Juwell Rio 180?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

juwel180vape
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Juwell Rio 180?

Viesti Kirjoittaja juwel180vape »

Kävin tänään kaupassa kattoo Juwelin RIO 180l akvaario pakettia. Sellainen paketti lähtisi tingittynä hintaan 400€ paikallisesta liikkeestä!
Tässä linkki mistä akvasta kyse ja millä varusteilla:

http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ak ... el-rio.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Hinta sis. akvaarion, kaapiston, valaisinkannen, loisteputket, juwel-suodattimen ja -lämmittimen
101 x 41 x 50 cm
Valo: 2 x 45 W HighLite T5
Suodatin 600 l / h
Lämmitin 200 W
Kaapiston korkeus 73 cm

Tartteeko tämä jotain lisäsuodattimia oman lisäksi? Eli onko mukana tuleva varustus riittävä?
Tuohon menee varmaan vielä lisää se 150€ kaloihin,kasveihin jne... et pääsee alkuun.
Todella huiman hintaisia nuo T5 valot 39€/kpl huh!!
Onko tämä vissiin uusi malli "hyvä" akvaario kun tosta lukee ristiriitaisia topikkeja?
Mitenkähän meidän 1 ja 3 wee lapset malttaa olla särkemättä tuota, klunks :(
Onkohan syytä pelätä et saisivat jollain isolla leekolla rikki tjs...
240l Akva
Atman At-3338
Feirplast CO2 classic
AqUaRi
Junior Member
Junior Member

Re: Juwell Rio 180?

Viesti Kirjoittaja AqUaRi »

Tohon kannattaisi varmaan ostaa jokin ulkosuodatin. Suosittelisin tetratecin ex 700, mutta ei se pakollinen ole. Muuten paketti vaikuttaa oikein hyvältä. En tosta rikkoontumisesta oikein tiedä :o
140 litrainen sekala ja 4 litrainen rapula
niinu70
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja niinu70 »

Kyllä nuo aikas hyvin kestää kunhan ei ihan vasaralla kukaan mene lyämään.

Kantsii ehkä jokin muu suodatin lisäksi hommata. Ei oikeen tahdo tuo Juwelin oma ihan riittää riippuen siitä millaisia kaloja meinaat altaaseen hommailla. Minä itse olen aina pitänyt Eheimin ulkosuodatinta ja sit suuremmissa altaissa pienempää sisäsuodatinta roskien kerääjänä vielä lisäksi. Olen siis heti alkujaan hylännyt Juwelin oman suodattimen kun ensimmäisessä altassani sitä hetken kieputin. Vie vain turhaa tilaakin altaasta. Noita T5 putkia kannattaa sit ostaa jostain muualta kuin ihan akvaarioliikkeestä tai muuten saat maksaa itsesi kipeäksi.

Oletko ihan juuri harrastusta aloittelemassa, jos näin on niin ihan vain vinkkinä, että esim kasveja kantsii hommailla sit täältä kautta ja myös Huuto.netin puolelta hyvin saa kunhan vähän katsoo mitä maksaa.
juwel180vape
Junior Member
Junior Member
Viesti:

niinu70 kirjoitti:Kyllä nuo aikas hyvin kestää kunhan ei ihan vasaralla kukaan mene lyämään.

Kantsii ehkä jokin muu suodatin lisäksi hommata. Ei oikeen tahdo tuo Juwelin oma ihan riittää riippuen siitä millaisia kaloja meinaat altaaseen hommailla. Minä itse olen aina pitänyt Eheimin ulkosuodatinta ja sit suuremmissa altaissa pienempää sisäsuodatinta roskien kerääjänä vielä lisäksi. Olen siis heti alkujaan hylännyt Juwelin oman suodattimen kun ensimmäisessä altassani sitä hetken kieputin. Vie vain turhaa tilaakin altaasta. Noita T5 putkia kannattaa sit ostaa jostain muualta kuin ihan akvaarioliikkeestä tai muuten saat maksaa itsesi kipeäksi.

Oletko ihan juuri harrastusta aloittelemassa, jos näin on niin ihan vain vinkkinä, että esim kasveja kantsii hommailla sit täältä kautta ja myös Huuto.netin puolelta hyvin saa kunhan vähän katsoo mitä maksaa.
Ihan aloitteleva olen....
Heti aluksi kysyisin sen et mistä noita T5 putkia sit saa kun soittelin sähköliikkeeseen ja sieltä sanovat ettei tollasia 895mm putkia saa mistään? kuulema joku "oma" versio juwelilla....pääseevät törkeesti rahastaa vaan ei muuta#¤&!#&¤/%!%!
Eli mikä olis halvin toimiva Eiheimin suodatin tohon?

