Rusokirjoaffenten kutu

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

nauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 16:56, 31.10.2003
Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: espoo

Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nauris »

Nyt olisi jokseenkin tuore pariskunta tänään päivällä kutenut kivelle munasensa. Miten jatkossa toimitaan, jotta mahd. moni kuoriutuvista poikasista selviytyisi?

Kotina on 325l pytty jossa rusojen lisäksi 3 sinirihmaa ja pohjakaloja (plekoja, piikkisilmiä) ja tietty kierteisiä :)

Kaunko kuoriutuminen kestää? Pitäisikö poikaset jossain vaiheessa siirtää? Vai koko kutu? Millä järkevintä syöttää kuoriutuneita? (mikromatoja löytyy taloudesta) Pitäisikö ruveta kasvattamaan artemiaa?

Kauhiasti kymysyksiä :mrgreen:
nauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 16:56, 31.10.2003
Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: espoo

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nauris »

Tänään sitten kuoriutui n. 200 poikasta. Hienosti juur ennen kuoriutumista, naaras kaivoi hiekkaan vallisnerian juurelle kuopan, johon poikaset sitten siirrettiin :)

Mitenkäs mie nuille pienille mikromatoa oikein onnistun tarjoilemaan.. pipetillä?

--------------------------

Mielenkiintoista.. naaras käy poimimassa suullisen poikasia, ui vähän kauemmas, huljuttelee mukeloita suussa ja käy sitten sylkemässä jälkikasvunsa takaisin kuoppaan :mrgreen:

--------------------------

Ja nyt alkoi naaraalla uuden kuopan väsääminen yön pimeinä hetkinä intianvesitähdikin juureen.. näyttäisi olevan poikasten vahtimiselle parempi paikka [;)]
nauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 16:56, 31.10.2003
Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: espoo

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nauris »

Niinhän ne ensimmäiset poikaset menivät parempiin suihin, eli suurimmalla todennäköisyydellä iskän ja äiskän.

Nyt sitten uudet poikaset uikkimassa.. katellaan josko näistä porukkaa selviytyisi.
nauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 16:56, 31.10.2003
Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: espoo

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nauris »

Päivitystä..

Rusot ovat kuteneet säännöllisesti, mutta nyt on ensimmäinen kerta kun poikasia on muutama tallella kun uusia kuoriutuneita siirtelevät. Mielenkiinnolla ootellaan selviytyvätkö ja jääkö niitä myös uusista uiskentelemaan :)
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Millaiset ovat altaasi vesiarvot? Kuteekohan nuo mun rusot koskaan (ovat olleet samassa altaassa jo pian 1,5 vuotta, mutta ei tulosta - ikäeroa noilla on aika paljon)...
nauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 16:56, 31.10.2003
Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: espoo

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nauris »

Minäpä mittailen nuo arvot huomenna, niin saat tarkat tiedot.

Mutta historiikki tuolle kutuparille on sellainen, että koiras tuli käytetyn altaan mukana, ja naarasta lähdin Leppävaariosta katsomaan ja mielestäni sellaisen löysinkin myyjänkin mielestä. Alkuun ihmettelivät toisiaan, mutta kauaa ei mennyt kun ensimmäinen kutu oli värkätty :) Sen jälkeen ovat kuteneet tasaisen säännöllisesti.

Voisiko sinulla olla nuo rusot samaa sukupuolta?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Jaa-a, mitenkähän lienee. Iso ainakin on selvä koiras (kuvia linkistä löytyy kuviakin siitä). Jossain vaiheessa kokeilin näitä pikkuakvaan ja ne sietivät toisiaan yllättävän hyvin, mutta kutua ei syntynyt. Varsinaisesti nämä ei tappele, isompi ajaa sen pienemmän kuitenkin usein kauemmaksi. Selkeitä koiraan merkkejä sillä pienemmällä ei kuitenkaan ole.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Päädyin siihen, että lahjoitan isoimman ruson kaverin altaaseen (eristin sen jo) ja kävin hakemassa eläinliikkeestä mun aiemmin hankkimani kolmannen pyörän, joka sekin osoittautui heti koiraaksi, takaisin.

