Mitkä laitteet tarpeellisia ja mitkä ei?
Valvoja: Moderaattorit
Mitkä laitteet tarpeellisia ja mitkä ei?
Olen hankkimassa 260-litraista seura-akvaarioksi tarkoitettua allasta ja aloittelijana pohdin, mitkä pakettiin tarjotuista laitteista ovat todella tarpeellisia ja mitkä eivät sitä ehkä ole. Minulle on ehdotettu valitsemani Eheimin 2026 ulkosuodattaminen lisäksi Eheim 2048 sisäsuodatinta, pohjalämmitintä ja 300 euron arvoista hiilidioksidilevitintä. Ovatko kaikki edellä mainitut laitteet tarpeellisia tuon kokoisessa altaassa vai olisiko jokin muu ratkaisu suositeltavampi? Käsittääkseni ainakin hiilidioksidilevittimiä saa edullisempaankin hintaan ja niitä voi jopa itse tehdä. Kertokaa te kokeneempina, kannattaako kaikkia tuollaisia välineitä ostaa mukaan pakettiin.
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Mitkä laitteet tarpeellisia ja mitkä ei?
Suodattimien merkkeihin ja malleihin pahemmin nyt puuttumatta, itse suosittelen yhdistelmää sisäsuodatin & ulkosuodatin. Suodatinehdotus on siis hyvä, noista malleista saat rutkasti kokemuspohjaista tietoa tuolla haulla. Pohjalämmitin on hieman outo tuttavuus minulle (ja varmaan melko monelle muullekin), tavallisin lämmitin kun on tuo ihan perinteinen sauvamalli. Joten jos pohjalämmittimen vaihto sauvalämmittimeen laskee hintaa, tee se ihmeessä. Hiilidoksidilevitin on aika mahtavan tyyris
, etenkin jos haluat ihan tavallisen seura-altaan etkä mitään hollantilaista kasvipuutarhaa
. Hiilidioksidilevittimen sijaan katselisin pakettiin kunnon valoa, tuolla hinnalla voisi saada jo jonkunmoisen T5-loisteputkivalaisimen (T5 on siis tehokkaampi kuin T8, T8 on taas tämä ihan tavallinen loisteputki). Jos kasveihin hurahdat, niin ensisijaisesti tarvitset kunnon valovehkeet. Hiilarisysteemit voit tosiaan rakennella vaikka itse, kuten totesitkin.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
mkf
- Junior Member