------------------------
AqUaRi kirjoitti:Tohon kannattaisi varmaan ostaa jokin ulkosuodatin. Suosittelisin tetratecin ex 700, mutta ei se pakollinen ole. Muuten paketti vaikuttaa oikein hyvältä. En tosta rikkoontumisesta oikein tiedä :o
Tetratec EX 700
Suodattimen tekniset tiedot:

akvaarion koko <120 litraa
pumppausteho 700 l/h
nostokorkeus 1,5 m
virrankulutus 13 W
suodatintilavuus 6,6 litraa
korkeus n. 38 cm
pituus n. 22 cm
leveys n. 22 cm
letkujen sisähalkaisija 11,3 mm

Siis ton mukaan alle 120l akvaarioille joten olisko alimitoitettu 180l:lle?
240l Akva
Atman At-3338
Feirplast CO2 classic
niinu70
Junior Member
Junior Member

Niinpä tosiaankin tais olla, että tuohon kokoon oli semmoinen erikoinen pituus. Mutta katsoppas aqaristiksshopista. On siis semmoinen saksalainen liike. Sieltä minä yleensä kaiken tilaan ja tulee postikuluineen halvemmaksi kuin täältä ostetut.

Minä vannon Eheim classikin nimeen vaikka kyllä niistäkin aina joku jotain moittimista löytää. Minusta on semmoinen yksinkertainen systeemi joka toimii ja jossa ei liikaa hienouksia. Minulla ollut 20v vanhimmat ja vielä toimii kuin uudet. Ehmein professional II kokeilin mut kyllä lähti samaa rataa kuin sisälle tulikin.

Tämä siis vain minun mielipiteeni, ja varmasti joku tähänkin jotenkin reagoi ja esittää oman mielipiteensä....se ikäänkuin kuuluu näihin sivustoihin [;)]
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Mulla on juwelin trigon 190 ja siinä ainoana suodattimena tetratec ex1200 ja suosittelenkin sitä eikä tuota pienempää mallia. Mulla ei kestänyt siinä juwelin omassa se kiertopumppu. Kun jo toinen olis menny takuuseen, irrotin koko pöntön.
kyttyräkala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kyttyräkala »

Hei
Nykyään sera valmistaa Juweliin sopivia putkia T5 ja T8 itse olen ostanut ja käyvät hyvin. Tampereella on ainakin yksi tukku(Akvaario ja lintu nettisivu).
Käyppäs vilkaiseen sivuja ja pyydä akvaarioliikettä mitä käytät niin tilaan loisteputkia.
juwel180vape
Junior Member
Junior Member
Viesti:

kyttyräkala kirjoitti:Hei
Nykyään sera valmistaa Juweliin sopivia putkia T5 ja T8 itse olen ostanut ja käyvät hyvin. Tampereella on ainakin yksi tukku(Akvaario ja lintu nettisivu).
Käyppäs vilkaiseen sivuja ja pyydä akvaarioliikettä mitä käytät niin tilaan loisteputkia.
Saksasta 45 W - 895 mm 23.50 EUR
Tuosta tukusta en tiedäkkään mitä maksaa kun sieltä ei voi tilata kuin liikkeet?
240l Akva
Atman At-3338
Feirplast CO2 classic
AqUaRi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja AqUaRi »

Ajattelin tuota tetratecin suodatinta lisäsuodattimeksi. Eikö tuon pitäisi olla 100-250 litraisille akvaarioille ainoaksi suodattimeksi ? :o
140 litrainen sekala ja 4 litrainen rapula
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Jos ei ole ihan täyteen kansoitettu akvaario, niin Juwelin omalla suodattimellakin pärjää aika pitkälle, kun vaihtaa siihen tehokkaamman 1000 l/h roottorin:
http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/ ... ttype/list

Suodattimen mukana tuleva musta hiililevy ja valkoinen vanulevy kannattaa heivata hiiteen ja laittaa tilalle 3cm mattosuodatinlevystä leikattu sopiva palanen. Itse olen tehnyt näin 160 litran Juwelissa ja suodattimen huoltoväli on useita kuukausia.
juwel180vape
Junior Member
Junior Member
Viesti:

