Isojen plekojen kaivuuta on arvuuteltu ja muunmuassa seuraavanlaiseen on joskus päädytty. Mikäli pleko kaivaa kuin hullunlailla ympäri allasta kaikki lasinrajat (erityisesti nurkat) pohjalasille asti on erittäin todennäköistä, että kala ei jostain syystä viihdy altaassa, vaan etsii poispääsyä isompiin vesimassoihin. Itse olen muunmuassa todennut kyseisen, kun jouduin ottamaan sinisilmäplekoni (25cm) 780l akvaariosta evakkoon 180l akvaarioon. Kyseinen kaveri osoitti mieltä myös sillä, että se vain tuhosi kaiken ruuan mitä tarjosin sille tuossa väliaikaisaltaassa olleena. Muunmuassa kesäkurpitsaa päin se hyökki vain poski ja rintaevän piikeillä.
Kyseinen otus oli vesivahingon aikaan myös evakossa 300l altaassa kiekkokalojen ym. plekojen kanssa. Tuloksena oli se, että yhden yön aikana se sai 11 kiekkokalaa matalaksi ja monet muut plekolajit ruhjuisiksi. Jouduin luonnollisesti siirtämään sen heti pois (60l)

. Heti kun pääsi takaisin isompiin vesiin käytös loppui täysin. Tänäkin päivänä se on erittäin sosiaalinen, kunhan sillä on tilaa.
Jos pleko kaivaa keskellä allasta kivien kantojen tms. lomasta se kertoo pitkälti siitä, että sillä on huonosti suojaa altaassa, se tuntee itsensä turvattomaksi ja yrittää kaivaa itseänsä kannon alle varjoon, piiloon.
Niin ja itse olen vähän samaa mieltä, että 20cm täpläpleko (joka varmaan vielä kasvaakin) on aika reilunkokoinen 200litraiseen. Kyllä se siinä vielä menee, mutta olisi hyvä, jos myöhemmin pääsisi vähän isompaan altaaseen.