Tässä oman altaan perustamista suunnitellessani kuulisin mielelläni kuinka ihmiset ovat hoitaneet tuon suolaveden valmistuksen. Esim. oliko joka litra valmiina kun kivet saapuivat, oliko osa vedestä mahdollisesti altaassa jo, minkälaisia tai kokoisia astioita oli käytössä, oliko letkuja suoraan kylppäristä altaalle vai pumppukärryt saavien siirtelyyn, oliko sähkötoimisia pumppuja apuna jne.
Toi riippuu ihan järjettömästi siitä, millasista vesimääristä puhutaan. Meikä sekottelee suolat kahden syömäpuikon avulla ämpärissä keskellä olkkarin lattiaa.
Kun lähdetään isompia vesimääriä sekottelemaan, niin mielikuvitus alkaa puhumaan:D
Tosin altaan ensimmäinen täyttö ennen mitään elävää on helppo kun suola ja vesi voidaan sotkea suoraan siellä altaassa. Muutoinhan suolaa ei KOSKAAN lisätä suoraan altaaseen.
Viimeksi ,vesi osmolaattorin kautta suoraan akvaarioon,sitten suola,pari päivää myöhemmin kivet.Edellis kerralla vesi osmolaattorin kautta kylpy ammeeseen, sieltä uppopumpun kanssa suoraan altaaseen,suolat,kivet hiekka,kuten edellisessä.
Kyllä sitä vettä pitää olla sen verran että kivet ei jää kuiville. Täyteen ei tietysti kannata allasta laittaa kun sitten sitä on liikaa kun pudotat kivet sinne. Ei ne kauan ole eläviä jos ne on pitkään kuivilla.
Virittelin tuommoisen, ollu sadevesi käytössä ennen. Tulevana sunnuntaina otan uuden altaan käyttöön, allas tulee entisen paikalle joten vedet on pakko tehdä valmiiksi jotta vaihto tapahtuisi mahdollisimman joutusasti. Tuosta paljusta pumppaan vedet sitten suoraan altaaseen. Paljuun mahtuu kivetki siksi aikaa kun altaita siirrellään. Ro-DI vettä olen liruutellut maanantaista tähän päivään ja nyt sitä on n.450-500 litraa, pitää tänään lisätä suolat ja laittaa pumppu pyörimään. Vanhasta altaasta sitten otetaan kaikki mahdollinen vesi talteen.
Normi veden vaihdot tehdään saavilla, lapolla vedet pois ja pumpulla takaisin.
Patu: Tossa on saunan jälkeen koko perheen mukava käydä pulahtamassa...
Mulla pannuhuoneessa "osmoosiasema" ja 250l muovitynnyri jonka teen aina kerralla täyteen. Pumpulla sotken suolat ja siitä otan normi vedenvaihtoon. Vaihdan noin 100l kerralla eli tyhjennän ala-altaan ja täytän uudella vedellä.
Jorg kirjoitti:Patu: Tossa on saunan jälkeen koko perheen mukava käydä pulahtamassa...
Mulla pannuhuoneessa "osmoosiasema" ja 250l muovitynnyri jonka teen aina kerralla täyteen. Pumpulla sotken suolat ja siitä otan normi vedenvaihtoon. Vaihdan noin 100l kerralla eli tyhjennän ala-altaan ja täytän uudella vedellä.
Joo, vaimon pahimman verenpaineen nousun jälkeen tuumasi jo että eihän tuota viedäkkään pois vaan otetaan se kylpytynnyriksi Kellari ois kyllä poikaa, sais kaiken tehtyä helpommaksi.
Mä tein sillon neljä 200:n litran tynnyriä täyteen vettä, ennen ku kivet tuli. niillä sitten täyttelin altaan ku olin kivet latonu sisään, ja vähän jäi ylikin, niin sai tehdä vedenvaihdon n.viikon päästä. Nykyään teen vedenvaihdon n.viikon välein 60 litraa (800 l allas) tai sitten kahden-kolmen viikon tauon jälkeen vaihdan 200 litraa. Näistä neljästä 200:n litran tynnyristä on kaksi menny sadevesikäyttöön ja kaksi on akvaariokäytössä.
Sillon ku kivet tiedettiin tulevaksi ja oli noi kauheat tynnyrit tuola pesuhuoneessa ja kodinhoitohuoneessa niin oli kyllä puolisolla tosiaan kestämistä
Kiitokset, juuri tällaista informaatiota haeskelen jotta saisin omaan ympäristööni sopivimman ratkaisun kehiteltyä. Kuinkas ripeästi muuten nuo teidän 'osmoosiasemat' sylkee vettä? Mulla on just nyt tippumassa nanoaltaaseen (29l) vedet enkä jaksa uskoa tuohon luvattuun 190l/päivä kapasiteettiin nyt kun olen hetken seuraillut prosessia. Hyvin paljon tietysti mahdollista että paineet tuossa kerrostalon pesukoneliitännässä ei ole alkuunkaan sitä mitä vaaditaan.
Käänteisosmoosilaitteiden tuotot jää kyllä normaalikäytössä varmasti luvatuista maksimeista. Maksimiarvot on annettu paljon normaalia pesukoneliitännästä tulevaa vettä lämpimämmälle vedelle ja paineetkin taitaa aika usein jäädä käytössä alhaisemmiksi, kuin ideaalitilanteessa.