AqUaRi kirjoitti:Ajattelin tuota tetratecin suodatinta lisäsuodattimeksi. Eikö tuon pitäisi olla 100-250 litraisille akvaarioille ainoaksi suodattimeksi ? :o
Jahas, tuolla lukee 100-250l parissa paikkaa kun taas tuo akvaarioon.fi on laittanut väärää tietoa EX700:sta.
Noi sen arvot on EX600:sen arvoja ei 700.
Tässä oikeat tiedot:
http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... g.php?c=83" onclick="window.open(this.href);return false;

Kylllä tuo TetraTec EX 700 taitaa olla hinta/laatu suhteeltaan paras tohon 180l akvaan!
240l Akva
Atman At-3338
Feirplast CO2 classic
hande1
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja hande1 »

Jaa, tuo Juwelin oman suodattimen veks heivaaminen tuntuu olevan jostain syystä muotia.
Se on kuitenkin itse asiassa tehokas ja pitkän huoltovälin antava laite, jota ei missään
nimessä kannata ottaa pois. (Tai sitten, miksi ihmeessä ostaa akvapaketti ja sitten heittää
sen osat pois). Hienosuodatusvanun olen siitä poistanut ja laittanut tilalle myös tuota mattosuodatin-
levyä.

T5 loisteputket on tehokkaita, tuossa taisi olla 45W/putki. Ne on aina kalliimpia
kuin T8:t. Jos niillä vaihtoväli on puolitoista vuotta, niin ei suuri kustannus kuitenkaan. Osta
siis Juwelin omat putket suosiolla.

Lisäsuodattimena itselläni Rio 180:ssä on Eheim 2012 sisäsuodatin ja se riittää vallan mainiosti
eikä tuota sisäsuodatintakaan tarvitse joka viikko putsailla. Toki on kiinni kalastosta, mutta jos
ei ihan kalasoppaa laittele niin tuo yhdistelmä riittää kyllä aivan mainiosti. Juwelin oma
suodatin muistuttaa rakenteeltaan enemmän ulkosuodatinta ja minusta tuohon ei kannata enää
kalliita ulkosuodattimia investoida.
Aiemmissa malleissa oli ongelmia tuon keskituennan pitävyydessä, uudemmissa ongelmaa ei taida
enää olla.
900-litrainen Akvastabil kiekkola, 180-litrainen monnisakvaario
juwel180vape
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Shadowman kirjoitti:Jos ei ole ihan täyteen kansoitettu akvaario, niin Juwelin omalla suodattimellakin pärjää aika pitkälle, kun vaihtaa siihen tehokkaamman 1000 l/h roottorin:
http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/ ... ttype/list

Suodattimen mukana tuleva musta hiililevy ja valkoinen vanulevy kannattaa heivata hiiteen ja laittaa tilalle 3cm mattosuodatinlevystä leikattu sopiva palanen. Itse olen tehnyt näin 160 litran Juwelissa ja suodattimen huoltoväli on useita kuukausia.
Eli ei ole vissiin järkevää laittaa tehokkampaa pumppua!

Recirculation:
The cleaning intervals mentioned above mean that the pump can be used less often for optimal circulation. Filtering is more effective when the pump is used less. The filtering bacteria require sufficient contact time with the water requiring to be cleaned.

Increased recirculation produces less effective filtering! Also, an increase in water movement expels the most important plant nutrients.
For good plant growth, please do not use additional aeration.
240l Akva
Atman At-3338
Feirplast CO2 classic
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

En minä ainakaan olis heivannut sitä suodatinta, mutta kun se pumppu ei kestänyt puoltakaan vuotta ja se suodattimen pysähtyminen ei ole oikein kiva yllätys, jos tulee vaikka parin päivän reissulta. En enää usko, että nuo pumput kestää, kun niitä kaks hajosi ihan itsekseen.
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Teoriassa biologinen suodatusteho voi hiukan heikentyä, kun mekaaninen taas parantuu. Huomiosi on sinänsä ihan oikea.
Käytännössä tuolla on tuota massaa riittävästi 1000l /h pumppua varten ja vesiarvot pysyvät hyvänä.
Tuolla isommalla pumpulla vesi siis pysyy myös puhtaan näköisenä, kun suodatin jaksaa kerätä vedestä ylimääräiset hiukkaset.
Tuo ylimääräisen mattosuodatuslevyn lisääminen tuo vielä vähän lisää pinta-alaa bakteereille kiinnittyä.

