Kalojen oppimiskyvystä
Valvoja: Moderaattorit
Kalojen oppimiskyvystä
Otsikko on hieman kehno, mutta en parempaakaan keksinyt.
Olen miettinyt, että jos 140l kaloille (mm. kiilakylkiä ja perhoskirjoja) antaisi aina veden vaihdon jälkeen akvaarion lasiin laitettavan ruokatabletin niin oppisivatko ne, että vedenvaihdon(kaikki sähköt pois akvaariosta) jälkeen ne saavat ruokaa?
Olen miettinyt, että jos 140l kaloille (mm. kiilakylkiä ja perhoskirjoja) antaisi aina veden vaihdon jälkeen akvaarion lasiin laitettavan ruokatabletin niin oppisivatko ne, että vedenvaihdon(kaikki sähköt pois akvaariosta) jälkeen ne saavat ruokaa?
Re: Kalojen oppimiskyvystä
En tajua että miksi tekniikka pois vedenvaihdonajaksi, senkö takia että kalat oppisivat syödä sen jälkeen kun koneisto alkaa pyöriä
Kyllä oon kuullu että kalat osaa hyppiä vaikka renkaitten läpi tai jotain sinne suuntaan, niin kyllä ne varmaan tuonkin oppis... Jos sä teet sillein säännölliset ruokkimis ajat, niinkun klo 1o aamulla ja klo 21 illalla niin eiköhän nekin jo opi, että nyt syödään, ja 9 tuntia myöhemmin syödään...

-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Minulla oli aikoinaan idea että opetan säikyille kalaparoille että vedenvaihto on hyvä juttu sillä tavalla että ne saa aina jotain erityistä herkkua kun on vedenvaihto suoritettu. Oppivat tuon aika nopeasti, ja auta armias jos hyttysentoukkia ei ole antaa vedenvaihdon jälkeen.
Kyllä ne kalat oppivat kaikenlaista, kuten Zamy kirjoittaa. Riippuu yksittäisistä tapauksista, mutta kun ruuasta on kyse useimmat oppivat säännöt.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Kyllä ne kalat oppivat kaikenlaista, kuten Zamy kirjoittaa. Riippuu yksittäisistä tapauksista, mutta kun ruuasta on kyse useimmat oppivat säännöt.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Junior Member
Minulla oli kauan sitten lehtikala-pariskunta. Tekivät monta kutua ja olivat muutenkin tiivis pari.
Kerran sitten kun menin kotiin, huomasin että uros ui hurjaa vauhtia takimmaisesta nurkasta etukulmaan missä minä seisoin. Sama toistui muutamia kertoja kunnes huomasin että naaras puuttuu. Katsoin minne se uros oikein ui, ja huomasin että sen rouva oli jäänyt jumiin lasin ja lämmittimen väliin. Päästin daamin pälkähästä aika viime-hetkellä.
Kalan kylkeen oli tullut iso palovamma. Paraneminen kesti kauan ja loppuelämäksi sille jäi arpi.
Tietenkään en ollut opettanut kaloilleni kuinka apua haetaan jos hätä tulee, mutta se oli itse oppinut/vaistotoiminta ohjasi sen että: A) kaveri on pulassa
B) ihminen/joku voi auttaa, ja C) täytyy viestittää jotenkin.
Tämän tapauksen jälkeen uskon että kalojenkin päässä liikkuu enemmän kuin yleensä luullaan. Ehkeivät ihan ajattele mutta jotain kuitenkin.
Kerran sitten kun menin kotiin, huomasin että uros ui hurjaa vauhtia takimmaisesta nurkasta etukulmaan missä minä seisoin. Sama toistui muutamia kertoja kunnes huomasin että naaras puuttuu. Katsoin minne se uros oikein ui, ja huomasin että sen rouva oli jäänyt jumiin lasin ja lämmittimen väliin. Päästin daamin pälkähästä aika viime-hetkellä.
Kalan kylkeen oli tullut iso palovamma. Paraneminen kesti kauan ja loppuelämäksi sille jäi arpi.
Tietenkään en ollut opettanut kaloilleni kuinka apua haetaan jos hätä tulee, mutta se oli itse oppinut/vaistotoiminta ohjasi sen että: A) kaveri on pulassa
B) ihminen/joku voi auttaa, ja C) täytyy viestittää jotenkin.
Tämän tapauksen jälkeen uskon että kalojenkin päässä liikkuu enemmän kuin yleensä luullaan. Ehkeivät ihan ajattele mutta jotain kuitenkin.

