Millainen ajastin valolle?
Valvoja: Moderaattorit
Millainen ajastin valolle?
Eli nyt tarvis saada akvaarioon ajastin, joka hoitaisi valon. Kävin ostamassa hintakaaresta sellaisen, johon voi laittaa ajan milloin valo menee päälle, muta sekin on nähtävästi liian monitkaisesti tehty O_o, eikä sekään aina tunnut toimivan tai täytyy ainakin ottaa johto pois joka kerran jälkeen. :S
Löytyisikö sellaista ajastinta, joka osaisi hoitaa koko homman? Ettei itse tarvi mitään säätää välillä, vaan koko homma toimis automaattisesti. Tarkoitus olis vaikka pistää aamulla 30min-1h valot päälle, sitten illalla loput ~9h. Ja aamulla taas sama homma. Vai mahdanko kysyä liikoja?
Mistä noita sitten saa ja paljon sellaiset maksaa?
Löytyisikö sellaista ajastinta, joka osaisi hoitaa koko homman? Ettei itse tarvi mitään säätää välillä, vaan koko homma toimis automaattisesti. Tarkoitus olis vaikka pistää aamulla 30min-1h valot päälle, sitten illalla loput ~9h. Ja aamulla taas sama homma. Vai mahdanko kysyä liikoja?
Mistä noita sitten saa ja paljon sellaiset maksaa?
Re: Millainen ajastin valolle?
Moi!
Minä ainakin ostin ajastimen ihan tavallisesta sähköliikkeestä. Niitä tuntuu olevan aika monessa paikassa myynnissä. Siinä on sellainen pyörivä kiekko, joka osoittaa kellonajan. Jokaisen 15 minuutin kohdalla on sitten sellainen nipsutin, josta voi valita, onko valo päällä vai pois päältä. Ei ollut kallis ja on toiminut jo kymmenisen vuotta. Merkkiä en tähän hätään nyt muista.
Minä ainakin ostin ajastimen ihan tavallisesta sähköliikkeestä. Niitä tuntuu olevan aika monessa paikassa myynnissä. Siinä on sellainen pyörivä kiekko, joka osoittaa kellonajan. Jokaisen 15 minuutin kohdalla on sitten sellainen nipsutin, josta voi valita, onko valo päällä vai pois päältä. Ei ollut kallis ja on toiminut jo kymmenisen vuotta. Merkkiä en tähän hätään nyt muista.
Siis esimerkiksi tämmöinen vemmel. 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Hieman erilainen linkki alla esitettyyn tuotteeseen:
http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... d=21570159" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos sinulla on siis loisteputkivalot niin tämä 3kpl:n paketti kestää todella pitkään.
Itsellä ollut noita loisteputkilla ja ovat toimineet hyvin vaikka ovatkin halpoja.
http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... d=21570159" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos sinulla on siis loisteputkivalot niin tämä 3kpl:n paketti kestää todella pitkään.
Itsellä ollut noita loisteputkilla ja ovat toimineet hyvin vaikka ovatkin halpoja.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Vie takaisin ja pyydä ehjä tilalle!Malboro kirjoitti:Kävin ostamassa hintakaaresta sellaisen, johon voi laittaa ajan milloin valo menee päälle, muta sekin on nähtävästi liian monitkaisesti tehty O_o, eikä sekään aina tunnut toimivan tai täytyy ainakin ottaa johto pois joka kerran jälkeen. :S
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
The Life Aquatic
Samanlainen tuo minun näyttää olevan. Ilmeisesti siihen vaan pistän nipsut alas, jollain valo ei ole päällä. Ja sitten valo syttyy aina silloin niissä kohtiin kun ipsut on ylhäällä. Täytyypi kokeilla sitä paremmin ja jos ei toimi niin vien takaisin ja ostan jostain muualta...
Toisin päin. Nipsut alas niin valo on päällä. Ja jos tosiaan ei ala toimia niin käy vaihtamassa, koska silloin kyseessä on viallinen tuote.
Itse hommasin digitaalisen version. Ei ainakaan romise ja rumise. Itsellä on tahtunut suurin osa noista edellä kuvatuista pitää jonkinlaista ruminaa. Digitaalisessa on myös mahdollisuus kytkeä eri aikoja viikon eri päiville jos on sellaiselle tarve, sekä myös kytkeminen tapahtuu minuutin tarkkuudella (jos se nyt on kellekään tarpeen).
- 213 -
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Kestäisikö tuommoinen digitaalinen monimetalleja paremmin? Vai kestääkö niitä mikään, sattuman kaupalla joku yksittäinen vähän kauemmin?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Advanced Member
Minulla on noista Bilteman digitaalisista huonoja kokemuksia sillä ne ei toimi kuristimellisten valaisimien kanssa.
Auton lämmittimen ohjaus ja muut vastaavat pelaa aivan hyvin mutta loisteputken sammuttaminen aiheuttaa piikin joka menee vehkeen piiriin ja nollaa muistin. Niitä on koitettu viritellä lisäelektroniikalla kestämään tuota piikkiä mutta ei ole onnistuttu.
Minulla ei ole akvaariovalaisin käytössä kokemusta muusta kuin yhdestä digitaalisesta ajastimesta joita minulla on koppallinen käyttämättömiä jemmassa.
Sillä onko ajastin digitaalinen vai mekaaninen ei ole suoranaista merkitystä siihen kestääkö se monimetalleja.
Molemmissa "halpamalleissa" on takuulla mekaaniset koskettimet ja on paljon tuurista kiinni kuinka hyvin ne kestää.
Yleensä noissa ilmoitetaan vain resistiivisen kuorman kesto joka on usein se 16A mutta induktiivisen kuorman kesto voimakkaalla induktanssilla, kuten monimetallit, pudottaa toimintakerrat 50 000:sta helpostikin satoihin. Jos ko. koskettimelle haetaan sähköiset datatiedot ja niistä löytyy kuormitus induktiiviselle kuormalle niin silloin yleensä ne myös kestää sitä paremmin.
Varman toiminnan saa tehtyä ajastimesta + kontaktorista tai puolijohdereleestä. => Hintaa tulee helposti yli 50 Euroa
Auton lämmittimen ohjaus ja muut vastaavat pelaa aivan hyvin mutta loisteputken sammuttaminen aiheuttaa piikin joka menee vehkeen piiriin ja nollaa muistin. Niitä on koitettu viritellä lisäelektroniikalla kestämään tuota piikkiä mutta ei ole onnistuttu.
Minulla ei ole akvaariovalaisin käytössä kokemusta muusta kuin yhdestä digitaalisesta ajastimesta joita minulla on koppallinen käyttämättömiä jemmassa.
Sillä onko ajastin digitaalinen vai mekaaninen ei ole suoranaista merkitystä siihen kestääkö se monimetalleja.
Molemmissa "halpamalleissa" on takuulla mekaaniset koskettimet ja on paljon tuurista kiinni kuinka hyvin ne kestää.
Yleensä noissa ilmoitetaan vain resistiivisen kuorman kesto joka on usein se 16A mutta induktiivisen kuorman kesto voimakkaalla induktanssilla, kuten monimetallit, pudottaa toimintakerrat 50 000:sta helpostikin satoihin. Jos ko. koskettimelle haetaan sähköiset datatiedot ja niistä löytyy kuormitus induktiiviselle kuormalle niin silloin yleensä ne myös kestää sitä paremmin.
Varman toiminnan saa tehtyä ajastimesta + kontaktorista tai puolijohdereleestä. => Hintaa tulee helposti yli 50 Euroa
-
- Advanced Member
Ok ja kiitos. Mä kyl ny en osaa moisia tehdä, tekisköhän joku muu sopivaa korvausta vastaan? Kahdelle monimetallille pitäisi saada toimiva ajastin. Mulla on noita kopallinen jo hajonnut mukaanlukien kalliimmat Thebenitkin... kyllä noihinkin hintaa tulee, kun harva se päivä ostaa noita halpojakin. Toisessa ei ookaan nyt ollenkaan.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Advanced Member
Kysäiseppä vaikka paikallisesta sähköliikkeestä voisiko joku tehdä sinulle ajastimen.
Tai jos sinulla on tuttuja sähkömiehiä niin kysy heiltä.
Täältä voisi joku laittaa tietoa komponenteista joita ovat käyttäneet noissa.
Tai jos sinulla on tuttuja sähkömiehiä niin kysy heiltä.
Täältä voisi joku laittaa tietoa komponenteista joita ovat käyttäneet noissa.
-
- Advanced Member
No juu, voisinpa kysellä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
Hei auttakaas tyhmää! Löysin kaapin perältä 2 ajastnta, ja molemmat näyttävät toimivan hyvin. sitten huomasin molemmissa ajastimissa olevan sillainen kytkin, jossa toisessa päässä on kuva kellosta, ja toisessa päässä I näköinen merkki. Mitä kytkin tekee?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Hei, mullakin on tollanen!
Mulla se toimii, kun tikku on kellon päällä, I:n kohdalla se pysähtyy.
Ovatkohan ostettu honkkarista hintaan 3.50, joissa on keskellä sellainen sininen rengas, josta voi painaa pykäliä alas ja ylös?
(olipa hyvin selitetty...
)

