Perhoskirjoahvenia & imunuoliaisia
Valvoja: Moderaattorit
Perhoskirjoahvenia & imunuoliaisia
Onko kellään perhoskirjoahvenia ja imunuoliaisia samassa altaassa? Millaisia kokemuksia?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Re: perhoskirjoahvenia & imunuoliaisia
On samassa ja ihan hyvin ovat samaan altaaseen sopineet. Lämpöjä tosin ei voi kovin korkealle nostaa, kun imut ei siitä tykkää.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Perhoskirjoahvenet tykkäävät lämpimämmästä vedestä kuin imunuoliaiset. Toisekseen imut kaipaavat suurta virtausta altaaseen ja hyvin hapekasta vettä, kun taas perhoskirjoille saattaa imujen tykkäämä virtaus olla ihan liikaa.
http://www.loaches.com-sivusto antaa noille Gastromyzon-imuille vesiarvoiksi pH 7-8, kovuus keskikova max 12 dh, lämpötila 20-23,8 astetta. Sewellia-imuille taasen pH 6,5-7,5, kovuus keskikova, lämpötila 20-23,8 astetta.
Perhoskirjoahvenille vesi saa olla pehmeää ja hapanta.
Mä en kyllä yhdistäisi noita, koska silloin jommalla kummalla lajilla on tukalat oltavat.
http://www.loaches.com-sivusto antaa noille Gastromyzon-imuille vesiarvoiksi pH 7-8, kovuus keskikova max 12 dh, lämpötila 20-23,8 astetta. Sewellia-imuille taasen pH 6,5-7,5, kovuus keskikova, lämpötila 20-23,8 astetta.
Mä en kyllä yhdistäisi noita, koska silloin jommalla kummalla lajilla on tukalat oltavat.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
Näin olin itsekin alkujaan ymmärtänyt kun olen monenlaisia sivuja lueskellut.
Vesiarvot, lämpö ja virtaus ovat olleet Gastromyzon-lajeille sopivat. Viihtyvät hyvin. Liikkeessä kuitenkin kerrottiin, että perhoskirjoahven tottuu jopa 7,5 ph-arvoon. Myyjä oli sitä mieltä, että kala tottuu vesiarvoihimme. Lankesin ostamaan kaksi (ehkäpä pitää palauttaa). Toisessa altaassa seurana olisi pari sinileukakirjoahventa, mutta en haluaisi laittaa kovin suurta allasta.
Vesiarvot, lämpö ja virtaus ovat olleet Gastromyzon-lajeille sopivat. Viihtyvät hyvin. Liikkeessä kuitenkin kerrottiin, että perhoskirjoahven tottuu jopa 7,5 ph-arvoon. Myyjä oli sitä mieltä, että kala tottuu vesiarvoihimme. Lankesin ostamaan kaksi (ehkäpä pitää palauttaa). Toisessa altaassa seurana olisi pari sinileukakirjoahventa, mutta en haluaisi laittaa kovin suurta allasta.
nepis76 kirjoitti:Perhoskirjoahvenet tykkäävät lämpimämmästä vedestä kuin imunuoliaiset. Toisekseen imut kaipaavat suurta virtausta altaaseen ja hyvin hapekasta vettä, kun taas perhoskirjoille saattaa imujen tykkäämä virtaus olla ihan liikaa.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Varjon kirjan mukaan olen omani samaan asuttanut. Gastromyzon-lajeista monille pH 6-7,5, dH <10, lämpö 23-26 ja perhoskirjoille pH 5,5-7,5, dH <15 ja lämpö 23-30. Joten voi sen kompromissinkin aikaan saada. Perhoset kutevat mulla harva se viikko, vaikka altaassa ei ole lämmitintä. Virtaus ei tokikaan ole myrskytasolla. Puolitoista vuotta nuo mun perhoset ovat mulla olleet, joten pian alkaa varmaan jo vanhuus painaa...
Kiitos kommenteista nirppu ja nepis76!
Pääsin lopulta mielestäni toistaiseksi tyydyttävään ratkaisuun ja päätin pitää uudet kalat (meillä on kuitenkin kaksi akvaariota):
- Nyt perhoset ovat yhdessä yhden sinileukakirjoahvenpoikasen (luullakseni koiras) ja neljän platynpoikasen kanssa.
- Toisessa altaassa on tällä hetkellä kolme sinileuka-poikasta (naaraita, luulen), viisi platya (joista yksi koiras täysikasvuinen), 9 intiaaninsulkaa ja kuusi imunuoliaista.
Myöhään meni pienokaisten kanssa. Vielä äsken tuossa katselin kuinka kalat rauhoittuivat nukkumaan. Olipas suloista...
Pääsin lopulta mielestäni toistaiseksi tyydyttävään ratkaisuun ja päätin pitää uudet kalat (meillä on kuitenkin kaksi akvaariota):
- Nyt perhoset ovat yhdessä yhden sinileukakirjoahvenpoikasen (luullakseni koiras) ja neljän platynpoikasen kanssa.
- Toisessa altaassa on tällä hetkellä kolme sinileuka-poikasta (naaraita, luulen), viisi platya (joista yksi koiras täysikasvuinen), 9 intiaaninsulkaa ja kuusi imunuoliaista.
Myöhään meni pienokaisten kanssa. Vielä äsken tuossa katselin kuinka kalat rauhoittuivat nukkumaan. Olipas suloista...
...ja vielä piti yksi muutos tehdä: siirsin perhosnaaraan takaisin meidän "pääaltaaseen" muiden sekaan, koska perhosukko jahtasi ja haastoi koko ajan riitaa naaraan kanssa, näykkivät toisiaan kyljistä ja olivat lopulta suustaan kiinni toinen toistensa hampaissa.
Perhosukko ja sinileukaukko näyttävät olevan rauhassa keskenään, molemmilla naaraat aiheuttivat vain jahtaamista ja näykkimistä. Tämä kai on sitä eläinten elämää??? Olkoon toistaiseksi näin.
Kaiketi myyn koiraat pois jossain vaiheessa.
Perhosukko ja sinileukaukko näyttävät olevan rauhassa keskenään, molemmilla naaraat aiheuttivat vain jahtaamista ja näykkimistä. Tämä kai on sitä eläinten elämää??? Olkoon toistaiseksi näin.
Kaiketi myyn koiraat pois jossain vaiheessa.