"En tajua että miksi tekniikka pois vedenvaihdonajaksi"
Siksi, että vedenvaihto on minulle itselleni turvallista(ei ole sähköiskuvaaraa).
Siksi, että vedenvaihto on minulle itselleni turvallista(ei ole sähköiskuvaaraa).
-
- Junior Member
voi kun tuo lehtikala tarina kuulosti jotenkin niin hellyyttävältä..
....Mulla lehtikset on oppinu siihen että kun tulen töistä ovat rivissä etulasilla ruokaa odottamassa....(ihan kun ikinä ei ois ruokaa nähty.) 

akvaariot 225l ,98l .
kuka väitti että akvaario harrastus poistaa stressiä..?!
kuka väitti että akvaario harrastus poistaa stressiä..?!
-
- Advanced Member
ZamY kirjoitti:En tajua että miksi tekniikka pois vedenvaihdonajaksi
Mä otan vedenvaihdon ajaksi lämmittimet ja suodattimet pois päältä, sillä noissa lämppäreissä on se raja, jonka alle vesiraja ei saa mennä, ja suodattimet samasta syystä, paitsi en ole ihan varma, onko se ihan pakollista. Valaisin on kyllä toiminnassa isomman akvaarion vedenvaihdon aikana (tosin se roikkuu katosta altaan päällä). Pienemmän altaan valon sen sijaan suljen ja siirrän valaisimen pois, kun se on sellainen Livalin pöytävalaisimesta rakenneltu systeemi lasien päällä.ToyPoodle kirjoitti:Siksi, että vedenvaihto on minulle itselleni turvallista(ei ole sähköiskuvaaraa).
Meni lievästi off topiciksi..

Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Mä otan valot pois, mutta ei kait suodattimen poisotto lisää turvallisuutta, tollasessa parin minuutin jutussa
Oon aina pitänyt suodattimen päällä kun vaihdan vettä, eikä ole ikinä tullut sähkäriä tai vastaavaa! Mutta jos olettekin jotenkin herkempiä saamaan sähköiskuja kun minä, niin siihen en puutu...

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Riippuu pitkälti minkälainen suodatin on, että kannattaako sitä irroittaa vedenvaihdon ajaksi. Jos suodattimella on pienikin mahdollisuus joutua vedenvaihdon yhteydessä käymään kuiviltaan, niin ehdottomasti pois päältä. Sisäsuodattimet nyt muutenkin kannattaa sammuttaa, niin saa sitten vähän putsailtua suodatusmateriaaleja.
Kuten jo todettukin niin lämmittimet kannattaa sammuttaa, ne kun ei oikein tykkää hohkata kuivilla, vaan ylikuumenevat ja todennäköisesti hajoavat.
Miksi ihmeessä sammuttaa valot? Niitä ainakin itse tarvitsen siinä kun karsin kasveja ja muuttelen sisustusta samalla kun vesi valuu viemäriin/letkua pitkin tulee uutta.
Nimimerkkillä: Olisin megaonnellinen jos 720litraisen vedenvaihto olisi parin minuutin juttu...
Kuten jo todettukin niin lämmittimet kannattaa sammuttaa, ne kun ei oikein tykkää hohkata kuivilla, vaan ylikuumenevat ja todennäköisesti hajoavat.
Miksi ihmeessä sammuttaa valot? Niitä ainakin itse tarvitsen siinä kun karsin kasveja ja muuttelen sisustusta samalla kun vesi valuu viemäriin/letkua pitkin tulee uutta.
Nimimerkkillä: Olisin megaonnellinen jos 720litraisen vedenvaihto olisi parin minuutin juttu...

Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
- Advanced Member
Mä suljen vain tuon pikkualtaan tee se itse-valaisimen, koska se ei todennäköisesti kestä roiskeita kovinkaan hyvin. Isomman akvaarion katossa roikkuva valaisin helpottaa työtä, koska siitä tulee sen verran hajavaloa myös pienempään.crisse_83 kirjoitti:Miksi ihmeessä sammuttaa valot? Niitä ainakin itse tarvitsen siinä kun karsin kasveja ja muuttelen sisustusta samalla kun vesi valuu viemäriin/letkua pitkin tulee uutta.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)