200l Aasia-akvaarion kalasto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lutrailija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 21:16, 25.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

200l Aasia-akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja lutrailija »

Heippa,

Alan tässä pikkuhiljaa virittelemään uusiksi akvaharrastusta parinkymmenen vuoden jälkeen ja täytyy sanoa, että lievästi sanottuna muutama juttu on heittänyt häränpyllyä tässä vuosien mittaan...
En halua pitkästyttää lukijoita kertomalla 80-luvun hoitorutiineista..ne oli karmaisevia... Aw:tä lukemalla olen viisastunut kovasti ja lupaan etten toistele vanhoja virheitä:mrgreen:
Nyt ollaan hankittu 200 litrainen allas (p100xs40xk50), joka on parhaillaan kypsymässä. Sisustuksena on L-koon mangrovekanto, muutama kivi ja kasveja (pistiaa,intianvesitähdikkiä, rusolehteä,jaavansaniaista, karvalehteä, kääpiökeihäslehteä ja Eusteralis stellataa)
Suodattimena sisäsuodatin Hydor Crystal ja lämmitin Lifetech 2009. Valaisin on kaksiputkinen loistevalo. Putkista en sen kummemmin tiedä mitään. pH tänään 6.8, kovuus dH n.4 ja lämpötila +25-26C

Kalastoksi olemme ajatelleet:
1 peruspartis talkkariksi
6 siiaminpiikkisilmää
parvi seeprakaloja 15 kpl (mieluummin oselottiseeproja, jos niitä sattuisi jostakin löytymään)
parvi kirsikkabarbeja (muutama uros, enemmän naaraita) parven koko ?
pariskunta helmirihmakaloja
mahdollisesti sukarapuja tai joku kotilo

Eli kuinka mönkään menee tällainen yhdistelmä? Ja onko kovasti ylikansoitettu noilla määrillä vai voiko ottaa vielä jotain lisää?
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Re: 200l Aasia-akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja annikki »

Tervetuloa taas harrastuksen pariin.
Altaan kokoon nähden ei ole ahdasta ollenkaan. Oselottiparvi voisi olla suurempi, samoin piikkisilmiäkin menisi useampia.
Sukaravut voivat olla kalojen ruokalistalla. Itsellä ei tosin kokemuksia.
Mitä pohjalla? Toivottavasti hiekkaa.
Tuon kokoiseen altaaseen itse kuitenkin hankkisin ulkosuodattimen ja silloin kaloja voi olla enemmän.
tepis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 14:57, 14.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200l Aasia-akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja tepis »

Omasta kokemuksesta barbi + sukarapu yhdistelmällä suosittelisin jättämään sukaravut pois, omassa altaassa ainakin kuusiraitabarbit söivät sukaravut. Se ei selvinnyt, että söikö muutkin altaan asukkaat niitä mutta kuusiraidat jäivät kerran itseteossa kiinni, muita asukkaita on kiilakylkiä ja piikkisilmiä.
lutrailija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 21:16, 25.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: 200l Aasia-akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja lutrailija »

Huomenta,
tänne olikin tullut jo vastauksia. Kiitos vaan kovasti!
Täytyy tunnustaa, etten oikein ole tekniikan ihmelapsi ja olen sen takia vieroksunut
ulkosuodattimia. :roll:
Ajattelin pitää kalaston määrää rajoitettuna ja yrittää pärjätä tuolla sisäsuodattimella.
200 litraa taitaa olla just ja just sen kokoinen, että menee vielä jotenkin.
Altaan pohjalla on tuiki tavallista 2 mm raekoon akvaariohiekka, ei teräväsärmäistä.
Tiedän, että nykyään suositaan Bilteeman puhallushiekkaa, mutta itse jotenkin vieroksun sitä.
Se on jotenkin liian höttöistä. Pohjan lappoaminen on vaikeaa ellei mahdotonta ja se painuu tiiviiksi
hapettomaksi matoksi pohjalle. En siis vain pidä siitä.

En todellakaan halua, että altaani on teurastuspaikka eli jätän kiltisti sukaravut pois.
Nuo helmirihmat minua askarruttaa eli onko ne kilttejä toisilleen ja muille kaloille?
Onko pariskunta ok vai pitääkö esim. naaraita olla useampia?

Kuinka isoksi voin kasvattaa oselottiparvea?

