Huonokuntoiset kääpiörihmakalat
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Huonokuntoiset kääpiörihmakalat
Olen lähiaikoina kierrellyt muutamia akvaarioliikkeitä etsimässä kääpiörihmakaloja, mutta kaikki vastaantulleet kalat ovat olleet erittäin huonokuntoisia. Varsinkin naaraat tuntuvat olevan järkyttävän huonokuntoisia, tai sitten koko kaloja ei ole tilattu ollenkaan. Nämä kalat ovat ruman ja sairaan näköisiä ja usein kuolevat jo myyntialtaaseen. Olen jutellut parin kaupanpitäjän kanssa asiasta ja he ovat sanoneet, etteivät ole viitsineet enää edes tilata kääpiörihmakaloja, kun ne ovat puolikuolleita jo saapuessaan. Eikä kääpiörihmoja (saatikka hyvännäköisiä kääpiörihmoja) ole niin paljoa kaupoissa näkynytkään viimeaikoina.
Olisikohan kellään mitään käsitystä mitä näille kaloille on käynyt? Myykö kukaan (yksityinen) hyväkuntoisia kääpiörihmoja? Löytyisiköhän jostain vielä hyväkuntoisia kääpiörihmoja, niin voisi vaikka yrittää kudettaa näitä? En itse ole harrastanut akvaarioita kovin kauaa, mutta tietäisiköhän joku konkari onko käppänöiden kanssa ollut ongelmia jo kauemmin?
Olisikohan kellään mitään käsitystä mitä näille kaloille on käynyt? Myykö kukaan (yksityinen) hyväkuntoisia kääpiörihmoja? Löytyisiköhän jostain vielä hyväkuntoisia kääpiörihmoja, niin voisi vaikka yrittää kudettaa näitä? En itse ole harrastanut akvaarioita kovin kauaa, mutta tietäisiköhän joku konkari onko käppänöiden kanssa ollut ongelmia jo kauemmin?
Täältä löytyisi neljä poikasta (naarasta), jotka selvisivät tuosta minun poikaskatraastani. Noin 3 senttiä pitkiä. En ihmettele, että kääpiörihmoja ei kauheasti ole tarjolla, kun niiden kasvattaminen on ( ainakin minun mielestäni) työlästä. Kasvavat mielettömän hitaasti ja ovat pienenä todella herkkiä. Nuokin ovat jo noin neljä kuukautta vanhoja ja vielä noin pieniä. Laita yv:tä, jos kiinnostaa.
-Satu
-Satu
Kauppiaat voihkivat samaa. Idän ihmemaista tulevat ovat todella huonokuntoisia, euroopastakin tulee vaihtelevaa. Usein kuulemma naarailla kovettuu munat sisäänsä, jos ei muuta vikaa sitten satu olemaan.
Kotimaisilta kasvattajilta tulee kuulemma ainoat varmasti hyväkuntoiset, joten ehkäpä pitäisi itsekin ruveta sellaiseksi. Työlästä vaan, jos poikueesta selviää aina muutama ja niistä saa euron tai pari kaupassa.
Kotimaisilta kasvattajilta tulee kuulemma ainoat varmasti hyväkuntoiset, joten ehkäpä pitäisi itsekin ruveta sellaiseksi. Työlästä vaan, jos poikueesta selviää aina muutama ja niistä saa euron tai pari kaupassa.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
-
- Advanced Member
Save: Saisikohan niistä kuvia nähtäväksi?
Yksi eläinkauppias kyllä lupasi vierailla itse tukussa ja etsiä sieltä hyväkuntoisia ja hyvän näköisiä kaloja. Itseäni kyllä silti mietityttää kannattaako niitä kasvattaa poikuettakaan, ei tosiaan välttämättä maksa vaivaa, mutta mielessä pyörii ajatus, että jos oikein hyvät emot saisi ja syöttäisi pitkään elävällä ja pitäisi veden puhtaana, jos vaikka kasvaisivat kauniiksi..
Minkälaiset oireet muuten kalalla on, jos mäti kovettuu sisään? Sille ei varmaan ole mitään tehtävissä?
Yksi eläinkauppias kyllä lupasi vierailla itse tukussa ja etsiä sieltä hyväkuntoisia ja hyvän näköisiä kaloja. Itseäni kyllä silti mietityttää kannattaako niitä kasvattaa poikuettakaan, ei tosiaan välttämättä maksa vaivaa, mutta mielessä pyörii ajatus, että jos oikein hyvät emot saisi ja syöttäisi pitkään elävällä ja pitäisi veden puhtaana, jos vaikka kasvaisivat kauniiksi..
Minkälaiset oireet muuten kalalla on, jos mäti kovettuu sisään? Sille ei varmaan ole mitään tehtävissä?
Minulla on tulossa pari eri-ikäistä poikuetta tällä hetkellä, menee kyllä vielä aikaa että ovat myyntikokoisia. Olen pitänyt omaa kantaa pystyssä, mutta en ole isompaa kasvatusrumbaa aiemmin ehtinyt laittaa käyntiin kun vasta nyt tiedän olevani paikallani ainakin vuoden
Nyt sitten alkaakin olla kudetus- ja kasvatusaltaita koko opiskelijasolu täynnä. Keittiön pöydälläkin oleilee tällä hetkellä nelisensataa viikon vanhaa kääpiörihman poikasta, kämppisressu
Ovat kyllä aivan luvattoman huonokuntoisia nuo kauppojen kääpiörihmat. Samoin kuin uskomattoman hintaisia vaikka ovat melkein puolikuolleita. Eräässä liikkeessä oli naaras about 6.5 euroa. Ei oikein tehnyt mieli ostaa tulevaa raatoa