- Akvaarioseurat: HAS
Ulkosuodatin, sisäsuodatin mielummin diffussorilla, niin et tarvitse erillistä ilmapumppua, fluval 3+ ja 4+ ajaa saman asian, kierrättää pintavettä ja hapettaa.
Riippuu paljon siitä mitä kaloja olet ostamassa tuo eheim 2048 on aika tehokas varsinkin lehti ja kiekkokaloille. Hiilidioksidilevitintä et välttämättä tarvitse jos et rupea kasvattamaan kasveja. Lämmitin, jos kalat vaativat 26-30 asteista vettä. Ja oikeat lamput kannattaa tarkistaa.
Riippuu paljon siitä mitä kaloja olet ostamassa tuo eheim 2048 on aika tehokas varsinkin lehti ja kiekkokaloille. Hiilidioksidilevitintä et välttämättä tarvitse jos et rupea kasvattamaan kasveja. Lämmitin, jos kalat vaativat 26-30 asteista vettä. Ja oikeat lamput kannattaa tarkistaa.
-
Mabo
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Kysele pakettitarjousta muistakin paikoista, hintaeroa voi olla paljonkin.
Nuo suodattimet ovat ihan ok, vaikkakin kalliimmasta päästä. Sisäsuodattimena menisi tuon 2048:n tilalla ihan hyvin myös Eheimin PickUp tai Aquaball muutamalla modulilla, kun ulkosuodattimessa on potkua.
Pohjalämmittimen tilalle käy hyvin tavallinen sauvalämmitin ja hiilidioksidisysteemin voi rakentaa itsekin (jos sellaista edes kokee tarvitsevansa), kuten Adrianna totesikin.
Nuo suodattimet ovat ihan ok, vaikkakin kalliimmasta päästä. Sisäsuodattimena menisi tuon 2048:n tilalla ihan hyvin myös Eheimin PickUp tai Aquaball muutamalla modulilla, kun ulkosuodattimessa on potkua.
Pohjalämmittimen tilalle käy hyvin tavallinen sauvalämmitin ja hiilidioksidisysteemin voi rakentaa itsekin (jos sellaista edes kokee tarvitsevansa), kuten Adrianna totesikin.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
Hei ja tervetuloa harrastuksen pariin!
Itse henk. koht jättäisin tuon pohjalämmittimen pois, jos tulevan kalaston takia tulee lämppäriä tarvitsemaan pärjää varmasti sauvalämmittimellä ja uskoisin sen myös olevan huomattavasti halvempi. Myös tuon hiilarisysteemin heivaisin pois. Jos tarkoituksena on kasvattaa melko peruskasveja en näkisi että tuota tarvittaisiin. Hiilarisysteemejä voi tosiaan rakennella itse ja taas kerran euroja säästyy. Lisäksi niiden väsääminen on hauskaa puuhaa.
Tuo ulkoinen suodatin on ihan kelpo peli tuon kokoiseen mutta sisäsuodattimen vaihtaisin vähän huokeampaan malliin, esim. tähän:
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708200551" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja kuten aina nämä "neuvomisviestini" lopetan, viisaammat jatkakoon...
Muoks: Aika moni kerkes ennen...
Itse henk. koht jättäisin tuon pohjalämmittimen pois, jos tulevan kalaston takia tulee lämppäriä tarvitsemaan pärjää varmasti sauvalämmittimellä ja uskoisin sen myös olevan huomattavasti halvempi. Myös tuon hiilarisysteemin heivaisin pois. Jos tarkoituksena on kasvattaa melko peruskasveja en näkisi että tuota tarvittaisiin. Hiilarisysteemejä voi tosiaan rakennella itse ja taas kerran euroja säästyy. Lisäksi niiden väsääminen on hauskaa puuhaa.
Tuo ulkoinen suodatin on ihan kelpo peli tuon kokoiseen mutta sisäsuodattimen vaihtaisin vähän huokeampaan malliin, esim. tähän:
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708200551" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja kuten aina nämä "neuvomisviestini" lopetan, viisaammat jatkakoon...
Muoks: Aika moni kerkes ennen...
Uusioakvaristi, 240 l
Hei! Paljon kiitoksia vastauksista! Itsekin ajattelin samansuuntaisesti, mutta eipä ole vielä niin paljon kokemusta, että voisi olla mistään kovin varma. Erityisesti pohjalämmitin tuntui perin oudolta, varsinkin, mikä jäi alunperin sanomatta, kun tätä hintavaa laitetta ehdotettiin sauvalämmittimen lisäksi.
Annoitte hyvää apua päätösten tekemiseksi, joten toivottavasti osaan nyt koota kunnollisen, toimivan paketin uusien kalojen ja kasvien iloksi!![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Annoitte hyvää apua päätösten tekemiseksi, joten toivottavasti osaan nyt koota kunnollisen, toimivan paketin uusien kalojen ja kasvien iloksi!
260 l akvaario, 2 kpl 80 l akvaariota ja 3 kissaa
-
Tindra
- Advanced Member

