Korvausvesipumppu ja kalkkivesi

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
akvaarioprojekti
Member
Member
Akvaarioseurat: SMAS, TAS

Korvausvesipumppu ja kalkkivesi

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

Onko vinkkejä siihen, miten korvausvesipumppu kannattaisi "asentaa" paikalleen, kun korvausvetenä käytetään kalkkivettä? Pumppuhan ei saisi olla ihan astian pohjalla ettei se kisko sakkaa mukaan. Kevyitä pumppuja voi roikuttaa johdosta, mutta minulla on pumpuksi tulossa Eheimin joku Compact-malli ja siinä roikottaminen ei onnistu.

Tiedot kaikista toimiviksi havaituista patenttivirityksistä otetaan ilolla vastaan.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Korvausvesipumppu ja kalkkivesi

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Liimata livautat muutaman sentin korkuisen "jakkaran" pvc-levystä, mihin pistät sen compactin päälle istua pätköttämään. :)

Mutta siis hetkinen, eikös se compact ole aika raju ihan vain korvausvettä pumppaamaan? Vai onko nyt kyseessä systeemi, missä vettä haihtuu ihan sadoissa litroissa/vrk?
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
patu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: FOMA #6
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Samaa mieltä täälläkin, compacti on ehkä liian järeä tuohon virkaan, pumpun sammuessa pöläyttää varmasti sakan sekaisin? Doseri ois tuohon virkaan paljon parempi.
akvaarioprojekti
Member
Member

Doseria (Profilux) on tähän asti käytetty, mutta se otti ja hajosi alle vuoden käytön jälkeen (lomareissun aikana, kuinkas muuten ;)). Siinä oli myös sellaista ongelmaa, että hieman normaalia suurempi pumppaustarve (esim. levän pala ylivuodon kammassa) aiheutti toisinaan maksimiaikarajan ylittymisen (olikohan se varttituntiin säädetty).

EDIT: niin ja se compacti pumppaa 150 litraa tunnissa pienimmilleen kuristettuna, toki ihan riittoisa määrä tässä käytössä.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Kuulostaa kyllä aika hasardilta ratkaisulta. En luottaisi profiluxiin niin paljoa, etteikö se saattaisi häiriötilanteessa pumpata liian suurta määrää kalkkivettä kerralla. Entä jos laittaisi doserin pumppaamaan kalkkivettä tasaisella tahdilla altaaseen ja toisen pumpun hoitamaan tasauksen? (Vaikkakin, urbaanin legendan mukaan myös doseri on onnistunut pumppaamaan liikaa kalkkivettä altaaseen)

... Mä oon kyllä niin koko kalkkivettä vastaan. Niin moni joutunut pulaan sen kanssa, ja eiks sulla ollut balling käytössä?
Lugonn[71]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lugonn[71] »

Itse olen jo pari vuotta käyttänyt tunzen osmolaattoria kalkkiveden kanssa ja hyvin on toiminut.
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
akvaarioprojekti
Member
Member

Kimmo S kirjoitti:Kuulostaa kyllä aika hasardilta ratkaisulta. En luottaisi profiluxiin niin paljoa, etteikö se saattaisi häiriötilanteessa pumpata liian suurta määrää kalkkivettä kerralla. Entä jos laittaisi doserin pumppaamaan kalkkivettä tasaisella tahdilla altaaseen ja toisen pumpun hoitamaan tasauksen? (Vaikkakin, urbaanin legendan mukaan myös doseri on onnistunut pumppaamaan liikaa kalkkivettä altaaseen)

... Mä oon kyllä niin koko kalkkivettä vastaan. Niin moni joutunut pulaan sen kanssa, ja eiks sulla ollut balling käytössä?
Esim. Tunzen osmolaattorin pumppukin pumppaa speksien noin 50 litraa tunnissa, eli ei lopputulos hirveästi poikkea jos tasausta hoitava tietokone sekoaa - tunnissa saa korvausvesipöntön tyhjäksi kummalla tahansa tavalla. Sitä voi sitten vain arvailla, kumpi systeemi on todennäköisempi sekoaja ;) JOS Profiluxin aikakatkaisu toimii kuten pitää, niin maksimikäyntiajanhan saa säädettyä sekunnin tarkkuudella.

