Kiilakylki imeytyi vedenvaihtoletkuun

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Celea
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kiilakylki imeytyi vedenvaihtoletkuun

Viesti Kirjoittaja Celea »

Vaihdoin tänään vettä, letkulla ämpäriin ja ämpäristä vedet viemäristä alas -tekniikalla. En tiedä liikutinko letkua, omasta mielestäni pidin sitä kyllä paikallaan, mutta kiilakylki ajautui letkuun. Perä edellä. Se jäi tietysti selkäevästään kiinni ja alkoi sätkiä. Jotenkin vielä idioottimaisesti en tajunnut koko tilannetta, ja luulin pelastavani kalan nostamalla letkun ämpärissä olevaa päätä. Joten päädyin toljottamaan kalaa aika kauan (tai ainakin siltä tuntui) kunnes tajusin nostaa letkun päätä ja kala pääsi vapaaksi.

Seurauksena revennyt selkäevä, kaksi repeytynyttä vatsaevää ja vääntynyt pyrstö. Kala tuntuu nyt uivan täristen. Mitä voin tehdä? En ole valmis sitä lopettamaankaan. Elättelen kuitenkin toivetta että se parantuu täysin. Pitikin käydä taas näin :cry:. En ymmärrä miten olin niin idiootti etten tajunnut nostaa letkua. Ja minun olisi pitänyt vahtia letkun päätä paremmin niin kala ei olisi sinne joutunutkaan.
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Kiilakylki imeytyi vedenvaihtoletkuun

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Jos selkä on mennyt niin kala tuskin elää kovin pitkään, kannattaa siis suosiolla lopettaa se heti. Jos kyseessä olisi lievä vamma niin voisi olla toki pieni mahdollisuus kalan tervehtymiseen, mutta mikään ihan pieni vääntymä ei taida olla kyseessä jos kalalla on uintivaikeuksiakin.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Ihmeparantumisiakin sattuu, kala kun voi näyttää todella paljon pahemmalta kuin itse asiassa on. Pääsin todistamaan vastaavaa muutama vko sitten, kun kakseurosen kokoinen pikkulehtikala päätti, että on ihan hyvä idea hakea ruokaa aikuisen siniravun saksien välistä. Rapu napautti suoraan niskaan ja dekapitaatio oli lähellä: Pää taipui ylös, suomuja lensi, kala muuttui harmaaksi ja jäykäksi ja kiduksista valui verta. Menin hakemaan haavia ja palattuani (noin 6 sek päästä...) kovan tällin saanut kala ui muiden joukossa. Ihan mahdoton saada kiinni. Elää ja voi paksusti nykyäänkin, tosin sai kärsiä mustasta "naamasta" muutaman päivän ;).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Celea
Junior Member
Junior Member

Kiitoksia vastauksista. Jos huomenna koulusta tullessani kala ei ole yhtään paremman näköinen, lopetan sen. Nyt on jo valotkin pois akvaariosta joten metsästäminen olisi hankalaa. Ja on varmaan helpompi prosessi nukutun yön jälkeen, nyt kun harmittaa niin älyttömästi.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Minä oon laittanu letkun päähän kuminauhalla verkonpalasen. Ei ainakaan suurta damagea tule, vaikka kohdalle kala osuisikin, mitä kylläkään ei ole vielä sattunut. "Koputtaa puuta"
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
mouse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mouse »

Celea kirjoitti: ...Vaihdoin tänään vettä ........ mutta kiilakylki ajautui letkuun...
En tiedä miten teillä muilla mutta omat kiilakyljet tulevat pyörimään aina kun vaihdan vettä. :mrgreen: Ja tulevat just siihen letkun eteen. Koko ajan saa kattoo ja mennä niitä karkuun ettei käy pahasti. Pelotellakin yritin, mutta eivät välittäneet.