- Viesti:
Sanoisin kans, et jätä toi hiilarilevitin pois. Mulla on yhdessä jaetussa altaassa pohjalämmityskaapeli, koska en halunnut jokaiseen kolmeen väliseinillä jaettuun lokeroonsa sauvalämmitintä. Se hyvä puoli tuossa on, ettei ole rumentamassa ja viemässä tilaa, mutta ei se ole säädettävissä. Hintaa kaapelilla oli n. 3:n tavallisen sauvalämmittimen verran. Suosittelisin sulle kuitenkin ihan normi sauvalämmitintä, parhaaksi havaitsemani lämmitinmerkki on Sera Precision. Ilmapumppu ei muutenkaan ole mikään tarpeellinen kapistus jos käytössä on ulko- ja sisäsuodattimet, mulla on altaissa joko sisäsuodatin tai ilmapumppu, ei molempia, mutta huom. mulla onkin vain 20-88-litraisia altaita.
Akvarismia 1992-2014
Tämä keskustelu aiheutti itselleni hieman harmaita hiuksia sillä minulla on 240l altaassa vain ulkosuodatin Eheim professional 2329
ja kuvittelin sen riittävän varsin hyvin yksinäänkin tuohon akvaarioon.
Vesiarvot ainakin ovat olleet kokoajan hyviä ja 10 kpl safiiritetroja on viihtynyt altaassa.
Kysymys kuuluukin pitäisikö minun käyttää myös sisäsuodatinta?
ja mistä oikeastaan tietää että suodatus on riittävä?
ja kuvittelin sen riittävän varsin hyvin yksinäänkin tuohon akvaarioon.
Vesiarvot ainakin ovat olleet kokoajan hyviä ja 10 kpl safiiritetroja on viihtynyt altaassa.
Kysymys kuuluukin pitäisikö minun käyttää myös sisäsuodatinta?
ja mistä oikeastaan tietää että suodatus on riittävä?
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
-
Tindra
- Advanced Member

- Viesti:
Ei siihen ole sellaista sääntöä että sun ehdottomasti pitäisi käyttää myös sisäsuodatinta, ulkosuodatinta käytettäessä se sisäsuodatin hoitaa lähinnä roskankerääjän virkaa, jos ei ole tähän mennessä tuntunut lisäsuodatus tarpeelliselta, niin voit ihan rauhassa käyttää jatkossakin pelkkää ulkosuodatinta.
Akvarismia 1992-2014
Lähinnä kysymykseni koskikin tuota että mistä tietää tarvitseeko myös sisäsuodatinta vai ei?Tindra kirjoitti:Ei siihen ole sellaista sääntöä että sun ehdottomasti pitäisi käyttää myös sisäsuodatinta, ulkosuodatinta käytettäessä se sisäsuodatin hoitaa lähinnä roskankerääjän virkaa, jos ei ole tähän mennessä tuntunut lisäsuodatus tarpeelliselta, niin voit ihan rauhassa käyttää jatkossakin pelkkää ulkosuodatinta.
Kyseessä on ensimmäinen akvaarioni ja ei ole siten oikein kokemusperäistä tuntemusta siitä pitäisikö suodattaa enemmän...
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
-
nepis76
- Advanced Member

- Viesti:
Mikäli vedessä mielestäsi on sellaisia hippuja, joista tahtoisit päästä eroon (vain näkökysymys), niin silloin kannattaisi harkita sisäsuodatinta. Mutta mikäli vedessä ei liiku mitään itseäsi häiritsevää höttöä, niin mitä suotta hankkimaan sisäsuodatinta.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
mkf
- Junior Member