On mulla balling käytössä, jos menee hankalaksi niin jätän kalkkiveden pois. Toistaiseksi olen saanut pahimman hasardin aikaan tahattomalla lapolla + balling-nesteillä... :) (eikun :frown: )
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

On tossakin pointtia.

Miksi muuten haluat käyttää kalkkivettä ballingin lisänä? Pitäiskö munkin? :)
akvaarioprojekti
Member
Member

Saostaa fosfaattia, nostaa pH:ta, tehostaa vaahdottimen toimintaa...siinähän niitä!

http://www.wetwebmedia.com/calcalkmar.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Lugonn[71]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lugonn[71] »

Osmolaattorihan pumppaa tietyn maksimiajan jonka jälkeen lopettaa ja myös nostokorkeus hidastaa (osmo pumppaa minulla veden pääaltaaseen) mutta ilmeisesti tämä on otettu huomioon speksissä.
Minäkin käytän ballingia kalkkiveden lisäksi.
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
akvaarioprojekti
Member
Member

Lugonn[71] kirjoitti:Osmolaattorihan pumppaa tietyn maksimiajan jonka jälkeen lopettaa ja myös nostokorkeus hidastaa (osmo pumppaa minulla veden pääaltaaseen) mutta ilmeisesti tämä on otettu huomioon speksissä.
Speksi sanoo tarkalleen ottaen näin:
Metering pump capacity: 0.9 m (35.4 in.): 52 l/h (13.7 US gal./h); 1.5 m (59 in.): 47 l/h (12.4 US gal./h); 2 m (78.7 in.): 27 l/h (7.1 US gal./h); Hmax: 2.2 m (86.6 in.).
Laitoin Compactille näin alkuun maksimikäyntiajaksi 10 sekuntia, katsotaan miten hyvin riittää.

Niin ja alkuperäiseen ongelmaankin taisin löytää ratkaisun, se pumppu tuntuu pysyvän sopivalla korkeudella ihan hyvin letkusta roikuttamalla ja letkuliitos pitää silti.

Taidan vielä virittää rinnalle doserin joka jatkaa pumppausta pienen odottelun jälkeen, jos Compact ei jostain syystä pelaa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

akvaarioprojekti kirjoitti:Saostaa fosfaattia, nostaa pH:ta, tehostaa vaahdottimen toimintaa...siinähän niitä!
Mut hei,
vaahdottaja - so 90's!
fosfaatti - RO/DI & fosfaatinpoistajat on keksitty!

PHn nostoon käytin itsekin kalkkivettä, kun käytössä oli kalkkireaktori. Korallit kasvoi silloin erittäin hyvin, joten sinänsä hyvät kokemukset kalkkivedestä. Pari kertaa kuitenkin kämmäsin niin, että unohdin sammuttaa korvausvedentäytön ennen vedenvaihdon aloittamista,ja altaan pH nousi 9.5 kieppeille. AWn haulla löytyy myös aika monta, jotka ovat onnistuneet tekemään pahempaa tuhoa kalkkivedellä.

Hyvää ainettahan tuo on ja ei siitä ballingin rinnalla ainakaan haittaa ole, mutta onko siitä oikeasti lisähyötyä. Pitäisi yrittää testata asia jotenkin.
akvaarioprojekti
Member
Member

Kimmo S kirjoitti:
Mut hei,
vaahdottaja - so 90's!
SO yesterday! :mrgreen:
PHn nostoon käytin itsekin kalkkivettä, kun käytössä oli kalkkireaktori. Korallit kasvoi silloin erittäin hyvin, joten sinänsä hyvät kokemukset kalkkivedestä. Pari kertaa kuitenkin kämmäsin niin, että unohdin sammuttaa korvausvedentäytön ennen vedenvaihdon aloittamista,ja altaan pH nousi 9.5 kieppeille.
Eiköä sulla ollut mitään aikakatkaisua siinä?
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

akvaarioprojekti kirjoitti: Eiköä sulla ollut mitään aikakatkaisua siinä?
Oli siinä osmolaattori, joka pelasti tilanteen. Ei mulla tullut tappioita tuosta insidentistä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”