Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

kipittaja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 11:08, 07.03.2009
Sukupuoli: Nainen

Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja kipittaja »

Eli itsellä on ollut kohta neljättä kuukautta miljoonakaloja,vaihtelevalla määrällä uroksi ja naaraita, tällä hetkellä 4urosta ja 8 naarasta, ja samassa altaassa ui vielä 4 seebrakalaa. Ja kysymys kuuluu miksi ei poikasia näy, naaraat ovat pullistuneet reilusti, raskauspilkku kaikilla näkyy ihan selvästi, sitten ovat laihtuneet, ja ei poikasia missää, en yhtä silmäystäkään ole nähnyt, voiko ne syödä poikasensa niin nopeesti, että en kerkee näkeemään niitä, en yhtä silmäystäkään poikasista. Allas on vajaa 60litranen. Muutama naaras on kuollut parin päivän päästä laihtumisen jälkeen. Kaverillani taas miljiksia tulee kuin liukuhihnalla ja sillä on jopa vähemmän aikaa miljoonakalat olleet kuin minulla, missä vika? Osaatteko kokeneemmat kertoa? ;)
Kahden pienehkön seura-akvaarion omistaja. 58 ja 80 litraset altaat. Harrastuksena pientä gerbiilikasvatusta ja ohella menee vielä kaksi koiraa.
kipittaja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 11:08, 07.03.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja kipittaja »

Niin ja vielä jos viitsitte kertoa mitkä vesiolosuhteet ovat miljoonakaloille parhaat? :)
Mietein että voiko vaikuttaa jos allas on liian pieni tuolle kalamäärälle nii vaikuttaa siihen lisääntymiseen?
Kahden pienehkön seura-akvaarion omistaja. 58 ja 80 litraset altaat. Harrastuksena pientä gerbiilikasvatusta ja ohella menee vielä kaksi koiraa.
Riksu95
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 19:09, 17.02.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja Riksu95 »

Mullaki on ollu sama ongelma!!!!
Naaraat on eka pullistunu sit laihtunu ja 2 kuollu :cry:
Mullaki on muuten seeprakaloja :D
Riksu95
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 19:09, 17.02.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja Riksu95 »

Yhen poikasen muuten näin mutta vasta naaraan kuoleman jälkeen.
Mutta nyt se on jo syöty :x
Manteli]]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 18:54, 17.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja Manteli]] »

Mulla on 65-litran akva ja siellä yksi monni ja neljä millistä (1 koiras ja 3 naarasta), kaksi naarasta saa kohta poikasia, mutta kun en tiedä kumpi ensin niin laitoin toisen kelluvaan poikasaltaaseen niin ei tartte kytätä koko ajan, nyt vain odottelen millon poikasia tulee :)
Aikaisemmat millikset sai poikasia myös, mutta kun samassa akvassa oli mustatetroja niin ne söi millikset (aikuiset että poikaset sit myöhemmin)...

Kannattais varmaan hankkia kelluva poikasallas tai erillinen allas poikasille? Mä luulen et ne aikuiset millikset tai muut kalat on syöny ne poikaset. Itse aion hankkia poikasaltaan, että voi kalanpoikaset kasvaa sellasessa kaikessa rauhassa :)
jjokuuu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 16:08, 19.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja jjokuuu »

siitä vedestä, että Miljoonakalat tarvitsevat kovaa vettä, ainakin yleensä. Ja kyllä mun mielestä poikaset voidaan syödä niin nopeasti, ettet ehdi huomata niitä ollenkaan..
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tulipa tässä nähtyä, että kyllä miljoonakalat tosiaan voi syödä poikasensa tosi nopeasti.
Kattelin tässä yks päivä youtubesta akvaario/kala aiheisia videoita ja yhdessä videossa miljoonakala naaras oli laitettu semmoseen muoviseen astiaan josa poikaset ei päässy karkuun siltä ja naaras napsi syntyneitä poikasia synnyttäen lisää koko ajan. :o
Riksu95
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 19:09, 17.02.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja Riksu95 »

Mulla on semmonen kelluva poikasallas, mutta aattelin koittaa että selviääkö yhtään poikasta akvaariossa
Riksu95
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 19:09, 17.02.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja Riksu95 »

Kerrotko sen youtube sivun nimen nii käyn kattoo
:D
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Riksu95 kirjoitti:Kerrotko sen youtube sivun nimen nii käyn kattoo
:D
Sivua en kyllä osaa sanoa, mutta eti guppy nimellä noita videoita, niin kyllä tuon videon pitäs vastaan tullla. :)
piiu
Member
Member
Viestit: 317
Liittynyt: 11:53, 18.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: humppila

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja piiu »

Jos altaassa haluaa poikasten säilyvän, niin asiaa auttaa jos siellä on tuuheita kasvipuskia ja erityisesti joku tiheähkö pintakasvi on kova sana. Nimim. Hukkuu poikasiin ja synnytysallasta ei oo 8-)
ahistaa ko ei oo mitää onkelmia
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1009
Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja kimsl »

piiu kirjoitti:Jos altaassa haluaa poikasten säilyvän, niin asiaa auttaa jos siellä on tuuheita kasvipuskia ja erityisesti joku tiheähkö pintakasvi on kova sana. Nimim. Hukkuu poikasiin ja synnytysallasta ei oo 8-)
Karvalehti on hyvä, koska sillä saa nopeasti tuuhean kasvipuskan, jossa aikusiet miljoonakalat ei oikein viihdy!
Riksu95
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 19:09, 17.02.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja Riksu95 »

Tänään näin muuten ainaki 2 jo kasvanutta poikasta kannon alla vipeltämästä :D
kipittaja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 11:08, 07.03.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja kipittaja »

