Miksi Kiekot syö muniaan?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Miksi Kiekot syö muniaan?
Moro!
Kiekkoni ovat viikkottain laskennu mätiään eri pinnoille, mutta joka kertaa ovat syöneet itse omia muniaan. Pigeon Blood pari 2V. ja Blue Diamond pari 1v.
Erottelin Pigeon Blood naaraan muniensa kanssa omalle osastolle jossa oli riittävästi tilaa hyvin liikkumiseen, oli 24h. hyvin niitä hoitanu ja puhaltunu niitten päälle mutta sitten yht`äkki alkoi niitä itse syömään!
Mitenköhän tälle asialle voisi auttaa?
Kiekkoni ovat viikkottain laskennu mätiään eri pinnoille, mutta joka kertaa ovat syöneet itse omia muniaan. Pigeon Blood pari 2V. ja Blue Diamond pari 1v.
Erottelin Pigeon Blood naaraan muniensa kanssa omalle osastolle jossa oli riittävästi tilaa hyvin liikkumiseen, oli 24h. hyvin niitä hoitanu ja puhaltunu niitten päälle mutta sitten yht`äkki alkoi niitä itse syömään!
Re: Miksi Kiekot syö muniaan?
malawi kirjoitti:Moro!
Hedelmöitymättömiä?
Yksi keino on käyttää kudun päälla verkkoa jonka läpi pari näkee munat, mutta ei ylety niitä syömään.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>
En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
-
- Advanced Member
Moi, ovat kyllä hedelmöityneitä, kerran ne on päässyt siihen asti että on ollu elävinä 24h. mutta sitten taas söi ne 

-
- Advanced Member
Ilmeisesti tähän ei löydy vastausta. Toivotaan, että joskus oppisivat 

Tähän kysymykseen vaikea antaa vastausta, mutua kyllä löytyy.
Juuri kuin on esitetty. Kutu ei ole hedelmöittynyt. Tai jos on poikasia on liian vähän, emokalat kokevat lisääntymisen epäonnistuneeksi ja syövät kudun/poikaset. Itselläni kiekkokalaparit (useat) aikoinaan saattoivat kutea poikaset kyljillä, seuraavana aamuna oli vähäiset poikaset kyljiltä hävinneet ja uusi kutu kutualustassa, jota taas hoidettiin uudella innolla.
Terveisin: Rekihurja kalapsygologi...
Juuri kuin on esitetty. Kutu ei ole hedelmöittynyt. Tai jos on poikasia on liian vähän, emokalat kokevat lisääntymisen epäonnistuneeksi ja syövät kudun/poikaset. Itselläni kiekkokalaparit (useat) aikoinaan saattoivat kutea poikaset kyljillä, seuraavana aamuna oli vähäiset poikaset kyljiltä hävinneet ja uusi kutu kutualustassa, jota taas hoidettiin uudella innolla.
Terveisin: Rekihurja kalapsygologi...

- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
Itselläni kuti kaksi päivää sitten kaksi kiekkoparia, molemmat ovat samassa altaassa (matto välissä). Toisen parin kutu alkoi heti näyttää valkenemisen merkkejä ja huonosti tämän parin kudut ovat perinteisesti onnistuneet. Sen verran kuitenkin, että muutaman kerran on muutamia poikasia kuoriutunut. Kiekkopari ei näyttänyt nyt syövän juuri ainuttakaan mätimunaa, vaikka kaikki menivät loppupelissä valkoisiksi ja valkoista mätiä oli yhä äsken ruukun pinnalla. Toisella parilla puolestaan ei mennyt yhtäkään mätimunaa valkoisiksi, mutta jostain kumman syystä kalat saivat eilen illalla inspiraation ja vetivät melkoisen komean kudun laakista napaansa (tai eihän niillä kyllä napaa ole). No joka tapauksessa, ei oikein mitään järkevää selitystä kummankaan parin käyttäytymiselle.
