Tuli täs just mieleen yks pikku juttu...
Nimittäin kun pitää ruokkia monipuolisesti nii luonnollisesti niitä purkkeja sitten kerääntyy.. Mulla ei satu olemaan ku tää yks akvaario, missä parikyt pientä pintasyöjää, nii ongelma onki, et samat ruokapurkit saattaa kestää vuodenki.. Lompakolle tietty kiva juttu, mut ei varmaan kaloille..
Eli kuin kauan on järkevää pitää avattuja purkkeja käytössä? Entä onko kalanmaksaöljyst mitään apuu, ku n. kerran viikos pistän sitä pikkasen ruoan sekaan? Siis, jos vitamiinit on päässy katoomaan, nii korvaaks sit tää öljy ne?
Oisko mitään ideoita kalanruoan käytölle? Ehkä pitääki hankkii lisää akvaarioita tai vaikkapa hyönteissyöjälisko...
Ruoan säilymisestä
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
quote:
Nimittäin kun pitää ruokkia monipuolisesti nii luonnollisesti niitä purkkeja sitten kerääntyy.. Mulla ei satu olemaan ku tää yks akvaario, missä parikyt pientä pintasyöjää, nii ongelma onki, et samat ruokapurkit saattaa kestää vuodenki.. Lompakolle tietty kiva juttu, mut ei varmaan kaloille..
Montakos eri laatua näkkileipää teillä viikossa syödään pääruokana?
Hiutalepurkit vastaavat muutaman kuukauden ikäisiä näkkileipäpaketteja.
quote:
Eli kuin kauan on järkevää pitää avattuja purkkeja käytössä? Entä onko kalanmaksaöljyst mitään apuu, ku n. kerran viikos pistän sitä pikkasen ruoan sekaan? Siis, jos vitamiinit on päässy katoomaan, nii korvaaks sit tää öljy ne?
Edelleen kannattaa verrata akvaarion vieressä (tai missä nyt kalanruokia säilytetään) säilytettyyn näkkileipäpakettiin.
Vesiliukoisten vitamiinien tuhouduttua, niitä ei rasvaliukoisilla korvata.
quote:
Oisko mitään ideoita kalanruoan käytölle? Ehkä pitääki hankkii lisää akvaarioita tai vaikkapa hyönteissyöjälisko...
Viisainta olisi säilyttää hiutaleruoat pakkasessa ja ottaa käyttöön
johonkin tyhjään kalaruokapurkkiin vain parin viikon annos kerrallaan.
Kaupoista saa tänä päivänä monenlaisia pakasteruokia (voi niitä tehdä itsekin), jotka muodostavat kalojen pääravinnon.
"Näkkileipiä" sitten lisukkeena.
www.akvaariotieto.info/suomi/oscari.htm
Akvaarion Oscari No:29
Montakos eri laatua näkkileipää teillä viikossa syödään pääruokana?
Hiutalepurkit vastaavat muutaman kuukauden ikäisiä näkkileipäpaketteja.
quote:
Edelleen kannattaa verrata akvaarion vieressä (tai missä nyt kalanruokia säilytetään) säilytettyyn näkkileipäpakettiin.
Vesiliukoisten vitamiinien tuhouduttua, niitä ei rasvaliukoisilla korvata.
quote:
Viisainta olisi säilyttää hiutaleruoat pakkasessa ja ottaa käyttöön
johonkin tyhjään kalaruokapurkkiin vain parin viikon annos kerrallaan.
Kaupoista saa tänä päivänä monenlaisia pakasteruokia (voi niitä tehdä itsekin), jotka muodostavat kalojen pääravinnon.
"Näkkileipiä" sitten lisukkeena.
www.akvaariotieto.info/suomi/oscari.htm
Akvaarion Oscari No:29
quote:Kaupoista saa tänä päivänä monenlaisia pakasteruokia (voi niitä tehdä itsekin), jotka muodostavat kalojen pääravinnon.
On mul pakasteruokaaki kaloille, tropical mixii nimittäin.. Siin on surviaista ja vaik mitä mönkijöitä..
Toi pakastus kuulostaa muuten ihan hyvält, mut eiks pakkanenki tuhoo jotai vitamiinei?
Se voi olla, et mun kalat saa sit paljo eri 'näkkileipii', ku kaapista löytyy tällasii purkkei:
-Tetra min pro
-Tetra rubin
-Tubifex-kuutioita
-Tetra Delica (hiutaleita, joitten seas erilaisii ötököit)
-Tetra fresh delica (ötökkämössö)
-Pleco min -vihertabl.
-katkarapupellettei monneille
...Kalat saa välil myös pakastehernettä ja erityisesti monnit kaikkee muutaki.. Eli miltä kuulostaa mun ruokinta? Oon kyl siit Räkmixist kuullu jostai, mut syöks sitä ihan pienetki kalat? Onks jotai muit vitamiinivalmisteit, mist ois hyötyy? Siis mitä voi jotenki imeyttää noihi hiutaleruokiin..
On mul pakasteruokaaki kaloille, tropical mixii nimittäin.. Siin on surviaista ja vaik mitä mönkijöitä..
Toi pakastus kuulostaa muuten ihan hyvält, mut eiks pakkanenki tuhoo jotai vitamiinei?
Se voi olla, et mun kalat saa sit paljo eri 'näkkileipii', ku kaapista löytyy tällasii purkkei:
-Tetra min pro
-Tetra rubin
-Tubifex-kuutioita
-Tetra Delica (hiutaleita, joitten seas erilaisii ötököit)
-Tetra fresh delica (ötökkämössö)
-Pleco min -vihertabl.
-katkarapupellettei monneille
...Kalat saa välil myös pakastehernettä ja erityisesti monnit kaikkee muutaki.. Eli miltä kuulostaa mun ruokinta? Oon kyl siit Räkmixist kuullu jostai, mut syöks sitä ihan pienetki kalat? Onks jotai muit vitamiinivalmisteit, mist ois hyötyy? Siis mitä voi jotenki imeyttää noihi hiutaleruokiin..