ps. kerran hunajarihmakala sinne menikin.. (uteliaisuus on tappanut monta kissaa) tuli sitten pois kun pisti vettä tulemaan toisesta päästä. :mrgreen: hengissä on [;)]
180L http://users.kymp.net/cabl2910/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
jantta
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jantta »

Meillä mulskahti viime viikolla kirsikkabarbi letkuun ja siitä ämpäriin. Selkäevään tuli repeämä mutta kala voi hyin ja uiskentelee parvessa kuten ennenkin. :) Sitkeä sissi.
326l, 128l ja 63l
Koira, kaksi hamsteria, kissa, kani, viisi lasta ja mies.
nosegoblin
Member
Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Eikö tuollaiset verkot, sukkahousut, mattosuodattimen palat yms siellä letkun imupäässä hankaloita sitä roskien siivoamista altaan pohjalta?

Itse käytän vedenvaihdossa sellaista sisähalkaisijaltaan ~4cm läpinäkyvää muoviletkua, josta mahtuu tarvittaessa läpi vähän isompikin sintti ilman "osumia". Valutan vedet suoraan vessan pönttöön ison haavin kautta jolloin mahdollisesti vahingossa letkun läpi menneet kalat jäävät haaviin roskien kera. Isolla letkulla tulee nopeammin valmistakin vedenvaihdoissa.
skye
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja skye »

En käsitä miten noin voi käydä muuten kuin pikkupoikasten kanssa. En ole reilussa kymmenessä vuodessa saanut yhtään kalaa sankooni lukuunottamatta jotain pikkupoikasia. En edes uteliaita miljoonakaloja tai mitä pikkuilliäisiä nyt sitten onkaan ollut vuosien varrella. Tai sitten olen vain tehokkaasti unohtanut. :?
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Hankaloittaa, siksipä meillä ei lapon päässä mitään olekaan. Lomahoitajan vedenvaihtojen ajaksi virittelin siihen sukkahousuista esteen. Meillä on myös hyvin paksu letku, jolla vesi vaihtuu nopeasti. Jos kala sattuu menemään letkuun, veden virtausta saa hidastettua tai sen pysäytettyä taittamalla letkun luokille. Sillä aikaa voi sitten ukon huutaa avuksi kiikuttamaan haavin toiseen päähän (meillä letku menee suoraan lattiaviemäriin tai pihalle).
Hohtokiilakyljet ovat niitä pahimpia lappoonpyrkijöitä, toistaiseksi olen saanut ne hätistettyä kauemmaksi, eikä ole tarvinnut yhtään pelastaa.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Celea
Junior Member
Junior Member

mouse kirjoitti:
Celea kirjoitti: ...Vaihdoin tänään vettä ........ mutta kiilakylki ajautui letkuun...
En tiedä miten teillä muilla mutta omat kiilakyljet tulevat pyörimään aina kun vaihdan vettä. :mrgreen: Ja tulevat just siihen letkun eteen. Koko ajan saa kattoo ja mennä niitä karkuun ettei käy pahasti. Pelotellakin yritin, mutta eivät välittäneet.
Jep, itselläni on kiilakylkien kanssa aivan sama juttu. Silloin kun ne minulle tulivat, pari ensimmäistä vedenvaihtoa olivat pelästyneinä kulmissa, mutta sen jälkeen huomasivat ettei letkusta ole mitään vaaraa. Sen jälkeen ovat pörränneet aina aivan letkun suulla vaikka yritän hätyytellä letkulla.

Mutta itse asiaan. Kiilakylki näytti siis tänään paljon paremmalta. Evät ovat rajun näköiset, mutta muuten kala käyttäytyy ja ui aivan normaalisti. Onko jotain, mitä voisin tehdä kalani hyväksi (lukuunottamatta akvaarion perushoitoa)? Tänään saavat surviaista, että saisi toipilaskin suunsa makeaksi :mrgreen:.
skye kirjoitti:En käsitä miten noin voi käydä muuten kuin pikkupoikasten kanssa. En ole reilussa kymmenessä vuodessa saanut yhtään kalaa sankooni lukuunottamatta jotain pikkupoikasia.
Tosiaan kiilakylkeni ei mennyt sankoon asti, vaan jäi evistään jumiin letkun suulle.
skye
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja skye »

