125-litrainen: Malawi vai Tangajika?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
m-haapala
Junior Member
Junior Member
Viesti:

125-litrainen: Malawi vai Tangajika?

Viesti Kirjoittaja m-haapala »

Olen laittamassa akvaa kotipuoleen vanhemmille ja siskolle ja sinne pitää saada kivan näköisiä kaloja, jotka ei lisäänny rajattomasti, mutta mieluusti lisääntyvät jonkin verran. Akvaario on Keminmaassa, jossa vesi on kovaa (GH 14, KH 10, pH 7,5), joten kalavaihtoehdot on kortilla "normaalien" lajien puolella (miljoonakaloja ei haluta).

Malawi tai Tanganjika olisi kiinnostava vaihtoehto, mutta kumman laittaisi? Malaweista löytyy tosi hienoja lajeja, mutten tiedä mitkä sopii noin pieneen tankkiin.
Tanganjikoista kotilokutijat kävisivät varmasti, mutta niitä ei haluta vaatimattoman ulkonäön vuoksi. Jos niille saisi (käsittääkseni ei tulisi toimimaan) kaveriksi jotain kivemman näköisiä, niitäkin voisi laittaa. Muutenkin haluttaisiin vähintään kahta erinäköistä lajia. Mitkä muut Tanganjikat kotilokutijoiden lisäksi sopisivat tuon kokoiseen?

Olisi myös erittäin toivottavaa, että akvaarioon voisi panna myös kasveja ja ne pysyisivät paikoillaan. Mitään "sademetsää" ei ole tarvis tehdä, vaan taka-alan kasvit riittävät.

Saatavuus tuskin tulee olemaan ongelma, koska Haaparannan akvaarikaupasta (Arken) saa tilauksesta vaikka mitä. Mulla oli ennakolta hyvä käsitys liikkeestä (isä oli käynyt juttelemassa), mutta itse käytyäni mielipide muuttui. Myyjä myisi vaikka mitä 125-litraiseen, koska "ne kasvaa akvaarion mukaan". Toinen juttu oli, että Malawit ja Tanganjikat pärjäisi kuulemma suoraan hanavedessä, tuskin pitää paikkaansa?

Ja vielä yksi kysymys. Onko sähköönjohtavuusmittari välttämätön perustamisvaiheessa? Vesilaitokselta saatiin lista vesiarvoja, mutta niissä ei niitä ioneita, mitä tarvisi tietää (Na, Ca, K, Mg).
Turbo
Starting Member
Starting Member

sähkönjohtavuusmittari

Viesti Kirjoittaja Turbo »

Puhun nyt omasta puolestani, että en ole vielä tähän päivään mennessä tarvinnut sähkönjohtavuusmittaria. Malawialtaani on ollut pystyssä muutaman vuoden ja hyvin ollaan pärjätty. Välillä mittailen vesiarvoja, perustamisvaiheessa useammin ja nyt liian harvoin. Jotkut tosin taitavat olla sitä mieltä, että noita on taas aivan turha mitata ja käyttävät vain sähkönjohtavuutta mutta itse olen pärjännyt ilmankin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Itse punnitsen ja lisään hieman liian vähän suoloja Tanganjika-akvaariooni. Sitten tarkistan sähkönjohtavuuden ja säädän oikeaksi suoloja lisäämällä. Kovuudet ja pH säätyvät suolojen mukana.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
m-haapala
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m-haapala »

Kaipaan edelleen tietoa tuohon sopivista Tanganjikoista tai Malaweista. Mieluusti laittaisin enemmän kuin yhtä lajia, jos se vaan on mahdollista noin pieneen akvaan.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Toinen juttu oli, että Malawit ja Tanganjikat pärjäisi kuulemma suoraan hanavedessä, tuskin pitää paikkaansa?
Nyt voi joku olla eri mieltä, mutta suurin osa malawiaffenista tuntuu pärjäävän ja lisääntyvän erinomaisesti suoraan Oululaisessa hanavedessä. Itse lisäilin aluksi ruokasoodaa, mutta nyttemmin olen vaihtanut vain vettä. Tangajikoiden kanssa tuntuu olevan enemmän ongelmia ja erityisesti luonnonkalat ovat tahtoneet kuulemma pudota vaikka olisi käytetty "oikeitakin" suoloja. Noitahan löytyy ajoittain Oulunsalon lilzoostakin, kannattaa käydä katsomassa,

/jari
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”