Tämä on taas niitä asioita, josta varmasti löytyy monta mielipidettä :)
juwel180vape
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Siis halvintahan minulle olisi jos tilaisin tohon Juwelin alkuperäiseen ton tehokkaamman 1000 l/h roottorin ja lisäisin mattoa sisälle.....mitähän mattoa tämä on, käykö esim IV-koneen suodatusmatto :D
Mikä sulla muuten on suodattimen puhdistusväli ja miten usein vaihdat mattoa jne... sisältä?
Tohon aikasempaan EX700 keskusteluun tuli tarkennusta YV:llä ----->

Hei,

Huomasin, että olit löytänyt sivuiltamme ristiriitaista tietoa Tetratecin EX700-ulkosuodattimesta. Haluaisin korjata tietoa sen verran, että maahantuoja on alunperin suomenkielisessä ohjekirjassaan suositellut seuraavasti: EX700 -> 100-120 -litraiseen akvaarioon ja EX600 -> 60-120 -litraiseen akvaarioon. Valmistajan suositus toki on seuraava: EX600->60-120 l; EX700->100-250 l; EX1200->200-500 l; EX2400->400-1000 l.

Mielestäni kuitenkin maahantuojan alkuperäinen mitoitussuositus on edelleen järkevä, sillä nämä pienimmät ulkosuodattimet eivät ole mitään tehopöristimiä . Ulkosuodatinta hankittaessa sitä ei kannata mitoittaa aivan suositustensa yläpäähän, jos suodatin toimii akvaarion ainoana suodattimena. Usein, kun suodatin on valittu juuri tuon mitoitussuosituksen yläpään mukaan, tulee ongelmia mm. suodattimen nopean likaantumisen ja tukkeutumisen kanssa. Siksi emme sinisilmäisesti tarjoa tuotekuvauksissa valmistajan ilmoittamaan "absoluuttista totuutta". Toki jos rinnalle tulee muuta suodatusta, asetelma muuttuu ja ulkosuodatinkin voi olla alimitoitettu.

terveisin
Petri
akvaarioon.fi:stä
240l Akva
Atman At-3338
Feirplast CO2 classic
hande1
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja hande1 »

Jaa, tuollaista laatuongelmaa (pumpun hajoaminen) en ole havainnut kahdessa 180l Riossa, joita minulla on ollut.
Takuuseenhan tuo menisi...
Olen laittanut puolikarkeata mattosuodatuslevyä, 3 cm paksua, sitä olen käyttänyt myös isomman 900-litraisen
altaani kolmessa ulkosuodattimessa ohuimman vanun sijasta.

Se on kyllä totta, että jos jättää suodattimen puhdistamatta liian pitkäksi aikaa tai suodattimeen
pääsee kasvin osia (itsellä limaskaa...) niin voi mennä nopeastikin ihan tukkoon ja pumppu pysähtyy.
Silloin tulee helposti pahaa jälkeä, jos ei ole lisäsuodatusta käytössä.
900-litrainen Akvastabil kiekkola, 180-litrainen monnisakvaario
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

En tiedä sitten, mitkä maanantaikappaleet sain, kun muutaman kuukauden jälkeen hajosivat (se takuuseen saatu hajosi myös ja sitten loppui mielenkiinto). Ole kyllä kuullut, että näiden uusien versioiden kanssa on ollut ongelmia (vuoden 2005 lopussa ostin tuon altaan), kun aiemmat kestivät hyvin.
niinu70
Junior Member
Junior Member

Joo tuttuja ovat minullekkin jutut noista pumppujen hajoomisista. Sisko niiden kanssa aikoinaan paini kunnes uskoi pikkusiskon sanaa ja heitti vesilintua niillä. Minä lähinnä siksi kuitenkin oman suodattimen pois otin kun on semmonen suuri pömpeli ja kun haluan itse taustoja altaisiin rakennella niin oli tiellä. Tuossa 180l tosiaan omakin vielä riittävä mutta esim 240 jo auttamattomasti liian tehoton. Se musta aktiivihiililevy ainakin kannattaa pois ottaa sillä aktiivihiilisuodatusta käytetään yleensä esim. lääkekuurien jälkeen poistamaan "turhia" lääkejämiä altaasta ja ikävä kyllä tahtoo poistaa myös tarpeellisisakin ravinteita.

