Kalalajin selvitystä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nuttunen84
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Kalalajin selvitystä

Viesti Kirjoittaja nuttunen84 »

Hei! Ostin tuossa itselleni parven tetroja ja nyt olen ruvennut miettimään että mikähän kalalaji se ihan oikeasti olisi? Ostin sen punatetrana, mutta merkit viittaavat vahvasti ruusutetraan. Kala on läpikuultava ja evien päissä on punertavaa sekä punertavat "täplät", selkäevässä on mustaa, hiukan valkoistkin. Olen katsellut monia kuvia kummastakin lajista ja tuntuu että se on kuitenkin ruusutetra, eikä punatetra. Jos jollakin olisi laittaa hyvää kuvaa kummastakin lajista niin voisin erot nähdä selvemmin.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Re: Kalalajin selvitystä

Viesti Kirjoittaja millia »

nuttunen84
Starting Member
Starting Member

Kiitos millia..=) Kyllä nuo sitten ovat ruusutetroja eikä punatetroja, kuten arvelinkin. Ostin nuo Itiksen Faunattaresta. Hassua että siellä erehtyvät lajista.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

En tiedä Itiksen Faunattaren myyjien tietotasosta, mutta ota huomioon että kaikki lemmikkikaupan myyjät eivät tiedä akvaariokaloista mitään. Jos lapussa lukee, että ovat punatetroja niin sitten ne ovat punatetroja, vaikka oikeasti olisivat leväbarbeja. Ei voi mitään jos on joku pupuspesialisti. :roll:

Nyt ei tullut isoa mokaa, mutta ole jatkossa tarkempi. Ota itse aina selvä mitä ostat, käykö akvaarioosi ja miten kys. lajia hoidetaan. Jotkut myyjät osaisivat neuvoa kyllä, toiset joko luulevat osaavansa tai tietävät etteivät osaa. Et voi siis mitenkään olla varma saatko myyjältä oikeat neuvot vai et.
myy08
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja myy08 »

Hei!

Jatkanpa tähän samaan ketjuun! Vaikka ei ihan samaa asiaa olekaan...

Vähän aikaa sitten etsin kaloillemme lajia ja tämän palstan ehdotuksissa oli pikkutetra, jonka tyrmäsin, kun kaikissa netin kuvissa kaverit olivat niin vaaleita ja meillä on kirkkaanpunaisia. Nyt akvaariokaupan myyjäkin on sitä mieltä, että kyseessä on pikkutetra, mutta siis ihan oikeastiko ne muuttuu ihan vaaleasta kirkkaan punaisiksi?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Värissä voi olla paljonkin eroa. Siihen vaikuttaa kalojen ikä, seura ja vesi.

Tässä haalea pikkutetra ja tässä ei niin haalea.
Lajia tunnistaessasi kiinnitä huomio tuohon mustaan pilkkuun hartian kohdalla ja evien väritykseen. Toinen vähän samannäköinen laji olisi puna-aavetetra, Hyphessobrycon sweglesi.
nuttunen84
Starting Member
Starting Member

Olin kyllä tutkinut asiaa, eli missä arvoissa noiden kanssa mennään ennen ostoa siis ja miten sopivat juuri minun veteeni. Kaupassa tosiaan näyttivät puna-tetroilta. Nyt vasta olen huomannut että värit ovat tuleet esiin erilailla. Sillä vain sanon tämän ettet saa käsitystä että oisin ostanut kalat esim pelkän värin takia. Olen tutkinut ennen ostamista punaisia tetroja, ruusutetraa, punatetraa, pikkutetraa ja puna-aavetetraa.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

nuttunen84 kirjoitti:Ostin nuo Itiksen Faunattaresta. Hassua että siellä erehtyvät lajista.
nuttunen84 kirjoitti:Olin kyllä tutkinut asiaa, eli missä arvoissa noiden kanssa mennään ennen ostoa siis ja miten sopivat juuri minun veteeni.
Hyvä että olit ottanut asiasta selvää! Jatkossa selvittele vieläkin enemmän että varmasti itse tunnistat lajin tai ainakin lähemmäksi kuin nyt. Punatetraa ei ole ihan helppo sekoittaa muihin tetralajeihin. Eri asia jos olisit sotkenut esim. lyhty- ja loistotetran tai punasuu- ja punapäätetran. Tai siis itse ainakin pitäisin tapahtunutta, jos (ja kun) kohdalle osuisi, syynä päntätä seuraavaa ostoskertaa varten paremmin.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

On muuten huomioitava, että moni kauppias mielellään myy sillä nimellä kuin parhaakseen katsoo. Muistan, kun eräskin kauppias yritti väittää minulle joitakin tetroja mustajuovarasboroina. :roll:
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
myy08
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja myy08 »

Kiitos Millia! Kyllä tuo värikäs pikkutetra näyttää muuten samalta, mutta tuo mahanalusevä (en osaa näitä termejä) on meillä ihan väritön, molemmissa kuvissa siinä oli mustaa. Onko se vain normaali ero jota lajin sisällä voi olla vai onko kyse eri lajista? Poskessa näillä on pilkku, mutta ei aivan niin iso, kuin noissa kuvissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”