Allas + valaisinkansi

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Waldo68
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Allas + valaisinkansi

Viesti Kirjoittaja Waldo68 »

Juu tervehdys!

Tarkoituksenani olisi päivittää nykyistä allasta vähän isommaksi (400-500 l). Akvaariokokonaisuuksien mukana tulevat jalustat kun eivät oikein massiivisuudellaan miellytä minun (eivätkä varsinkaan emännän) silmää, niin olen päättänyt rakennella jalustan omatoimisesti.

Nyt kysyisinkin, josko joku osaisi sanoa, onko missään myynnissä kokonaisuuksia, joihin kuuluisi allas sekä "integroitu" valaisinkansi (mieluusti neljällä putkella). Altaan pituudella ja korkeudella ei olisi mitään rajoitusta, mutta syvyyden tulisi olla mieluusti maksimissaan 50 cm.

Wohalta taitaisi saada ihan minkälaisia purkkeja tahansa, mutta budjettirajoituksen vuoksi olisi kiva saada tietoa muistakin mahdollisista toimittajista.

-W-
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Re: Allas+valaisinkansi

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Olisiko Juwel Rio 400 sopiva vaihtoehto. Tuon saanee ilman jalustaakin, mikäli ei omaa silmää miellytä.
Itsellä on k.o. kokonaisuus pyökin värisenä, mutta nykyäänhän tuota saa myös tumman puun värisenä.
Loisteputkien määrää voi myös lisätä kahdesta neljään.

http://www.juwel-aquarium.de/en/rio.htm?cat=8
sourz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sourz »

Entä Wromak?

http://www.wromak.com.pl/wromak_fin/index_fin.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kalajuttu.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Puutorilta saa omilla mitoilla ja valoa halutessaan (T5 tai T8) niin paljon kuin altaan leveys antaa myöten. Joku nämä pian teilaa mutta itse olen oikein tyytyväinen.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Waldo68
Starting Member
Starting Member

Kuinkahan luotettavia nuo Wromakin altaat mahtavat olla? Itselleni tämä valmistaja on kyllä aivan uusi tuttavuus. Mahtaako pääkaupunkiseudulta löytyä liikettä, joka kyseisen valmistajan purkkeja myy...

Entäs sitten, kumpi olisi parempi (ja miksi) valaistusratkaisu (altaaseen, jonka mitat noin 150x50x60), Arcadia T5 4x54W, vai 2x70W monimetalli? Kuten huomaatte, olen varsinainen noviisi näissä asioissa, mutta kun mieli tekisi rakennella kerralla toimiva kokonaisuus.

-W-
Siiderihai
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Siiderihai »

Mä tilasin Kalajutusta ton Wromakin 63 l tykötarpeineen.

http://www.kalajuttu.fi/product_catalog.php?c=121" onclick="window.open(this.href);return false;

On ollut ihan pätevä ja hintansa väärtti, lampun väri on vaan vähän liian sinertävä mun makuun ja aion vaihtaa sen.
Waldo68
Starting Member
Starting Member

Wromakin valmispaketeissa vain on 450 litran tankissakin vain 2x36W putket. Tuntuu maallikon korviin vähän riittämättömiltä. Suunnitelmissa olikin hankkia pelkkä allas ja siihen erikseen vähän laadukkaampi valaisinratkaisu. Jalustankin luultavasti joudun värkkäämään itse.

-W-
sourz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sourz »