Tuntuu, että pää kiehuu kaikenlaisia kysymyksiä, eikä niitä vaan saa sieltä ulos..
Pitkästä aikaa tuntuu hyvin hyvin tyhmältä :mrgreen:
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200l Aasia-akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mä sanoisin että helmirihmat on vähän liian isoja kaloja kakssataseen. Mieluiten niitä saisi olla haaremi ettei koiras jahtaa vain yhtä naarasta, mutta myös sitä tilaa pitäisi olla jotta naaraat pääsevät karkuun tarvittaessa (sekä paljon kasvipöheikköjä). Muita kaloja nuo ei tietääkseni hätyyttele, paitsi toisia rihmakaloja. Ei voisi sanoa että on kilttejä toisilleen, toki rihmakaloista löytyy ärhäkämpiäkin lajeja. Suosittelisin ottamaan jonkin pienemmän rihmakalalajin, esimerkiksi huuli- tai juovarihmakalahaaremi menisi.

Ulkosuodatin on kyllä paras vaihtoehto, putsausväli on paljon pidempi kuin sisäsuodattimella ja muutenkin omasta mielestäni ainakin paljon helppokäyttöisempi (itse aina kironnut sisäsuodattimien imukuppien lyhyttä elinikää). Suodatusta harvemmin voi olla liikaa, varsinkin jos haluaa pitää reilusti kaloja. Itsellä ollut 180-litraisessa ulkosuodatin ja kalastona oli maksimissaan neontetroja 20, seeprakaloja 10, piikkisilmiä 8 ja pari partista. Eikä siinä todellakaan tarvitse olla mikään tekniikan ihmelapsi niitä käyttääkseen, ovat todella helppoja käyttää (olettaen että on suomenkieliset ohjeet).

Mun ehdotus siis: :mrgreen:
*juovarihma- tai huulirihmakalahaaremi 1 u + 2-3 n
*kirsikkabarbiparvi 15-20 kpl (koiraita vaikka joku 8)
*oselottiseeprakalaparvi 20 kpl
*siaminpiikkisilmäparvi 6 kpl
*partis
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
condevil
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 23:30, 14.01.2008
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 200l Aasia-akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja condevil »

Sen hienon hiekan (esimerkiksi toi bilteman hiekkapuhallushiekka) ideana on juurikin se ettei sitä lapota. :D Vedenvaihdon yhteydessä voi toki imaista hiekan päällä olevat roskat pois jotka eivät ole kulkeutuneet suodattimeen asti. Kierteiset pitää huolen siitä ettei pohja mene tukkoon, itse lisäksi kerran-pari kuukaudessa sormilla haron pohjaa kunnolla niistä kohdista joissa ei ole kasveja. Mun mielestä siis hienompi hiekka on paljon helppohoitoisempaa kuin sora. Sama pätee suodattimiin, ulkosuodattimessa on paljon vähemmän hommaa. Sisäsuodatinta saa putsata 1-2 viikon välein, ulkosuodatinta sen 2 kertaa vuodessa. [;)] Tuo 200 litraa on juuri siinä rajoilla kumpi siihen riittää. Itella 170L (jossa on kylläkin tosi vähä kaloja) on pelkkä sisäsuodatin ja se riittää hyvin. 250 litrasessa taas on ulkosuodatin + sisäsuodatin eikä nekään oikein riitä kun sisäsuodatin menee viikossa lähes tukkoon, mutta siellä asuukin iso joukko sottaavia ahvenia.

Samaa mieltä edellisen kanssa helmirihmoista että niille 200 litraa on aavistuksen pieni. Mutta onneksi on monia muita kauniita rihmakaloja joita tuonkokoiseen voi ottaa mukavan haaremin esim uros + kolme tyttöä. Vaikkapa kuutamo-, kääpiö- tai tulirihmakala. :D Ja sama homma myös rapusten kanssa eli barbit (mulla tiikeribarbit) söi sukarapuja.
Appenzellinpaimenkoirat
Merika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 22:14, 25.07.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: 200l Aasia-akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja Merika »

Omassa akvaariossani sukaravut ja kirsikkabarbit elelevät sulassa sovussa (no, pohjalle tilahtelevista pelleteistä "tappelevat"), kertaakaan en ole nähnyt kalan syövän rapua, edes niitä sukarapujen poikasia joita siellä tulee koko ajan toivottomasti.. :roll: Eli kunhan niille sukaravuille on tarpeeksi piiloja ja kasvillisuutta ei ole pois suljettu yhdistelmä.
lutrailija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 21:16, 25.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: 200l Aasia-akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja lutrailija »

