Miten päästä eroon (tupsu?)levästä?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Miten päästä eroon (tupsu?)levästä?
Eli ongelmani on seuraavanlainen: ostin käytetyn akvaarion, jossa oli nykyisen tietämykseni mukaan ollut ilmeisesti tupsulevää ( eli tällaista mustaa karvaa jota kasvaa kasvien pinnalla, onko kysymyksessä tupsulevä?). Puhdistin akvaarion perusteellisesti, mutta onneton siirsin ko. akvaariossa olleita kasveja omaan akvaariooni. Nyt tuota mustaa karvaa kasvaa akvaarioni kasvien pinnalla. Miten pääsen levästä eroon parhaiten?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Re: Miten päästä eroon ( tupsu?)levästä?
Tämän minäki tahtoisin tietää.. Omien kokemuksien mukaan mikään ei auta. Olkoon sitte. ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven
Itselläni auttoi tupsulevään EasyCarbo ihan viikossa parissa (ja kasvitkin tykkäsivät). Jos akvaarioon mahtuu niin leväbarbit on avuksi myös.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Tuo Easy carbo hillitsi tupsun kasvua myös mun altaassa. Ei kylläkään ole kokonaan poistunut.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: ---
- Viesti:
Mites nuo suodattimet >AquaEl - Sisäsuodattimet, joissa sisäänrakennettu led-uvc-sterilisaattori (Tappaa leväsolukkoa, bakteereita ja loisia vedestä) ? Onko jollain kokemuksia...
-
- Advanced Member
Oon kokeillu valaistuksen muutosta, leväbarbeja on hankittu, easy carboa lotrattu pitkä tovi, vaihdoin kasveja. Siis otin levättyneet pois ja sain muilta harrastajilta lisää tilalle. Levättyneitten kantojen poisottoa, jne. jne. ei auta.. Nyt sitä kasvaa jopa pohjahiekassakin. Siellä olokoon.. Sitä easy carboa jatkan ja kattelen ajan kans, jos se siitä rauhottus. Nyt vaan on tullu lisäksi vielä muitakin leviä. Pitäs melkeen ottaa sama mentaliteetti käyttöön, ku noitten levättömien altaitten hoidossa, että vedenparannusaine on ainoa, mitä olen lisännyt. Mutta näillä mennään ja katellaan eteenpäin. Ei kai nuista levistä vissiin kaloille oo haittaa?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Eihän niistä nyt kaloille liene mitään haittaa. Mun mielestä tupsulevät pienissä määrin ei haittaa edes ulkonäköä. Tupsut kivissä tai kannon nokassa antaa vain aika luonnollisen näköisen maiseman, kun huojuvat virtauksessa. Niistähän sitä voisi poistaa harjauksella, mut mä en ole tehnyt mitään, kun ei ole haitannut. Tietenkin jos sitä on jo liikaa tai peittää kasveja, ni ei hyvä. Nyt kyllä kun uudistin tuon yhden altaan, ni hokasin, että se on lisääntynyt, siispä yhden juurakon puhdistin ja näkyy hiilarilevittimeenkin tulleen tupsuja ja yhden lehden poistin melalehdestä, jonka reunoissa oli sitä. Muissa kasveissa ei onneksi olekaan ainakaan vielä. Nuo muut levät, etenkin rihmalevä se se vasta vihoviimeinen on, se kun kasvaa noissa kasveissa ja onkin tosi tiukkaan kiinni ja verhoaa koko kasvin lopulta peittoon ja on tosi ruman näköistä pitkine rimpsuineen.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Elite Member
Mä olen kyllä samaa mieltä. Hieman tupsua kannoissa ja kivissä olisi natute lookkia kerrakseen. Sitä paitsi olen nähnyt suht. kauniin vihreää tupsua.
Siinä vaiheessa kyllä varmaan käämit palaa, kun leviää jo hiekalla, tai kasveissa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tarkoittiko tuo valaistuksen muutosta kuinka suuresti ja mihin suuntaan, yleensä levää syntyy enemmän kun kasvit ei syystä tai toisesta saa tarpeeksi valoa ja ne eivät ime ravinteita itseensä sillä teholla kun voisivat.. Entä vedenvaihtoväli, kuinka paljon lasket nitraattia altaaseen ennen vaihtoa?iomeron kirjoitti:Oon kokeillu valaistuksen muutosta, leväbarbeja on hankittu, easy carboa lotrattu pitkä tovi, vaihdoin kasveja.
Mitä paremmin kasvit kasvaa, sen vähemmän levälle jää ravinteita. Jos kasvisto on hyvin runsas, niin voivat varjostaa itse liikaa ja hämärämmille alueille ilmestyy levää, jolloin karsinta saattaa auttaa.
