Valvoja: Moderaattorit
Mulla on piikkisilmällä samaa ongelmaa, Kuitenkin luin jostain, että monniset ei tykkää suolasta? En ole sitä uskaltanut siis lisätä. Vedenvaihtoja olen tehnyt joka toinen päivä.TiHe kirjoitti:No johan on nimimerkki...![]()
Suosittelen juuri niitä vesiarvojen mittausta, nitriitti ärsyttää kiduksia. Nitriitin vaikutus kaloihin sama kuin ihmisellä häkä. Eli estää hapen sitoutumisen verenkiertoon. Tähän pika-apuna suurehko vedenvaihto + karkean merisuolan lisäys välittömästi akvaarioveteen. Mutta eipäs hätiköidä, ennen kin vesiarvot ovat selvillä. merisuola auttaa kaloilla nitriittimyrkytykseen. 1 dl / 100 litraa akvaariovettä.
Suolan voit ensiapuan heittää altaaseen ilman vesiarvojen mittaustakin, siitä ei ole kaloille mitään haittaa, eikä lyhyessä kertakäytössä edes kasvit siitä kärsi. Tuolta pinnasta saisit nuo kelluskasvit poistaa, tai ainakin vähentää niitä ja huolehdi että pintavesi kiertää kunnolla, se parantaa altaan happitilanetta.
Jos vesiarvot ovat kunnossa, voi jo tuo pelkkä suolanlisäys auttaa karsimaan kaloista elävää kidusloiskantaa, ja kalojen olo helpottuu. Mutta ne vesiarvot, niin tietää sitten enemmän.
Joo no kuva on sinänsä hämäävä että nuo kyllä uivat ihan normaaleilla alueilla, ruokin kiekkoja uppoamattomilla hiutaleilla että sain sen houkuteltua lähelle lasia ja kuvattua, siksi kaveri on noin pinnassasammu kirjoitti:Itse kiekkoja viikon karanteenissa seuranneena, olen huomannut että hyvähappisessa akvaariossa ne viihtyvä pohja- ja keskiosissa - syödessä myös pinnan tuntumassa. Kun happea on niukemmalti, niin alkavatkin normaalistikin viihtyä lähempänä pintaa (tosin esim. kohonnut nitriitti-pitoisuus voi aiheuttaa samaa). Kun lisäsin hapetusta, niin muutos oli havaittavissa.
Karkea tai joditon merisuola, ei ole haitallista monnisille. On kokeiltu monta kertaa.iomeron kirjoitti: Mulla on piikkisilmällä samaa ongelmaa, Kuitenkin luin jostain, että monniset ei tykkää suolasta? En ole sitä uskaltanut siis lisätä. Vedenvaihtoja olen tehnyt joka toinen päivä.
Kiitos vastauksesta.TiHe kirjoitti:Karkea tai joditon merisuola, ei ole haitallista monnisille. On kokeiltu monta kertaa.iomeron kirjoitti: Mulla on piikkisilmällä samaa ongelmaa, Kuitenkin luin jostain, että monniset ei tykkää suolasta? En ole sitä uskaltanut siis lisätä. Vedenvaihtoja olen tehnyt joka toinen päivä.
Sanoisin, että se on kyyhkysenveri...Narttu kirjoitti: Vaikka tuo kiekko on minun niin en itsekään oikein tiedä sen värimuotoa, jos joku tietää niin kertokaa ihmeessä.