Apua, mikä vaivaa perhoskirjoahventa?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
merenneito94
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Apua, mikä vaivaa perhoskirjoahventa?

Viesti Kirjoittaja merenneito94 »

Mulla on perhoskirjoahven uros. Se ei ole kauhean vanha. Oltiin joululoma poissa kotoa ( tasan viikko ) Eikä kukaan ollut hoitamassa akvaariotani. Kun tulin takasisin huomasin että kyseinen kala ei voi kovin hyvin. Tarkemmin tutkittuani huomasin kalan perä-evän vieressä pienen valkoisen paiseen josta " kasvoi" sellaisia valkoisia " piikkejä " en tiedä onko se hometta vai mitä. Kalan silmät ovat pullistuneet niin ulos että hyvä jos eivät kohta putoa päästä! Näyttää siltä että se ei saa henkeä kovin hyvin kun haukkoo kokoajan henkeä suullaan. Se ui apaattisena pohjassa kokoajan eikä tule edes syömään vaikka annan mitä herkkuja. Nyt on alkanut tulla vähän ihon pinnallekkin valkoisia pilkkuja. Onko teillä mitään tietoa mikä sairaus voi olla kyseessä ja mitä voin asialle tehdä? Auttakaa kiireesti. Ja anteeksi huono selitykseni toivottavasti ymmärsitte asiani. :(
100 litraa sekalaista ja 60 litraa rapuja. C:
+ leopardigekot Bindi ja Venus.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Apua, mikä vaivaa perhoskirjoahventa?

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Katsopa tuolta, löytyisikö sopivaa kuvausta.

http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Perhoskirjoahven on herkkä ja helposti sairastuva otus. Viikon poissaolo on varmaan vaikuttanut, vaatii puhdasta vettä ja hyvää hoitoa. Oliko ruokaa, valoa??
Jomar
Starting Member
Starting Member

Re: Apua, mikä vaivaa perhoskirjoahventa?

Viesti Kirjoittaja Jomar »

Herkkä joo ja todella lyhytikäinen. Eli mitä tarkoitat kun sanot, ettei ole vanha? Minä ostin kesällä 4 perhoskirjoa täysikasvuisina ja kupsahtivat aika nopeasti. Luulen, että syynä oli akvaarion tuoreudesta johtuva vedenlaadun epävakaus yhdistettynä kalojen "korkeaan" ikään. Nuo kun siis ilmeisesti voivat hyvin kupsahtaa vanhuuteen jo alle kaksivuotiainakin. Lakkasivat syömästä, olivat apaattisia ja muuttuivat jotenkin värittömiksi/sameiksi. Sitten kuolivat. Toki voi olla että niillä oli joku sairaus, mutta samanmoisesti ei ole muita kaloja kuollut kyllä. itse veikkaan että mun perhoni kuolivat vesipöhöön, jonka herkkinä ja vanhoina kaloja saivat vaikka muut tyytyväisinä porskuttelivat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”