Pullahiiri kirjoitti: Mun ehdotus siis: :mrgreen:
*juovarihma- tai huulirihmakalahaaremi 1 u + 2-3 n
*kirsikkabarbiparvi 15-20 kpl (koiraita vaikka joku 8)
*oselottiseeprakalaparvi 20 kpl
*siaminpiikkisilmäparvi 6 kpl
*partis
Kiitos pullahiiri! Unohdan siis helmirihmat. Tuota vähän itsekin ajattelin, mutta halusin vielä vahvistusta. Helmirihmat on kyllä tosi kauniita.
condevil kirjoitti:Sen hienon hiekan (esimerkiksi toi bilteman hiekkapuhallushiekka) ideana on juurikin se ettei sitä lapota. :D Vedenvaihdon yhteydessä voi toki imaista hiekan päällä olevat roskat pois jotka eivät ole kulkeutuneet suodattimeen asti. Kierteiset pitää huolen siitä ettei pohja mene tukkoon, itse lisäksi kerran-pari kuukaudessa sormilla haron pohjaa kunnolla niistä kohdista joissa ei ole kasveja. Mun mielestä siis hienompi hiekka on paljon helppohoitoisempaa kuin sora. Sama pätee suodattimiin, ulkosuodattimessa on paljon vähemmän hommaa. Sisäsuodatinta saa putsata 1-2 viikon välein, ulkosuodatinta sen 2 kertaa vuodessa. [;)] .
Jaahas.Mun on ehkä aika päivittää käsityksiäni tälle vuosituhannelle. :mrgreen: Mä vaan näin sieluni silmin höttöhiekan valuvan lappoletkusta ämpäriin. Noh..Mullahan on jo tuo normi sora/hiekka whatever tuossa pohjalla ja kypsytys altaassa vaiheessa, joten en nyt tällä hetkellä ala sitä muuttamaan. Ehkä tulevaisuudessa, saas nähdä.
Merika kirjoitti:Omassa akvaariossani sukaravut ja kirsikkabarbit elelevät sulassa sovussa (no, pohjalle tilahtelevista pelleteistä "tappelevat"), kertaakaan en ole nähnyt kalan syövän rapua, edes niitä sukarapujen poikasia joita siellä tulee koko ajan toivottomasti.. :roll: Eli kunhan niille sukaravuille on tarpeeksi piiloja ja kasvillisuutta ei ole pois suljettu yhdistelmä.
Hmm..tämähän antaa taas lisäulottuvuuksia akvaarion asuttamiseksi. :D
Olen tutkinut kirjoja ja nettiä ja enkä oikein mistään saanut todisteita, etteikö ne kävisi yhteen. Tiedän kyllä, että muut barbi-lajit saattaa olla ongelmallisia ja ajettlin, että on parasta kysyä ihmisiltä, joilla oikeasti on asiasta kokemuksia.

Kai tässä pitää pikkuhiljaa totuttautua tuohon ulkosuodatinjuttuun. Minusta se vaan on jotenkin niin juhlavan näköinen pömpeli, että olen katsonut viisaimmaksi jättää ne viisaimpien käsiin. :mrgreen:
No, osaanhan minä käyttöohjeita lukea.

Tässä päivän mittaan tuli vielä ajatus, että olisiko kenelläkään jotain muuta ehdotusta noiden rihmakalojen tilalle? Taistelukalaa en halua, mutta jotain muuta? Ehdotuksia otetaan vastaan..
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
@ruusu
Member
Member
Viestit: 398
Liittynyt: 20:02, 25.04.2008
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 200l Aasia-akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja @ruusu »

lutrailija kirjoitti: Tässä päivän mittaan tuli vielä ajatus, että olisiko kenelläkään jotain muuta ehdotusta noiden rihmakalojen tilalle?
Miten olis saksipyrstö?

On aika veikeä, vaikkei mikään ihan hirmu komistus olekaan, niin kiva seurattava silti.
720l sekola + 2 pientä kissua pitämässä kaloille seuraa

Elämä on onnellisten maa!
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Re: 200l Aasia-akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja annikki »

Jos labyrintit houkuttelee, sellaisia ovat myös paratiisikalat, joita on useammankin värisiä.