Nyt sitten alkaakin olla kudetus- ja kasvatusaltaita koko opiskelijasolu täynnä. Keittiön pöydälläkin oleilee tällä hetkellä nelisensataa viikon vanhaa kääpiörihman poikasta, kämppisressu

Ovat kyllä aivan luvattoman huonokuntoisia nuo kauppojen kääpiörihmat. Samoin kuin uskomattoman hintaisia vaikka ovat melkein puolikuolleita. Eräässä liikkeessä oli naaras about 6.5 euroa. Ei oikein tehnyt mieli ostaa tulevaa raatoa

-
- Advanced Member
rain-, monta poikasta sinulla on jäänyt henkiin niistä poikueista, lähinnä siitä vanhemmasta poikueesta, viikon vanhat kun ovat vielä niin pieniä? Oletko joutunut listimään huonoimpia niistä poikueista, vai ovatko kutakuinkin kaikki hyväkuntoisia? Onko muuten poikasten äitylillä sellaista otsakumpua tai "kärsää", mistä on myös puhuttu jonkin aikaa sitten?
Näin tänään yhdessä Faunattaressa kääpiörihmoja, olivat kyllä elossa, mutta jokseenkin huonon näköisiä. Sellaisia jalostettuja vähän sekavan värisiä ja "kärsäkkäitä".
Minkänäköisiä näiden käppänöiden pitäisi muuten olla lajimäärityksensä mukaisesti? Olisikohan jossain hyvää kuvaa luonnonmuotoisesta kääpiörihmasta, joka on "oikean" muotoinen ja hyväkuntoinen? Tuntuu olevan vaikea erottaa kauniita yksilöitä näistä jalostusotuksista.
Näin tänään yhdessä Faunattaressa kääpiörihmoja, olivat kyllä elossa, mutta jokseenkin huonon näköisiä. Sellaisia jalostettuja vähän sekavan värisiä ja "kärsäkkäitä".
Minkänäköisiä näiden käppänöiden pitäisi muuten olla lajimäärityksensä mukaisesti? Olisikohan jossain hyvää kuvaa luonnonmuotoisesta kääpiörihmasta, joka on "oikean" muotoinen ja hyväkuntoinen? Tuntuu olevan vaikea erottaa kauniita yksilöitä näistä jalostusotuksista.
-
- Starting Member
-
- Advanced Member