Käytetyn ulkosuodattimen ostaminen (Eheim pro II)
Valvoja: Moderaattorit
- 
				Amazonisti
 - Starting Member

Käytetyn ulkosuodattimen ostaminen (Eheim pro II)
Harkitsen käytetyn akvaarion ostamista ja nyt tarjolla olisi paketti johon sisältyy eheimin ulkosuodatin(professional II)
Ulkosuodattimet ovat sen verran tuntemattomia, että en tiedä lieneekö kannattavaa ostaa käytettynä..Hintaa sille kertyisi noin 100 e, (uutena kuulemma 250 e)
Ilmeisesti uudet massat (erilaisia?) voi vaihtaa vanhojen tilalle? Entäs miten hoituu moisen laitteen desinfionti?

Ulkosuodattimet ovat sen verran tuntemattomia, että en tiedä lieneekö kannattavaa ostaa käytettynä..Hintaa sille kertyisi noin 100 e, (uutena kuulemma 250 e)
Ilmeisesti uudet massat (erilaisia?) voi vaihtaa vanhojen tilalle? Entäs miten hoituu moisen laitteen desinfionti?
Re: Käytetyn ulkosuodattimen ostaminen(eheim pro II)
Lukisin läpi tuon "kehitys kehittyy"-ketjun ja harkitsisin vielä kerran. Jos kuitenkin silti aiot ostaa sen, varmista että se pitää vettä. Lisäksi tarkista hanojen ja primerin toiminta ja tiiveys.

/jari

- 
				skare
 - Advanced Member

- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
 - Sukupuoli: Nainen

Re: Käytetyn ulkosuodattimen ostaminen(eheim pro II)
Eheim Professionel II -sarjan suodattimet ovat helppokäyttöisiä ja kestävät käytössä hyvin, itselläni on näistä (omissa altaissa on ollut sekä 2026 että 2028 malleja) positiivisia kokemuksia. 100 euroa on edullinen hinta, varsinkin, jos kyseessä on tuo isompi malli eli 2028.Amazonisti kirjoitti:Harkitsen käytetyn akvaarion ostamista ja nyt tarjolla olisi paketti johon sisältyy eheimin ulkosuodatin(professional II)
Kannattaa tutkia missä kunnossa massat ovat ennenkuin hankkii tilalle uudet. Uusi valkoinen hienosuodatuslevy kannattaa vaihtaa kun ottaa suodattimen käyttöön mutta muuten riittänee vanhojen massojen perusteellinen huuhtelu. Jos suodatin on ollut kuivilla (ts pois käytöstä) jonkin aikaa tai jos muuten tuntuu siltä, ettei desinfiointiin ole syytä (esim. jos ostat käytetyn allaspaketin johon tulee kalat mukaan) niin en näkisi syytä miksi sitä pitäisi alkaa desinfioimaan mutta jos tulet siihen tulokseen, että desinfioida kuitenkin täytyy niin Virkon on tähän tarkoitukseen sopivin aine.
- 
				bj
 - Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Re: Käytetyn ulkosuodattimen ostaminen (Eheim pro II)
Oisko JJVi:llä ollut joku maanantai-kappale, en kyllä ole lukenut sitä ketjua? Mulla myös vain hyviä kokemuksia noista. Nyt käynnissä 2 x 2028 ja yksi 2026. Toinen 28 lienee jo vanha, on mallia I, toinen kolmisen vuotta vanha II. Kaikki kolme suodatinta olen ostanut käytettynä. Luotan Eheimin laatuun niin, etten yhtään epäröisi ostaa vieläkin käytettynä. Uskon, että ovat pitkäikäisiä yleensä.

SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html

Oli maanantai tai tiistai kappale, ainakin mun havaintojen mukaan noissa proffa2 sarjan suodattimissa on enemmän vedenpitävyys ja muita ongelmia kuin muissa ulkosuodattimissa yhteensä. Varsinkin tuo primeri ja hanayksikkö ovat heikkoja kohtia. 
Eli suosittelisin mieluummin uutta classic-sarjan suodatinta kaksoishanoilla kuin käytettyä proffa2:sta (varsinkin jos ei ole kokemusta hirveästi ulkosuodattimista )

Eli suosittelisin mieluummin uutta classic-sarjan suodatinta kaksoishanoilla kuin käytettyä proffa2:sta (varsinkin jos ei ole kokemusta hirveästi ulkosuodattimista )
/jari

- 
				nepis76
 - Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
 - Viesti:

Mulla on myöskin sekä 2028 että 2026 ja ostin ne uutena reilu vuosi sitten. Muita ulkopönttöjä mulla ei ole koskaan ollut, joten kokemusta ei ollut noista härveleistä lainkaan. Sain hyvin koottua kummatkin suodattimet, ohjeet olivat selkeät eikä mulla ole noista mitään pahaa sanottavaa.

Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net

http://www.karvakasat.net
Täällä on vierekkäin 2028 (pro 2) ja 2215 (classic) ja muutamien avauskertojen yhteydessä tehtyjen tutkimusten mukaan väittäisin classicin olevan toiminnaltaan varmempi, joskin viheliäisempi huoltaa. Classicissa on huomattavasti vähemmän tiivisteillä varustettuja kohtia, joten vuodon mahdollisuus on pienempi. Vastaavasti proffan etu on huoltoja helpottavat massakorit - Classicilla voi helpottaa elämäänsä pussittamalla suodatinmassat, jolloin korien hyöty on hieman plusmiinusnolla.. Käyttöikään ja sellaiseen en osaa ottaa kantaa, mutta itse ottaisin kyllä Classiceja.. Toki 100e on halpa hinta käytetystä 2028:sta, ei siinä mitään. Pitkällä aikavälillä proffa 2 voi käydä kalliimmaksi, kun tiivisteet alkaa pettää parin vuoden päästä.

Eiköhän tämä ollut tässä..

- 
				nosegoblin
 - Member

- Sukupuoli: N/A

Suosittelen lämpimästi lukemaan koko ketjun hartaudella.bj kirjoitti:Oisko JJVi:llä ollut joku maanantai-kappale, en kyllä ole lukenut sitä ketjua?
Vuosi nyt ei kerro juuri mistään juuri mitään. Proffa 2:sen primeri ja hanayksikkö ovat syvältä ja ikävintä on että vuotojen metsästäminen on todella hankalaa (perinteisissä suodattimissa vuodon näkee heti, tuo vain tihkuu "jostakin") Siihen kun sitten ostelet eheimin "halpoja ja hyvin saatavilla" olevia varaosia (tiivisteet, hanayksiköt) ja auot primerin tinaruuveja niin äkkiä alkaa tuntua paremmalta vaihtoehdolta heittää vesilintua koko vehkeellä. Itse ostin käytetyn proffan 90€, halpahan se oli mutta silti aika kallis kun ostelee aikansa uusia osia eikä siltikään saa sitä pitämään niin luotettavasti että uskaltaisi jättää sen varaan 650L vettä.nepis76 kirjoitti:Mulla on myöskin sekä 2028 että 2026 ja ostin ne uutena reilu vuosi sitten. Muita ulkopönttöjä mulla ei ole koskaan ollut, joten kokemusta ei ollut noista härveleistä lainkaan. Sain hyvin koottua kummatkin suodattimet, ohjeet olivat selkeät eikä mulla ole noista mitään pahaa sanottavaa.
Kun vanhat eheimin pöntöt toimivat 20 vuotta moitteetta, epäilisin että noista proffa 2:sista ei monikaan näe sitä ikää. Proffa 1 oli huomattavasti parempi, proffa 3:sesta ei ole kokemusta.
/jari

- 
				bj
 - Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Nii, voipi olla, usein yksinkertaisempi on varmatoimisempi.

SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html

Myin juuri oman altaani eteenpäin ja siinä mukana 2026. On ollut mulla 7-8 v. ja kerran vaihdettu hanayksikkö. Alkoi juurikin vuotaa "jostain" ja koska lomalle lähtö pakkasi päälle, en edes alkanut tutkia olisiko selvinnyt pelkkien tiivisteiden vaihdolla. Mitäään muuta vikaa ei koko aikana ole ollut. Suodattimen putsaaminen on myös älyttömän helppoa ja nopeaa. Samanlaisen hommaisin varmasti heti, jos tarvetta tulee (nyt kokeilussa 2*mattosuodatin, joten saas nähdä, miten käy...).

Be merrier with a terrier!

Eli 7-8 vuotta vanha ulkosuodatin ja vain kerran vuotanut "jostakin". Kun ottaa huomioon kuinka suuria vahinkoja ulkosuodattimen vuotaminen voi saada aikaan, minusta kertakin on liikaa.Kaiku kirjoitti:Myin juuri oman altaani eteenpäin ja siinä mukana 2026. On ollut mulla 7-8 v. ja kerran vaihdettu hanayksikkö. Alkoi juurikin vuotaa "jostain" ja koska lomalle lähtö pakkasi päälle, en edes alkanut tutkia olisiko selvinnyt pelkkien tiivisteiden vaihdolla. Mitäään muuta vikaa ei koko aikana ole ollut. Suodattimen putsaaminen on myös älyttömän helppoa ja nopeaa. Samanlaisen hommaisin varmasti heti, jos tarvetta tulee (nyt kokeilussa 2*mattosuodatin, joten saas nähdä, miten käy...).
/jari