Siloin kun meillä vielä oli iso allas niin RO tippui pesukoneen päällä seisovaan saaviin (pieni kylppäri) ja joskus kun piti tehdä suurempi satsi vettä niin laitettiin toinen saavi viereen lattialle, johon yläsaavin kautta tippui vettä. Yläsaavin yläreunassa oli ylivuotoreikä, johon oli laitettu n.10 c ohut putkenpätkä. Pienempiä vedenottoja varten yläsaavin alalaitaan oltiin laitettu muovihana. Nykyisin teen vedenvaihtoja varten sangollisen vettä viikossa
Kellarin puuttuessa minä olen tyytynyt tälläiseen kompaktimpaan ~40 litran ratkaisuun. RO säiliössä on automaattinen katkaisu RO:lle - ja itseasiassa tänään unohdin ROn ensimmäistä kertaa päälle päiväksi, kun lähdin töihin, mutta luottoa katkaisuun löytyy.
Suolat sekoitan veteen jalustassa olevassa vedenvaihtoaltaassa.
Kimmo S kirjoitti:RO säiliössä on automaattinen katkaisu RO:lle - ja itseasiassa tänään unohdin ROn ensimmäistä kertaa päälle päiväksi, kun lähdin töihin, mutta luottoa katkaisuun löytyy.
Voin kyllä suositella muillekin tätä: http://www.ro-man.com/shop/product_info ... ucts_id/36" onclick="window.open(this.href);return false;
Mahdollisesti tuollaisen saa tilattua kaupasta Royal Mailin kautta, jolloin postikulutkin on vain ~5 euroa.
Koho kylläkin vaatisi painelinjaan paisuntasäiliön. Minulta se puuttuu ja sen takia kohon ollessa suljettuna, letkut rämähtelevät aina välillä, kun paine vuotaa venttilistä ja koho ei pysy ihan 100% kiinni. Tähän mennessä systeemi on kuitenkin estänyt astian ylivuotamisen joka kerta. Normaalisti annan ROn valua aina yön yli säiliön täyteen.
Hienoja systeemeitä Hankalin taitaa tosiaan olla tuo alkuvaihe missä pitäis useampi sata litraa vettä tehdä ja säilöä. Sen jos onnistuis kunnialla selvittämään niin tuo vedenvaihto hoituis jo sitten kivuttomammin. Välillä pitäis pyykkiäkin pestä (puhtaat vaatteet on yliarvostettuja ) niin katkee tuo RO-tiputtelukin hetkeks.
Pysyykö RO-vesi hyvänä jos seisoo astiassa päivätolkulla?
Ei se vesi puhdasta ole ihan kauhean kauaa. Kannattaa sotkea suolat astioihin ja laittaa pumppuja pyörittämään vettä. Ja joku kansi päälle ettei kaikenmaailman pölyt leijaile sekaan.
Kimmo S kirjoitti:Heh, yritin tämän altaan kanssa panostaa siisteyteen vähän enemmän, kun tajusin vanhoista valokuvista kuin hirveältä edelliset viritykset näytti!
Niin, Kimmohan tunnettiin aikaisemmin nimellä nippuside-Kimmo mutta nykyisin on aivan toisin . Tämä on paikan päällä käyty toteamassa.
Joo, mulla on RO-laite pesuhuoneen hanassa kiinni, samassa hanassa, mistä normaali suihkukin. Sitten mulla on vaan käännettävä vipu siinä, minkä avulla voin sitten valita, että meneekö vesi RO-laitteelle vai suihkuun. Normaalisti siis vipu on siinä asennossa, että pääsen suihkuun ihan normaalisti, mutta silloin kun teen vettä, niin käännän vivun siten, että vesi menee RO-laitteelle. Ro-laite on siinä seinäkkeen takana, missä on pesuhuoneen yhteydessä oleva vessa. Eli siis pesuhuoneen puolella vedenteosta ei näy oikestaan muuta kuin tuo valkoinen pieni letku, joka menee siististi seinäkkeen taakse, ja siellä on sitten RO-laite kiinteästi asennettuna ja pieni astia, mihin veden teen. Sillon kun teen ton 200 litraa, niin sillon laitan saavin tuohon pesuhuoneen puolelle, ja vedän RO-laitteelta sen sinisen letkun sinne saaviin (punaisen nostan vessanpytyn reunalle)
Valmiiseen RO-veteen laitan suolat, jotka oon pussittanu sopiviin eriin. Eli siis kun astia on vettä täynnä, lisään yhden pussillisen suolaa ja laitan astiaan myös ilmastimen. Ilmastimen letkua varten on astian kannessa reikä, ja itse ilmastin on sitten siinä astian päällä. Ihan siistin näköinen laatikollinen vettä on sitten siinä odottamassa vedenvaihtoa. Itse olen tehnyt veden vähintään päivää ennen, mutta joskus jo viikkoa etukäteen. Ei se ole kyllä miksikään mennyt, mutta kansi pitää olla ja ilmastus. Lisäksi tämmöset astiaratkaisut (etenkin pesuhuoneessa) vaatii tarkkuutta puhtaudessa, esim.ettei astioihin joudu pesuainetta yms.
Mutta tuota kiinteää RO-laitteen asennusta todellakin suosittelen lämpimästi. Se itse "jakotukki", eli se liititin mistä voi ohjata veden suoraan suihkuun tai RO-laitteelle maksoi muistaakseni 30e, mutta näin jälkikäteen ajateltuna se oli pieni hinta siitä, miten vaivattomasti vedenteko onnistuu.
Suurin osa käyttää näköjään RO-vettä? Ite käytin N. 1 vuoden RO-vettä, Nyt oon käyttäny melkeen toisen vuoden kraana vettä, ei mitään eroa havaittavissa
Ei oo kukaan kokeillut vaihtaan RO-vettä kraanavetee? jos on,ni huomasitko eroa?