Muutama kysymys...

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vexi
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Muutama kysymys...

Viesti Kirjoittaja Vexi »

Paljonko tuota TM bio-calciumia kannattaa lisätä kerralla? Ohjeessa lukee että yksi mitallinen nostaa 18litrassa 28ppm, mut kun lisäsin 96litraiseen 3mitallista vesi muuttuu todella sameaksi. Sekoitin erillisessä astiassa (1litra) korvausveteen ja lorottelin hiljalleen(n.2min) altaaseen. Selkenee kyllä pikkuhiljaa...
Ennen lisäystä oli arvot 360ppm, KH6, PH8, S 33,5

Allas on noin 1kk vanha ja levät on kadonnut viimeisimmän viikon aikana ihmeen nopeasti, mahtaakohan levävaihe olla ohi kahdessa viikossa vai onko mahdollista noin nopeasti? Kuka koputtaa puuta, pian tietenkin saa myydä levää kiinalaiseen ravintolaan :mrgreen:

Pohjalle kertyy pikkuhiljaa kaikenlaista jätettä, pitääkö pohja lapota joskus? korallihiekkaa altaassa n.2cm.

Muutaman kivikorallifragin olen kiinnittänyt tuolla kora fix stick 5min koralliliimalla ja fragin pinta lähtee kuoriutumaan alhaaltapäin(kiinnityskohdasta) elikkä ne kuolee pois. Onko tuo liima aivas pask.. vai? Taidanpa jatkossa vain tökätä fragit kivenkoloon.
jau cat
Starting Member
Starting Member

Re: Muutama kysymys...

Viesti Kirjoittaja jau cat »

Ensimmäisiin kahteen kohtaan en ota kantaa, mutta jos sontaa kertyy pohjalle niin kiertoa lisää ja/tai kierron suuntausta paremmaksi.

Ei kokemusta ko. liimasta mutta Tunzen koralliliima on toiminut meillä hyvin, korallit kasvattavat sen päälle oman "jalustan" hyvin nopeasti.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Tuota ei kannata sekoitta erilliseen astiaan, sillä se saa Bio Calsiumin sakkautumaan. Eli jauheet ripotellaan hitaasti altaan pinnalle.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
tko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tko »

Mitenkäs tossa mun Bio-Calcium -purkissa lukee että yks tasamitallinen nostaa sitä arvoo sen 28 pykälää mutta se litramäärä on 36 eikä 18? Vexillä taitaa olla si vahvemmat aineet :mrgreen:
Vexi
Junior Member
Junior Member

tko kirjoitti:Mitenkäs tossa mun Bio-Calcium -purkissa lukee että yks tasamitallinen nostaa sitä arvoo sen 28 pykälää mutta se litramäärä on 36 eikä 18? Vexillä taitaa olla si vahvemmat aineet :mrgreen:
Mulla on tuo pikkupurkki 500g, siinä on pienempi 5ml mittalusikka, taitaa sulla olla isompi purkki ja 10ml lusikka. [;)]
Vexi
Junior Member
Junior Member

jau cat kirjoitti:Ensimmäisiin kahteen kohtaan en ota kantaa, mutta jos sontaa kertyy pohjalle niin kiertoa lisää ja/tai kierron suuntausta paremmaksi.
Niin mutta minekkäs se katoaisi? Se kerääntyisi seuraavaan paikkaan. Mekaanisena suodattimena minulla käytössä vain tuommoinen pintavesisuodatin.
iso5817
Member
Member
Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja iso5817 »

Ainakin meritähdet syö pohjalle kertyvää mönjää melko hyvällä menestyksellä. Mutta lajivalintaan kannattaa kiinnitää huomiota, ettei ota mitään... noh, pahatapaista tähteä ;)
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
Vexi
Junior Member
Junior Member

Mitenkäs usein vedenvaihtoja kannattaa tehdä?
Allas ollut pystyssä reilun kuukauden ja ensimmäisen viikon jälkeen vaihdoin n.30% vedestä. Nyt kaikki näyttää toimivan hyvin ja arvot kohdallaan, joten... :? monia mielipiteitä olen lukenut vedenvaihtojen väliajoista. Pintä vinkkiä jos jollakin olisi.
h u z k y
Member
Member

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Riippuu tietty ihan systeemistä... Parempi tehdä pieniä vedenvaihtoja usein.
Toisaalta mulla on aina altaat toiminu hienosti vaikka vaihtelenkin vettä 1-2kk välein. On harrastajia jotka vaihtaa kerran viikossa ja tiedän myös harrastajia jotka vaihtaa kerran puolessa vuodessa.
Cai
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA #10, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)

Viesti Kirjoittaja Cai »

Tuohon n monta oikeata (ja väärää) vastausta, kuten Huzky antoi ymmärtää. Ensinnäkin täytyy tietysti seurata keskeisiä vesiarvoja, ja tarvittaessa vaihtaa jopa suurempi määrä vettä.