Aivan, hmmm poikas allas, pitää varmaan kokeilla tai noita lisää kasveja. Eli on muitakin joilla ei poikasia näy ::// olisi kiva saada edes muutama poikanen kasvamaan isoksi. :) Mutta mikä voi olla sen kuoleman syy, mahdollinen stressi kenties??? :cry:
kipittaja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 11:08, 07.03.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja kipittaja »

Harmittaa kun kaksi tosi kaunista naarasta kupsahti :// :cry:
Kahden pienehkön seura-akvaarion omistaja. 58 ja 80 litraset altaat. Harrastuksena pientä gerbiilikasvatusta ja ohella menee vielä kaksi koiraa.
jonnasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 244
Liittynyt: 19:32, 03.06.2008
Paikkakunta: Kouvola

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja jonnasu »

Kyllä se kuoleminen synnytyksen jälkeen taitaa mennä stressin piikkiin. Itellä kuoli 1 naaras monen synnytyksen jälkeen ihan yhtäkkiä, oli ainut naaras joka lisäänty silloin vaikka muitakin oli tarjolla.

Kyllä kun ne vauhtiin pääsee niin toivot loppujen lopuksi ettet olisi koskaan ottanutkaan molempia sukupuolia, pieni allas täyttyy kovin äkkiä.
Mulla oli 128l vaan 1k+4 vai 5n ja kun vauhtiin pääsivät niin poikasia oli parhaimmillaan varmasti yli 100. Onneksi sain silloin isompia lahjotettua pois.

Meillä viihtyivät paremmin vastasyntyneet pohjassa kuin pinnassa parin päivän suodattimen päällä oleskelun jälkeen.
fisu12
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 11:04, 02.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja fisu12 »

Hei

Kannattaa hankkia kelluva synnytysboksi. Kun näkee emon mahan roikkuvan ja silmiä, niin kannattaa silloin laittaa kala synnytysboksiin. Mitä todennäköisemmin näin poikaset putoavat alas ja emo ei voi syödä poikasia. Minä en kyllä tiedä miksi emot kuolevat. Oletko katsonut onko testit kunnossa?
Manteli]]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 18:54, 17.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja Manteli]] »

fisu12 kirjoitti:Hei
Kun näkee emon mahan roikkuvan ja silmiä, niin kannattaa silloin laittaa kala synnytysboksiin.
Siis voiko emon silmistäkin nähdä milloin synnytys on lähellä? Ku mulla saa ihan just varmaan poikasia, mut ku en oikein tiiä millon saa... se on ollu tuossa kelluvassa synnytysboksissa jo pari yötä eikä oo vieläkään poikasia tullu..
Retuliini
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 20:54, 05.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Siuntio

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Manteli]] kirjoitti:
fisu12 kirjoitti:Hei
Kun näkee emon mahan roikkuvan ja silmiä, niin kannattaa silloin laittaa kala synnytysboksiin.
Siis voiko emon silmistäkin nähdä milloin synnytys on lähellä? Ku mulla saa ihan just varmaan poikasia, mut ku en oikein tiiä millon saa... se on ollu tuossa kelluvassa synnytysboksissa jo pari yötä eikä oo vieläkään poikasia tullu..
fisu12 varmaan tarkoitti, että emon vatsan läpi näet poikasten silmät (näkyvät pieninä mustina pilkkuina).
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
Manteli]]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 18:54, 17.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja Manteli]] »

Aaa.. mä oon niin järkevä xD
Eilen sai poikasia ja nyt on noin 30 milliksen poikasta kasvamassa <3 Ja kohta varmaan tulee lisää...
jjokuuu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 16:08, 19.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja jjokuuu »

Minäkin huomasin eilen ensimmäiset miljoonakalanpoikaset rasvalehtipuskassa. Ainakin 5 niitä vielä oli, toivottavasti enemmän! Onhan tuota jo odotettukkin! :D
Aliisa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 10:32, 21.03.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja Aliisa »

Meilläkin on nyt yksi vauvoja odottava äitee :) ostettiin se vauva-allas ja eilen koklattiin laittaa mamma sinne, niin tuo oli pompannut pois sieltä.
en nyt sitten yhtään tiedä millon sen laittaisi uudestaan?! se peräpää on kyllä tosi tumma ja iso mutta kala itse ei ole mikään hirmu paksu.. että miten isoiksi ne sitten lopulta tuleekaan? ja muuten, noi kollit on ihan innoissaan tuosta mammasta, kokoajan kintereillä. ei oo helppoo :?
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1722
Liittynyt: 20:52, 31.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

mulla oli miljoonakalat akvassa 2 päivää. ja sit tuli 4- 20 poikasta, sillä sain vaan 5 kiinni ja niitä aina välillä näkee tuolla seura-akvaariossa..
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Uni97
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 10:16, 10.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja Uni97 »

Jos haluaa poikasten säilyvän, niin mulla ei oo ainakaan mitkään kasvit auttanut vaan ensin pitää poikaset noukkia kelluvaan poikasaltaaseen ja sieltä parin päivän ikäset sitten erilliseen 11 l poikasaltaaseen. Mun millis naaras pisteli alle sekunnin ikäsen poikasen poskiinsa. Jos huomaa, et naaras alkaa synnyttää, kannattaa pistää akvaario pimeeks niin eipä nää syyä poikasiaan. :)
Karvaisia otuksia talo täynnä.
lii5a
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 15:13, 02.01.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Miljoonakalojen lisääntymisestä?

Viesti Kirjoittaja lii5a »

Kyllä mulla on säännöllisesti poikasia altaassa ja siitä alkavat kasvaa, enkä ikinä ole laittanut niitä turvaan minnekään. Varmaan osa poikasista katoaa jonkun suuhunkin, mutta kymmenkunta poikasta uiskentelee nytkin isompien seassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”