Niin siis joo. En ole edes lappoon vahingossa saanut kalojani imaistua. Tätä se on kun ajatus juoksee nopeammin kuin, mitä pystyy kirjoittamaan. :roll:
Celea
Junior Member
Junior Member

No omat kiilakylkeni tosiaan melkein nenänsä tunkevat letkun sisälle, eivät millään malttaisi pysyä kauempana vedenvaihdon aikana :D. Tuo oli kuitenkin ensimmäinen kerta kun kala on tosissaan imeytynyt letkuun, ja toivottavasti viimeinen. Ehkä ne nyt tuosta oppivat, olivat meinaan aika säikyn oloisia loppuvedenvaihdon ajan.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

nosegoblin kirjoitti:Eikö tuollaiset verkot, sukkahousut, mattosuodattimen palat yms siellä letkun imupäässä hankaloita sitä roskien siivoamista altaan pohjalta?
Vaihdan veden pelkällä letkulla. Jos on roskia, lappoan ämpäriin ihan lapolla. Harvemmin tuolla hiekan päällä mitään lapottavaa on.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

OT
nosegoblin kirjoitti:Itse käytän vedenvaihdossa sellaista sisähalkaisijaltaan ~4cm läpinäkyvää muoviletkua, josta mahtuu tarvittaessa läpi vähän isompikin sintti ilman "osumia".
Mistä tollasta norsunkärsää saa :mrgreen: ?! Mulla on käytössä 19 mm sisähalkaisijan LVI-letkua, joka maksoi omaan makuun jo "mansikoita" (kun vertaa perus-puutarhaletkun hintaan). Taisin silloin ostaa isointa letkua mitä rautakaupalla oli tarjota 10 m pätkänä.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
nosegoblin
Member
Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Adrianna kirjoitti:OT
nosegoblin kirjoitti:Itse käytän vedenvaihdossa sellaista sisähalkaisijaltaan ~4cm läpinäkyvää muoviletkua, josta mahtuu tarvittaessa läpi vähän isompikin sintti ilman "osumia".
Mistä tollasta norsunkärsää saa :mrgreen: ?! Mulla on käytössä 19 mm sisähalkaisijan LVI-letkua, joka maksoi omaan makuun jo "mansikoita" (kun vertaa perus-puutarhaletkun hintaan). Taisin silloin ostaa isointa letkua mitä rautakaupalla oli tarjota 10 m pätkänä.
Muistelisin ostaneeni sen Etolan teollisuustarvikeliikkeestä tms.
mouse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mouse »

Adrianna kirjoitti:OT
Monta sekunttia kestää ku allas on tyhjä? :mrgreen:
180L http://users.kymp.net/cabl2910/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Mulla on myös lapon päässä nippusiteellä hyttysverkonpala ja kyllä siitä vielä kalankakat läpi menee. Altaassa siis hiekkapohja. Tuo verkko on kätevä kun ei tarvi koko ajan vahtia ettei kalat menisi letkuun.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
nukki2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nukki2 »

Toi marinumin keinohan kuulostaa simppeliltä ja hyvältä......meikäläisellä monninen juuttui aikoinaan sellaseen vajaa kaksi senttiä halkaisialtaan olevaan letkuun. Ei päässyt eteen eikä taakse. Minä hätäpäissäni laikkasin letkun poikki kohdasta missä letku ei enää litistynyt saksien vaikutuksesta. Tuon pätkän monnisineen siirsin ämpäriin, jossa oli siis akvaarion poistovettä. Jatkoin leikkaamalla (veden alla) varovasti letkua molemmista päistä auki. Sitten sormin levittelin letkua noista halkaistuista päista ja onnistuihan tuo rimpuloitselemaan itsensä vahingoittumattomana irti.
tytsi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”