pvc-putki (suolajuttuja)

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Teemu Salonen

pvc-putki (suolajuttuja)

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mitä pvc-putkissa saa/ei saa lukea. Pitäisi nimittäin saada tohon diy vedenpinnantasaajaan vähän putkitusta. Ei vaan uskalla mennä kauppaan ennen kun on varmaa tietoa siitä, mitä putkea altaaseen voi laittaa.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Re: pvc-putki (suolajuttuja)

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Ainakin "Dyka-Kiva-PVC" Teollisuusetolasta on käypää kamaa :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Ja Tangit on oikea liima putkiston kasaukseen kunhan on ensin Dyykannut Kivat PVC-palat kainaloonsa. PVC-putken pätkiminen onnistuu helposti rautasahalla ja terävällä puukolla voi siistiä resuiset putkenpäät niin, ettei niihin kerry heti tolkutonta määrää sontaa hidastamaan virtausta.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

saurama kirjoitti:PVC-putken pätkiminen onnistuu helposti rautasahalla ja terävällä puukolla voi siistiä resuiset putkenpäät niin, ettei niihin kerry heti tolkutonta määrää sontaa hidastamaan virtausta.
Suosittelen pätkimään putket mielummin rakennussirkkelillä, eli "kaapparilla", tulee kerralla suorat päät ilman rosoja.

Lainaahänet appiukolta/läskipäältä, jos ei satu itse omistamaan. :)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Jyrkiboy kirjoitti:
Suosittelen pätkimään putket mielummin rakennussirkkelillä, eli "kaapparilla", tulee kerralla suorat päät ilman rosoja.

Lainaahänet appiukolta/läskipäältä, jos ei satu itse omistamaan. :)

Tai sitten käytät muhveja putken yhdistämiseen niin ei ole mitään väliä onko saumat suorat, kunhan rosoiset pinnat poistaa suolakiteytymien estämiseksi.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mites tollanen normi letku? Liitäntöjen ei nimittäin tarvitse olla täysin vesitiiviit koska ne sijaitsevat joka tapauksessa akvaarion sisällä.
iso5817
Member
Member
Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja iso5817 »

Mä oon käyttäny ihan tätä akvaariokäyttöön tarkotettua silokoniletkua, isompaa ja pienempää. Se on sitä vihreää ja läpikuultavaa. Oletin aluksi myös, että siihen tulee äkkiä levää yms, mutta ilmeisesti tuo vihreä väri letkussa tekee sen, että tietyt valon allonpituudet suodattuu pois ja levä ei näytä kasvavan putkessa. Mulla on tämmönen putkitus mm.vaahdottimen astiaan (vaahdotin erillisessä astiassa) ja korvausveteen.
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

cmmd kirjoitti: Tai sitten käytät muhveja putken yhdistämiseen niin ei ole mitään väliä onko saumat suorat, kunhan rosoiset pinnat poistaa suolakiteytymien estämiseksi.
On sillä senverran väliä, että suorilla saumoilla saa kerralla liimattua vedenpitävät liitokset altaan ulkopuolella kulkevaan putkistoon.

Ei kai kukaan nyt sentään niitä putkia päittäin, ilman muhveja, ole jatkamassa. :)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cmmd »

En minä ainakaan jaksanut mitenkään erityisesti kiinnittää huomiota saumojen suoruuteen? Onko sillä nyt niin väliä kun ovat muhvin sisällä? Käytin Tangittia kaikkien liitosten kanssa. Osa liitoksista ovat Bauhausin paloja, joissa on o-rengastiivistys. Pitivät hyvin ilman mitään, laitoin kuitenkin varmuuden vuoksi akvaariosilikonia ulkopuolelle.

Tiedä häntä, ehkä siinä on sitten jotain merkitystä. Pitää varmaan tarkistaa vuotavatko nuo liitokset.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”