. Partamonnit tuhoo miekkakasvit mutta muuten tehokkaita, meillä yhden 350l akvan puhdistivat vuorokaudessa piilevästä jota oli joka paikassa (5kpl n.3cm pituista partista oli työssä). Tohon sun altaaseen riittäs yks parta tai 2 tyttöä. Ite tykkään eniten täplänuolimonneista, söpöjä ja ahkeria...
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
nannukka9
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 18:23, 22.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Haalean veden levänsyöjä (ja kalasto n. 200 l)

Viesti Kirjoittaja nannukka9 »

Nykyään nuolimonneille eli otoille suositellaan hieman lämpimämpää vettä kuin 23 astetta. Ainoastaan yksi laji oli kotoisin viileämmästä vedestä, mutta sitä on todella harvoin saatavilla jos koskaan (en nyt kuollaksenikaan muista mikä, löytynee haulla kuitenkin).
Piilevä yleensä häviää melkein itsestään kun avaario pääsee tasapainoon. Itseltänikin se hävisi juuri, sitä kun ilmestyi isomman mylläyksen jälkeen.
Partamonnin voisi kyllä ottaa, mutta kannattaa varautua siihen ettei se enää vanhemmiten syö juurikaan levää, leväbarbeillehan tuo oli liian pieni ja ne kaipaavat kovempaa virtausta.
Suunnitelmasi kuulostaa kyllä oiken hyvälle muuten.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Haalean veden levänsyöjä (ja kalasto n. 200 l)

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Partamonnia sen verran kommentoin, että kyllähän se varmaan joukossa menisi, mutta olen mieltynyt pienehköihin kaloihin. Ajatus 17 cm pitkästä partaisesta monnista (josta monnialueella keskustellaan) ei oikein innosta :roll: . Sen vuoksi niitä katinkultamonneja ajattelin.

Olenkohan nyt oikein ymmärtänyt, että levänsyöjämonnit putsaava enemmänkin lasi/kivipintoja, joita pystyy itse raappaamaan, kuin kasvien lehtiä? En oikein pysty mieltämään juuri partamonnia putsaamassa esim. jotain vallisnerian lehteä…
Muistinvaraisesti sanoisin, että se kylmän veden otto olisi affinis-loppuinen. Muisti voi kyllä pettää..
Turkoosi
Member
Member
Viestit: 327
Liittynyt: 18:42, 09.10.2004
Paikkakunta: Oulu

Re: Haalean veden levänsyöjä (ja kalasto n. 200 l)

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

Kyllä meillä partikset on hinkanneet isompia kasvinlehtiäkin. Nopeampikasvuisiin harvemmin pahasti levää kertyy, hidaskasvuisemmat taas usein ovat juurikin sen verran isompia ja tukevalehtisempiä, että partamonni kiinnostuu. Tuo n 8 cm pitkä partamonni 112 litran altaassa kyllä keikkuu intianvesitähdikin lehdilläkin, mutta se nyt touhottaa muutenkin joka paikassa. Äsken se paini vuorokauden parsakaalenpalasen kimpussa, urheasti jatkoi vaikka välillä joutuikin pahan parsan selättämäksi... Miekkakasvinpoikasesta tuo partis innostui niin perusteellisesti, että kasvi siirtyi pikkuakvaarioon toipumaan...

Myös kotiloita on hankittu levänsyöjiksi, oletko niistä ottanut selvää? Ottojen olen useinkin nähnyt rapsuttelevan myös pienempien kasvien lehtiä ja pitkiä mutta kapeita vallisnerioita. Partamonnien suvusta taas löytyy pienempiäkin lajeja, esim sokkelopartamonni, lämpösuosituksia sille en kyllä muista. Toisaalta itselläni on kyllä ollut 375 litran akvaario jossa ainoana "levänsyöjänä" oli laiskanpulskea partamonni, mutta vähänlaisesti siellä levää näkyi niin kauan kuin kasvit menestyivät, tupsulevää toki jonkin verran virtapaikoissa mutta siihen eivät juuri muut kuin leväbarbit taida kajotakaan.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Haalean veden levänsyöjä (ja kalasto n. 200 l)

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Kiitos partamonnien "toimintatapakuvauksesta" ! Se on vaikeaa kuvitella akvaarioasukkien elämäntapoja, sen perusteella mitä niiden näkee kaupoissa tekevän... Kenelläkään tuttavapiirissäni ei ole akvaariota, joten en ole päässyt missän tutustumaan kalojen elämään kunnolla livenä.
Turkoosi kirjoitti:
Myös kotiloita on hankittu levänsyöjiksi, oletko niistä ottanut selvää? .
Kotiloita olen pintapuolisesti tutkinut, mutta olen todennut että meidän vesi taitaa olla niille vähän liian pehmeää. Kirjoituksestasi sain kyllä idean tutkia Varjon kirjan rapupuolta, ja sieltä löytyikin sellainen kaveri kuin leväsukarapu. Se vaikutta mielenkiintoiselta. Kokoakin sillä on 3,5-4 cm, niin se ei välttämättä päätyisi paratiisikalan kitaankaan. Eiköhän tämä levänsyöjänsyöjäongelma vielä ratkea onnellisesti. :) Kiitos kaikille vinkkejä antaneille!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”