Waldo68 kirjoitti:...onko missään myynnissä kokonaisuuksia, joihin kuuluisi allas sekä "integroitu" valaisinkansi (mieluusti neljällä putkella)....
Waldo68 kirjoitti: Suunnitelmissa olikin hankkia pelkkä allas ja siihen erikseen vähän laadukkaampi valaisinratkaisu.
Kumman meinaat toteuttaa? Nimittäin pelkkiä altaita saa "mistä tahanta"
Mutta jos haluaa "perinteisen kalustealtaan" niin sitten vaihtoehdot vähenee aika paljon.
käytännössä: Woha, Aquael, MP, Juwel, Wromak. Sitten on joitan valmistajia joilla on erillaisia muovikoppia valaisinkantena.
Waldo68 kirjoitti:Wromakin valmispaketeissa vain on 450 litran tankissakin vain 2x36W putket. Tuntuu maallikon korviin vähän riittämättömiltä.
Mikäli haluaa ns. kalustealtaan ulkonäköä niin sinne olemassa olevaan kanteen voinee askarrella lisäputkia vaikka linkistä löytyvillä tarvikkeilla.
http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/ ... aterproof/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se on sitten makuasia haluaako umpikannen vai altaan päälle asennettavan tai katosta roikkuvan valaisimen.
Riippuu myös altaan sijoituspaikasta.
Esim. itse en olohuoneeseen haluaisi mitään kirkasta ja paljon hajavaloa tuottavaa akvaarovalaisinta, vaikka sen saakin tarvittaessa pois päältä.
Waldo68
Starting Member
Starting Member

Jep...

Jutuissani tosiaan ilmenee selkeitä ristiriitaisuuksia. Alunperin olin suunnitellut kalusteallasta johon olisi tullut myös jalusta. Mutta lähinnä koska teollisten jalustojen ulkonäkö ei miellytä, olen päätymässä toisenlaiseen ratkaisuun. Ja kun jalusta tulee olemaan kotikutoinen, ei tarvitse "hyväksyä" kalustealtaiden muovisia valaisinkansirumiluksiakaan.

Lähinnä nyt sitten tuleekin kyseeseen kokolasiallas, jonka päälle/yläpuolelle jonkinsortin valaistusratkaisu. Kuten sourz tuossa totesikin, pelkkiä altaita saa joka puodista. Mutta eiköhän se ole kuitenkin niin, että myös näissä on valmistajakohtaisia eroja (lähinnä tästä syystä tiedustelinkin, josko jollakin olisi ollut henkilökohtaisia kokemuksia esim. noista Wromakin kokolasialtaista). Ja koska nyt vältyn varsinaisen valaisinkannen hankinnalta, olin kiinnostunut kuulemaan minkälaisia eroja Arcadia T5 4x54W:n ja monimetallivalaisinratkaisun välillä kenties olisi. Tuo Arcadia ei varmaan tuota järin suuresti hajavaloa muualle tupaan, koska on sen verran lähellä vedenpintaa.

--------------------------

Onko Hailean T5 -loisteputkivalaisimista kellään kokemuksia? Ovat näemmä huomattavasti Arcadian vastaavia huokeampia.

-W-
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Täällä on se vanhempi arcadia eli 150cm T8 (3x36W) ja kyllä siitä ihan jonkin verran tulee hajavaloa. Myönnettäköön etten ole ottanut selkoa onko tuo uusi OT2 matalammilla jaloilla. Itseäni ei kuitenkaan ole häirinnyt vaikka olohuoneessa onkin (selän takana jos telkkua katselee).
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mulla on hagenin T5-valaisin. Ei ollu hinnalla pilattu ja toimii.

Kotimaisia akvaarioita ei tänä päivänä oikein muulla tuotemerkillä kannata kysellä kun kuopion akvaariovalaisin. Muilla valmistajilla lattu enemmän tai vähemmän vaihtelevaa.
hande1
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja hande1 »

Hei, jos muoviset valaisinkannet eivät kiinosta, niin löytyy niitä kokonaisuuksia sitten alumiinisellakin valokannella.
Pelkkiä valokansiakin saa, tosin ne ovat Suomessa aika hintavia, joten kannattaa kysellä joko Tanskasta tai Saksasta.
Merkki on tanskalainen Akvastabil, josta tietoa esim. tässä linkissä: http://www.amazon.fi/akvastabil.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanteen saa valaisimia niin monta kuin kiskoihin mahtuu.
Itselläni on Akvastabilin 900-litrainen valokannella varustettu allas, johon olen laittanut lisää T5-valaisimia.
Alustana valmistajan alumiinijalusta, johon on tehty vanerista kehikko.
900-litrainen Akvastabil kiekkola, 180-litrainen monnisakvaario
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”