Ilmastointikoneen suodatinlevyn käynnistä en ihan mene takuuseen. Pitäs ainakin selvittää ettei niiden valmistuksessa ole käytetty mitään homeenestoaineita kuten esim joidenkin askarteluvanujen kohdalla on. Parasta varmaan kuitenkin on hommata kunnon pala esim sellaista suodatinlevyä mitä mattosuodattimien valmistamiseen käytetään. Tulee halvemmaksi itse siitä leikellä saati valmiita Juwelin paloja ostaa.

Joskus tälläkin palstalla aina ilmoitellaan että ollaan tekemässä ryhmätilauksia tuolta Saksanmaalta. Semmoinen on aikas hyvä hankintakeino noille tavaroille. Tietenkin myös liittyminen paikalliseen akvaariokerhoon on ok silloin myös tämmöiset edulliset yhteishankinnat helpompia.

Minä itse aina joskus porukkaa tilauksiin kerään, mutta nyt menee ainaskin hetki kun juuri eilen paketti sieltä tuli.
juwel180vape
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Nyt olis juwelin 240l(5wee vanha) tarjottu mulle kaikkine häpöttimineen(kaloja, kasveja jne..) 250eur ilman jalustaa. Mukana uusittu sisäsuodatin jonka tuotto 1100l/t? Suodattimen merkistä ei tietoa?
Onko kannatava ostos?

--------------------------

Mistä löytyy jalusta 108cm leveälle ja 45cm syvälle 240l akvaariolle kun ei tunnu löytyvän mistään?
Sen alla ei mikään hepponen varmaan toimi....
Jalustan korkeus tulis olla jotain 70cm ja leveys voi olla 140cm!
240l Akva
Atman At-3338
Feirplast CO2 classic
niinu70
Junior Member
Junior Member

Hei tuohon 250€ tai ainakin lähelle, voisi löytyä koko Juwelin 240l pakettikin. Älä hoppuile vielä jos vain mitenkään jaksat oottaa. Niin ja jos sille 240l altaalle jalustaa etsit niin eikös sen leveys oo jotain 120cm siis jos juwelista kyse.

Minä vuosi sitten semmoisen paketin ostin huuto.netistä 220€ ja ikää altaalla oli 3v. Siinä oli myös jalusta mukana. Ootko huudosta katsonut
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ensiksikin pitää miettiä millaisen kokoonpanon haluat.

Jos altaaseen tulee pieniä kilttejä kaloja, jotka ei pahemmin suttaa, niin juwelin oma suodatin riittää mainiosti. Valaistus on ihan riittävä suurimmalle osalle kasveja.
Mikäli taas haluat sinne vedenalaisen puutarhan, niin silloin lisävalaistus on tarpeen.
Jos haluat sinne suhteellisen suttaavia kaloja tai paljon kaloja voi sisäsuodatin olla tarpeellinen. Ulkosuodattimen hankinnassa ei ole mitään järkeä. Juwelin oma suodatin on erittäin tehokas ja toimiva suodatin. Ominaisuuksiltaan se vastaa ulkosuodatinta. Miinuspuolena ehkä toi koko, mutta toisaalta se on väriltään musta, joten häviää aika tehokkaasti vaikka jonkun vesimiekkapuskan taakse.
niinu70
Junior Member
Junior Member

Minulla tuon 240 oma valaisinkin riitti aikas puskan kasvattamiseen ja silloin en edes vielä ollut co2 ihmeelliseen maailmaan perehtynyt.
juwel180vape
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Ostan ensi viikolla 240l akvaarion tutulta kaikkine kaloineen hintaan 150Eur. Ikää silä on 4-5 vuotta ja siihen on juuri uusittu sisäsuodatin. Mistään merkistä ei ole tietoa ennenkuin pääsen itse tutustumaan reilun viikon päästä.
Teetätän siihen alusta 22mm levystä kun nuo Juwelin omat on niin kalliita ja naurettavan ohuesta(about 14-16mm) tavarasta tehtyjä :D
Hintaa lootalle tulee about 150-200Eur.
Et sellasta....
240l Akva
Atman At-3338
Feirplast CO2 classic
Dixie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Dixie »

juwel180vape kirjoitti: naurettavan ohuesta(about 14-16mm)
Naurettavan tai ei, niin hyvin näyttävät kasassa pysyvän. Myös 400:sten alla.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”