Morpho, onko villien kudusta mitään raportoitavaa?
Morpho, onko villien kudusta mitään raportoitavaa?
Juhani
Onko vesiarvot kohdallaan? Vaikka munat ovat hedelmöittyneet, liian kova vesi tai korkea ph voi tuhota ne. Sillon munat syödään. Tosin nuoret kalat tekee niin usein muutenkin. Laita harva seulaverkko päälle, niin että emot pystyvät löyhyttelemään kutua, mutteivat syömään. Ja homemyrkkyä kannatta käyttää, ettei home leviä hedelmättömistä terveisiin. Sit selviää onko vika kaloissa vai munissa. Kuoriutuneita poikasia tuskin syövät, vaikka sitäkin on nähty.
-
- Advanced Member
Munat näyttävät siltä että olisivat hedelmöityneitä, muutaman niistä kymmenistä on valkoisia mutta muitten näyttäisi ihan siltä että ovat hedelmöitynyt. En ole vesiairvoja katsonnut, mutta luulisin niitten olevan kohdallaan, akvaariossa on jättikokoinen kanto joka pitäisi sitä vettä pehmentää. Ja muutenkin kiekot näyttää oikein terveeltä ja viihtyvän hyvin.
Poikasten kanssa pelatessa vesiarvot pitää olla degadia paremmalla tasolla, kun missä aikuiset kalat viihtyvät. Viljellyt kiekot ovat tottuneet korkeaan pH:n ja kovaan veteen, mutta munat eivät.
-
- Advanced Member
no mun tarvii sitten varmaan tarkistaa noita vesiarjoja jos sen kanssa tämä asia sitten mättää! Kiitos teille kaikille neuvoista.
-
- Advanced Member
Kiekot oli kutenu eilen illalla ja nyt on vahtinu muniaan yli 24h syömättä niitä. Jospa ne nyt vaan jaksais olla kunnolliset vanhemmat!
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Meillä on käynyt useampaan kertaan niin, että kutumunat ovat päässeet siihen sätkytysvaiheeseen, jolloin alkavat kuoriutua ja sitten ne on vedetty poskeen.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
-
- Advanced Member
No niitten pitäisi kuoriutua muutaman tunnin sisällä ja nyt äiti popsii niin, voi itku!
-
- Advanced Member
En tiedä syytä, mutta voin vain arvailla, kun itsellänikin on tuota samaa ongelmaa...
Ensimmäisenä tulee mieleen kiekkovanhempien epäkypsyys asiaan, eivät siis tiedä, mitä tekevät.
Toisena tulee mieleen se että jos altaassa on jotakin munia uhkaavaa (esim niitä syöviä kaloja/ötököitä), syövät mieluummin itse munansa kuin antavat niitä muille.
Surkeaa se on kun se on niiiiiin lähellä ja sitten kuitenkin niiiiiiin kaukana.
Ensimmäisenä tulee mieleen kiekkovanhempien epäkypsyys asiaan, eivät siis tiedä, mitä tekevät.
Toisena tulee mieleen se että jos altaassa on jotakin munia uhkaavaa (esim niitä syöviä kaloja/ötököitä), syövät mieluummin itse munansa kuin antavat niitä muille.
Surkeaa se on kun se on niiiiiin lähellä ja sitten kuitenkin niiiiiiin kaukana.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
-
- Advanced Member
Mun poikaystäväkin epäilee että kiekot syö muniaan sen takia etten olen kokoajan katsomassa niitä, että olisin uhkana. Eli mielummin söis itse munaansa kun joku muu uhka!
Kiekotkin ovat yksilöitä. Toiset haluaa, että lajitoveri on näkösällä uhkana,
että viitsivät ylipäätään hoitaa kutua. Toiset haluavat ehdottoman rauhan.
Joskus puolisot ovat niin riitaisia, että toinen pitää poistaa. Joskus
naapuri adoptoi pentueen. Omien kalayksilöjen tunteminen on
a ja o kiekkojen kudetuksessa.
