Pohjatableista
Valvoja: Moderaattorit
-
terhi-l
- Starting Member

- Sukupuoli: Nainen
Pohjatableista
Olen pohtinut mielessäni että monelleko monniselle yksi pohjatabletti riittää?
Itselläni 10 monnista ja aikuinen partis ja tiputan kolme pohja tabua päivässä. Partis omii näistä yhden heti itselleen ja monnisille jää siis nämä kaksi, riittääkö ne?
Itselläni 10 monnista ja aikuinen partis ja tiputan kolme pohja tabua päivässä. Partis omii näistä yhden heti itselleen ja monnisille jää siis nämä kaksi, riittääkö ne?
-
Micke
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Re: Pohjatableista...
Laita palasiksi ne pohjatabut. 2 tai 4-osaan.
Ja niitä tabuja on sitten niin montaa erikokoa että vaikea sanoa mikä määrä riittää.
Jos kaikki kalat tulee heti niiden kimppuun on ne selvästikin nälkäisiä.
Ja niitä tabuja on sitten niin montaa erikokoa että vaikea sanoa mikä määrä riittää.
Jos kaikki kalat tulee heti niiden kimppuun on ne selvästikin nälkäisiä.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
netkissa
- Junior Member

Mulle annettiin akvaarioliikkeestä ohje, että annetaan vaan illalla ja jos aamulla on jotain jäljellä, niin pienennetään annosta.
Kylpyhuoneessa 165-litraa, makuuhuoneessa 84-litraa by Lidl ja eteiseen tilattu JuTa 270-litraa (toimitus elokuussa). Ja tietenkin kaksi kissaa joka paikassa.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2biht+n ... rioni.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2biht+n ... rioni.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
bj
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Jaa-a, kuinkas hyvin ohje pitänee paikkaansa, eiköhän nuo jo sula itestäänkin veteen aamuun mennessä, luulenpa niin. Parempi on katsoa jo ruokailun jälkeen jonkin ajan kuluttua, onko mitään jäljellä. Jos vaikka vartin - puolen tunnin päästä on vielä, mä vähentäisin, tuo Micken ohje pilkkoa pienemmäksi tai puolittaa on hyvä, ainakin isompien pellettien kohdalla (useimmiten pyöreät tabut), helpommin useammat yksilöt saa syödäkseen.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Niitähän saa kaataa altaan puolilleen, jos meinaa että vielä aamullakin olisi jotain jäljellä.netkissa kirjoitti:Mulle annettiin akvaarioliikkeestä ohje, että annetaan vaan illalla ja jos aamulla on jotain jäljellä, niin pienennetään annosta.
Meillä monnialtaaseen menee "kourallinen" tabletteja ja kiekonraetta päivässä (tabletteja yleensä vähintään 8-10), ja se katoaa alle minuutissa. Enempää en uskalla antaa, ettei juovaokamonnin maha halkea (se kun on ensimmäisenä paikalla ja käyttäytyy kuin imuri).
Itse kyllä ruokin kalat mieluiten päivällä, jotta niitä pohjakalojakin näkee joskus.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
rokkisoi+++
- Junior Member

Re: Pohjatableista
riippuu kai se tabletin koostakin. ainakin mulla käytössä olevia voi kaataa vaikka purkillisen, eikä aamulla näy mitään, eiköhän nuo melkein kaikki liukene itsestäänkin veteen. mulla 8 albiinomonnista ja 8 harlekiinia saa about 4 aamulla ja 4 illalla, aika äkkiä ne yleensä on syöty, vielä leväbarbit auttavat..tosin nämä tabletit eivät ole kovin isokokoisia.. toisessa altaassa "pohjakalat" sitruuna ja kiipijä hotkivat niitä kokonaisina niin paljon kun vaan antaisi.. tosin en niille niitä yleensä anna.. 
"I´ve been in my mind, it´s such a fine line that keeps me searching for a heart of gold.." 720L+ 540L isoja ja pieniä kaloja...
-
bj
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Tuotahan just pitäisi välttää, etteivät liukenisi veteen kuormittaen ja sotkien sitä turhaan.rokkisoi+++ kirjoitti:riippuu kai se tabletin koostakin. ainakin mulla käytössä olevia voi kaataa vaikka purkillisen, eikä aamulla näy mitään, eiköhän nuo melkein kaikki liukene itsestäänkin veteen.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
netkissa
- Junior Member

Ei mulla kyllä tabletit häviä mihinkään ellei niitä tosiaan syödä. Oli yks tabletti pyörähtänyt sellaseen paikkaan, ettei ollu tullut syötyä. Kyllä se siellä ainakin neljä päivää lillui muodossaan. Tosin kun vihdoin aloin sitä poistamaan, oli se ihan höttöä ja hajos kosketuksesta. Ja tablettina JBL novo pleco.
Kylpyhuoneessa 165-litraa, makuuhuoneessa 84-litraa by Lidl ja eteiseen tilattu JuTa 270-litraa (toimitus elokuussa). Ja tietenkin kaksi kissaa joka paikassa.
-
Micke
- Advanced Member