Oletettu naaras lyöttäytyi heti tämän pienemmän koiraan seuraan ja alkoi uiskennella myös ympäri allasta aiemman piilottelun sijaan ja samalla pullistelee ja väristelee uudelle poitsulle. Liitän tähän pari kuvaa, jos te osaisitte katsoa, ovatko nämä nyt eri sukupuolta. Päänmuodon perusteella niin voisin väittää, mutta kommentoikaa.

Kuva

Kuva

Kuva
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Olit nauris oikeassa - ei mulla ole ainuttakaan naarasta. Tätä ei edes ole täälläpäin myynnissä (ja eipä ole tulossakaan), vaan omani olen hankkinut kauempaa. Tällä hetkellä on kyllä mieli maassa noiden suhteen, kun puolitoista vuotta olen odotellut parinmuodostusta ja nyt naaraita ei ole ja luultavasti ei tulekaan. Suoraan sanottuna näistä luopuminen on enemmän kuin lähellä.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Siis nuoko olivat kaikki koiraita? Mulla on vähän sama ongelma, vaikea löytää tyttöä (oletettua..)
Oisiko kellään selkeää kuvaa, jossa erotais uroksen ja naaraan?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nirppu »

No, naaraaksi mä tuota yhtä (kolmesta) olen luullut, mutta onko naaraalle tyypillistä käytöstä, että se jahtaa koirasta ympäri allasta? Jos näin on, en vielä menetäkään toivoani. Toki papilla, kun tulis kunnolla näkyviin, niin sitten vois sanoa sataprosenttisella varmuudella kummasta on kyse.

Siitä, että tämä on koiras, olen aivan täysin varma. Papilla näkyy niin selvästi.

Kuva

----------------------

Toimiikohan tuo päättely. (Vaikka mä olen kyllä ajatellut tuon päinvastoin, että koiraalla koverampi ja naaraalla pyöreämpi/tasaisempi pää)

Linkki
nauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 16:56, 31.10.2003
Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: espoo

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nauris »

Minulla tuolla koiraalla on selkäevä pidempi ts. selkäevän kärki venyy teräväksi ja pidemmäksi. Naaraalla siitä puuttuu se "piikki".

Ainiin, ja papilla näkyy molemmilla, oisko koiraalla suipompi.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Osaatko nauris sanoa noiden kuvien perusteella, onko tuo mun "naaras" oikeasti naaras? Se on ollut mulla pian 1,5 vuotta, joten luulis sen olevan niin vanha, että siitä näkee kumpi se on. Uusi tulokas on pienempi ja mä olen varma, että se on koiras. Onko tällainen jahtaaminen myös naaraalle tyypillistä käytöstä?
nauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 16:56, 31.10.2003
Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: espoo

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nauris »

Nuo rusot taitaa olla aikas vaikeita määritellä kumpaa ovat. Jostain minä kaivoin kesällä tietoa nuiden eroista ja siinä puhuttiin juur selkäevästä.. löytyi :) http://hermis.aqua-web.org/rusokirjoahven.htm

Ja tuon perusteella määrittelin koiraani. Naaras oli liikkeen eniten naarasta muistuttava (myyjänkin mielestä), joten se lähti mukaan ja BINGO.

Yksi vaihtoehtohan sinulla olisi ottaa jokunen lisää ja katsoa löytyykö paria. Ja vaikka sitten myydä loput pois?
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Tässä olevinaan tai siis varma urokseni, isokokoinen, pitkät liehukkeet ja selkäevän pystyssä ollessa mustat ja pitkät eturuodot.
Nokka on kyllä aika suora verrattuna seuraavassa kuvassa olevaan konkkanokkaan. Ei mitään kutuputkea.

Kuva

Sitten tää. jonka toivoin olevan naaras. Lyhyet liehukkeet, pienempi, kutuputki näkyy, mutta konkkanokka.

Kuva

Voisiko joku kertoa, jos on viisaampi, että äijiäkö ovat?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Tässä olisi mielenkiintoinen sivusto noiden sukupuolten tunnistamiseksi.

Linkki

-------------------------
vallumaarit kirjoitti:Tässä olevinaan tai siis varma urokseni, isokokoinen, pitkät liehukkeet ja selkäevän pystyssä ollessa mustat ja pitkät eturuodot.
Nokka on kyllä aika suora verrattuna seuraavassa kuvassa olevaan konkkanokkaan. Ei mitään kutuputkea.

Kuva

Sitten tää. jonka toivoin olevan naaras. Lyhyet liehukkeet, pienempi, kutuputki näkyy, mutta konkkanokka.