Suosittelen, että teet metalliverkosta (n.10*10mm silmä) valmiiksi suojan kudulle.
Kun kutevat seuraavan kerran, sujautat verkon päälle. Kun poikaset ovat kuoriuteneet,
verkon voi poistaa. Olet pykälää pidemmällä.
että viitsivät ylipäätään hoitaa kutua. Toiset haluavat ehdottoman rauhan.
Joskus puolisot ovat niin riitaisia, että toinen pitää poistaa. Joskus
naapuri adoptoi pentueen. Omien kalayksilöjen tunteminen on
a ja o kiekkojen kudetuksessa.
Suosittelen, että teet metalliverkosta (n.10*10mm silmä) valmiiksi suojan kudulle.
Kun kutevat seuraavan kerran, sujautat verkon päälle. Kun poikaset ovat kuoriuteneet,
verkon voi poistaa. Olet pykälää pidemmällä.
-
- Advanced Member
Mitenhan sen sais tehtyä kun munivat vehden tai putken päälle?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Voithan myös tehdä metalliverkosta koko päädyn kokoisen "karsinan", jolla voit erottaa kudun.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Ykkös pointti kiekkojen kudettamisessa : Siirrä ne sisustamattomaan kutu-akvaarioon.malawi kirjoitti:Mitenhan sen sais tehtyä kun munivat vehden tai putken päälle?
Putken päälle verkko on helppo virittää. Leikkaa metalliverkosta 5-7cm leveän soiron. Muotoilee sitä vähän kaarevaksi ja ruttaa molemmista päistä (ylä ja alapää, että verkko on irti putkesta. Kiinnitys kumilenkillä tms.
-
- Advanced Member
Oishan se sisustamaton akvaario kyllä helpompi, mutta jos vanhemmat syö munat niin aika turha hankinta olis. Vai luulettekö jos ne olisivat yksinään sisustomattomassa altaassa että jättäisivät munansa rauhaan?
Ei ole tosiaan mitään takeita, että jättäisivät kudun siltikään syömättä. Lisäksi ennen kuin lähtee "touhuamaan" kutualtaiden ja muiden kanssa kannattaa ihan todella miettiä onko itse valmis uhraamaan poikasten hoitamiseen päivittäin aikaa usean kuukauden ajan. Kalojen touhujen, myös niiden kutupuuhien, seuraaminen siellä pääaltaassa on ihan ok-harrastamista myös.malawi kirjoitti:Oishan se sisustamaton akvaario kyllä helpompi, mutta jos vanhemmat syö munat niin aika turha hankinta olis. Vai luulettekö jos ne olisivat yksinään sisustomattomassa altaassa että jättäisivät munansa rauhaan?
* Huvinsa kullakin! *
Poikaset tuhoutuu 99% varmasti "seura-akvaariossa" , vaikka ne kuoriutuisivatkin.
-
- Advanced Member
OK, tarvii ylipuhua tota mun rakasta että antais mun hommata kutualtaan asuntoon. Tiliaa riittää yllin kyllin. Taidan ostaa pari punkkupulloa ja ostaa sille jotain kiva lahjaa ja pehmittää sitä. Poikasten hoito hommat kuulostaa kivalta vaikka meneekin aikaa ja duunia siihen!
Sitten onkin jo kunnon "kiekkohenkilö", kun on kasvattanut oman poikueen, muuten ei voi olla mielipiteitäkäänmalawi kirjoitti:OK, tarvii ylipuhua tota mun rakasta että antais mun hommata kutualtaan asuntoon. Tiliaa riittää yllin kyllin. Taidan ostaa pari punkkupulloa ja ostaa sille jotain kiva lahjaa ja pehmittää sitä. Poikasten hoito hommat kuulostaa kivalta vaikka meneekin aikaa ja duunia siihen!