Minusta riittävä valaistus oikean väristä valoa, kasviravinne, easycarbo ja leväbarbit on varsin hyvä yhdistelmä, jonka pitäisi toimia.. (leväbarbeja on kaupan kyllä "feikkinä" sillä saman näköisiä kaloja on suomessa ainakin 6 erilaista, jotka pienenä voi sekoittaa ja pari jotka sekoittaa aikuisenakin varsin helposti. Eli jos ei ole oikea leväbarbi, niin ei ehkä olekaan levä se pääravinto.
-
- Advanced Member
Minä jotenkin ajattelin, että jos kasveja on paljon, niin leviltä menee kasvumahdollisuudet.. Nyt tosiaan on noissa varjopaikoissa levää.. Vissiin karsimaan..? Sitten ajattelin, että ku tuo allas on niin matala eli 40cm, että jos valoa oiskin jotenkin likaa, ku lampussa on 4x150cm lamput (allas 2m pitkä, lamput limittäin) ja sitten otin kaks lamppua kokeeksi nyt pois päältä.. Menikö just väärinpäin? 
Vettä vaihdan yleensä puolet viikossa, joskus enempi ja joskus vähempi. Tippatestit on postissa tulossa, loppu ne tikkuset tässä. Vesiarvoissa ainakaan tikkujen mukaan ei oo ollu mitään ongelmia.

Vettä vaihdan yleensä puolet viikossa, joskus enempi ja joskus vähempi. Tippatestit on postissa tulossa, loppu ne tikkuset tässä. Vesiarvoissa ainakaan tikkujen mukaan ei oo ollu mitään ongelmia.
-
- Starting Member
Re: Miten päästä eroon (tupsu?)levästä?
Eli on tupsuleväongelmaa muillakin.
Analysoin tässä omaa leväongelmaani, ja syy taitaa osittain olla valaistuksessa. Kasvit ovat kasvaneet varsin hyvin ja voimakkaasti, ja juuri tuosta ostamastani akvaariosta siirretyt kasvit ovat kasvaneet pintaan - siis varjostamaan. Alkuperäisessä kasvillisuudessani ei ollut kuin yksi pintaan asti kasvava kasvi.
Pieni määrä levää ei minustakaan haitannut, mutta nyt sitä kasvaa joka paikassa.
Näin aloittelijana tarvitsisin neuvoja valotusaikaan ( niilläkin taisi olla merkitystä levän kasvuun ). Kuinka kauan valoja kannattaisi pitää päivittäin päällä?
Analysoin tässä omaa leväongelmaani, ja syy taitaa osittain olla valaistuksessa. Kasvit ovat kasvaneet varsin hyvin ja voimakkaasti, ja juuri tuosta ostamastani akvaariosta siirretyt kasvit ovat kasvaneet pintaan - siis varjostamaan. Alkuperäisessä kasvillisuudessani ei ollut kuin yksi pintaan asti kasvava kasvi.
Pieni määrä levää ei minustakaan haitannut, mutta nyt sitä kasvaa joka paikassa.
Näin aloittelijana tarvitsisin neuvoja valotusaikaan ( niilläkin taisi olla merkitystä levän kasvuun ). Kuinka kauan valoja kannattaisi pitää päivittäin päällä?
Minulla leväbarbit auttoivat. Tupsuja (vai partaa?) ei tosin ollut kuin muutamassa miekkakasvin lehdessä ja jaavansaniaisessa. Leväbarbit olivat vielä aika pieniä, eli eivät olleet laiskistuneet, ja sukarapuyhdyskunta söi niiden kanssa kilpaa muita leviä, joten barbiraukat joutuivat jossain vaiheessa syömään myös tupsut/parrat pois.
-
- Junior Member
Allekirjoittanut myös päässyt Leväbarbien avulla lähes kokonaan tupsulevästä eroon. Nyt vai sopivasti koristeellisessa mielessä tupsulevää akvassa. Kannattaa ostaa barbit mahdollisimman poikaisina, ovat sillon tehokkaampia poistamaan levää.
Sekalainen seurakunta kalaa ja äyriäistä isoissa ja pienemmissä vesiastioissa.
-
- Advanced Member
Mulla oli ostettaessa leväbarbit tosi pieniä, eikä siltikään auta.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: ---
- Viesti:
Ei leväbarbit auttanu, silloin kun ongelmaa oli.
Meillä auttoi selvästi: valojen päälläoloajan lyhentäminen 10h/vrk.
PH:n pieni lasku (turpeella)
säännöllinen easy carbo ja muu kasvilannoitus
PH:n pieni lasku (turpeella)
säännöllinen easy carbo ja muu kasvilannoitus
480l sekala, 60l +54l kovaa vettä:), kaksi kissaa ja koira
-
- Junior Member
Mulla auttoi ja auttaa:
-nopeakasvuiset kasvit, niinkuin konnanputki, karttulehti ja karvalehti. Semmosia vaan allas täyteen niin ei oo levillä asiaa.