- Akvaarioseurat: HAS
Tindra kirjoitti:Ei siihen ole sellaista sääntöä että sun ehdottomasti pitäisi käyttää myös sisäsuodatinta, ulkosuodatinta käytettäessä se sisäsuodatin hoitaa lähinnä roskankerääjän virkaa, jos ei ole tähän mennessä tuntunut lisäsuodatus tarpeelliselta, niin voit ihan rauhassa käyttää jatkossakin pelkkää ulkosuodatinta.
Tuohon vielä lisäisin kokemukseni syvällä rintaäänellä että, riippuu kalastosta,
moni kala tarvitsee jonkunlaista pinta ja keskiveden virtausta, varsinkin omat safiiritetrat pitää siitä kun saavat uida vastavirtaan välillä, samoin levänuoliaiset ja muut tetrat. Selvästi tykkäävät/tarvitsevat sitä.
Viisaammat jatkakoon.........
-
Deicide
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Tuo sisäsuodatin mainittuna roskan kerääjänä pidentää sen ulkosuodattimen puhdistusväliä huomattavasti. On helpompi puhdistaa vaikka viikottain vedenvaihdon yhteydessä. Saapahan bakut jyllätä häiritsemättä pidempään siellä ulkoisessa. Voihan sen pistää vaikka sitä pintavettä kierrättämään. Minä suosittelen.timo1976 kirjoitti:Lähinnä kysymykseni koskikin tuota että mistä tietää tarvitseeko myös sisäsuodatinta vai ei?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Mulla on suurinpiirtein samankokoinen allas (250 l) ja samanlainen ulkosuodatin, sekä lisäksi sisäsuodattimena Eheimin Aquaball 2212. Aquaballit on aika merkittävästi noita Powerlineja (kuten 2048) halvempia, joten voi myös harkita sen vaihtamista halvempaan malliin. Speksit kuitenkin ovat käsittääkseni suht samat.
250 l, 60 l
-
bj
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Mä kanssa suosittelen ulkopöntön lisäksi sisäsuodatinta. Sillä saa pintaveden kivasti liikkeelle ja näin veden happipitoisuus nousee ja kalat viihtyy
. Kun pintavesi hoituu tuolla, ni ulkosuodattimen, jos on ulostulo suihkuputkella, voi altaan päädyssä suunnata alaspäin vaikka vähän vinoon, ni lähtee pohjassakin vesi ja siten roskat liikkeelle ja kulkeutuu suodattimiin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
Deicide
- Elite Member

Aquapallot eivät pese Powerlineja kuin hinnassa. Jos tehokkaan sisäsuodattimen haluaa, niin Powerline. Pallot on leluja nihin verrattuna.
En yhtään epäile. Jos kuitenkin on ulkosuodatin kaverina, niin luulisi ison Aquaballinkin riittävän hoitamaan roskankerääjän virkaa.Deicide kirjoitti:Aquapallot eivät pese Powerlineja kuin hinnassa. Jos tehokkaan sisäsuodattimen haluaa, niin Powerline. Pallot on leluja nihin verrattuna.
250 l, 60 l
-
Deicide
- Elite Member

Varmaan riittääkin. Mulla on isoin pallo 160 litraisessa ulkopöntön kaverina. Powerlinen 2252 suodatinta käynnissä 4kpl. Ei siis samassa altaassa...
Osa noista jo aika vanhoja, mutta kestäviä ovat. pienempää powerlineä ei ole koskaan ollutkaan. Noissahan tosiaan onkin jopa 30e hintaeroa! Kyllä varmaan se pallo voisi olla hyväkin ratkaisu.
-
Malys
- Advanced Member

Tai sitten Aquaballin (en pidä näistä itse yhtään) tilalle Eheim Pick-up 2010 tai 2012. Omissa altaissa näitä on kaksi ja yksi iso plussa on helppo siivous, sen kun nostat pelkän suodatinkotelon irti ja pesuun, muu osa suodattimestä jää paikoilleen.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Samaa mieltä edellisen kanssa! Aikaisemmin tässä ketjussa jo tuota pick-up suodatinta suosittelin ilman sen tarkempia perusteluja mutta tulkoon ne näin jälkikäteen.
Yhden aquapallon omistan ja 4 pick-uppia, pick up helpompi puhdistaa ja kerää roskia huomattavasti paremmin kun tuo "vesipallo". Vettä saavat toki molemmat liikkeelle... Ainut ominaisuus josta pallossa pidän on se että virtauksen saa suunnattua sivuttaissuunnan lisäksi myös ylös tai alas.
Yhden aquapallon omistan ja 4 pick-uppia, pick up helpompi puhdistaa ja kerää roskia huomattavasti paremmin kun tuo "vesipallo". Vettä saavat toki molemmat liikkeelle... Ainut ominaisuus josta pallossa pidän on se että virtauksen saa suunnattua sivuttaissuunnan lisäksi myös ylös tai alas.
Uusioakvaristi, 240 l