Mulla se toimii, kun tikku on kellon päällä, I:n kohdalla se pysähtyy.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ovatkohan ostettu honkkarista hintaan 3.50, joissa on keskellä sellainen sininen rengas, josta voi painaa pykäliä alas ja ylös?
(olipa hyvin selitetty...

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Advanced Member
Okei, eli se katkaisin laitetaan kellon päälle, kiitos tiedosta.
Mulla samanlainen, sillainen sininen pyörylä josta painetaan niitä pykäliä alas.

Mulla samanlainen, sillainen sininen pyörylä josta painetaan niitä pykäliä alas.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TASHAS
Sillä voi ohittaa ajastuksen, eli syöttää sähköä jatkuvasti, ei tarvi irroittella töpseliä jos tarviikin jatkuvaa syöttöä.They2 kirjoitti:Hei auttakaas tyhmää! Löysin kaapin perältä 2 ajastnta, ja molemmat näyttävät toimivan hyvin. sitten huomasin molemmissa ajastimissa olevan sillainen kytkin, jossa toisessa päässä on kuva kellosta, ja toisessa päässä I näköinen merkki. Mitä kytkin tekee?

-
- Advanced Member
Mun ajastimissa samantapainen kytkin, sillä saapi valot päälle siinäkin kohtaa kun ajastus pitää virran pois. Kätevää, kun joskus viikonloppuisin tulee siivoiltua akvoja, kun valot on vielä pois. Samoin poikasruokinnassa on kätsy saada hekteksi valot päälle ilman et tarvii sen enempää viritellä mitään.
No hups, vastauksia olikin jo enempi toisella sivullakin, nastamuumio ehti ensin
.
No hups, vastauksia olikin jo enempi toisella sivullakin, nastamuumio ehti ensin

-
- Advanced Member
Täällä tulee tyhmäkin viisaammaksi!
Kiitos infosta.