-nypin kaikista kasveista pikkusenkin levättyneet lehdet (no, lähinnä vesimiekoista jotka ei niin välitä) jolloin levä ei pääse leviämään muualle. Lisäksi hinkkaan kaikki levättyneet pinnat levämagneetilla ennen vedenvaihtoa ja letkulla imen ne irronneet levähötöt pois.
-vähennän ruokaa ja varsinkin oikeen "ravinteikasta" ruokaa, esim. räkmixiä.
-hiilidioksidilisäys ja veden lannoittamisen lopettaminen joksikin aikaa (oikeen pahassa tilanteessa)
Valotaukoja kokeilin kans mutta en ihan varma oo oliko niistä apua.. Voi ollakkin, mutta suurta vaikutusta en huomannut.
-nopeakasvuiset kasvit, niinkuin konnanputki, karttulehti ja karvalehti. Semmosia vaan allas täyteen niin ei oo levillä asiaa.
-nypin kaikista kasveista pikkusenkin levättyneet lehdet (no, lähinnä vesimiekoista jotka ei niin välitä) jolloin levä ei pääse leviämään muualle. Lisäksi hinkkaan kaikki levättyneet pinnat levämagneetilla ennen vedenvaihtoa ja letkulla imen ne irronneet levähötöt pois.
-vähennän ruokaa ja varsinkin oikeen "ravinteikasta" ruokaa, esim. räkmixiä.
-hiilidioksidilisäys ja veden lannoittamisen lopettaminen joksikin aikaa (oikeen pahassa tilanteessa)
Valotaukoja kokeilin kans mutta en ihan varma oo oliko niistä apua.. Voi ollakkin, mutta suurta vaikutusta en huomannut.
-
- Starting Member
Hei!
Täällä nyt näyttää kuitenkin siltä, että miltei kaksi viikkoa sitten laittamani seran algovec auttaisi. Ainakin levä on alkanut muuttumaan selvästi vaaleammaksi. Myös valotusaikaa olen vähentänyt.
Täällä nyt näyttää kuitenkin siltä, että miltei kaksi viikkoa sitten laittamani seran algovec auttaisi. Ainakin levä on alkanut muuttumaan selvästi vaaleammaksi. Myös valotusaikaa olen vähentänyt.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Mulla kasvaa tupsulevää ainoastaan keihäslehdissä (kopkopkopkopkopkopkop), ja niitä olen yksinkertaisesti saksilla harventanut, jos on häirinnyt. Eipä sitä levää ole ilmestynyt kuin vanhimpien lehtien reunoihin, ja ne sitten vain nipsnaps.
Sehän tässä onkin hassua, että tupsulevää on vain siinä altaassa, jossa on vähän valoa
Tai sitten mun leväongelmat ovat vasta hautumassa... jaiks.
Sehän tässä onkin hassua, että tupsulevää on vain siinä altaassa, jossa on vähän valoa

Tai sitten mun leväongelmat ovat vasta hautumassa... jaiks.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
mullakin oli paha tupsuleväongelma tossa taannoin. rupesin käyttämään easy carboa säännöllisesti ja hups. ongelmasta on vain muisto jäljellä. suosittelen.
Reke
-
- Elite Member
Mulla taas ei tuo easycarbo vaikuttanut tupsuun millään lailla.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Voi ehanaa! Mä olen tapellut VUOSIA tupsulevän kanssa ja vihdoista saanut yliotteen siitä! Kaikki sydeemit on käytössä, monimetallit valotauolla, vedenvaihdo 50% viikkoon, nitraattilisä, kasviravinnetta tuplamäärät, nestehiilaria ja tavallista hiilaria pukkaan sisään, sekä parvi leväbarbeja altaassa. Luulenpa että viimeisin niitti levälle oli nestehiilari, jota aloin pari viikkoa sitten käyttämään ja hienosti toimii, kasvitkin ovat alkaneet kasvaa, kun ne aijemmin vaan kituivat ja jäivät tupsun jalkoihin.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Minulla EasyCarbo vaikutti yhden kerran mutta ei enää toisella kerralla. Nyt tupsulevää kasvaa enää yhden altaan laakeapintaisessa laavakivessä joka kerää itseensä aivan uskomattoman määrän kotilonkakkaa. Tavallaan se on ihan nättiäkin siinä. Tuon altaan värit ovat muutenkin sen verran epätodelliset että sinivihreä levä sopii joukkoon. 

-
- Elite Member
Musta tuo on kans niin kauan kivan näköinen, kun pysyis vaan erossa kasveista...