Varoitus: kala jäi kiinni kukkaruukkuun
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Varoitus: kala jäi kiinni kukkaruukkuun
Eilen kun tulin kotiin, oli yksi tiikerinuoliainen jäänyt päästään kiinni tavallisen kukkaruukun pohjassa olevaan reikään. Se oli raukka niin peloissaan, ettei tajunnut vetää piikkejään kiinni, joten ei pystynyt peruuttamaan ulos.
Vielä muutama kuukausi sitten ne olivat sen verran pieniä että mahtuivat siitä reijästä läpi, mutta nyt on tullut kokoa sen verran ettei enää mahtunutkaan. Enkä tietenkään ollut älynnyt että siinä voisi käydä noin.
Koitin ensin hanskat kädessä auttaa sitä irti, mutta ei se lähtenyt. Sitten nostin koko ruukun pesuvatiin, jossa oli vettä ja varovasti hakkasin vasaralla ruukun rikki, että sain sen irti siitä. En tiedä oliko se ollut siinä koko päivän, mutta oli ehtinyt nirhaamaan ihon rikki, ja nyt pelkään että se tulehtuu tms... Eli taas opin kantapään kautta. Ruukut lähti akvasta saman tien!
Vielä muutama kuukausi sitten ne olivat sen verran pieniä että mahtuivat siitä reijästä läpi, mutta nyt on tullut kokoa sen verran ettei enää mahtunutkaan. Enkä tietenkään ollut älynnyt että siinä voisi käydä noin.
Koitin ensin hanskat kädessä auttaa sitä irti, mutta ei se lähtenyt. Sitten nostin koko ruukun pesuvatiin, jossa oli vettä ja varovasti hakkasin vasaralla ruukun rikki, että sain sen irti siitä. En tiedä oliko se ollut siinä koko päivän, mutta oli ehtinyt nirhaamaan ihon rikki, ja nyt pelkään että se tulehtuu tms... Eli taas opin kantapään kautta. Ruukut lähti akvasta saman tien!
-
- Advanced Member
Re: Varoitus: kala jäi kiinni kukkaruukkuun
Saviruukut, joiden pohjassa on reikä, kannattaa halkaista puoliksi, jos niitä laittaa akvaarioon. Tällöin kalat eivät jää loukkuun pohjan aukkoon.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
-
- Junior Member
Mulla on kanssa isossa akvassa pari ruukkua, mut kalat ei oo nii isoja et voi jäähä kiinni.. O_o tai no onhan mulla Mauri, 8 senttinen partamonniuros.. pitää varmaan vaihtaa noi ruukut johonkii toiseen koristeeseen. ;D
Miks pitää elää?
Itse olen tukkinut ruukkujen reiät pienellä palasella korkkia. Viinipullon korkista saa puukolla veistelemällä sopivan tulpan. Hyvin toiminut, eivät edes piikkisilmät saa palasia puskettua pois
.

-
- Advanced Member
- Viesti:
Mä taas joskus tukin ruukun pohjareiän kivellä. Yksi kala luultavasti jäi ruukkuun kerran kiinni, koska siltä lähti suomut selästä kuonon ja selkäevän väliltä, tulehtui, mutta lääkitys auttoi. Sitä en tiedä tuliko siihen kohtaan enää koskaan värit takas, vai jäikö sen selkään pysyvästi valkoinen alue.
Akvarismia 1992-2014
-
- Katalysaattori
Mulla on kokonaisia kukkaruukkuja altaassa, mutta oon haudannu ne osittain hiekkaan niin ettei pohjan reikä ole "käytettävissä". Aikoinaan niitä yrittänyt vasaralla halkoa mutta ongelmaksi tulikin se että menivät ihan säpäleiksi. 

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Junior Member
Täällä myös jäi seeprakala kiinni ruukkuun, lensi ruukku aika nopsaan ulos talosta... Pieniä evävaurioita oli havaittavissa ja suomuja läksi, mutta kala selvisi.
-
- Starting Member
Minullakin kerran leväbarbi jäi suhteelliseen isoon kukkaruukun rakoon. Olin itse paikalla ja sain pelastettua tilanteen; nappasin kalasta kiinni ja vedin sitä reiästä pois päin ja se irtosi.
.. ja arvatkaa lähtivätkö kukkaruukut akvaariosta ..
//Edit; Plus vielä sillä leväbarbilla olivat värit haaleina koko loppuikänsä ja ruumiiseen jäi pieni samea "vanne". Muuten se oli normaali ja eli hyvin sen jälkeen.
.. ja arvatkaa lähtivätkö kukkaruukut akvaariosta ..
//Edit; Plus vielä sillä leväbarbilla olivat värit haaleina koko loppuikänsä ja ruumiiseen jäi pieni samea "vanne". Muuten se oli normaali ja eli hyvin sen jälkeen.
300 litran seura-akvaario: 3 x sinirihmakala, 18 x neontetra, 2 x albiinomonninen, 2 x piikkisilmä, 1 partamonni
145 litran akvaario, tarkoitus tehdä Keski-Amerikan biotooppiakvaario tai tavallinen seurala.
145 litran akvaario, tarkoitus tehdä Keski-Amerikan biotooppiakvaario tai tavallinen seurala.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Itse napautin kukkaruukun pohjasta puolet pois (veitsi ja vasara), vähän lähti seinämääkin. Mahtuu kalat siitä ja mun mielestä paremman näköinen.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
itse olen, haudannut ruukut sen verran hyvin hiekkaan että se pohjareikä on peittynyt. en ole koskaan kuullut ettö ois joku fisu jäänyt jumiin, mutta nyt olen.
-
- Junior Member
Meidän tikru näyttäisi onneksi selvinneen säikähdyksellä, iho on lähes parantunut sillä.