Mutta nyt oli nähtävästi kyse ns normaalista vedenvaihtovälistä. Se on käytännössä akvakohtainen ja liittyy esim paljonkin siihen miten paljon kalaa ja muuta elävää purkissa on. Itse vaihdan 20% vedestä joka toinen viikko. Käytän osmoosivettä ja (mielestäni) laatusuolaa (TM Pro-Reef).
Vexi
Junior Member
Junior Member

Kaikki neljä capnellaani on ollut sulkeutuneena supuun jo neljä päivää, vesiarvot on ok ja muut korallin on ihan normaalisti. Mikähän niitä vaivaa?
ocellaris
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ocellaris »

Olen huomannut altaassani saman sulkeutumisreaktion capnellojen kohdalla.Saattaa olla kemiallista"riitaa"kivikorallien kanssa.
Vexi
Junior Member
Junior Member

voiko tuota kemiallista "sotaa" lieventää jotenkin? Eipä varmaan :? jos nyt loogisesti ajattelee...
Vaihdoin suodattimen aktiivihiilet mutta eipä se ainakaan vaikuttanut.

Olen tässä funtsaillut että taitaa varmaan valaistukseni olla altaassa alimitoitettua, 2x24w T5 lamppu, allas 800x300x400(korkeus) 96l kun vertailee muiden valaistusmääriin. Nykyisellä valolla (putket 14000k ja 15000K) pehmyt ja kivikorallit kuitenkin kasvavat pikkuhiljaa joten miten tuon wattisuhde litramäärään oikein pitää paikkansa?

Mikäli tuo on nyt perseellään niin mikä olisi sopiva valo, monimetalli 150W?

Napsuttelua kuuluu altaasta aina kun valot sammuu, mitäs kaikkia noita naksauttelijoita oikeen on? mitään en ole nähnyt... jokin pistoolirapu vai?

ps. kivikorallit "kuorituivat/kuolivat" aikansa mutta nyt onneksi se on pysähtynyt ja nyt kasvattavat itseään taas kiinnityskohtaansa kohden, kuolleen valkoisen rangan päälle.
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Vexi kirjoitti:Kaikki neljä capnellaani on ollut sulkeutuneena supuun jo neljä päivää, vesiarvot on ok ja muut korallin on ihan normaalisti. Mikähän niitä vaivaa?
Capnellat tekevät tuota uudessa altaassa. Joskus ne jopa muuttuvat harmaiksi möykyiksi. Älä huoli capnelloista, jos kivikorallit kasvavat niin en olisi huolissani. Jos capnellat kuolevat niin niitä löytyy ylimääräisiä muilta harrastajilta.

Valoa on niukasti mutta koska altaasi on aika matala niin eiköhän sekin riitä.

Ehkä olet ollut hieman hätäinen alkuun. Nyt kun kuitenkin korallit kasvavat niin mielestäni olet oikeilla jäljillä.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
Vexi
Junior Member
Junior Member

kun vain malttaisi odottaa, nopeastihhan kaikkea olen hankkinut [;)] . Oon niin hätäänen luonne, joku joskus maininnut :D
On vaan niin hieno harrastus :mrgreen:
Vexi
Junior Member
Junior Member

ja vieres pimeeässä altaas taas joku napsuttelee, mitään ei näy... mikähän se on?
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Mulla on naksuttanut jo yli kaksi vuotta. Yhden pistooliravun sain tuurilla kiinni ja annoin sen eteen päin (pienempään altaaseen, jossa sitä varmasti mukava seurata). Vieläkin joku naksuttaa mutta ketään ei ole löytynyt. Kyllä siihen tottuu ajan myötä. Toki se voi olla myös mantis, joista toiset ovat nälkäisempiä kuin toiset.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”