Altaan koko 128l, kalasto (ollut) 6 kääpiörihmaa (1u+5n), 11 rusokiilakylkeä, 3 piikkisilmää ja partamonni. Vesiarvot ok, lämpötila ok, hoitorutiinit ok. Allas ei ole omani vaan äitini. Allas on ollut pystyssä noin vuoden, kiilakyljet ovat edellisestä altaasta jossa ne asustivat noin vuoden, rihmanaaraat on hankittu altaan perustamisen jälkeen kuten piikkisilmätkin, rihmauros on hankittu syksyllä 2008. Tuo kuva on otettu 15.12.2008 jonka jälkeen olenkin saanut parin viikon välein kuulla jonkun kalan kuukahtaneen. Tällä hetkellä jäljellä taitaa olla enää 9-10 kiilakylkeä. Mitään varsinaisia oireita äitini ei ole ainakaan raportoinut, itse olen havainnut muutamien rihmojen olleen joskus apaattisempia ja kiilakylkien vatsojen pullottaneen (tuon olen kyllä pistänyt hyvinsyömisen piikkiin, kalat eivät ole olleet kuitenkaan pöhöttyneitä). Kuulema partamonnikin on kadonnut.
Tuo rihmauros on hankittu maineltaan ehkä hieman epäilyttävästä liikkeestä, joten havaittuani sillä tuon pyrstön aloin melko heti epäillä tubia. Muut kalat olivat silloin oireettomia. Voisinko olla epäilyileni oikeassa?
Olen antanut ohjeeksi äidilleni seurailla tilannetta ja olla hankkimatta akvaarioon uusia kaloja. Osaisiko joku antaa jotain vanhaa topiccia mistä löytyisi ohjeet altaan desinfiointiin jos tauti nyt vie kaikki kalat, niin kuin näyttää käyvän?