Valaistus 98-litraiseen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mimmi
Starting Member
Starting Member

Valaistus 98-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Minulla on 98-litran akvaario, jonka heikoin osa on valaistus. Valaisimena akvaariossa on mukana tullut 18-watin valaisin, heijastimet siihen on hankittu myöhemmin.

Valon määrä on vähäinen, mutta koska tuolla valaisimella pitää vielä ainakin jokin aika tulla toimeen, kysynkin, että millainen loisteputki siihen olisi paras hankkia?

Akvaariossa on seuraavia kasveja: vedensuosikki, intianvesitähdikki, pennilehti, jaavansammal, kääpiökeihäslehti ja amerikankilpukka.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Osa jengistä käyttää akvaariokaupoissa myytäviä "oikeita akvaarioputkia", joiden värisävy on violetti. Minusta ne näyttävät kovin kylmiltä ja epäluonnollisilta. Osa väestä taas pitää tehosarjan putkia (8-sarja) ehdottomasti parhaina mahdollisina. Niiden energia vain ei jakaudu tasaisesti värisävyjen kesken vaan keskittyy pariin piikkiin. Se, pystyvätkö kasvit käyttämään tehosarjan putken energiaa optimaalisesti ei ole selvillä. Lisäksi tehoputkien väritoisto on silminnähden kellanvihertävä.

Minä käyttäisin täysväriputkea (9-sarja), jonka värilämpötilaksi ottaisin neutraalin tai siitä lämpimään suuntaan. 965 ja 950 ovat ne neutraaleimmat, 940 ja 930 lämpöisemmät. 930 on jo melko lämminsävyinen silmälle, mutta kasvit viihtyvät kyllä.

Vaan tähän takuulla tulee monta mielipidettä aiheesta, jotka sotkevat pakkaa. Ainakin tehoputkia tullaan puolustamaan. Minä vain haluaisin nähdä ihan suoran vertailun siitä, miten esim. 840 ja 940 tai 865 ja 965 kasvattavat kasveja. Ennen sitä en usko, että tehosarja olisi yhtään parempi kasveille kuin täysväriputket.

Tästä voit vielä kahlata sitä, miltä eri putket näyttävät altaassa.
http://www.aqua-web.org/users/saurama/valo1.htm
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Jussi
Junior Member
Junior Member

Valaistusasiaa

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Olen luopumassa loisteputkista kokonaan. On ollut sellaista leikkiä erilaisten putkien ja heijastimien kanssa. Laitoin kokeilumielessä 60 l:n akvaarion päälle 80 W:n HQL-valaisimen (elohopeahöyrylamppu, joka tarvitsee kuristimen). Testasin ko pahasti levittyneessä altaassa valon vaikutusta. Aluksi vesi näytti ikävän väriseltä, mutta muutaman viikon jälkeen alkoi näyttää hyvältä. Kasvit alkoivat kasvaa, levät vähenivät pikkuhiljaa ja lamppu antaa muutenkin olohuoneeseen mukavaa yleisvaloa. Aion laittaa 250 l:n akvaarion päälle kaksi samanlaista. Kävin eilen katsomassa valaisinliikkeessä kivan näköisen alumiinivalaisimen (hinta 29 € kpl). Sähkömies asensi kuristimen vikavirtasuojalla erilliseen " pistorasialaatikkoon". Sen hintaa en tarkasti tiedä. Luulisin sen olevan jotain 50 €:n luokkaa. Itse HQL lamppu maksaa 5 €:n tietämillä. Yhden valaisimen hinnaksi tulee siis 80 - 90 €. Lamput täytynee uusia 2-3 vuoden välein. Joku voi vannoa loisteputkivalaisimen puolesta mutta suosittelen kunnon valoa. Muuten HQL valaisimia saa valmiinakin (kuristin itse valaisimessa) alan liikkeistä. Sittenhän on monimetallivalaisimet, mutta ne ovat oma tieteenhaaransa.
Viimeksi muokannut Jussi, 17:34, 23.08.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

HQI on monimetalli, HQL on elohopea. Monimetalleissa kvartsiydin (Q) on uusissa polttimoissa vähitellen muuttumassa keraamiseksi ja polttimon nimi menee silloin HCI.

Mutta sinänsä kannatan kyllä roikkuvaa ja pistemäistä valaistusta, oli allas sitten millainen hyvänsä. Elohopeiden värintoisto on vain heikoimmasta päästä akvaarion päälle laitettavia valoja. Niiden alla kaikki on todella kellanvihertävää. Eron ymmärtää täysin vasta kun on oikeasti nähnyt valot, joiden väritoisto on todella hyvä. Sen jälkeen niistä ei sitten enää luovukaan.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Valaistus 98-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mimmi kirjoitti:Valon määrä on vähäinen, mutta koska tuolla valaisimella pitää vielä ainakin jokin aika tulla toimeen, kysynkin, että millainen loisteputki siihen olisi paras hankkia?
Millainen loisteputki siinä on ennestään ja miten kasvit ovat sen alla voineet?

Kuulostaa siltä että sinulla jäisi akvaarion päihin vähemmälle valolle jäävää aluetta, joten sinuna järjestelisin kasvit niin että intianvesitähdikki, pennilehti ja vedensuosikki ovat keskemmällä suoraan lampun alla. Älä myöskään pätki niitä liian lyhyiksi tai istuta liian tiiviisin nippuihin vaan mieluiten ihan yksitellen, jotta saavat riittävästi valoa.

Koskapa lukeudun noihin aiemman kirjoittajan paheksumiin tehosarjan kannattajiin, mainitsen vielä käyttäväni itse Philipsin 840 -putkea ainoana niissä altaissa joissa ei ole kuin yksi loisteputki. Olen käyttänyt samaa putkityyppiä iät ja ajat ja kokeillut myös useita muita, mutta palannut aina tähän. En siis tarinoi konditionaalissa mitä käyttäisin vaan käytän suosittelemaani putkea itse pitkän kokemuksen perusteella. 8-)
Mimmi
Starting Member
Starting Member

Valaistus 98-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Nykyinen loisteputki on Osram. Tarkemmin en tyyppiä valitettavasti muista, enkä pääse sitä tähän hätään tarkistamaankaan.

Kasvit kasvavat melkein riesaksi saakka (kääpiökeihäslehteä luonnollisesti lukuunottamatta). Mutta esim. vesitähdikin alimmaiset lehdet menevät huonon näköisiksi, joten alas valoa ei taida tarpeeksi mennä. Toivottavasti hetki sitten hankittu heijastin auttaa ainakin hieman tuohon vaivaan.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Valaistus 98-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tarkistapa vielä se putken tyyppi kun ehdit niin osataan sanoa taas enemmän sävystä, mutta eihän tuossa paljon tuntuisi olevan korjattavaa noilla tiedoilla. Katsele ihan rauhassa vaikka kuukausi miten heijastin vaikuttaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”