Corydoras habrosus
Valvoja: Moderaattorit
-
Regenbogenfisch
- Junior Member

Corydoras habrosus
Hei,
mikäs on muuten Corydoras habrosus- monnien suomenkielinen nimi? Millaisissa vesiolosuhteissa pidätte niitä?
mikäs on muuten Corydoras habrosus- monnien suomenkielinen nimi? Millaisissa vesiolosuhteissa pidätte niitä?
160 l- melanotaenia praecox, corydoras C126, Ancistrus sp., trigonostigma espei
72 l- pristella maxillaris, otocinclus hoppei ??, corydoras panda
54 l - danio margaritatus, corydoras habrosus
20 l- crystal red
72 l- pristella maxillaris, otocinclus hoppei ??, corydoras panda
54 l - danio margaritatus, corydoras habrosus
20 l- crystal red
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: corydoras habrosus
Pikkumonninen, vesiarvoista ja muusta hoidosta: http://www.planetcatfish.com/catelog/sp ... ies_id=482
Tarvitsee viihtyäkseen ison parven, ehdoton minimikoko parvelle on 10 yksilöä, mutta itse suosittelen vähintään tuplaamaan tuon.
Tarvitsee viihtyäkseen ison parven, ehdoton minimikoko parvelle on 10 yksilöä, mutta itse suosittelen vähintään tuplaamaan tuon.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Re: Corydoras habrosus
Mä olen nyt pari päivää seurannut noiden pikkumonnisten menoa altaassa. Allas on 70 senttiä korkea ja ei tunnu pikkumonnisella riittävän rohkeus pintakosketukseen. Kovasti yritetään välillä koko parven voimalla nousta pintaan happea haukkaamaan, mutta aina suurin piirtein 50 sentin korkeudella iskee paniikki ja koko parvi sinkaisee takaisin pohjaan. Hassun hauskaa seurattavaa, kun jatkuvalla syötöllä jossain päin allasta vähintään yksi rohkea on päättänyt ylittää henkisen rimansa vain huomatakseen, että pintaan on aina 20 senttiä liian pitkä matka.
Ilokseni muuten huomasin, että pikkumonnisille kelpaa vihreä rihmalevä ruoaksi. Mulla uusi rautapitoinen pohjamateriaali aiheutti hetkellisen viherleväinvaasion, joka on levinnyt koko pohjaan. On kyllä muutenkin ruvennut häviämään, mutta monniset on kahdessa päivässä jo imuroineet lähes puoli neliötä levää kitusiinsa. En olisi uskonut, jos joku muu olisi näin kertonut, mutta kun itse näkee niin pakko se on vaan uskoa.
Ilokseni muuten huomasin, että pikkumonnisille kelpaa vihreä rihmalevä ruoaksi. Mulla uusi rautapitoinen pohjamateriaali aiheutti hetkellisen viherleväinvaasion, joka on levinnyt koko pohjaan. On kyllä muutenkin ruvennut häviämään, mutta monniset on kahdessa päivässä jo imuroineet lähes puoli neliötä levää kitusiinsa. En olisi uskonut, jos joku muu olisi näin kertonut, mutta kun itse näkee niin pakko se on vaan uskoa.
-
Deicide
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Itse en pitäisi noin korkeassa altaassa isompiakaan monnisia. Tuon pinnalla käynnin tulisi juuri sujua ongelmitta, eikä aiheuttaa kaloille turhaa stressiä.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Jaa, no eipä ole tällainen väitekään ennen tullut vastaan. Useilla panssarimonneilla on kyllä kyky hengittää suun tai pikemminkin sisäelinten kautta, mutta tämä sopeuma auttaa selviämään kuivempina aikoina, jolloin kaloilla on taipumusta jäädä saarroksiin tulvan jäljiltä jääviin suljettuihin lammikoihin, joissa veden happipitoisuus laskee. Hapekkaassa vedessä kalat pärjäävät ihan hyvin ilman pinnassa poukkoiluakin. Tapa on kuitenkin yleinen lähes kaikilla monnis-lajeilla ja kalat tekevät sitä nimenomaan tuntiessaan olonsa turvalliseksi. Jos rupeaa pelottamaan, niin sitten palataan pohjaan tai ei alunperin edes lähdetä pintaan hengittämään.Deicide kirjoitti:Itse en pitäisi noin korkeassa altaassa isompiakaan monnisia. Tuon pinnalla käynnin tulisi juuri sujua ongelmitta, eikä aiheuttaa kaloille turhaa stressiä.
Ensimmäistä kertaa kuulen, että kalat stressaantuisivat jos pinta on liian kaukana. Kalat ovat omien kokemusteni mukaan stressaantuneita, jos eivät yritä pintaan koskaan. Useinhan nuo jäävät yrityksiksi myös matalammissa altaissa lajista riippumatta. Ja mitään tarvetta ei pinnassakäynnille ole, jos akvaarion happipitoisuus on kunnossa. Näin ollen kyllä väittäisin, että kaloilla ei ole mitään hätää niin kauan kuin yrittävät silloin tällöin pintaan. Jos tuo kaloja stressaisi, niin yrityksethän loppuisivat kovin lyhyeen ja kalat hakeutuisivat kasvillisuuden ja kantojen suojaan. Nyt ravaavat laseja ja pohjaa pitkin vallan onnellisen oloisina.
Eipä sen puoleen. Nyt näyttävät kyllä kauniissa muodostelmassa aina silloin tällöin rykäisevän aina pintaan asti. Välillä jäävät jopa pinnan rajaan nyppimään rihmaleväkasvustoa, joka on laseihin tarttunut. Taisi olla pikemmin uuden altaan ja kirkkaiden monimetallinen pelkoa aluksi.
Viimeksi muokannut jumase, 19:07, 29.03.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
bj
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Kyllä mä oon kuullut jo vuosia sitten, että 60 cm olis maksimikorkeus monnisaltaalle.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
No perhana, pitää nyt sitten seurata miten parvi pärjäilee. Kovin kummalliselta kyllä tuntuu, että kalan hyvinvointi olisi kiinni muutaman kymmenen sentin erosta vesimassan korkeudessa. Puhumattakaan siitä, että monniset ovat ihan peruskauraa lähes kaikissa isoissa altaissa joita olen vuosien varrella ihaillut. Ja toisaalta nyt kun kynnys pinnassakäyntiin on rikottu, niin ei noiden käyttäytyminen tunnu eroavan millään tavalla aiemmista matalista altaista ja muutamista muista lajeista, joita on vuosien varrella altaissa majaillut.bj kirjoitti:Kyllä mä oon kuullut jo vuosia sitten, että 60 cm olis maksimikorkeus monnisaltaalle.
-
bj
- Advanced Member