Kuva

Voisiko joku kertoa, jos on viisaampi, että äijiäkö ovat?
Kyllä mä sanoisin, että tuo jälkimmäinen on naaras. Tuo kutuputki on niin varma naaraan merkki, että ei siinä enää muita merkkejä tartte etsiä.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja bj »

Mä kanssa liityn ketjuun nykyään rusojen omistajana, kun niiden hankintaan tarjoutui oivallinen tilaisuus kokeilla. Aiemmin palstalla kirjoitin hinkustani pitää Apistogrammoja, mutta päädyin ainakin toistaiseksi ajatukseen, että pidän taukoa niiden hankinnassa, kun en niiden herkkyyden takia tahdo saada pidettyä niitä hengissä kovinkaan pittkiä aikoja. Ketjussa suositeltiinkin rusoja. On se kumma, miten erikoisuuksien perään haikaillessa unohtuu tutustuminen yleisempään lajiin. Siis mä olin käsityksessä, että rusot on pieniä, mutta mun mittakaavassa nää tuntuu jättiläisiltä, verrokkina tetrat ja kääpiöahvenet :D .

Nyt kun rusot altaassani uiskentelee, ni oikeasti ne onkin hienoja affenia ja kivaa katella vähän isompiakin välillä. Kolme noita on; kaksi koirasta ja yksi naaras. Mietin jo, että hankkisinko noita lisää vielä, allas on kuitenkin yli kuussatanen. Oonko käsittänyt oikein, että näitä voi pitää enempikin samassa altaassa?
Voinko siis olettaa myös, että rusot olisi vahvempia kuin käppänät? Entä miten niiden kutumenot, kaivavatko paljon esim. kuoppia kutuaikana? Ne on kuitenkin ilmeisesti aika kilttejä ahvenia?

Tässä siis vähän laajemmin kysymyksiä kuin pelkästä viljelystä 8O
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Onnea uusista rusoista! Näitä voit hankkia altaaseesi isommankin porukan ihan huoletta. Nämä ovat todella mielenkiintoisen luonteisia kaloja - toisaalta hyvinkin sävyisiä ja silti luonnettakin löytyy (ja tosiaan kokoakin hivenen enemmän). Näitä pidetään kestävimpinä kuin kääpiöahvenet yleensä ovat. Aika aliarvostettuja kaloja nämä ovat ja tosiaan ainakin täälläpäin näitä ei liikkeissä yleensä oikeastaan ole tarjolla.

Noista kutumenoista joku muu voi kertoa, koska niistä mulla ei ole kokemusta (lähinnä ihmettelen, onko mulla toi yks naaras vai ei) ja aihe minuakin kiinnostaisi. Tuolla aiemmassa linkissäni oli tietoa articles kohdessa englanniksi, mutta kyllä netistä jotain suomeksikin löytyy.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

KIITOS NIRPPU!
Juuri tuollaista vertailua olen hakenut netistä jo kauan, mutta noin kattavaa tietoa ei ole löytynyt.
Epäilin tuota minun tyttöä pojaksi lähinnä sen takia, että mitään kosiomenoja ei ole ollut. Lähinnä tuo isompi uros ajaa tuota pois. No ehkä se siitä.....muuttuu vielä rakkaudeksi! :D
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nirppu »

vallumaarit kirjoitti:KIITOS NIRPPU!
Juuri tuollaista vertailua olen hakenut netistä jo kauan, mutta noin kattavaa tietoa ei ole löytynyt.
Epäilin tuota minun tyttöä pojaksi lähinnä sen takia, että mitään kosiomenoja ei ole ollut. Lähinnä tuo isompi uros ajaa tuota pois. No ehkä se siitä.....muuttuu vielä rakkaudeksi! :D
Olepa hyvä! Samalta kuulostaa kuin minunkin "pariskunnan" käytös on ollut jo pitkään. Kuitenkin nyt tällä n. kaksivuotiaalla "naaraalla" on naaraan pyrstö ja pää, eikä se selkäeväkään koiraaseen verrattuna samalta näytä. Se kutuputki, kun näkyisi, niin loppuisi tämä minunkin jahkaaminen...