Minulla ei ole kyllä noita tabletteja itselläni mutta oletko nyt ihan varma että ne ovat kunnossa.
Olen huomannut että jos tabletit kostuu ja sitten kuivaa uudestaan niin niitä tulee huonosti "hajoavia"
Minulla on ollut ainakin 20:tä erilaista tablettia ja tasan tarkkaan kaikki hajoavat alle 30 minuutissa ja leviää pitkin akvaariota ellei niitä syödä.
Olen huomannut että jos tabletit kostuu ja sitten kuivaa uudestaan niin niitä tulee huonosti "hajoavia"
Minulla on ollut ainakin 20:tä erilaista tablettia ja tasan tarkkaan kaikki hajoavat alle 30 minuutissa ja leviää pitkin akvaariota ellei niitä syödä.
-
rokkisoi+++
- Junior Member

joo..oo.. en kyllä tunnusta käyttäväni noita purkki/päivä tahdilla..bj kirjoitti:rokkisoi+++ kirjoitti:
riippuu kai se tabletin koostakin. ainakin mulla käytössä olevia voi kaataa vaikka purkillisen, eikä aamulla näy mitään, eiköhän nuo melkein kaikki liukene itsestäänkin veteen
"I´ve been in my mind, it´s such a fine line that keeps me searching for a heart of gold.." 720L+ 540L isoja ja pieniä kaloja...
-
Amethyst
- Junior Member

Kommenttina tähän, että minulla olevat Tetra Wafer Mix -pohjatabletit pysyvät koossa kyllä seuraavaan päivään asti ja varmaan kauemminkin, jos niitä ei mikään kala huomaa käydä sörkkimässä. Niiden tuoteselosteessa lukee, että "liukenevat veteen normaaleja tablettiruokia hitaammin". Ovat kyllä hyviä, kun eivät leviä pitkin akvaariota.Micke kirjoitti:Minulla ei ole kyllä noita tabletteja itselläni mutta oletko nyt ihan varma että ne ovat kunnossa.
-
jossuh
- Starting Member

Meillä on Best Friend- nappeja (niinpä..
), tiputan vain yhden aamulla, ja koskaan ne ei mene nopeasti. Syömässä tulipyrstö ja (vain) kaksi helmimonnista, kavereita tulossa isomman akvan myötä. (: Nyt kun nuo bestit loppuu, saavat jtn kunnon kalanruokaa :'D
pöö
-
Pullahiiri
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAS
Täällä on noita Tetran TabiMinejä ja PlecoMinejä sekä Tropicalin Green Algae Wafersejä, nuo Tetran molemmat tabut kyllä aloittavat melkein heti hajoamisen ja tuo Tropicalin kiekko ei kyllä hajoa jos ei siihen kukaan koske. Nuoliaisetkin joutuvat ihan lohkaisemaan niistä paloja kun ahneina syövät niitäkin (ja käy kauhea meteli kun naksuttavat
). Mutta niinhän tuossa purkissa lukeekin että ei hajoa vedessä, hyvä niin! 
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
monniomistaja
- Advanced Member

Tähän on hyvä esim.Seran lasiin "liimattava"tablettinetkissa kirjoitti:Ei mulla kyllä tabletit häviä mihinkään ellei niitä tosiaan syödä. Oli yks tabletti pyörähtänyt sellaseen paikkaan, ettei ollu tullut syötyä. Kyllä se siellä ainakin neljä päivää lillui muodossaan. Tosin kun vihdoin aloin sitä poistamaan, oli se ihan höttöä ja hajos kosketuksesta. Ja tablettina JBL novo pleco.
Mulla kalat kyllä syö tabletin(JBL novofect) pohjasta mihin tahansa kohtaan se putoaa.
Niitäki voi liimata lasiin kiinni
Niitäki voi liimata lasiin kiinni
-
monniomistaja
- Advanced Member

Kyllähän ne sitä syö mutta vaikkapa kiven takana jossa mahtuu vain korkeintaan suurella vaivalla pari kalaa niin on vaikea syödä ja muut kalat jäävät ilman. Siksi niin hyvä tämä lasiin kiinnitettävä. Annan toki muitakin tabletteja vaihtelun vuoksi.
-
Micke
- Advanced Member

Käsittääkseni juuri nuo Wafer sanalla ovat erilaisella valmistutavalla tehtyjä ja ei välttämättä ole ns. perinteisiä pohjatabletteja.Amethyst kirjoitti:.. Tetra Wafer Mix -pohjatabletit pysy
Joku joskus sanoi koita ruokakiekoiksi ja toinen vohvelikekseiksi. Ihan OK tavaraa kylläkin.
Noille joilla on ongelmia siinä että joku kala omii koko tabletin niin leikatkaa niitä pienempiin paloihin niin että useammat kalat saan "nokkia" niitä. Ite palastelen aina sormilla nuo tabletit ja ne menee useimmiten 4:ään osaan joskus vaan kolmeen.
Mulla on tablettien kimpussa lähes kaikki kalat, varsinkin jos olen ruokkinut niitä hieman normaaalia vähemmän.
Olen muuten huomannut eroja noissa hajoamisissa ihan saman tuotemerkin eri tuote-erissä. Joissakin on lisättyä väriainetta melkoisen paljon.
-
monniomistaja
- Advanced Member

Wafermixejä löytyy. Aika kevyitä mutten ole huomannut että ne menisi jonnekin missä niitä on hankala syödä.
Muita tabletteja olen kyllä paloitellut, tunti tai pari jaksoin aina istua paloittelemassa tabletteja valmiiksi. Nyt en ole jaksannut sitä tehdä vaan etsin näitä helpompia tabletteja. Joita pitäisi olla enemmän! Mutta hyviä ovat Seran lasiin liimatttavien ja wafermixin lisäksi myös katkarapupelletit ja pakasteruoat. Kertokaa jos tiedätte muita hyviä!
Muita tabletteja olen kyllä paloitellut, tunti tai pari jaksoin aina istua paloittelemassa tabletteja valmiiksi. Nyt en ole jaksannut sitä tehdä vaan etsin näitä helpompia tabletteja. Joita pitäisi olla enemmän! Mutta hyviä ovat Seran lasiin liimatttavien ja wafermixin lisäksi myös katkarapupelletit ja pakasteruoat. Kertokaa jos tiedätte muita hyviä!