En mäkäään ny vastoin parempaa tietoa voi sanoa, että tuo nyt on ihan väärin. En kyllä tiedä, kuinka matalissa vesissä elävät luonnossa eri kausineen. Prboy varmaan osaisi auttaa, jos palstalla liikkuu.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
Deicide
- Elite Member

Tuo asia on itseäkin askarruttanut, sillä kyllä ne luonnon vesissäkin varmasti syvemmältäkin pintaan pääsevät. Rassi kuitenkin suosittelee kirjassaan panssarimonnit matalaa n. 30cm korkeaa allasta.
Pitää seurailla tilannetta. Nyt kun netissä tein pikaista halua, niin kyllähän siellä täällä löytyy kyllä suosituksia max. altaan korkeudella. Tosin aika harvassa paikassa on altaan korkeudesta puhetta. Tällä hetkellä käyttäytyminen vaikuttaa ihan normaalilta. Pinnassa käydään välillä joukolla välillä yksin. Välillä spurtataan pintaan asti välillä jäädään puolitiehen. Ihan samaan tapaan kuin muillakin lajeilla ja matalissakin altaissa.
Hieman huolestuttaa, kun parvi on selkeästi tykästynyt nurkkaan, jos on hiilidioksidilevitin. Välillä uidaan joukolla hiilidioksikuplapilven läpi. Eipä tuo tunnu menoa haittaavan, mutta saas nähdä milloin joku nappaa hiilidioksikuplan parempiin suihin ja nykäsee sen sinne "hengityselimeen".
Hieman huolestuttaa, kun parvi on selkeästi tykästynyt nurkkaan, jos on hiilidioksidilevitin. Välillä uidaan joukolla hiilidioksikuplapilven läpi. Eipä tuo tunnu menoa haittaavan, mutta saas nähdä milloin joku nappaa hiilidioksikuplan parempiin suihin ja nykäsee sen sinne "hengityselimeen".
-
bj
- Advanced Member

Joo, seuraile. En nyt tiedä, voisko olla niin, että hakevat noista kuplista sitten ilmaa, jos eivät pintaan pääse. Ehkä kaukaa haettua... onko sulla ilmastinta, kokeile, mitä tykkäävät siitä.
-
PieniPalikka
- Junior Member