Vilkaisin Varjon Akvaariokalat teosta; siellä helmirihman allaskoko 200 l ja pito parina/parvena. Ei nämä käsitykset kovin yhteneväisiä ole.
Celea
Junior Member
Junior Member
Viestit: 156
Liittynyt: 16:58, 23.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: 200l Aasia-akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja Celea »

Itse jättäisin piikkisilmät pois tuon sorapohjan takia. Kyllä ne pyöreällä sorapohjalla pärjäävät, mutta kun olen omieni nähnyt kuopivan hiekkaa ja etsivän hiekasta ruokaa nappaamalla sitä suuhun ja puhaltamalla ylimääräiset pois kiduksista, en voi mitenkään suositella piikkisilmiä muualle kuin hienolle hiekalle. Sorapohjalla piikkisilmät menettävät osan luontaista viehätystään, koska eivät käyttäydy luonnollisesti. Ainakin itselleni se käyttäytyminen on ulkonäön ohella paras asia piikkisilmissä.
lutrailija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 21:16, 25.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: 200l Aasia-akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja lutrailija »

Täällä tuli tosi kivoja ehdotuksia pintakalaksi, täytyy pistää mietintämyssy päähän.
Piikkisilmäajatuksesta olen jo luopunut tarkemmin ajateltuani. Nyt täytyy sen tilalle miettä jotain muuta.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200l Aasia-akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja Mabo »

condevil kirjoitti: Samaa mieltä edellisen kanssa helmirihmoista että niille 200 litraa on aavistuksen pieni. Mutta onneksi on monia muita kauniita rihmakaloja joita tuonkokoiseen voi ottaa mukavan haaremin esim uros + kolme tyttöä. Vaikkapa kuutamo-, kääpiö- tai tulirihmakala.
Kuutamorihmakala kasvaa vielä suuremmaksi kuin helmirihma, ei mahdu mitenkään 200-litraiseen. Helmirihmahaaremin sitä vastoin voisin kyllä itse laittaa sen kokoiseen, jos muita pinnan tuntumassa viihtyviä lajeja ei ottaisi.
Jos piikkisilmät on kerran unohdettu, miten olisi joku nuoliaisparvi pohjalle? Esim. touhu- tai raitanuoliaisia? Ne pärjäävät sorapohjallakin.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Kaiku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 795
Liittynyt: 13:45, 04.10.2004
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: 200l Aasia-akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Ja jos haluat ehdottomasti pitää vedet altaan sisäpuolella, kannattaa tutkia myös mattosuodattimia. Haun avulla löytyy paljon mielipiteitä puolesta ja vastaan. Oman mielipiteen muodostamisessa saattaa hetki mennä... [;)] Täältä nuo ovat kuitenkin varmaan Suomessa saaneet alkunsa. Itse laitoin just uuteen altaaseen (n. 500 l) 2 kpl kulmamattoja, joten aika näyttää toimivatko vai hommaanko ulkosuodattimen tilalle. Se hyvä puoli tuossa matossa olisi, että sen taakse saa piiloon lämmittimet ym. ja altaassa näkyy mahdollisimman vähän tekniikkaa. Ja tietysti se, että vesi pyörii altaan sisällä, eikä koirilla / kissoilla / lapsilla ole ihan niin hyvää tilaisuutta aiheuttaa vesivahinko... :roll:
Be merrier with a terrier!
lutrailija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 21:16, 25.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: 200l Aasia-akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja lutrailija »

Meillä menikin vähäksi aikaa kalastojutskat jäihin, kun meille pöllähti akvaario täyteen sateenaarikalan poikasia :D
Ilmeisesti kutu tuli kasvien mukana ja pikku poikaset sitten ilmestyivät sunnuntaina vedevaihdon jälkeen. Pikku paniikintynkäkin iski. :mrgreen: Perustimme poikasaltaan lapsukaisille, mutta eihän niitä läheskään kaikkia saatu kiinni, vaan jäivät isoon akvaan uiskentelemaan. Ajattelimme ottaa pohjalle nuolioita, niinkuin Mabo ehdottikin, partamonnin ja jättää muun kalaston hankkimisen myöhemmälle.Pitäähän sitä seurailla, pärjääkö kalavauvat.

Jonkin mattosuotanhässäkän rakentelu on myöskin ihan mahdollinen. En vain ihan täysin ole sisäistänyt, miten se tehdään. Kaikun linkki on tosi hyödyllinen, pitää yrittää paneutua siihen kunnolla. Itseasiassa tuollainen kulmasuodatin sopisi mallinsa puolesta juuri sopivasti mangrovekannon taakse.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: 200l Aasia-akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Partikset on kotoisin amerikan mantereelta :mrgreen: Oli pakko nu .... viilata pilkkua :roll: Mutta muuten kyllä kiva allas varmasti [;)]
spotted
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 21:24, 04.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 200l Aasia-akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja spotted »

Ei mulla muuta kuin että eikös seeprakalat viihdy vähän viileämmässä vedessä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”