Joo, se alkoi tosin suodattimen putsaamisen yhteydessä ja tihkui vain vähän. Mutta kuten sanottua, reissuun lähtö oli seuraavana päivänä, joten ajoin sen kummempia tutkimatta ostamaan uuden osan tilalle. On varsin mahdollista, että vika oli esim. tiivisteessä tms. ja hommasta olisi selvinnyt ilman uutta hanayksikköä. Tästä opimme ainakin sen, että suodattimen huoltoa ei jätetä viimeiseen hetkeen ennen lähtöä...  
 Mun mielestä tuo nyt ei kuitenkaan ollut mikään kohtuuton vastoinkäyminen. Suodatin kuitenkin hoiti hommansa hyvin (vesi kirkasta ilman mitään höttöjä), pitkä huoltoväli, helppo putsata, hiljainen jne., joten kyllä mulle jäi positiivinen kuva ko. vekkaasta ja hyvillä mielin ottaisin samanlaisen uudelleen.

Be merrier with a terrier!

- 
				HomerXVI
 - Senior Member

- Sukupuoli: Mies

Mulla löytyy 2026 ja 2028 suodattimet ja täytyy sanoa että hiljaisiahan nuo ovat ja yksinkertaisia käyttää.Huonoja puolia on taas kalliita+kalliit osat,jos ajattelee että puhtaasti leluja nuo kuiten ovat kun pumpuista on kysymys ja se lelumainen rakenne tulee esiin millä tavalla esim.kannen tiivistys on toteutettu kun oikeassa pumpussa laippa/kansi on tasaisesti pulteilla kiritetty niin näissä leluissa se on 4 klipsillä lukittu.Katsokaapa Fluval fx-5 miten siinä on kasirakenne toteutettu ja jos olisin aikoinaan tiennyt tuosta suodattimesta niin tuskin kajoaisin Eheimin suodattimiin ollenkaan.

- 
				Amazonisti
 - Starting Member

Kiitosta kaikille valaisevista kommenteista...
Jäi tuo käytetty suodatin lopulta ihan perustellusti osatamatta.
Akvaarion sen sijaan hommasin, sillä on kokoa 225 litraa..
Olen pohtinut tuohon ulkosuodattimen tilaamista netistä, tosin malli on vielä hakusessa.
Eheim classic 2215 vaikuttaa ihan järkevältä, mutta onkohan tuo 620 l/h riittävä outputti... Huonona puolena siinä on myös se, että massat pitää tilata erikseen - (ongelmia syntyy viimeistäänkin niitä pohtiessa)
Toinen mitä olen ajatellut on: Eheim ecco pro 300 - 2036. Onkohan kellään kokemuksia tästä pro -mallistosta..?
Muita varteenotettavia vaihtoehtoja saa ehdotella vapaasti, oma tietämys tahtoo näissä asioissa vielä varsin heikkoa

Käyttö+huoltomukavuus ja -helppous ovat suuressa osassa.

Jäi tuo käytetty suodatin lopulta ihan perustellusti osatamatta.
Akvaarion sen sijaan hommasin, sillä on kokoa 225 litraa..
Olen pohtinut tuohon ulkosuodattimen tilaamista netistä, tosin malli on vielä hakusessa.
Eheim classic 2215 vaikuttaa ihan järkevältä, mutta onkohan tuo 620 l/h riittävä outputti... Huonona puolena siinä on myös se, että massat pitää tilata erikseen - (ongelmia syntyy viimeistäänkin niitä pohtiessa)
Toinen mitä olen ajatellut on: Eheim ecco pro 300 - 2036. Onkohan kellään kokemuksia tästä pro -mallistosta..?
Muita varteenotettavia vaihtoehtoja saa ehdotella vapaasti, oma tietämys tahtoo näissä asioissa vielä varsin heikkoa
Käyttö+huoltomukavuus ja -helppous ovat suuressa osassa.
Kannatta sijoittaa suoraan suurempaan Classikkiin eli 2217 malliin. Tuosta Eccosta en osaa sanoa mitään, mutta noista ECO-malleista eli vähän virtaa kuluttavista  on himpun huonoja kokemuksia...

Suolaista, mutta niin makeaa...

Itse ostin käytetyn proffan 90€, halpahan se oli mutta silti aika kallis kun ostelee aikansa uusia osia eikä siltikään saa sitä pitämään niin luotettavasti että uskaltaisi jättää sen varaan 650L vettä.