Parhaita pikkukavereita ikinä. Hauskoja seurata. Ei mulla ainakaan kovin usein pintaan pyri. Välillä kimpassa pörrätään laseissa ihan vimmatusti, sitten tulee taas vähän hiljasempia kausia.
Have you ever thought that maybe the sole purpose of your living is to serve as a warning to others?
-
Mari Kurki
- Elite Member

Nimenomaan Rassin Panssarimonnit kirjasta on tuo ohje lähtöisin, ettei monnisia korkeisiin altaisiin.
Pertti itse taisi jokin aika sitten kypsyä palstan meininkiin ja poistua takavasemmalle kirjoittelemasta.
Pertti itse taisi jokin aika sitten kypsyä palstan meininkiin ja poistua takavasemmalle kirjoittelemasta.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
nepis76
- Advanced Member

- Viesti:
Mikä on kyllä harmi.Mari kirjoitti:Nimenomaan Rassin Panssarimonnit kirjasta on tuo ohje lähtöisin, ettei monnisia korkeisiin altaisiin.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
iomeron
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Onko teidän pikkumonnisilla ollut uimarakko-ongelmia? Mulla on nyt puolen vuoden sisään jo kolmas tuolla altaassa, joka ui miten sattuu. Olen lopettanut ne pari muuta ja pitää tuokin kai lopettaa ku on jo pari päivää hillunut miten sattuu. Muilla kaloilla ei vastaava ole. Mistähän nuo uimarakkotulehdukset tms. johtuu näillä monnisilla?
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
JukkaV
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Viesti:
Veden ja pohjan epäpuhtaudet ovat yleinen syy uimarakko-ongelmiin.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
iomeron
- Advanced Member

Nuo yksittäiset 3kpl on tulleet kaikki n. puolen vuoden sisällä. Mietin, että voisko nuo olla jotenkin herkempiä sitten kuin muut monniset. Vaihdan joka viikko vettä, yleensä puolet ja joskus 1/3 osan. Mitään aineita en tonne altaaseen laita, muita kuin FFM.ää veden vaihdon yhteydessä. Pohja on hiekkaa, joka ollut nyt n. vuoden altaassa(+paljon kierteisiä). En keksi, että mitä epäpuhtauksia ne voisivat sitten olla..JukkaV kirjoitti:Veden ja pohjan epäpuhtaudet ovat yleinen syy uimarakko-ongelmiin.
-
Deicide
- Elite Member

Vieläkö nuo menee sen tukkoisen pohjan piikkiin?
-
iomeron
- Advanced Member

Ei oo tukoksia ollu tossa pohjassa. Tuossa on isorakeista hiekkaa, eikä ole tukoksia löytynyt.Deicide kirjoitti:Vieläkö nuo menee sen tukkoisen pohjan piikkiin?
-
Deicide
- Elite Member

No sitten ei mene. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
PieniPalikka
- Junior Member

Mulla on ollut sama ongelma pikkumonnisteni kanssa. Joukko harventunut juurikin satunnaisten uimarakkotulehdusten vuoksi. Ainakin olen netistä lukenut, että on todellakin astetta herkempi laji. Pelottaa jo valmiiksi kuukauden päästä oleva muutto, että miten noi siihen reagoi... 
Have you ever thought that maybe the sole purpose of your living is to serve as a warning to others?
-
memma
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
Eivät ole pikkumonnisia nämä nähneetkään, mutta monnisten poikasaltaassa on meillä viime päivinä harjoiteltu tuota pinnalta ilmaa hakemista. Satuin muuta kuvailemaan altaasta ja otin pari kuvaa samalla näistä pintakaloistakin. Nyttemmin ilmanhaku sujuu jo niin nopeasti, etten siitä enää kuvaa saisikaan.
http://kuvablogi.com/nayta/1824329/
http://kuvablogi.com/nayta/1824330/
Ikää monnisilla on muutaman päivän vaille kuukausi ja mittaa reipas sentti. -Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa
http://kuvablogi.com/nayta/1824329/
http://kuvablogi.com/nayta/1824330/
Ikää monnisilla on muutaman päivän vaille kuukausi ja mittaa reipas sentti. -Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
iomeron
- Advanced Member

Mulla tuli mieleen, että oonkohan taas yliruokkinu nuita, että olisko siitä tullut uimarakkotulehdus.
Se on ainakin varteenotettava vaihtoehto..
-
PieniPalikka
- Junior Member

Onko kukaan saanut näitä kutemaan?
-
iomeron
- Advanced Member

Mulla on yks poikanen ilmestyny tonne.. en tiiä miten.PieniPalikka kirjoitti:Onko kukaan saanut näitä kutemaan?