Pitkä ja harva vesirutto, missä vika?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Pitkä ja harva vesirutto, missä vika?

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Minulla on uudehko allas jossa kasvitkin ovat olleet vasta parisen viikkoa. Hankin taustakasviksi vesiruttoa (Egeria) mutta nyt uudet, kasvavat versot ovat hurrrjan pitkiä ja lehdyköitä on harvassa. Aika rumia ovat nyt kun lehdykkätupsujen välillä saattaa olla neljäkin senttiä! Valaistus on uusilla Floraset (deluxe) elohopealampuilla, lannoituksen pitäisi olla OK, hiilidioksidia menee altaaseen hienona sumuna kiljupöntöstä. Voisko syynä olla lämpötila 29 astetta, luulis että vesirutto vähän viileämmässä viihtyisi? Vai onko valoa jostain syystä liian vähän, luulis ettei olis kun ihan valon alla kasvavat?

Ifigeneia
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Koska en osaa sanoa onko valaistus riittävä (kuulostaa kyllä maallikon korvaan hienolta..) niin ehdotan ajatusta, joka on silloin tällöin käynyt mielessä omien karvalehtieni kohdalla. Eli jospa kasvi on kovassa virtauksessa ja siksi varsi venyy. :mrgreen: Edellistä olisi ehkä pitänyt ehdottaa vasta muiden mahdollisten syiden jälkeen.. jos silloinkaan..

Lisäksi olen jostain lukenut, että tietty valon sävy (olisikohan ollut punainen?) vaikuttaa kasvin pituuskasvuun. Voisikohan jokin tällainen lisätä kasvin pituuskasvua noin paljon?
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Varsi venyy :D No ei kai sentään mutta katselen tässä onnettomana kun joka aamu on akvaariossa uusi laiha suikale vesiruttoa, jokainen varsi sellaisia kasvattaa. Muut kasvit tuntuvat kasvavan ihan OK, mulla on miekkakasveja ym...

Ifigeneia
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kyllä tuo inhottavasti valon puutteelta kuulostaa. Minkä kokoinen allas, montako florasettiää ja mikä on altaan korkeus?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Florasettejä on 2 noin 50 cm etäisyydellä toisistaan, altaan korkeus 50 cm ja lamput vajaan 20 cm pinnasta. Kasveja kasvaa vain lamppujen kohdalla eli suurinpiirtein suoraan niiden alla, loppuosalla allasta on kantoja ja sitte tyhjää... Perkutarallaa, minustakin se vaikuttaa valon puuttelta tuollainen venyminen ja minä kun luulin että nuo lamput hyvin riittää jos kasvit niiden kohdalle asettaa :(

Ifigeneia
artturi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja artturi »

Mulla järvestä nykästy vesirutto kasvaa myös tommosena hentoisena ja harvana, kun taas ihan vieressä argentiinanvesirutto on hyvin tiheää. Allas on 128l 80*40*40 jossa 2*18w.

Olen ajatellut että vesirutto olisi matalassa rannassa tottunut aika hurjaan valomäärään jota se nyt ikävöi.
KirsiK
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KirsiK »

olisiko mahdollista, että luonnosta kerätty vesirutto on sopeutunut Suomen luonnon olosuhteisiin, eli 'liian hyvät' olosuhteet eivät sovikkaan kasville. Laji vois olla sopeutunut valon lisäksi myös veden lämpötilan vuotuiseen vaihteluun ja vaatia talvisen lepokauden. Enpä tiedä...
artturi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja artturi »

Juu, tuota lepokautta minäkin vähän arvelin, saapa nähdä että kuoleeko talven aikana. Otin myös ahvenvitaa pienen pätkän mikä on tehnyt ihan hyvin uutta versoa, kaikki originaalit lehtiosat ovat jo sulaneet pois.

Kyllähän tollanen hervoton pituuskasvu ja hentorunkoisuus yleensä viittaa liian vähäiseen valomäärään, tai sitten mahdollisesti valon väärään laatuun.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”