Niissä artikkeleissa, mitä siellä sivulla oli, sanottiin, että jos koiraan ja naaraan välillä on suutappeluita, niin pariutuminen on todennäköistä. Eilen mun iso koiras ja se oletettu naaras ottivat tällä tavalla yhteen ja se koiras ei lähtenyt mihinkään sen naaraan luota. Jotenkin tuntuu, että viihtyisikö se noin pitkään toisen koiraan lähellä ja etsiskelisikö se sitä toista koirasta, jos sitä ei näy. Olen päättänyt, että en hanki näitä rusoja lisää, vaan pidänkin itselläni tuon ison koiraan ja oletetun naaraan. Aika näyttää tuleeko niistä paria - siellä toisessa artikkelissa mainittua ruokintakikkaa kutuvireen aikaansaamiseksi vois kyllä kokeilla...
nauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 16:56, 31.10.2003
Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: espoo

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nauris »

bj kirjoitti: Entä miten niiden kutumenot, kaivavatko paljon esim. kuoppia kutuaikana? Ne on kuitenkin ilmeisesti aika kilttejä ahvenia?
Minulla nuiden muut kutumenot ovat aina jääneet sen tarkemmitta huomioitta. Mutta tasasen varmasti kutu aina samalle kivelle ilmestyy, ja vuorottelevat kudun vahtia esim. ruokailun aikana. Poikasten kuoriuduttua siirtelevät niitä kaivamastaan kuopasta toiseen siihen asti että poikaset uivat itse. Vahtivat poikasiaan ahventen tyyliin ajamalla tunkeilijat pois poikasten läheisyydestä. Yhteispeli vanhemmilla sujuu hienosti ja muuten kutujen välillä suhtautuvat muuhun kalastoon seura-akvaariomaisesti, eli ovat kilttejä.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja bj »

Ok, kiitos. Mä vaan sitä, ettei ne taida olla esim. sinileukojen kaltaisia kaivajia kumminkaan? Sitten nuo olis mulle ollut virhehankinta. Mut mä en aikaisemmin itekään ainakaan ole palstoilta lukenut, että semmoista vaaraa olis. Sinileuathan kutuaikana, jo ennakkoon kaivoi valtavia kuoppia ympäri allasta pohjaan asti. Se ei ollut kasvien puolesta mukavaa. Sinileuat muutoinkin harrasti sitä kutemista alinomaa vauhtiin päästyään, onkohan näillä minkälainen tahti? Vaikka se nyt ei haittaakaan, jos eivät liikoja muita ahdistele, tai kaiva tuota pohjaa ylös.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
nauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 16:56, 31.10.2003
Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: espoo

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nauris »

Juh, mulla hieno hiekka ja paljon kasveja 325l altaassa. Siellä kaksi sinirihmaa , tuo kutupari rusoja, piikkisilmiä ja plekoja.
Lähinnä ajavat rihmat pois poikasten luota, pohjakaloista eivät juur välitä. Kuopat ovat halkaisijaltaan 3-senttisiä n. sentin syviä. Sitä en sitten tiedä, että jos siulla sora pohjalla niin kaivavatko olleskaan. Etköhän sie tuu juttuun rusojesi kanssa, mukavia ahvenia ovat :mrgreen:

Muoks.. omppuja altaassa myös..
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja bj »

:D . Ei kuulosta pahalta tuo kaivelu, tuommoista niillä ajattelinkin olevan. Hiekkapohja on ja aikas hienoakin raekooltaan.

Eiköhän juu, tullakin juttuun näillä eväillä, kiitos.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Rusokirjoaffenten kutu

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Tänään saapui altaaseeni pikkuruso, jonka tilasin ja pyysin siis, että naaraan yrittäisivät mulle löytää. Tämän lyhyen tuttavuuden perusteella sanoisin, että nyt papillan seutu on erilainen ja näyttää lupaavalta, joten ainakin toiveita olisi, että tämä pikkuinen olisi nyt tyttö. Se tuntuu ainakin tällä hetkellä viihtyvän alueella, jossa pienin pojista liikkuu, joten toivon niistä paria. Suurin rusoni on jo varmaan lähelle nelivuotias ja kookas kaveri, joten sille tästä ei taida kumppania tulla (elääköhän se edes kauan, kun näyttää, että näille ulkomaisilla nettisivuilla luvataan neljän vuoden elinikää). Keskikokoinen poitsu saa sitten varmaan olla se, joka muuttaa sinne kaverini altaaseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”