Valaistus- ja kasvipohdintaa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
RoopeB
Akvaariokuvaaja 2005
Akvaariokuvaaja 2005
Viestit: 708
Liittynyt: 21:54, 21.07.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ruovesi

Valaistus- ja kasvipohdintaa

Viesti Kirjoittaja RoopeB »

Olen pystyttämässä elämäni ensimmäistä kasviallasta, joten hiukan hirvittää. Apua kaivataan näin alkuun ja tulevaisuudessa lisää.

Allas on 150*50*60 (p*l*k), n. 450-litraa. Valaisin 4*36W + heijastimet. Ulko- ja sisä suodattimet.

Riittääkö tuo valomäärä ylläpitämään minkäänlaista kasvisisustusta, jos riittää niin millaista suosittelisitte? Itselleni tulee heti ensimmäiseksi mieleen levät, etenkin piilevä joka taitaa riehaantua tuossa valon määrässä. Partis pitäisi olla hyvä piilevän syöjä, joten tätä mahdollisuutta aion ainakin hyödyntää. Entä sitten lannoitus, etteivät levät valtaa koko pyttyä?
" Ich habe mich an mich gewöhnt ", Karl Lagerfeld
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Valaistus- ja kasvi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mä en kyllä jättäisi levän syöntiä partiksen harteille. Mulla on altaassa n. pari vuotias partisukko, joka on kyllä niin patalaiska, että levänsyönti jää sukarapusien tehtäväksi. Ja toisekseen, kasvialtaassa ei näytä hyvältä partiksen mutustamat kasvien lehdet.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
JohannaR
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 21:35, 13.10.2006
Paikkakunta: TRE

Re: Valaistus- ja kasvi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja JohannaR »

Meillä partis ei tee yhtään mitään, päivisin sitä ei ainakaan ikinä näe. Katinkultamonnit syö aika tehokkaasti levää mutta myös kasveja voi mennä samalla (lisäksi viihtyvät aika lämpimässä vedessä). Ehkä tehokkainta voisi olla estää tuota levää hiilidioksidilisäyksellä ja koittaa saada akvaarioon aikaiseksi tasapaino valon määrän, ravinteiden ja tuon CO2 suhteen. Helpommin sanottu kuin tehty:)

Eikös usein sanota, että vaativimmat kasvit tarvitsisivat noin 0,5 W/litra valonmääräksi? Tuossa se jää 0,32. Mutta kyllä tuollakin määrällä kasveja saa kasvamaan. Itsellä on 200 litraisessa noin 0,3W/litra ja ainakin vallisneriat, jaavansammalet ja echinodorus bleherii kasvavat hyvin. Lisäksi löytyy anubiasta ja melalehtiä, jotka myöskin menestyvät, tosin ovat jääneet kaivavien ahventen jalkoihin(joo ei niillä oo jalkoja). Vähän hankalampi on sitten saada pärjäämään sellaiset kasvit kuin hentorotala ja karttulehti, mutta niitäkin altaastani toistaiseksi löytyy.

Käytän passiivista hiilarilevitintä(uusin kiljua aina vähän milloin sattuu)ja joskus nestemäistä hiiltä. Ravinteiksi käytän PMDD:tä veden vaihdon yhteydessä annostuksen mukaan ja pohjalle laiton viimeksi 6 kk sitten JBL 7-kuulia.

Akvaariokeskuksen sivuilta oon katsellut sopivia kasveja, siellä ilmoitetaan aika hyvin useista kasveista niiden valontarve- ja vaativuusaste.
Liutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 17:34, 30.04.2007
Paikkakunta: Vantaa

Re: Valaistus- ja kasvi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Liutti »

nepis76 kirjoitti:Mä en kyllä jättäisi levän syöntiä partiksen harteille. Mulla on altaassa n. pari vuotias partisukko, joka on kyllä niin patalaiska, että levänsyönti jää sukarapusien tehtäväksi. Ja toisekseen, kasvialtaassa ei näytä hyvältä partiksen mutustamat kasvien lehdet.
Tämä partisjuttuhan on niin yksilökohtaista. Joidenkin partikset ovat koko ajan esillä ja syövät lehtiä, joidenkin ei yhtään. Jotkut syövät levää, jotkut eivät. Jotkut eivät tee mitään.

Meillä sellainen, joka syö vähän levää, joskus satunnaisesti voi nähdä päivälläkin esillä mutta muuten pysyttelee piilossa. Kasveja ei ole tullut juurikaan tuhottua.

Valaistus riippuu siitä, mitä kasveja meinaat sinne laittaa.. : D
Kotoa löytyy 100l akvaario, kaksi koiraa, kasa lihansyöjäkasveja, jättiläistuhatjalkainen ja kasa maakotiloita.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Valaistus- ja kasvi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mun partikseni kuuluu kastiin "jotkut eivät tee mitään". Se ei syö levää eikä tuhoa kasveja, ainoastaan sisustuksesta ollaan hiukan eri mieltä. Öisin se nostaa tietyt kasvit aina ylös. Mä en oo tainnu edes nähdä koko kalaa varmaan 2 viikkoon, kun elelee vain siellä kookoksen kuoressa ja haluaa vielä ruokanappulansakin kuoren aukon kohtaan... [;)]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”