Kalalajin selvitystä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Kalalajin selvitystä
Hei! Ostin tuossa itselleni parven tetroja ja nyt olen ruvennut miettimään että mikähän kalalaji se ihan oikeasti olisi? Ostin sen punatetrana, mutta merkit viittaavat vahvasti ruusutetraan. Kala on läpikuultava ja evien päissä on punertavaa sekä punertavat "täplät", selkäevässä on mustaa, hiukan valkoistkin. Olen katsellut monia kuvia kummastakin lajista ja tuntuu että se on kuitenkin ruusutetra, eikä punatetra. Jos jollakin olisi laittaa hyvää kuvaa kummastakin lajista niin voisin erot nähdä selvemmin.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Re: Kalalajin selvitystä
Kyllä punatetran erottaa ruusutetrasta puoliunessakin.
Punatetra, Hyphessobrycon flammeus
Ruusutetra, Hyphessobrycon rosaceus (tässä linkissä ruusutetranaaras)
Punatetra, Hyphessobrycon flammeus
Ruusutetra, Hyphessobrycon rosaceus (tässä linkissä ruusutetranaaras)
-
- Starting Member
Kiitos millia..=) Kyllä nuo sitten ovat ruusutetroja eikä punatetroja, kuten arvelinkin. Ostin nuo Itiksen Faunattaresta. Hassua että siellä erehtyvät lajista.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
En tiedä Itiksen Faunattaren myyjien tietotasosta, mutta ota huomioon että kaikki lemmikkikaupan myyjät eivät tiedä akvaariokaloista mitään. Jos lapussa lukee, että ovat punatetroja niin sitten ne ovat punatetroja, vaikka oikeasti olisivat leväbarbeja. Ei voi mitään jos on joku pupuspesialisti.
Nyt ei tullut isoa mokaa, mutta ole jatkossa tarkempi. Ota itse aina selvä mitä ostat, käykö akvaarioosi ja miten kys. lajia hoidetaan. Jotkut myyjät osaisivat neuvoa kyllä, toiset joko luulevat osaavansa tai tietävät etteivät osaa. Et voi siis mitenkään olla varma saatko myyjältä oikeat neuvot vai et.

Nyt ei tullut isoa mokaa, mutta ole jatkossa tarkempi. Ota itse aina selvä mitä ostat, käykö akvaarioosi ja miten kys. lajia hoidetaan. Jotkut myyjät osaisivat neuvoa kyllä, toiset joko luulevat osaavansa tai tietävät etteivät osaa. Et voi siis mitenkään olla varma saatko myyjältä oikeat neuvot vai et.
Hei!
Jatkanpa tähän samaan ketjuun! Vaikka ei ihan samaa asiaa olekaan...
Vähän aikaa sitten etsin kaloillemme lajia ja tämän palstan ehdotuksissa oli pikkutetra, jonka tyrmäsin, kun kaikissa netin kuvissa kaverit olivat niin vaaleita ja meillä on kirkkaanpunaisia. Nyt akvaariokaupan myyjäkin on sitä mieltä, että kyseessä on pikkutetra, mutta siis ihan oikeastiko ne muuttuu ihan vaaleasta kirkkaan punaisiksi?
Jatkanpa tähän samaan ketjuun! Vaikka ei ihan samaa asiaa olekaan...
Vähän aikaa sitten etsin kaloillemme lajia ja tämän palstan ehdotuksissa oli pikkutetra, jonka tyrmäsin, kun kaikissa netin kuvissa kaverit olivat niin vaaleita ja meillä on kirkkaanpunaisia. Nyt akvaariokaupan myyjäkin on sitä mieltä, että kyseessä on pikkutetra, mutta siis ihan oikeastiko ne muuttuu ihan vaaleasta kirkkaan punaisiksi?
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Värissä voi olla paljonkin eroa. Siihen vaikuttaa kalojen ikä, seura ja vesi.
Tässä haalea pikkutetra ja tässä ei niin haalea.
Lajia tunnistaessasi kiinnitä huomio tuohon mustaan pilkkuun hartian kohdalla ja evien väritykseen. Toinen vähän samannäköinen laji olisi puna-aavetetra, Hyphessobrycon sweglesi.
Tässä haalea pikkutetra ja tässä ei niin haalea.
Lajia tunnistaessasi kiinnitä huomio tuohon mustaan pilkkuun hartian kohdalla ja evien väritykseen. Toinen vähän samannäköinen laji olisi puna-aavetetra, Hyphessobrycon sweglesi.
-
- Starting Member
Olin kyllä tutkinut asiaa, eli missä arvoissa noiden kanssa mennään ennen ostoa siis ja miten sopivat juuri minun veteeni. Kaupassa tosiaan näyttivät puna-tetroilta. Nyt vasta olen huomannut että värit ovat tuleet esiin erilailla. Sillä vain sanon tämän ettet saa käsitystä että oisin ostanut kalat esim pelkän värin takia. Olen tutkinut ennen ostamista punaisia tetroja, ruusutetraa, punatetraa, pikkutetraa ja puna-aavetetraa.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
nuttunen84 kirjoitti:Ostin nuo Itiksen Faunattaresta. Hassua että siellä erehtyvät lajista.
Hyvä että olit ottanut asiasta selvää! Jatkossa selvittele vieläkin enemmän että varmasti itse tunnistat lajin tai ainakin lähemmäksi kuin nyt. Punatetraa ei ole ihan helppo sekoittaa muihin tetralajeihin. Eri asia jos olisit sotkenut esim. lyhty- ja loistotetran tai punasuu- ja punapäätetran. Tai siis itse ainakin pitäisin tapahtunutta, jos (ja kun) kohdalle osuisi, syynä päntätä seuraavaa ostoskertaa varten paremmin.nuttunen84 kirjoitti:Olin kyllä tutkinut asiaa, eli missä arvoissa noiden kanssa mennään ennen ostoa siis ja miten sopivat juuri minun veteeni.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
On muuten huomioitava, että moni kauppias mielellään myy sillä nimellä kuin parhaakseen katsoo. Muistan, kun eräskin kauppias yritti väittää minulle joitakin tetroja mustajuovarasboroina. 

Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Kiitos Millia! Kyllä tuo värikäs pikkutetra näyttää muuten samalta, mutta tuo mahanalusevä (en osaa näitä termejä) on meillä ihan väritön, molemmissa kuvissa siinä oli mustaa. Onko se vain normaali ero jota lajin sisällä voi olla vai onko kyse eri lajista? Poskessa näillä on pilkku, mutta ei aivan niin iso, kuin noissa kuvissa.